Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen snellader voor accu e-bike - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wel of geen snellader voor accu e-bike

Als ik even zoek naar dat ding begrijp ik dat je die plugin een apparaat kunt laten uitschakelen als het (bijna) geen electriciteit meer gebruikt.
Het ding ziet dus niet hoe vol of leeg de batterij is. Daarvoor moet je specifieke gegevens van de batterij en de electriciteit die daar doorheen gaat hebben. Dat heeft alleen een batterijspecifiek pmc.
Of je zo'n lader misschien iets eerder stopt kan uiteraard geen kwaad, maar dat is dan puur op de gok.
En het wordt pas echt interessant als één van de cellen in zo’n fietsaccu slecht of bijna kapot is: de electronica (van de fiets, of van zo’n app) kan dan denken “we zijn nog lang niet vol dus we doen er nog een klapje bovenop”.
Vandaar dat je heel soms wel eens iets leest over een afgebrande accu/fiets/stalling.
Speeder300 schreef:
zo 13 aug, 2023 07:51
Vandaar dat je heel soms wel eens iets leest over een afgebrande accu/fiets/stalling.
Ja we ontkomen er niet aan de bijzaken van de vooruitgang. Ook dit zal worden opgelost. Een mens is geniaal.
Een beetje laat, sorry, maar ik ben een tijdje weggeweest.
Voor mijn vertrek heb ik, via de site van Bosch-ebikes, een eerste mail gestuurd met de vraag of Bosch zelf eens zou kunnen toelichten in hoeverre snelladen al of niet schadelijk is voor de accu en welke techniek ze dan zou gebruiken om dat snelladen veilig te laten gebeuren. Op deze mail kreeg ik het volgende antwoord:
Wij brengen geen laders uit die opzettelijk schadelijk zijn voor de accu's of andere componenten.
Bij de vergelijking tussen technische specificaties zou je voor compact/standard moeten kiezen om te vergelijken.
Daarop heb ik een tweede mail gestuurd:
Uiteraard brengt Bosch geen laders uit die opzettelijk schadelijk zijn voor accu's of andere componenten.
Maar ik stelde mijn vraag als consument die keuzes moet maken en daar vervolgens informatie over zoekt.
Wat ik dan tegenkom zijn berichten waarin snelladen afgeraden wordt; de cellen in de accu zouden eerder slijten.
Om die reden was ik benieuwd of Bosch zou kunnen toelichten waarom deze berichten in de wereld komen:
welk systeem/welke techniek gebruikt Bosch waarmee het laden met 6A even veilig is als met 2A of 4A?
Duidelijkheid hierover maakt het voor de consument makkelijker keuzes te maken
.
Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
Zelf zijn we niet bekend met deze geruchten. Zodoende kunnen we niet exacter worden wanneer dit onbekend voor ons is. Wat het meeste invloed heeft op de levensduur van de accu is de manier dat deze opgeslagen wordt wanneer de fiets niet in gebruik is. Dit is een Lithium-ion accu dus zodoende zijn er veel bronnen voor hoe deze technologie werkt. Ook is het mogelijk om een accu-gids bij de fietsenwinkel te halen voor de juiste gebruikswijze
Tot zover Bosch dus.
Blijft voor mij de vraag: wat is in deze high-tech tijd nou eigenlijk snelladen, wat valt binnen bepaalde marges, is het hele begrip niet opgerekt door technische vooruitgang? Neem alleen hoe snel je smartphone oplaadt, zonder dat dat na een jaar significante gevolgen heeft (los van het feit dat zo'n accuutje natuurlijk altijd minder wordt). Nogmaals: mijn oudste accu heb ik gekocht in 2019 en altijd aan de snellader gehangen, het ding zal iets minder power hebben maar doet het nog steeds prima. Vandaar dat ik er nog steeds niet van overtuigd ben dat het gebruik van een 2A lader 'beter' voor je accu is dan het gebruik van een 6A. Maar daar had ik graag meer info van Bosch over gekregen.
Leon schreef:
za 12 aug, 2023 22:43
Als ik even zoek naar dat ding begrijp ik dat je die plugin een apparaat kunt laten uitschakelen als het (bijna) geen electriciteit meer gebruikt.
Het ding ziet dus niet hoe vol of leeg de batterij is. Daarvoor moet je specifieke gegevens van de batterij en de electriciteit die daar doorheen gaat hebben. Dat heeft alleen een batterijspecifiek pmc.
Of je zo'n lader misschien iets eerder stopt kan uiteraard geen kwaad, maar dat is dan puur op de gok.
Bij het Pendix-systeem kun je in de bijbehorende app zien wat het laad percentage is. Geen antwoord op de vraag, maar er zijn dus systemen waar het wel kan.
Dat is dus een batterijspecifiek systeem.

Maar ook zo'n systeem doet een - hopelijk intelligente - gok, want je kunt nu eenmaal niet in een batterij kijken hoe vol die is.
Leon schreef:
do 21 sep, 2023 18:59
M.a.w. een batterij is geen benzinetank waar je een staafje met een drijvertje in kunt laten dobberen om letterlijk te meten hoe vol de tank is.
Ik had een wat genuanceerder bericht geplaatst, maar dat is verwijderd.
Peter Molog schreef:
do 21 sep, 2023 19:04
Ik had een wat genuanceerder bericht geplaatst, maar dat is verwijderd.
:lol:
Dat heb ik gemist.
Zoals al eerder gemeld, sneller laden verkort de levensduur. Langzamer laden is beter.

In het algemeen wordt 1C laden als norm gebruikt. Dat komt neer op laden in 1 uur.
2C laden is dan laden in een half uur.

Zolang je dus langer dan een uur doet over het laden, dan redelijk veilig.

Op je accu staat waarschijnlijk zoiets als 36V 17.5Ah Je mag er dan vanuit gaan dat alles tot 17 ampere laden je accu niet beschadigd.

Is het beter om langzamer te laden? Ja maar op gegeven moment is de winst qua cycles erg beperkt.

Zelf gebruik ik een 2a lader, vooral omdat ie lekker licht is en mijn fiets in de praktijk meer uur geparkeerd in de buurt van een stopcontact dan niet per 24 uur. Dat is voldoende om 1 of 2 batterijen weer te vullen.
Voordeel van 2 batterijen is dat je minder behoefte hebt aan een snelle lader en minder op zoek bent naar een stopcontact.

In sommige situaties is een 12 volt lader handig, zie https://powerbutler.de/
Kan eventueel i.c.m. een zonnepaneel
De reactie van Bosch klopt dat de levensduur van een Lithium-ion batterij vooral bepaald wordt door in welke laadtoestand ie is als je 'm niet gebruikt. Als die gemiddeld onder de 80% is, gaat je accu echt veel langer mee dan meestal op 100% volledig geladen. Zaken als snelladen en aantal cycles zijn minder van belang.

Li-ion cellen zijn vaak gerate voor een bepaalde maximale oplaad en ontlaad stroom, hier zit veel verschil in. Dit bepaalt dus ook hoe geschikt je accu is voor snelladen.
Fwiw; mijn praktijk ervaringen:

392 wh li-ion zeven jaar oud: kwart aan actieradius verloren. Laatste twee jaar doet mijn vrouw het met een oude en nieuwe accu, wat slijtage verminderd (reden een fysiek defect aan de plug wat wel weer gerepareerd is). Mijn eigen Razer is nu aan mijn broer gegeven en die rijdt vrolijk rond op de originele accu.

Actieradius op eco meer dan 70km maar de Batavus Razer is en blijft de kilometer kampioen, dus dat is niet zomaar representatief. Bosch is aanmerkelijk minder zuinig

Laad gedrag: als we meer dan 50 pct hebben gebruikt moet hij aan de lader ivm forenzen. Wij laden gewoon tot 100pct, maar rijden hem niet onder 10pct. Oftewel we gaan er vrij relaxed mee om en tot nu toe gaat dat prima. Ik ga er niet een heel ritueel van maken, het is een gebruiksvoorwerp.

Voor huis tuin en keuken gebruik (Inc forenzen) is actieradius al heel lang een non-issue. Voor vakantiefietsen ligt dat uiteraard anders. Twee accu's is dan het overwegen waard, maar dat is wel weer drie kilo extra in de tas.

Snelladen of niet is een lastige. Snellader is handig voor tussentijds bijladen, maar is wel weer zwaarder.
De acculaders van Bosch zijn ook niet uitwisselbaar tussen alle accupakketten. Voor de laatste versie accupakketten is er nog geen 6 Ampere lader. De stekkers zijn niet uitwisselbaar dus vergissen kan niet. Even opletten of de lader geschikt is voor het accupakket. Ik zou geen Aliexpress lader bestellen maar origineel Bosch.
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/kiox

Kiox 300 of 500 geeft het percentage vol van de accu aan. Dus bijv 67%, daarnaast kun je aflezen bij welke ondersteuning stand het bereik dan is.
Als je gaat kijken wat het "goedkoopst" is om te kiezen lijkt de snellader te winnen. Die kost nu eenmaal veel minder als een tweede batterij.

Voor de ts is dit niet meer van toepassing want die heeft immer allebei al.

Maar wij zijn nog aan het nadenken wat we gaan doen met onze nieuwe e-bike.
Een snellader is goedkoper maar ergens ook weer duurder onderweg. Je moet een plek vinden om te laden en dat is meestal in een restaurantje. Dus je moet er dan eigenlijk ook al iets eten. In ons geval is dat een maaltijd voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Als je dan het prijsverschil ziet tussen een extra accu en een snellader dan kun je daar toch niet heel vaak voor gaan eten.

Ik zit ook wel wat met de extra ruimte die de extra batterij in beslag neemt. Maar er is een aankondiging geweest dat er een tweede accu's geplaatst zou kunnen worden op het frame in de toekomst. In dat geval zouden we sowieso voor een tweede accu kiezen. Want dan zijn we ook geen extra ruimte kwijt in de tassen.
Het is gewoon een lastig onderwerp. Je sleept nogal wat extra gewicht mee en je zit met de noodzaak van stopcontacten. Eigenlijk is de beste oplossing je reisgebied, routes en afstanden op het systeem aan te passen.

Als je Noord West Europa bekijkt kan je heel wat leuke tochten plannen met dagafstanden van 60-80km (toch al snel 4-5 uur onderweg op de fiets). 7.30 op, rustig ontbijten en opruimen, 9.30 de boel opgeladen, 12.00 lunch, tussendoor wat dingen bekijken, 15.00 inchecken op de camping, dat zijn toch ook leuke vakanties.
Shorttrack schreef:
di 30 jan, 2024 21:53
Als je gaat kijken wat het "goedkoopst" is om te kiezen lijkt de snellader te winnen. Die kost nu eenmaal veel minder als een tweede batterij.

Voor de ts is dit niet meer van toepassing want die heeft immer allebei al.

Maar wij zijn nog aan het nadenken wat we gaan doen met onze nieuwe e-bike.
Een snellader is goedkoper maar ergens ook weer duurder onderweg. Je moet een plek vinden om te laden en dat is meestal in een restaurantje. Dus je moet er dan eigenlijk ook al iets eten. In ons geval is dat een maaltijd voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Als je dan het prijsverschil ziet tussen een extra accu en een snellader dan kun je daar toch niet heel vaak voor gaan eten.
Weer wat laat, maar hier wat van m'n eigen praktijkervaringen.
- Als je onderweg in een restaurantje wil bijladen met een 2A lader wordt het wel een heel lang etentje. Zelfs met een 6A lader is het rendement na 1 uur nogal beperkt, aan een 2A lader heb je in dat uurtje helemaal weinig. Of je moet een hele middag blijven rondhangen met één desertje ;-)
- Zelf fiets ik al een tijd met twee accu's (2 x 500W), een 2A lader is dan erg onpraktisch, gewoon qua tijd: als de eerste accu eindelijk eens is opgeladen lig je allang te slapen en 's ochtends is er geen tijd meer voor. Thuis laad ik standaard op met de 2A lader, op reis gaat alleen de 6A lader mee.
- Als je niets op je bagagedrager meevoert kun je de extra accu perfect meenemen in een accu tas, deze bijvoorbeeld. Kijk bij dat merk wel uit welke je nodig hebt: een tas voor een frame accu of eentje voor een bagagedrageraccu. Met wat googelen vind je verschillende merken, deze of deze, om maar 2 voorbeelden te noemen.
- Nadeel van een accu IN het frame vind ik dat door de lengte van die dingen het meenemen van een 2de accu praktisch lastig wordt. Het hangt natuurlijk helemaal af van de afstanden die je op een dag wilt afleggen, maar met een forse tegenwind of in de heuvels (om van bergen maar niet te spreken) ben je, met een ondersteuning waar je ook iets aan hebt, na 50 km. wel klaar. Toch vervelend als dat nou net in the middle of nowhere is.Persoonlijk vind ik dat het fietsen op een e-bike veel relaxter wordt als je altijd een 2de accu 'op de achterhand' hebt.
JohnB schreef:
zo 17 mar, 2024 21:06
Shorttrack schreef:
di 30 jan, 2024 21:53
Als je gaat kijken wat het "goedkoopst" is om te kiezen lijkt de snellader te winnen. Die kost nu eenmaal veel minder als een tweede batterij.

Voor de ts is dit niet meer van toepassing want die heeft immer allebei al.

Maar wij zijn nog aan het nadenken wat we gaan doen met onze nieuwe e-bike.
Een snellader is goedkoper maar ergens ook weer duurder onderweg. Je moet een plek vinden om te laden en dat is meestal in een restaurantje. Dus je moet er dan eigenlijk ook al iets eten. In ons geval is dat een maaltijd voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Als je dan het prijsverschil ziet tussen een extra accu en een snellader dan kun je daar toch niet heel vaak voor gaan eten.
Weer wat laat, maar hier wat van m'n eigen praktijkervaringen.
- Als je onderweg in een restaurantje wil bijladen met een 2A lader wordt het wel een heel lang etentje. Zelfs met een 6A lader is het rendement na 1 uur nogal beperkt, aan een 2A lader heb je in dat uurtje helemaal weinig. Of je moet een hele middag blijven rondhangen met één desertje ;-)
- Zelf fiets ik al een tijd met twee accu's (2 x 500W), een 2A lader is dan erg onpraktisch, gewoon qua tijd: als de eerste accu eindelijk eens is opgeladen lig je allang te slapen en 's ochtends is er geen tijd meer voor. Thuis laad ik standaard op met de 2A lader, op reis gaat alleen de 6A lader mee.
- Als je niets op je bagagedrager meevoert kun je de extra accu perfect meenemen in een accu tas, deze bijvoorbeeld. Kijk bij dat merk wel uit welke je nodig hebt: een tas voor een frame accu of eentje voor een bagagedrageraccu. Met wat googelen vind je verschillende merken, deze of deze, om maar 2 voorbeelden te noemen.
- Nadeel van een accu IN het frame vind ik dat door de lengte van die dingen het meenemen van een 2de accu praktisch lastig wordt. Het hangt natuurlijk helemaal af van de afstanden die je op een dag wilt afleggen, maar met een forse tegenwind of in de heuvels (om van bergen maar niet te spreken) ben je, met een ondersteuning waar je ook iets aan hebt, na 50 km. wel klaar. Toch vervelend als dat nou net in the middle of nowhere is.Persoonlijk vind ik dat het fietsen op een e-bike veel relaxter wordt als je altijd een 2de accu 'op de achterhand' hebt.
Wij hadden ook altijd 2 accu's bij. Nu hebben we sinds een week een nieuwe elektrische longtail. In de paasvakantie gaan we een testvakantie maken naar geraardsbergen. 80km enkel. We doen het in 2 dagen. Dus 40km per dag. Ik ga er vanuit dat die 40km goed haalbaar moet zijn. En dan zien we hoeveel we nog over houden om te zien of we een tweede accu willen.

Met de bakfiets hadden we dus wel al 2 accu's. We hebben nog maar enkele keren moeten bijladen onderweg. We laden dan gewoon hoe lang de maaltijd duurt. Of we niet gehaald hadden zonder te laden weten we dan eigenlijk niet goed. Het bereik van de bakfiets is zeer onvoorspelbaar (hij vangt enorm veel wind natuurlijk). Maar het geeft wel veel gemoedsrust als de accu toch weer wat extra geladen is. En dan kun je als je wil (of als het nodig is) toch weer wat extra ondersteuning vragen.