Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lentekriebels, de zon ... en de bescherming er tegen. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lentekriebels, de zon ... en de bescherming er tegen.

Ed kettingvet schreef:
do 29 feb, 2024 15:08
Wat ik lastig vind is kiezen voor meekleurende of niet meekleurende glazen.
Hier ben ik toch al zo goed als klaar mee.
Na alle voor en nadelen op een rijtje te hebben gezet beslist om voor een fotochromatische bril te kiezen ... zo is het me o.a. duidelijk geworden dat ik niet wil wisselen van bril tijdens een tussenstop (tanken, drank-eet stop enz...) dit is voor me belangrijker dan bvb snelheid waarmee de bril verkleurd.
Autosnelweg rijd ik toch maar zelden, tunnels kom ik dus maar zeer zelden tegen.
Eerstdaags afspraak met optieker gespecialiseerd in zonnebrillen van Julbo.
Fytsreizger schreef:
za 02 mar, 2024 20:57
Deze heb ik:
https://www.mantel.com/ie/bbb-cycling-s ... ling-glass
Interessante bril voor motards, absoluut geweldig ontwerp ... rechte pootjes en ventilatie openingen.
Maar wat zijn de voordelen van zo'n bril in de bril systeem ... ik zie ze niet direct.
Ten eerste zoals er staat: brildragers kunnen hiermee toch een prima sportbril gebruiken. Ten tweede, je kunt dan met behoud van het geslepen glas ook nog eens kiezen voor verschillende tinten.
Ben toch nog niet overtuigd ...uiteindelijk heeft me 2 brillen op de neus.
Als ik het goed begrijp word de kleine bril meegeleverd en word van glazen op sterkte voorzien.
Heeft voor mij totnogtoe geen meerwaarde t.o.v. een zonnebril al dan niet fotochromatisch en glazen op sterkte.
Reden waarom ik koos voor deze bril is dat het een sportbril is (geen tranende ogen vanwege de breedte van de bril) en het ook mijn 'probleem' met het lezen/ver kijken oplost (varifocus). Had hiervoor een gewone zonnebril op sterkte, maar dat is toch wat anders dan een sportbril.

En wellicht zijn er opticiens die een sportbril op sterkte slijpen, dat kan, maar dat is in de regel ook een vrij dure oplossing. Deze bril kost iets van €80 (geloof ik) en ik mocht bij aanschaf van een nieuwe bril bij Specsavers (moest ik toch hebben) en twee gratis bij laten slijpen. En dat is dus dat kleine brilletje geworden. Dat kleine brilletje zit overigens in het frame van de sportbril. Het is niet zo dat je twee brillen ophebt. Je zou het kunnen vergelijken met zo'n opzetstuk op een gewone bril (die je omhoog kunt klappen / vind ik lelijk, maar das een kwestie van smaak).

Dus de prijs heeft een rol gespeeld bij mijn keuze. Een dure bril meenemen op de fiets is ook niet mijn ding. En het is een prima sportbril die doet waar ik hem voor heb gekocht. De glazen (je krijgt er drie verschillende bij) kan, maar heb ik nog niet gebruikt.
Fytsreizger schreef:
di 05 mar, 2024 17:05
Een dure bril meenemen op de fiets is ook niet mijn ding.
Toch heb ik vaak mijn andere bril op de fiets mee, in een aluminium brillenkoker waar je gerust op kunt gaan zitten en die is volgestopt met poetsdoek en/of wc-papier om te voorkomen dat de bril gaat rammelen in de koker.
Zo'n oplossing als in de "Mantel"-link gebruik ik ook, maar dan zelf bij elkaar gezocht; ik kocht via internet een zgn "insert" ofwel zo'n inzetbrilletje, en liet er bij die plaatselijke opticien glas op sterkte inzetten. Het inzetbrilletje kan ik gebruiken in mijn oakley M2's.
Op die manier wordt een vederlichte sportbril zoals de M2 wel wat zwaarder, maar in de praktijk heb ik daar toch geen last van. Het grote voordeel is dat ik met 1 inzetje alle glazen van mijn M2 kan gebruiken.
In de praktijk betekent dat ik op fietsreis met twee M2's op pad ga; 1 met helder glas, en 1 met donkergrijs glas. Zo ben ik voor alle weertypen voorzien.
Ik neig steeds meer na alles te hebben overwogen naar een fotochroramische multifocaal bril, kost wel wat maar ik denk dat het z'n geld waard zal zijn.
Ik ben zelf licht slechtziend ivm oog aandoening…ik droeg altijd julbo alpine glazen maar met fietsen en auto rijden niet aan te raden want te donker…
Ik ga eigenlijk altijd ( verslijt best wel wat zonnebrillen ) naar de opticien of bergsport winkel dan leg ik mijn probleem uit en mag ik meerdere modellen en glazen proberen BUITEN, want dan weet je eigenlijk meer als in de winkel.

Momenteel heb ik een wat duurdere Nike , was sceptisch bij de opticien maar echt een topper!!!! Zit goed ook tijdens het fietsen en filtert perfect en kan goed zien dus niet te donker. Hiervoor had ik adidas duurdere modellen.

Ga vooral buiten de brillen proberen op een zonnige dag!!!
Ik stelde bij de opticien zelf voor om is kaart achter te laten ivm hun vertrouwen maar is nooit nodig geweest.

Gr van ej
Ik heb een Adidas bril met inzetbrilletje ( -5 en cilinder). Ik merkte dat het naar beneden kijken niet goed ging, wat in de bergen wel noodzakelijk is. Tredzekerheid werd minder doordat diepte tot de grond niet goed in te schatten was. Voor fietsen minder belangrijk, maar reden dat ik dit plaats is dat het brilletje tot aparte effecten kan leiden. Goed om vooraf met de opticien te bespreken.
ej groningen schreef:
wo 06 mar, 2024 18:55
Hiervoor had ik adidas duurdere modellen.
Adidas brillen worden nu verkocht onder de merknaam "Evil Eye".
ej groningen schreef:
wo 06 mar, 2024 18:55
... en mag ik meerdere modellen en glazen proberen BUITEN, want dan weet je eigenlijk meer als in de winkel.
Ga vooral buiten de brillen proberen op een zonnige dag!!!
Zeer goed advies, maar de meeste opticiens die ik al heb bezocht laten dat niet toe, een uitzondering was de plaatselijke opticien die een straat verder van me woont ... daar mocht ik even tot op de stoep van de winkel, teveel diefstal op die manier vertelde hij.
Keuze gemaakt, uiteindelijk gekozen voor fotochromatisch , multifocaal.
Deze is het geworden:
https://www.evileye.com/it/en/sportglas ... %20details
Ed kettingvet schreef:
wo 20 mar, 2024 18:51
Keuze gemaakt, uiteindelijk gekozen voor fotochromatisch , multifocaal.
Deze is het geworden:
https://www.evileye.com/it/en/sportglas ... %20details
Lijkt me een goede keuze… ben benieuwd hoe de bril je gaat bevallen. Krijgen we daar nog een terugkoppeling op t.z.t.? Ben wel benieuwd.

(Is in geen van de verkrijgbare kleuren leverbaar in maat M…. :?)
Ik heb nooit erg begrepen wat het nut is van speciale sportbrillen zolang je geen contactsport doet. Als de zon niet schijnt heb ik mijn gewone multifocale bril op. Die glazen zijn al zo duur dat ik echt geen tweede wil.
Als de zon redelijk fel schijnt zet ik mijn zonnebril op: een klassieke Rayban met getinte multifocale glazen. Wat goed genoeg was voor piloten is ook voor fietsers prima. Die bril draag ik ook vaak in de auto. Fotochromatisch wil ik niet omdat ze wat mij betreft niet donker genoeg worden als de zon schijnt en te donker zijn als de zon niet schijnt.
Sportbrillen houden de rijwind beter tegen, en bij gewone zonnebrillen kijk je, als je dieper zit, over de bovenrand heen.
Op een stadsfiets/rechtop zit maakt het minder uit. Het hangt er vanaf hoe je op je fiets zit.
Een gewone zonnebril is natuurlijk wel het “coolst”.
Wim schreef:
wo 20 mar, 2024 20:41
Ik heb nooit erg begrepen wat het nut is van speciale sportbrillen zolang je geen contactsport doet.
Ik wel.
Wim schreef: Fotochromatisch wil ik niet omdat ze wat mij betreft niet donker genoeg worden als de zon schijnt en te donker zijn als de zon niet schijnt.
Heb ik kunnen kiezen.
Ed kettingvet schreef:
wo 20 mar, 2024 21:06
Wim schreef: Fotochromatisch wil ik niet omdat ze wat mij betreft niet donker genoeg worden als de zon schijnt en te donker zijn als de zon niet schijnt.
Heb ik kunnen kiezen.
Wim ook.
Joris Flemming schreef:
wo 20 mar, 2024 20:56
Een gewone zonnebril is natuurlijk wel het “coolst”.
Afbeelding
Wim schreef:
wo 20 mar, 2024 20:41
Ik heb nooit erg begrepen wat het nut is van speciale sportbrillen zolang je geen contactsport doet. Als de zon niet schijnt heb ik mijn gewone multifocale bril op. Die glazen zijn al zo duur dat ik echt geen tweede wil.
Als de zon redelijk fel schijnt zet ik mijn zonnebril op: een klassieke Rayban met getinte multifocale glazen. Wat goed genoeg was voor piloten is ook voor fietsers prima. Die bril draag ik ook vaak in de auto. Fotochromatisch wil ik niet omdat ze wat mij betreft niet donker genoeg worden als de zon schijnt en te donker zijn als de zon niet schijnt.
Daar wil ik mijn visie wel op geven:

De sportbril/zonnebril die ik voor het fietsen (gravelen, mtb-en) heb (merk 100%) is wat gebogen en houdt daardoor wat rijwind uit de ogen. Ook schitteringen die van de zijkant komen worden beter gefilterd. Diezelfde bril gebruik ik ook graag in de bergen, zeker op de hoogtes waar sneeuw en ijs is, zoals hier met mijn zoon op ruim 4.000 m hoogte in augustus 2021:
IMG_9438.jpeg
Ook tijdens het vliegvissen heb ik een sportbril/zonnebril (Smith Optics) die niet alleen de schitteringen vanaf het water filtert en polariserende glazen heeft, maar ook de schitteringen vanaf de zijkant filtert.

Beiden zijn geen contactsporten, maar vragen wel om bescherming van je ogen, hetzij door zonlicht, hetzij door (rij)wind.

Op mijn vakantiefiets volstaat een normale zonnebril, omdat de snelheden dan niet zodanig zijn dat rijwind zorgt voor tranende ogen.
Dan kan mijn Ray Ban (of Persol) prima, piloten hebben immers ook geen last van (rij)wind in de ogen.