Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkeersveiligheid - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Verkeersveiligheid

Niet alleen e-bikes, nee. Ik vermoed dat die e-fietsers doorgaans niet eens doorhebben dat ze hinderlijk zijn. Ze rijden op die fiets zoals ze hem gekocht hebben, en denken wellicht dat alles OK is.

Het ergste wat ik ooit meegemaakt heb, was een tegenligger die op een MTB reed. Een knoert van een koplamp, te hoog gericht. En boven op de helm nog eens een knoert van een lamp.
Waarschijnlijk geweldig in het bos in het donker. Ik moest even stoppen, want ik zag secondenlang gewoon helemaal niks meer.

Wanneer de veilgheid van de een de onveiligheid van de ander wordt.

Lang geleden heb ik een interview gedaan met een auto-journalist, die dat fenomeen heel eerlijk aankaartte. In een hoog megamonster van 2,5 ton rijden, geeft ongetwijfeld een veilig gevoel en is wellicht ook veiliger. Maar dan vooral voor de inzittenden. De rest van de wereld heeft er een ander gevoel bij. Daar moest ik toch even aan denken toen die verlichte idioot op de MTB me passeerde.
fietsers met foute verlichting kunnen natuurlijk hinderlijk en/of gevaarlijk zijn.

Daarentegen is het ook wel zo dat betere verlichting voor een grote groep zorgt voor een mindere veiligheid voor een kleinere groep. Terwijl ook die kleinere groep zich allicht prima aan de regels houdt.

Door de krachtige fietsverlichting van tegenwoordig word je met een ouderwets gloeilampje niet meer gezien. vorige week kwam ik (in de auto) op de snelweg een eerste generatie 2cv tegen, de achterlichten waren amper zichtbaar tussen al het ledgeweld.

Het is een ontwikkeling waar je als fietser wel in mee kunt gaan (voor je eigen veiligheid). Ik kom ook honden, hardlopers, skaters, zelfs een kinderwagen tegen met verlichting. Word je over poosje als wandelaar verweten dat je niet goed zichtbaar bent zonder verlichting? Mensen moeten toch ook een beetje op blijven letten en bereid zijn rekening te houden met een ander..
Poppink schreef:
di 05 mar, 2024 12:56


Wat doen jullie om aanrijdingen te voorkomen?
De beste remedie tegen aanrijdingen is thuis blijven. Of zorg voor goede verlichting.

https://aartjan.nl/blog/beste-fietsverlichting/
Het eerste witte lampje op de foto heeft totaal geen afscherming van het licht naar boven. Maar ja, wie ben ik? Deze Aartjan ("Blogt en ontwerp vanalles") is immers gediplomeerd leraar schilderen en afgestudeerd media-ontwerper.