Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden bescherming - goatheads - doorns - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Banden bescherming - goatheads - doorns

Flix schreef:
ma 02 okt, 2023 10:18
...
Dus waarom zou ik dit spul gebruiken, als ik niet bv de GDMBR ga rijden? Zijn er duidelijke voordelen?
Banden plakken doe ik onderweg nooit. Binnenbanden verwisselen wel, bij een lekke band. Redenen waarom dat heel vervelend en soms angstig is, zijn (1) Druk verkeer raast langs je heen terwijl er weinig ruimte is. Typisch voor een ‘shoulder’ op een drukke VS weg (maar zelden op de rustige TransAm wegen). (2) Je fietst in een gezelschap dat moet/wil wachten. (3) Het is slecht weer. (4) Je hebt een nauw-passende buitenband die je nauwelijks weer op de velg kunt krijgen met koude handen of zonder gereedschap. (5) Het geeft je een gerust gevoel als je over een wegdek met allerlei glassplinters en resten van kapotgereden truckbanden moet rijden.

Iemand heeft mij ooit verteld dat je nooit meer dan twee goede redenen voor iets moet aanvoeren, ook al zijn er méér. Voor mijn gravel fiets met Panaracer Gravel King banden geldt (4). Voor mijn MTB-toerfiets in de VS geldt (5).
math schreef:
zo 01 okt, 2023 23:42
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met langzaam leeglopen tot 2 bar.
Mijn ervaring is dat die afdichtvloeistoffen voor binnenbanden, of in ieder geval die van de - vrij goedkope - Decathlon binnenband, werkt tot ongeveer 2 bar, soms minder. Pomp je op boven deze druk, dan gaat ie weer lek.
Ik rij standaard tussen de 4 en 5 bar, dus dat is voor normaal dagelijks gebruik veel te laag. Wel voorkomt het plotseling volledig leeglopen, wat ik met name gevaarlijk vind in bergachtig gebied met snelle afdalingen. Op 2 bar blijft de fiets wel bestuurbaar.

Ik begrijp dat er veel betere resultaten mogelijk zijn met tubeless banden.
bast1aan schreef:
ma 02 okt, 2023 14:21
math schreef:
zo 01 okt, 2023 23:42
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met langzaam leeglopen tot 2 bar.
Mijn ervaring is dat die afdichtvloeistoffen voor binnenbanden, of in ieder geval die van de - vrij goedkope - Decathlon binnenband, werkt tot ongeveer 2 bar, soms minder. Pomp je op boven deze druk, dan gaat ie weer lek.
Dat js mijn ervaring met de Decathlon binnenbanden dus niet !!
Ik vind het ook heel vreemd. Waarom zou een afdichting het boven de 2 bar begeven?
Stan's en nog andere sealants (ook doc blue) zijn een formule op basis van latex, wateroplosbaar (itt slime). Dus niet corrosief en worst case scenario - een klapband of scheur in de zijwang, met royaal rondspuitende sealant tot gevolg - vallen tassen en kleding nog schoon te maken. Binnenband kan je dan ook weer plakken met solutie.
Nadeel is dat latex opdroogt in de band (na 2-3 maand) en dan moet worden aangevuld.


Tussen haakjes TS:
https://www.goatheadbikeco.com/
math schreef:
ma 02 okt, 2023 14:27
Dat js mijn ervaring met de Decathlon binnenbanden dus niet !!
YMMV of course. Zelf wel meerdere malen meegemaakt. Hangt misschien ook van het soort lek af (prik door doorn of sneetje door glas) De keren dat ie het wel ongemerkt goed deed heb ik dan natuurlijk niet nauwkeurig bijgehouden. Ik rij blijkbaar ook op hogere druk dan jij.
Ik vind het ook heel vreemd. Waarom zou een afdichting het boven de 2 bar begeven?
Dat lijkt me niet zo moeilijk te hypothetiseren. Hogere druk, drukt gestolde latex prop eruit, of band rekt te veel op, etc. Wat ik eerder ook al zei, butyl is niet zulk heel geweldig materiaal hiervoor.
Op de Schwalbe site las ik dit:
Anyone who wants to exploit the potential of modern tire technology wholeheartedly rides Tubeless. Tubeless tires guarantee the lowest rolling resistance while maintaining a very high puncture resistance.
Vertaald:
Wie het potentieel van de moderne bandentechnologie wil benutten, rijdt van harte Tubeless. Tubeless banden garanderen de laagste rolweerstand bij een zeer hoge lekbestendigheid.
Carl schreef:
ma 02 okt, 2023 11:19
Geen zorgen, jij hoeft helemaal niks te gebruiken!
Blijkbaar ben ik wat onduidelijk. Mijn vorige posting is geen verpakte mening, maar een oprechte vraag. Misschien kan ik er wat van leren, en mijn voordeel mee doen.

@math: dank voor de uitgebreide uitleg.
Hoe verhouden deze Schwalbe banden tot lek rijden op goat heads?