Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwste Pinion MGU motor - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwste Pinion MGU motor

Robert Winkelhuis schreef:
di 19 mar, 2024 18:46
En voor de heren die weer over een bromfiets beginnen.
Lees de informatie goed van de link die gestuurd is en je zult begrijpen dat het een 25km versie is met een sterke motor.
Sorry hoor. Het lijkt d'r op dat je me een zeur vindt, maar dat is totaal niet mijn intentie. Ik ben ook niet anti deze fiets ofzo. Ik ben er niet over begonnen, het is je eigen draadje.

Ik begrijp, in een poging informatie goed te lezen, dat de sterke motor hier een speedpedelec van maakt, ook al gaat ie langzaam. Geen twijfel over mogelijk zelfs, gezien de wetsteksten. Het wekt de indruk dat aanbieders van ebikes hardnekkig verzwijgen dat er een wettelijke beperking in vermogen is voor ebikes. Vooralsnog heeft niemand hier een artikel kunnen linken dat een motor boven de 250 watt desondanks een ebike kan zijn. Zelf ook niks gevonden. Ik zou zo'n artikel graag zien, hoogstwaarschijnlijk speelt hetzelfde bij cargobikes etc. Wordt me dit ergens duidelijk, neem ik direct alle bedenkingen terug die vooralsnog geuit zijn.

En waarom hindert me het gegeven dat dit een speedpedelec zou zijn?

Omdat ik meer dan genoeg toertochten heb gereden om te weten dat er in groepsverband een verhoogd risico is tot (meestal knullige) valpartijen, heel soms meer ernstig. Ik wil de risico's van een aanrijding met een onverzekerde brommer voor mezelf zo klein mogelijk houden, en zal dus proberen niet met dergelijke fietsen/speedpedelecs/brommers in een groep terecht te komen, voor zover ik daar zelf zicht op heb, het wordt steeds lastiger te onderscheiden.

Is er een speedpedelec met verzekering etc waarvan de eigenaar gezellig langzaam met weinig ondersteuning etc meerijdt over routes waar brommer mogen rijden etc is er helemaal niks aan de hand wat mij betreft.

Tot zover (en liefst niet verder) met de beste bedoelingen mijn bijdrage.
Robert Winkelhuis schreef:
di 19 mar, 2024 18:46
Lees de informatie goed van de link die gestuurd is en je zult begrijpen dat het een 25km versie is met een sterke motor.
Kun je dat hier alsjeblieft even uitleggen? Je verwijst naar een website met een heleboel pagina's in het Engels. Het is een .com-website dus we weten om te beginnen niet op welk land deze website gericht is. Dat maakt namelijk qua wetgeving nogal wat uit. Ik heb op de website even op en neer gekeken maar niks gevonden.
Grandonneur schreef:
wo 20 mar, 2024 13:31
Robert Winkelhuis schreef:
di 19 mar, 2024 18:46
En voor de heren die weer over een bromfiets beginnen.
Lees de informatie goed van de link die gestuurd is en je zult begrijpen dat het een 25km versie is met een sterke motor.
Ik begrijp, in een poging informatie goed te lezen, dat de sterke motor hier een speedpedelec van maakt, ook al gaat ie langzaam. Geen twijfel over mogelijk zelfs, gezien de wetsteksten. Het wekt de indruk dat aanbieders van ebikes hardnekkig verzwijgen dat er een wettelijke beperking in vermogen is voor ebikes. Vooralsnog heeft niemand hier een artikel kunnen linken dat een motor boven de 250 watt desondanks een ebike kan zijn. Zelf ook niks gevonden. Ik zou zo'n artikel graag zien, hoogstwaarschijnlijk speelt hetzelfde bij cargobikes etc. Wordt me dit ergens duidelijk, neem ik direct alle bedenkingen terug die vooralsnog geuit zijn.

Ik blijf het ook verwarrend vinden. Jouw aangehaalde wettekst vermeld inderdaad duidelijk dat het maximaal vermogen 250 watt mag zijn. Maar de fabrikanten hebben het allemaal over nominaal 250 watt (https://www.bosch-ebike.com/nl/help-cen ... %2Dmotoren.) en de maximale vermogens liggen bij alle fabrikanten een stuk hoger. Bijv. zelfs de zwakste Bosch Active line motor heeft al een maximaal vermogen van 290 watt en de sterkste CX motor 600 watt, net als de Pinion MGU.
Misschien dat dit het één en ander wat verduidelijkt.

"Vervolgens mag het maximaal toegestane nominaal continu vermogen van de hulpmotor hooguit 250 watt zijn en boven de 25 km/h dient de trapondersteuning onderbroken te worden."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_fiets
Ik heb de fiets ondertussen aangeschaft en de eerste 300 km gefietst afgelopen Pasen.
Mijn eerste rit van 83 km begon mijn actieradius op 190 en ben na de rit geëindigd op 35km.
Dit zou dus betekenen dat ik 155 km heb gefietst i.p.v. 83km.
Dat was natuurlijk wel een flinke tegenvaller.
Laat ik even voorop stellen dat ik het hele weekend op de ecostand heb gefietst dus redelijk vergelijkbaar met mijn medefietsers omdat ik veel zwaarder ben en met een beladen fietskar fiets.
Het weekend bewijst wederom dat e-bike en traditioneel goed te combineren is.
De 2de dag stond 77 km op het program terwijl het 90 is geworden door pontjes die niet in de vaart waren.
Tot mijn verbazing ben ik gestart op 150km actieradius en eindigde op 70km.
Het lijkt net of de computer zich heeft aangepast.
Ook de dag erna ben ik gestart bij 160 en eindigde op 90 km terwijl ik 80 km heb gefietst.
Dit was dus een positieve ontwikkeling.
De pinion motor deed het heel goed.
Wel is het geluid bij versnelling 8 nog iets te luid dus zou de mogelijkheid kunnen proberen bij het verwisselen van het achter tandwiel.
Bij versnelling 9 hoor je namelijk de motor bijna niet maar is net iets te zwaar rijden bij 18/19 gemiddeld.
Nu wil ik de fiets ook uitproberen met een Bob fietskar maar door de bevestiging van de bagagestangen op de as wordt dit mijn volgende uitdaging met de Robert Axle.
Heb een mail naar hun heen gestuurd voor het volgende Robert Axle Project.
Of misschien gewoon de tout terrain aanhouden.

Gr. Robert