Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies bandendrukmeter - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies bandendrukmeter

op zich snap ik de theorie van drukte in een band wel redelijk, maar om eerlijk te zijn heb ik dat op een vakantie nog nooit gecontroleerd met een meter. Ook niet met zwaarder transport (tandem).

Had ik nu achteraf bezien fijnere reizen kunnen maken, of wordt de soep niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend?
Dat kan ik je niet vertellen, want ik weet niet hoe hard je je banden hebt opgepompt. Wat ik wel weet is dat menige fietser in de stad en daarbuiten bijna met zijn/haar/hun achtervelg op het asfalt rijdt, wat toch niet erg optimaal is.
Headley, ik heb hier nog zo'n ding als op de foto van Kees ongebruikt liggen. Ik kan het wel ff langs komen brengen (fietsen) als je in de buurt van A'dam woont, of op de post doen. Kun je kijken of het wat voor je is.
Leon schreef:
vr 08 mar, 2024 21:58
Wat ik wel weet is dat menige fietser in de stad en daarbuiten bijna met zijn/haar/hun achterband op het asfalt rijdt, wat toch niet erg optimaal is.
Je bedoelt vast iets anders 🤔
Gecorrigeerd. Band -> velg.
Helemaal eens…mijn handen jeuken soms om een pomp te pakken en aan de slag te gaan.
Flix schreef:
vr 08 mar, 2024 23:53
Headley, ik heb hier nog zo'n ding als op de foto van Kees ongebruikt liggen. Ik kan het wel ff langs komen brengen (fietsen) als je in de buurt van A'dam woont, of op de post doen. Kun je kijken of het wat voor je is.
Heel fijn dat je effe wil langskomen (is maar zo'n 200 km - omgeving Hasselt/België).
Post zou denk ik praktischer zijn.
Alleen: ik heb al zo'n dingetje, maar dan geen 30 jaar oud. Ook van Zefal met keuze Frans/Hollands ventiel. (had ik misschien eerder ergens moeten meedelen).
Maar omdat dit ding steevast afwijkt van mijn voetpomp met manometer heb ik deze thread gestart in de hoop ergens iets op de kop te tikken dat preciezer zou zijn.

Maar uit de vele reacties - ook andere bronnen - heb ik al begrepen dat dat geen twee manometers dezelfde zijn.
Verder leer ik hieruit dat de druk in een band nu ook weer niet zo precies moet zijn, gewoon binnen de marges blijven om calamiteiten te voorkomen.

Ik weet zo ongeveer hoeveel beide manometers verschillen, alleen weet ik dus niet welke nu juister is :roll:

Maar zeker bedankt voor het aanbod :)
Headley schreef:
za 09 mar, 2024 20:37
Ik weet zo ongeveer hoeveel beide manometers verschillen, alleen weet ik dus niet welke nu juister is
Hoogste tijd om op onderzoek uit te gaan!
Vraag al je vrienden om jouw testband op te pompen of beter nog; bied al je vrienden die in het bezit zijn van een pomp met manometer om hun banden op te pompen.
Ze zullen je eeuwig dankbaar zijn en je dient een passant de wetenschap.
Langs een paar tankstations lijkt me minder bewerkelijk.
Kun je daar ook met een presta ventiel terecht?
Ik heb dezelfde Zefal meter als Kees en minimaal net zo oud. Geen idee vwb de nauwkeurigheid, absoluut gezien en/of bij herhaling van het meten, maar in de praktijk is het gewoon een ideaal metertje en in ieder geval een stuk nauwkeuriger dan mijn duim. Ik gebruik hem onderweg bij zowel de racefiets als bij de vol beladen vakantiefiets. Voor thuis en in de auto meenemen gebruik ik een Topeak Jo Blow vloerpomp met meter.
Frank schreef:
zo 10 mar, 2024 00:02
Kun je daar ook met een presta ventiel terecht?
Je pompt de fietsband op met de verloopnippel en leest de druk van de manometer vannhet tankstation af. Dasrna meet je de druk van de fietsband met je eigen manometer.
math schreef:
vr 08 mar, 2024 12:23
Nog een relevante opmerking : de digitale drukmeters meten de overdruk, dus het verschil met de omgevingsdruk. De drukmeter op de foto van keesswart doet dat niet ; die start kennelijk op 1 bar. Wat telt is de overdruk.
Die snap ik niet, Math.
Die 1 bar op de Zéfal meter is de ruststand van de aanwijzer, en geen drukmeting. Die van mij staat dan ook op een halve bar. Elke manometer voor drukmeting in een band meet de overdruk, voor zover ik kan nagaan. Anders kom je in de vacuum techniek. Maar ik vermoed dat jij meer hierover kan vertellen.
Leon schreef:
zo 10 mar, 2024 10:10
Frank schreef:
zo 10 mar, 2024 00:02
Kun je daar ook met een presta ventiel terecht?
Je pompt de fietsband op met de verloopnippel en leest de druk van de manometer vannhet tankstation af. Dasrna meet je de druk van de fietsband met je eigen manometer.
Ah, weer wat geleerd. Wist niet dat er verloopnippels van presta naar autoventiel zijn.
Leon schreef:
za 09 mar, 2024 23:39
... tankstations ...
Dan ga ik ervan uit dat die manometers wel precies zijn ... :?
Ja en nee. Mijn tip was slechts een handigere manier van de tip van Poppink: door zo veel mogelijk manometers te vergelijken kom je vanzelf dichter bij de waarheid.
Hoe nauwkeurig de manometers bij tankstations zijn weet ik evenmin als dat ik weet hoe nauwkeurig de manometers bij je vrienden zijn.