Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende voorvork Suntour NCX-E RL Lite??? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Verende voorvork Suntour NCX-E RL Lite???

Hoi,

Even een trapje van dit oude maar voor mij zeer bruikbare topic. :)

Ik heb een 2de hands Koga Roadrunner gekocht. Helaas niet doorgehad dat er speling zat in het stuur. Blijkt (zoals bij vele, na wat online speurwerk) de voorvork te zijn. Volgens de fietsenmaker moet deze vervangen worden. Echter is deze niet meer beschikbaar bij Koga (fiets dateert uit 2008).

Nu zie ik hier dat er succesvol een XLC voorvork is gebruikt ter vervanging.

Ik ben een totale leek qua fietstechniek, maar wel enigszins handig en wil inschatten in hoeverre ik dit zelf kan doen.
De lokale Koga-dealer had duidelijk weinig zin in (de risico's van) maatwerk, wat ik ergens ook wel snap.

Paar vragen daarom (en vul aan wat ik vergeet) ;):
- Is deze video een goede leidraad voor het vervangen?
- Kan ik de huidige (originele) spatborden behouden?
- Zo ja, moet ik nog ergens mee rekening houden ivm de geïntegreerde verlichting?
- Zijn alle aansluitingen verder identiek, of moet ik nog wat bijmaken/bestellen? Voor de V-brakes bijvoorbeeld?

Los hiervan: het liefst zet ik er later dikkere banden op. Dit lees ik ook terug in deze thread. Hoe hebben jullie dat echter gedaan met het achterwiel? Geeft de maatvoering van het frame daar geen beperkingen?
Sorry voor het old-skool citeren... effe makkelijk.

quote=marty84
>Blijkt (zoals bij vele, na wat online speurwerk) de voorvork te zijn.
Is de vork dan gebroken? Of is het het balhoofdstel?

>Is deze videoeen goede leidraad voor het vervangen?
Als het goed gaat, gaat het zo. Hij lijkt wel wat gemakkelijk te doen met schoonmaken van het balhoofdstel, schoonvijlen van de braam van het zagen en met afstellen van het balhoofdstel. Ik zou daar meer aandacht aan besteden.
Ik heb het ooit gedaan en ik had de pech dat de conus op de nieuwe vork veel speling had. Daar was dus in principe niks aan te doen. Tweecomponentenlijm was de redding...

>Kan ik de huidige (originele) spatborden behouden?
Vast. De nieuwe vork moet wel een gat voor een koplampbout en oogjes voor spatbordstangetjes hebben.

> Zijn alle aansluitingen verder identiek
Je moet wel de juiste uitvoering hebben: lengte, sprong (ongeveer...), remnokken, vorkbuisdiameter, vorkbuislengte*, type balhoofdstel...
De zitting van het onderste balhoofdlager moet ook passend en vlak zijn of passend en vlak gefreesd worden.

> achterwiel? Geeft de maatvoering van het frame daar geen beperkingen?
Vaak wel. Zelf bekijken. Het is natuurlijk geen porem om een fiets te hebben met een dikke voorband en een dunne achterband.

*: de lengte moet niet alleen voor het bovenste balhoofdlager kloppen maar de schroefdraad moet ook lang genoeg en niet te lang zijn. De schroefdraad mag in ieder geval niet zo lang zijn dat je klemwig van de stuurpen in dat gedeelte aangrijpt. Dat is gevaarlijk.

Alles bij elkaar best een pittige klus, zelfs voor ervaren fietsenklussers. Misschien een andere fietsenmaker zoeken?
Maar oké, het is een klusfiets, dus je kunt er veel aan oefenen. Doe deze klus dan het eerst, in het kader van 'als dit gelukt is, lukt de rest ook'. :D
Is een vast voorvork geen optie of moet deze vering hebben?
Die roadrunners hebben meestal feathershock vorken.
Daar zijn die XLC prima vervangers voor
Hebben geen schroefdraad is Ahead systeem.
Alles is makkelijk over te zetten

Eigenlijk het enige vervelende is de baseplate van de oude voorvork af halen.
En deze netjes op de nieuwe monteren.
marty84 schreef:
do 30 nov, 2023 13:46
- Kan ik de huidige (originele) spatborden behouden?
- Zo ja, moet ik nog ergens mee rekening houden ivm de geïntegreerde verlichting?
- Zijn alle aansluitingen verder identiek, of moet ik nog wat bijmaken/bestellen? Voor de V-brakes bijvoorbeeld?

Los hiervan: het liefst zet ik er later dikkere banden op. Dit lees ik ook terug in deze thread. Hoe hebben jullie dat echter gedaan met het achterwiel? Geeft de maatvoering van het frame daar geen beperkingen?
Geen probleem om de (originele) spatborden te behouden en ook de geïntegreerde verlichting zoveel verandert er niet.

Wat betreft dikkere banden, dat kan maar wel beperkt, ik heb er Almotions 50 mm op zitten en dat past maar de ruimte met de (originele) spatborden is wel klein. Geen probleem voor in de stad maar als je door de modder gaat rijden geen goed idee.

Helaas zijn de foto's weggevallen maar die heb ik nog wel, laat maar weten of het handig is die opnieuw tot te voegen.
Hier ook bezig met de zoektocht naar een vervangende voorvork.
Gaat om een Koga F3 5.1S met discbrakes uit 2018 met speling in de Feathershock.

Kom in veel topics en andere fora constant de XLC versie tegen, maar zoek dus een soortgelijke voorvork met disc brake mogelijkheid. Kan iemand me verder helpen?

Alvast bedankt
vouwfiets2024 schreef:
wo 28 feb, 2024 21:09
Hier ook bezig met de zoektocht naar een vervangende voorvork.
Gaat om een Koga F3 5.1S met discbrakes uit 2018 met speling in de Feathershock.

Kom in veel topics en andere fora constant de XLC versie tegen, maar zoek dus een soortgelijke voorvork met disc brake mogelijkheid. Kan iemand me verder helpen?

Alvast bedankt
Ook ik ben al maanden op zoek naar een vervangende vaste vork om mijn Feathershock met speling te vervangen op mijn Roadrunner. Zou ook graag een voor disk brakes hebben maar kan die nergens vinden. Ik heb dus toch maar gekozen voor de https://www.bike-discount.de/en/xlc-a-h ... r=20031073