Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaatjes maken alu frame - Forum Wereldfietser

Gaatjes maken alu frame

Ik kocht bij Snel in Den Haag, een Rohnin met alu frame. De standaard zit in het midden, bij de nieuwe frames van janssen, zit deze vast aan de achter vork met 2 bouten.

Mijn fiets is nu al 2x gevallen.

Mijn vraag is, kan ik nu 2 gaatjes boren in de achter vork, om daar een esge pletscher aan vast te maken.

Spijt dat ik niet een nieuwe kocht bij janssen, ipv die al jaren in de winkel stond.

Mario
op die plek boren in je frame: ik denk dat je het frame verzwakt en een groot risico neemt op sneller framebreuk.
dus ik zou zeggen: alsjeblieft niet.

is er een model zijstandaard te vinden dat bij de achteras om de liggende en staande achtervork klemt? (en past...)

of desnoods een dubbele standaard midden onder je fiets (en dan met beleid opbokken, zeker bij een beladen fiets, want dat is best belastend voor je frame)

of midden van Batavus zo'n ver uitklappende/lange gewone zijstandaard (van een stadsfiets)?
Hier hoef je geen gaatjes voor te boren:

https://www.centerpointfietsen.nl/shop/ ... -28-zwart/
IMG_1328.jpeg

Er zijn wel meer soorten achtervorkstandaards waar je geen gaatjes voor nodig hebt.

https://www.bol.com/nl/nl/p/decopatent- ... 009916199/

Allemaal via Google te vinden.
Als je 43 euro veel vindt helpt even zoeken: https://bikemonkey.shop/standaarden/sta ... 586-1.html

Inderdaad beslist niet boren.
Pletscher heeft 3 verschillende standaards voor montage bij de achteras.
Zie https://www.pletscher.ch/index.php/en/p ... kstands-en
Even naar onderen scrollen. De Multi Flex en de Multi Zoom zijn verstelbaar, waar bij de laatste het hoogst belast mag worden.
Ook zijn er losse voetjes voor verkrijgbaar.
Bike4travel heeft de Multi Zoom op hun site staan voor 36,95.
Maar passen de achteras standaards met montage om de buizen ook bij de schijfrem die achterop de Rohnin van Mario zit?
Oei, dat is de question jambon.
Als zo'n Petscher standaard niet past in combinatie met schijfrem dan zou ik de standaard in het midden vervangen door een Spanninga standaard. Het Batavus model wat Hoogframe al noemde of de iets luxere, verstelbare Libra.
https://spanninga.com/nl/product/14785/
Het simpele Batavus model hebben wij al jaren onder onze Giants en die voldoen, ook omdat de poot best wel breed staat.
Het stuur klapt wel eerder om bij een standaard in het midden (fiets valt niet om) maar ik probeer mijn fiets dan met het voorwiel tegen een paaltje/muurtje/steen te zetten zodat het voorwiel niet om kan klappen.
supermario schreef:
zo 10 mar, 2024 08:31
Mijn vraag is, kan ik nu 2 gaatjes boren in de achter vork, om daar een esge pletscher aan vast te maken.
Volgens mij weet je best dat je geen gaten moet boren in een achtervork. Toch?
Maar hoe maakt de fabrikant dan de standaard achter vast? Die moeten dan toch ook 2 gaatjes in het frame maken.

Ik kocht net een sterke ursus midden standaard, speciaal voor ebike en trekking fietsen. Max 55 kilo

Mario
supermario schreef:
zo 10 mar, 2024 17:41
Maar hoe maakt de fabrikant dan de standaard achter vast? Die moeten dan toch ook 2 gaatjes in het frame maken.
Dan is die achtervork er speciaal voor gemaakt of op zijn minst voor overgedimensioneerd. Bekijk maar eens een aantal vakantiefietsen van dichtbij, dan zie je het wel.
Ik heb 10 jaar lang een Rohnin gehad met middenstandaard en die is (bijna) nooit omgevallen. Wat is het probllem?
Bert

Dat mijn fiets iedere keer om viel!

Er zat denk ik een verkeerde srandaard op.

Vertrouw er op dat mijn fiets nu niet meer om valt.

Mario
De nieuwe standaard

Bijlagen

Grandonneur schreef:
zo 10 mar, 2024 17:08
supermario schreef:
zo 10 mar, 2024 08:31
Mijn vraag is, kan ik nu 2 gaatjes boren in de achter vork, om daar een esge pletscher aan vast te maken.
Volgens mij weet je best dat je geen gaten moet boren in een achtervork. Toch?
Ik heb nergens gelezen dat iemand anders het al had gedaan die iemand moet de eerste zijn om het te proberen. Gewoon doen dus supermario. Hou je ons op de hoogte? :) Moet je je nieuwe standaard wel weer ff verwijderen.
Fedor schreef:
ma 11 mar, 2024 14:53
Grandonneur schreef:
zo 10 mar, 2024 17:08
supermario schreef:
zo 10 mar, 2024 08:31
Mijn vraag is, kan ik nu 2 gaatjes boren in de achter vork, om daar een esge pletscher aan vast te maken.
Volgens mij weet je best dat je geen gaten moet boren in een achtervork. Toch?
Ik heb nergens gelezen dat iemand anders het al had gedaan die iemand moet de eerste zijn om het te proberen. Gewoon doen dus supermario. Hou je ons op de hoogte? :) Moet je je nieuwe standaard wel weer ff verwijderen.
Ik heb nog nergens gelezen dat je niet met je ogen dicht en zonder te remmen de Cauberg af kunt fietsen, dus misschien kun jij het als eerste proberen Fedor? :roll: :wink:
IMG_1987.jpeg
Diverse frame delen
Ik heb om het wat duidelijker te maken hoe een standaard op de achtervork zit even wat frames in stukken gezaagd.

Er zijn dus speciale nokken die extra stevig zijn en er zit ook een langwerpige fixatieplaat zodat de standaard niet gaat wrikken op de bevestigingsbouten.

Je kan een standaard niet door een aluminium frame vast schroeven, je garantie op je frame vervalt dan gelijk en je krijgt ook garantie dat het frame binnen korte tijd daar gaat breken.