Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overgewaardeerd en ondergewaardeerd - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Overgewaardeerd en ondergewaardeerd

Senior2 schreef:
zo 10 sep, 2023 11:27
Leon schreef:
vr 08 sep, 2023 09:23
Punt is alleen dat dit draadje niet alleen over jullie gaat.
Is dat niet juist één van de kenmerken van een forum dat forumleden hun eigen specifieke kennis/ervaring/zienswijze inbrengen, zodat TS daarna uit een hele vracht informatie de enige juiste conclusie voor hemzelf kan trekken 🤔🤔?
Natuurlijk breng je je eigen ervaring in, maar je eigen ervaring bestaat niet alleen uit je eigen fiets/tent/routes/pedalen etc. Ik mag aannemen dat de meeste deelnemers hier meer dan één fietser een beetje kennen, er velen ontmoet hebben en gepraat over wat ze meemaakten en dat ze om zich heen kijken en links en rechts wat lezen en leren.

Als ik alleen naar mezelf zou kijken zou ik bijvoorbeeld moeten zeggen dat een Rohloffnaaf overgewaardeerd is, omdat ík er zelf tot nog toe niet voor gekozen heb. Gelukkig ken ik anderen en weet daardoor dat zo'n bewering kant noch wal zou raken.
Overrated: Vennbahn.


Game on!
Ik heb de Vennbahn nooit in één keer als geheel gefietst maar de trajecten die ik heb gedaan waren meestal wel landschappelijk fraai. En voor de niet-klimmers is het mooi dat je toch de heuvels in kan.
Overrated?
Ja, tussen Rearen en Kalterherberg kun je last hebben van een tunneleffect doordat je links en rechts weinig ziet vanwege de vele struiken. Daar kampen veel tot fietspad omgebouwde spoorlijntjes mee en ze zouden er best iets aan kunnen doen. Authentiek is het absoluut niet want toen de spoorlijntjes aangelegd weden groeide er geen spriet en volgens mij is dat lang zo gebleven.

Maar verder vind ik de Vennbahn terecht een iconisch begrip. Ik ken de Ardennen met de fiets ook van voor die tijd en het verschil is groot. Het was een streek voor gevorderde fietsers. De Vennbahn was min of meer de eerste lange fietsroute over een spoorlijntje. Zelfs kinderen kunnen daar nu fietsen, iets wat ze op de meeste plaatsen in Wallonië beter laten! Leter kwamen er meer doorgaande fietsroutes in die regio maar de Vennbahn wordt nog steeds langer aan de zuidkant. Ik las iets van 125 km. Iets vergelijkbawrs in Nederland? Waar?
Shrek schreef:
wo 13 mar, 2024 20:29
Overrated: Vennbahn.


Game on!
Ik heb zo'n dure espressomachine en drink graag koffie. Er zijn heel wat koffies die ik persoonlijk niet lekker vind, maar waarvan ik graag toegeef dat ze goed gebrand en gemengd zijn, door een brander met visie en vakmanschap.

Dat heb ik ook met de Vennbahn.

Het is allesbehalve mijn favoriete route maar ik geef graag toe dat het een prachtig stukje fiets-infrastructuur door een mooie streeks is. Overrated vind ik een krachtig geval van onderwaardering, in deze.
Heel handig om snel van Luxemburg naar Nederland te fietsen, of omgekeerd van Nederland naar Luxemburg.
Is een soort van tunnel door een vast wel mooie omgeving.
Ik begrijp de aantrekkingskracht wel van die voormalige spoorbanen en andere speciaal aangelegde fietsroutes wel. Je kunt er makkelijk en ongestoord fietsen.

Maar in de praktijk wil ik eigenlijk helemaal niet ongestoord fietsen. Ik wil graag gestoord fietsen. Door verkeer, door dorpjes, door mensen, door uitspanningen. Na een paar uur vlak fietspad door alleen maar groen ben ik er wel weer klaar mee.

Dan wil ik een petit noir. Of een Strammer Max. Of, zoals toen ik na het verlaten van de Vennbahn in St Vith terecht kwam, het witte goud met Ardense hesp. Da's nooit overgewaardeerd. :)

Afbeelding
Poppink schreef:
wo 13 mar, 2024 21:51
Heel handig om snel van Luxemburg naar Nederland te fietsen, of omgekeerd van Nederland naar Luxemburg.
Dat bevalt me nou niet aan zo’n tracé, de richting waarin je hem fietst doet er nogal toe. Vergelijk de brienenoord met een gemiddelde stijging van nog geen 4% over precies 1km. De vennbahn nog geen 2% (twee vingers in de neus), maar wel 125x zo lang.
Dan zou de top zich op 0,02 x 125 km = 2500 m hoogte bevinden. Of je overdrijft een beetje.

De beste insidertip tot nu toe, waar ik me zelf ook nog steeds aan gehouden heb, vind ik deze:
Fedor schreef:
wo 13 mar, 2024 20:40
Ik heb de Vennbahn nooit in één keer als geheel gefietst
non-fixie schreef:
di 05 sep, 2023 23:54

Meningen van Amerikaanse hipsters.

https://www.youtube.com/watch?v=5Pe5oGaXkp8

Going to interesting places instead of buying the latest handlebar or something... Dat zal het wel zijn zeker, als ultieme "underrated".

Die ene vogel die zijn nostalgie voor de fixie uitdrukt kan ik eigenlijk ook wel volgen. Nooit iets voor mij geweest (suboptimale knieën, oudemannenbaard ipv hipsterbaard) maar ik vond dat wel iets hebben, die hele subcultuur 10 à 15 jaar geleden. Ook al was de puberale fixierijder de absolute nemisis van de vintageliefhebber en was stupiditeit één van de pijlers van hun groepsgedrag. Hier in Brussel stond één van de grootste lege stationshallen van Europa (intussen gerestaureerd en soort shoppingcenter geworden) — daar ging een bende jonge fixisten regelmatig fietspolo spelen en ik vond dat geweldig om te zien. Een beetje anarchie en puur fietsplezier, in schrille tegenstelling tot het voorgeschreven aankoopklimaat (de gravelbike, de 6000+ € al dan niet elektrische bike) van nu.
CarlW schreef:
do 14 mar, 2024 10:11
Hier in Brussel stond één van de grootste lege stationshallen van Europa (intussen gerestaureerd en soort shoppingcenter geworden)
Een beetje offfopic maar over welke stationshal heb je het? Gare Maritime op Tour & Taxis? (maar dat is geen shoppingcenter geworden?)
derdekeer schreef:
do 14 mar, 2024 13:28
CarlW schreef:
do 14 mar, 2024 10:11
Hier in Brussel stond één van de grootste lege stationshallen van Europa (intussen gerestaureerd en soort shoppingcenter geworden)
Een beetje offfopic maar over welke stationshal heb je het? Gare Maritime op Tour & Taxis? (maar dat is geen shoppingcenter geworden?)
Je hebt gelijk, geen ordinair shoppingcenter maar een evenementenhal met kantoren, horeca en winkels. Bike Brussels gaat daar trouwens door, binnen een goeie week. Ik drukte me wat negatief uit omwille van het contrast met het stukje urbane wildernis dat het voor een jaar of 7 nog was, met spontane feestjes en evenementen tussen de sporen en de loskades en helemaal op het eind van die immense hallen een levensgrote roodwitte circustent van de Circusschool, die ondertussen naar Vorst is verhuisd meen ik. Dat licht surrealistische beeld staat voor altijd op mijn netvlies. Ik was een tijdje occasioneel fietsgids in Brussel en ben vaak met groepjes toeristen de oude Gare Maritime binnengereden, dat was altijd een grote hit, monden vielen open.
Over de Vennbahn (mijn persoonlijke mening uiteraard):

Te vermijden als het kan: Raeren - Lammersdorf: Vals plat door het bos omhoog. Andersom is die dan wel weer lekker.
Aanrader: Konzen - Sourbrodt Gare v.v.. Veel doorkijkjes op hoogte en in het voorjaar zijn de miljoenen wilde narcissen in het beekdal na Küchelscheid echt prachtig.