Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koken op spiritus met een Trangia in de Balkan - Forum Wereldfietser

Koken op spiritus met een Trangia in de Balkan

De vraag is al vaker gesteld maar het antwoord is steeds sterk gebiedsafhankelijk, vandaar hier toch nog een keer.

Half april ga ik met de trein en boot naar Albanië om vanaf daar terug naar Haarlem te fietsen. Normaliter kook ik op spiritus in een Trangia. Dat bevalt mij erg goed. In Tjechië en Duitsland weet ik de spiritus wel te vinden maar van de landen Albanië, Noord-Macedonië, Kosovo, Servië en Hongarije weet ik niet veel van de praktische verkrijgbaarheid.

Heeft iemand eigen ervaring met spiritus in (een van) deze landen? Of ligt gas of benzine hier toch meer voor de hand?
Ik heb in Kroatie en Bosnie (ontsmettings)alcohol gehaald bij de apotheek gekocht en dat gebruikt in mijn trangia. Ging prima.
Kijk hier eens:
https://trangia.se/en/support/guides/fuel-list/

Over de beschikbaarheid kan ik je echter niets zeggen, sorry :oops:
Alpineflower schreef:
za 09 mar, 2024 20:09
Ik heb in Kroatie en Bosnie (ontsmettings)alcohol gehaald bij de apotheek gekocht en dat gebruikt in mijn trangia. Ging prima.
Super! Kon je dat ook in grotere hoeveelheid krijgen, bijvoorbeeld 1 liter?
Headley schreef:
za 09 mar, 2024 20:41
Kijk hier eens:
https://trangia.se/en/support/guides/fuel-list/
De juiste woordkeuze is inderdaad belangrijk. Voor je het weet word je naar de lokale slijter verwezen :)
Voor de prijs en kwaliteit van het eten zou ik dat koken vooral aan de lokale bevolking overlaten. Macedonië was voor mij in dit opzicht echt heel veel beter wat salades betreft dan de rest van de Balkan, Albanië overigens ook. Zorg in Albanië wel dat je flessenwater gebruikt, het leidingwater is nog niet overal zoals wij dat gewent zijn.
Zie dit draadje (viewtopic.php?t=37691), en in de vaak onooglijke kleine diy winkeltjes hebben ze vaak meer dan je zou vermoeden, het helpt natuurlijk wel als je weet wat je zoekt.
-arnout- schreef:
za 09 mar, 2024 20:07
De vraag is al vaker gesteld maar het antwoord is steeds sterk gebiedsafhankelijk, vandaar hier toch nog een keer.

Half april ga ik met de trein en boot naar Albanië om vanaf daar terug naar Haarlem te fietsen. Normaliter kook ik op spiritus in een Trangia. Dat bevalt mij erg goed. In Tjechië en Duitsland weet ik de spiritus wel te vinden maar van de landen Albanië, Noord-Macedonië, Kosovo, Servië en Hongarije weet ik niet veel van de praktische verkrijgbaarheid.

Heeft iemand eigen ervaring met spiritus in (een van) deze landen? Of ligt gas of benzine hier toch meer voor de hand?
Ik ben vorig jaar in de balkan geweest. En mijn trangia gebruikt. In Albanië zijn relatief veel apotheken. Zeker in Tirana. Hieronder een lijstje per land.

Italië: Alcool Etilico denaturato in Apotheek, supermarkt
Slovenië: Etanol, Tankstation Petrol
Kroatië: Etilni Alkohol (96%/70%), DIY shop/apotheek
Montenegro: Alcohol/etanol 96% apotheek
BIH: ?
Albanië: alkool etilik i çnatyruar (90%) in apotheek

Succes en veel plezier op deze mooie reis!

Bijlagen

Pat, Hartelijk dank.
Dit stelt mij behoorlijk gerust over de verkrijgbaarheid van spiritus.
Ik merkte dat ik stiekem al aan een benzinebrander overwoog. Dat hoeft nu niet meer.