Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkeersveiligheid - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verkeersveiligheid

Flix schreef:
di 05 mar, 2024 20:26

Ik dacht even op het forum van wereldfietsers te zijn, die moeten zorgen in leven te blijven onder mogelijkerwijs moeilijke en gevaarlijke omstandigheden in pakweg India, Peru e.d.
Of België.

Een knipperend achterlicht mag hier. En ik gebruik het wanneer ik in Brussel van het station naar het kantoor fiets.
Mijn geheel onwetenschappelijke observaties zijn:
- het werkt. In drukke en gevaarlijke situaties - er zijn geen andere op mijn route - geven de auto's,bussen, bestelwagens en vrachtwagens achter je, je net iets meer ruimte;
- het effect is het grootste als het schemert. Ik heb niet het gevoel dat knipperen veel verschil maakt als het donker is. Ik schakel de knipperfunctie dan uit. In het donker is dat knipperen voor de andere weggebruikers ook veel irritanter.

Een koplamp werkt ook, trouwens. Ik moet ergens op een druk, gevaarlijk kruispunt rechtdoor, terwijl voertuigen uit de tegenovergestelde richting vlak voor mijn neus rechtsaf kunnen draaien (gezien vanuit mijn standpunt) en me de pas kunnen afsnijden. Opnieuw krijg ik daar meer ruimte als de koplamp brandt.
Ik fiets veel (vaak) in Canada.
Altijd een knipperend achterlicht overdag, continu brandend (koplamp en achterlicht) na zonsondergang of bij slecht weer.
Knipperend achterlicht geeft mij een veilig gevoel. Of het ook echt veiliger ìs weet ik niet.
Mijn favoriete kleding is "stemmig zwart" :lol: . Met reflecterende (retro-reflecterende?) "elementen", dat dan weer wel. 8)
(En voor de wetsgetrouwen en moderators: het is toegestaan in Ontario, Canada!)

Groet, Tom
Ik vergroot mijn veiligheid in het verkeer bij voorkeur door ervoor te zorgen dat ik de enige ben die aan dit verkeer deelneemt.
Polling schreef:
di 05 mar, 2024 16:53
En het belangrijkste: proactief rijden, vooruitkijken en anticiperen. (...)
Dit. Gewoon ogen en oren open houden. Ik ben ook fervent autoliefhebber, en heb - ook op de fiets - nog steeds veel plezier van mijn autorijlessen. :D

En zelf óók voorspelbaar zijn in je gedrag helpt enorm. Laten zien wat je van plan bent. Zo te zien ben ik de enige nog levende fietser die van tevoren zijn hand uitsteekt bij het afslaan, maar ik merk wel dat ik er vrienden mee maak bij de automobilisten.

Geen spiegels, vlaggetjes of fluoriserende kleding voor mij. Dat gaat te zeer tegen mijn esthetische gevoelens in.

En als je ooit achter iemand gereden hebt met een knipperend achterlicht van 400 lumen, dan weet je dat dat géén goed idee is.
non-fixie schreef:
wo 06 mar, 2024 19:33
...Zo te zien ben ik de enige nog levende fietser die van tevoren zijn hand uitsteekt bij het afslaan, maar ik merk wel dat ik er vrienden mee maak bij de automobilisten.
- Dan ben je mij nog niet tegengekomen :-). Ik gebruik bijna altijd mijn armen als richtingaanwijzer.
- Oogcontact - ook een must.
- Defensief rijden en vooruitkijken, ook belangrijk.
- Voorspelbaar fietsen, ook akkoord.
- De kalmste wegen uitkiezen, helemaal akkoord (ik rij dagelijks 6 km om om bijna verkeersvrij te kunnen commuten)
- Reflectiekledij: heb ik, maar ik beken - dat gebruik ik te weinig (ondanks dat ik 30% in het pikkedonker rij)
- Altijd met licht rijden (ook overdag). Niet knipperend in Belgie, wel knipperend overdag op reis (op DEET zeg maar)

En kijk wat er enkele uren geleden op de VRT nieuwssite verscheen (werkt daar een wereldfietser?).
non-fixie schreef:
wo 06 mar, 2024 19:33
Zo te zien ben ik de enige nog levende fietser die van tevoren zijn hand uitsteekt bij het afslaan
Dat niet, maar we vormen wel duidelijk een minderheid. Vooral op rotondes stellen automobilisten (ik ben er zelf ook een op gezette tijden) het erg op prijs om te weten wat je gaat doen.
Mijn hand uitsteken zit er zo ingeramd dat ik mezelf er soms op betrap het ook te doen als het, vanwege afwezigheid van ander verkeer, volslagen onzinnig is.
non-fixie schreef: Geen spiegels, vlaggetjes of fluoriserende kleding voor mij. Dat gaat te zeer tegen mijn esthetische gevoelens in.
Esthetiek boven veiligheid? Dat zeg ik je niet na. Ik ben erg gesteld op mijn spiegeltje, en bij grauw weer, ook op mijn fluo regenjack.

Peter
PeterVanRijn schreef:
do 07 mar, 2024 08:20
non-fixie schreef:
wo 06 mar, 2024 19:33
Zo te zien ben ik de enige nog levende fietser die van tevoren zijn hand uitsteekt bij het afslaan
Dat niet, maar we vormen wel duidelijk een minderheid. Vooral op rotondes stellen automobilisten (ik ben er zelf ook een op gezette tijden) het erg op prijs om te weten wat je gaat doen.
Mijn hand uitsteken zit er zo ingeramd dat ik mezelf er soms op betrap het ook te doen als het, vanwege afwezigheid van ander verkeer, volslagen onzinnig is.
non-fixie schreef:
Dit. Vooral op rotondes is het erg belangrijk. En soms idd terwijl er totaal geen ander verkeer is ;)

Op doorgaande wegen waar een auto (of vaak een bus) achter me moet blijven hangen vanwege tegenliggers wil ik wel eens een stoep opduiken. Dat geef ik ook duidelijk van te voren aan zodat ze kunnen anticiperen daarop.
PeterVanRijn schreef:
do 07 mar, 2024 08:20
Mijn hand uitsteken zit er zo ingeramd dat ik mezelf er soms op betrap het ook te doen als het, vanwege afwezigheid van ander verkeer, volslagen onzinnig is.
Heel verstandig. Een heel enkele keer blijkt er toch wél ander verkeer te zijn (een speed-pedelec of zo :wink: ) en dan is het fijn als dat ziet wat je gaat doen. Anderen de gelegenheid bieden om jouw fouten op te lossen is best een goed idee.
PeterVanRijn schreef:
do 07 mar, 2024 08:20
Esthetiek boven veiligheid?
Dat klinkt een stuk dramatischer dan het is. Fietsen is in onze contreien nog steeds een buitengewoon veilige bezigheid. Zeker voor de oplettende, zich aan de verkeersregels houdende fietser. En dan levert het inruilen van comfort en schoonheid voor een niet of nauwelijks meetbare veiligheidswinst voor mij geen bijdrage aan mijn levensvreugde.

YMMV.
non-fixie schreef:
do 07 mar, 2024 10:28
En dan levert het inruilen van comfort en schoonheid voor een niet of nauwelijks meetbare veiligheidswinst voor mij geen bijdrage aan mijn levensvreugde.
Ik zou haast durven stellen dat die fietsen van jullie een gevaar op de weg vormen.
Het zijn echte blikvangers en nekkendraaiers.
De verkeersveiligheid zou er mogelijk gebaat bij zijn als je die juweeltjes in camouflagekleuren zou spuiten.
En als je ooit achter iemand gereden hebt met een knipperend achterlicht van 400 lumen, dan weet je dat dat géén goed idee is.
Vandaag een ritje gemaakt met o.a. mijn nieuwe achterlichtje. Ik ben afgestapt, heb mijn fiets langs de weg gezet en ben zelf naar achter gelopen om te zien hoe het eruit ziet op verschillende afstanden. Hoezo "géén goed idee"? Die 400 lm kan net opboksen tegen het koude daglicht, en hopelijk nog enig effect hebben bij een laagstaande zon, en daar doe ik voor. Want ondanks "proactief rijden, vooruitkijken, anticiperen en geen haast" komt voor mij het grootste gevaar van achteren en dat mitigeer je voornamelijk met dit soort middelen, denk ik.

Disclaimer: ik ga ervan uit dat we praten over plekken waar we als fietsers op reis komen en ons dus voornamelijk moeten wapenen tegen het gevaar van auto's wat vaak ook halve tanks zijn, en niet over fietsen in pakweg Amersfoort, want daar wil je inderdaad niet rijden tussen honderden 400 lm knipperde lichtjes. Duh.
Nou zeg, knipperende achterlicht verboden? Verstappen mag wel....
Flix schreef:
za 09 mar, 2024 00:30
Hoezo "géén goed idee"?
400 lumen is een enorme bak licht. En 'overschijnt' in het donker zo'n beetje alles in de directe omgeving.

Omdat ze voor de automobilist vaak ook nog ongeveer op ooghoogte gemonteerd zijn, maakt dat het passeren van zo'n fiets tot een spannende gebeurtenis. Zit er nog wat vóór? Andere fietsers? Bloembakken? Kan ik na het inhalen weer terug naar rechts? Komt de fietser zo naar links om een andere fietser in te halen?

Ik vind ze bepaald niet fijn.
non-fixie schreef:
za 09 mar, 2024 10:40
400 lumen is een enorme bak licht. En 'overschijnt' in het donker zo'n beetje alles in de directe omgeving.
Voor de juiste beeldvorming:
Een beetje voorlamp vandaag de dag is 70 lumen en vaak is dat ook nog schuin naar beneden op de weg gericht.
400 lumen ongericht naar achteren moet dan inderdaad verbindend zijn.
non-fixie schreef:
za 09 mar, 2024 10:40
400 lumen is een enorme bak licht. En 'overschijnt' in het donker zo'n beetje alles in de directe omgeving.
Ik weet niet wat jij op je fiets doet, maar ik fiets als ik op reis ben voornamelijk in het daglicht, en ook nog vaak in de volle zon. Net als de meeste andere reisfietsers, schat ik zo in.
Daar gaat het dus over.
In het donker kan ik het lampje aanpassen naar de omstandigheden, en ook nog kiezen voor 5, 15, 50, 80 en 200 lm.

Ook beweeg ik me als reisfietser zelden tussen andere fietsers (bij gebrek aan), en gaat het mij om me te beschermen tegen heavy metal. En als de chauffeurs daarvan mijn lampje soms een beetje fel zouden vinden: so be it.
Verlichting kan heel verwarrend zijn. Ik kom nu geregeld hardlopers tegen met een felle hoofd lamp of een felle lamp op hun borst. Voordat ik door heb waar ik mee te maken heb, ben ik al vlakbij en dat kan gevaarlijke omstandigheden opleveren. De hardlopers hebben ongetwijfeld het idee heel goed bezig te zijn.

en wat betreft koplampen van fietsers: schenen die maar overwegend naar beneden. Das niet mijn ervaring.
Over richting aangeven: toch fijn dat automobilisten het wel doen. (Behalve dan in geval van zwarte auto's, verlaagde auto's, verhoogde auto's, pickups zwaarder dan 1500 kg, auto's met een catalogusprijs van meer dan €80.000, zwarte en witte Golfjes, Audi's nieuwer dan vijftien jaar, BMW's ouder dan drie jaar, Mercedessen met veel niet originele extra's, auto's met een witte kentekenplaat met rode rand (pas op: die geven soms gewoon de andere kant op aan, met name op rotondes), witte busjes, zwarte busjes, alles busjes zonder opschrift, auto's waar groene of blauwe verlichting onder is gemonteerd, heel grote bestelbussen, vrachtautootjes met opschrift AH (zijn ergens anders mee bezig), op zaterdagavond en een willekeurig aantal Tesla's.)
LHTJoost schreef:
za 09 mar, 2024 12:17
en wat betreft koplampen van fietsers: schenen die maar overwegend naar beneden. Das niet mijn ervaring.
Maar dan hebben we het over ongeveer 90% van de rondrijdende (E)-bikes...
Zo afgemonteerd bij de fietsenmaker, en dan zal het wel goed zijn ... toch ...
Echt niet alleen e-bikes met verstralers.
LHTJoost schreef:
za 09 mar, 2024 12:17
Verlichting kan heel verwarrend zijn. Ik kom nu geregeld hardlopers tegen met een felle hoofd lamp of een felle lamp op hun borst. Voordat ik door heb waar ik mee te maken heb, ben ik al vlakbij en dat kan gevaarlijke omstandigheden opleveren. De hardlopers hebben ongetwijfeld het idee heel goed bezig te zijn.
Je hebt gelijk maar je ziet zeker op donkere wegen of dijken dan in ieder geval wel dat er iets aankomt. Dus de tijd om te reageren is langer en veiliger. Geldt trouwens niet alleen bij hardlopers, maar zeker ook voor hondenuitlaters en de honden zelf.
LHTJoost schreef:
za 09 mar, 2024 23:17
Echt niet alleen e-bikes met verstralers.
Daarom staat de E ook () tussen haakjes :wink: