Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd over keuze van trekking/vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd over keuze van trekking/vakantiefiets

Quercus schreef:
vr 22 mar, 2024 21:59
Leon schreef:
vr 22 mar, 2024 18:09
Grandonneur schreef:
vr 22 mar, 2024 17:40
Als je 10cm groter was geweest had ik hier
Dan had ik deze voor je: viewtopic.php?t=39349#start
N.b. Dit is en was geen MTB maar een trekkingfiets.
Hoe heb ik die over het hoofd kunnen zien, zeg. Druk geweest met andere zaken, week niet op het forum gekeken en dan mis je dat. Ook nog: i.t.t. MP, waar je het niet altijd zeker weet, had ik hier geweten dat het een 100% goede fiets betrof.
Hij is nog te koop hoor.
Heb nog wel een oudere koga randonneur staan, denk framemaat 53, moet wel opgeknapt worden, maar dat zou met je budget prima moeten kunnen.
Je eerste gedachte om te kijken naar een KG Randonneur is helemaal niet zo slecht volgens mij.
Een paar jaar terug had ik het geluk om er voor 150 Euro via MP1 op de kop te tikken, kreeg er zelfs fietstassen bij.
Het kan dus, gewoon even rondkijken en bieden. Succes!
Quercus schreef:
vr 22 mar, 2024 21:46
Als ik iets vragen mag, is van Giant alleen de Expedition geschikt,
Nee joh. Van alle redenen of een fiets al dan niet geschikt voor je is staat de sticker wel echt onderaan het lijstje. Tenzij het onderdeel is voor de beeldvorming op je socials, dan is het natuurlijk wél van belang.
Quercus schreef:
vr 22 mar, 2024 21:46
En is het nu wel of niet waar dat aluminium af te raden is voor langere tochten met gewicht erop over zwaarder terrein?
Oef die discussie heeft een baard.
Idworx maakt geen stalen fietsen (althans niet onder die naam). Santos maakt al een jaar of 15 (?) geen stalen fietsen meer. Staal op mtb wedstrijden?

Ik ben liefhebber van staal hoor, mijn mooiste, fijnste en snelste fietsen zijn staal. maar alu kan minimaal net zo sterk zijn, mijn beste werkpaarden zijn alu.

Laat je idee van staal versus alu compleet los, het is niet relevant voor je, op geen enkele manier. Terwijl het wel je zoekgebied enorm beperkt.
Hierbij wil ik me excuseren voor de onaangekondigde en lange afwezigheid op dit topic. Het spijt mij oprecht en het geweten kwelt. De reden is medisch. Ten tijde van het pennen van dit topic had ik flink last van de sinussen, infectie dacht ik, dus even naar de arts, maar er bleek wat gecompliceerders en serieuzers aan de hand te zijn met het aangezichtsgebeuren en na medische interventie kon ik sommige dingen tijdelijk niet, w.o. op beeldschermen kijken en het werd van artswege ook afgeraden om met de computer bezig te zijn. Nu 'mag het weer'. Ondertussen baalde ik er wel van en vond het zeer vervelend om zomaar een forum-conversatie in de steek te moeten laten, met name omdat mensen hier zich inzetten om anderen goed advies te geven en dat is veel waard. Dus nogmaals excuses.
Quercus schreef:
vr 12 apr, 2024 18:51
De reden is medisch.
Beterschap er mee!
Pfoe ja, veel beterschap. Gezondheid is toch wel iets heel serieus.
Belangrijke vraag is dus: zitten mooie fietstochten er komende zomer in?
Hallo allemaal
Ik heb een budget van 1500 euro voor een fiets
Wat zou u kopen?
Comfortabel of een snelle? Ik wil graag min mogelijk bagage of het nodigde me, slapen in b&b of bij vrienden op de fiets,
Ik heb nu een trek endurance fiets en ebike Cube Nature Hybride 500.
Alvast bedankt
Als je iets van 5 of 6 uur per dag gaat fietsen voor een groot aantal dagen dan is comfort een noodzaak. Wat comfort voor iemand inhoud verschilt echter enorm per persoon.
Snel is altijd leuk. Bedenk wel dat elk onderdeel van elke fiets een afweging is tussen snelheid (gewicht, aero), comfort, prijs, betrouwbaarheid en gemak van onderhoud/reparatie.
Dankjewel Leon
Naar welke fiets zou ik moeten kijken? Na uw mening?
Elke suggesties is goed , darna ga ik het goed vergelijken wat zou bij mij passen.
Alvast bedankt
Mario Cipolla schreef:
ma 15 apr, 2024 15:08
Naar welke fiets zou ik moeten kijken?
Het belangrijkste is de maat en afstelling.

In het algemeen zijn er, naast maat en afstelling, wel tien basale eisen voor een vakantiefiets: viewtopic.php?t=35578. Maar daar rolt dus geen merk of type uit.

Het beste is dus een fiets die bij je past, in meerdere opzichten. Maar omdat wij hier helemaal niets van jou weten hebben we daarvoor een vragenlijst gemaakt: https://fietsvakantiewiki.localhost.one ... ijk_advies
Ja, dat is best veel werk en er komt ook zeker niet direct een merk en model fiets uit. Misschien dat we je dan wel meer kunnen vertellen wat bij je zou passen. Als je bijzondere eisen en wensen hebt is het aantal mogelijkheden misshcien laag, maar als je geen bijzondere eisen hebt, heb je ook geen bijzondere fiets nodig natuurlijk, wat op zich een mooi voordeel is.
1. Vacantie/eerst korte 17. Beide
2. Stevig doorfietsen 18. Gebruikt
3. Sportive Fiets 19. Koga
4. Overdag 20. Misschien
5. Hard en (onverharde wegen omstandigheden) 21. Mag wel hoeft niet
6. Eerst Nederland later buitenland 22. Beide, misschien huren
7. B&B/ Hotel geen camping (licht mogelijk fietsen)
8. 1.70
9. 80 kg
10. Sportief
11. Licht mogelijk
12. Friesland
13. 1500/ 2000 €
14/15. 55 km 4x week/ 75 km
16. Endurance racefiets / Mtb ebike
Een blauwe.
{1. 2. 3}
Haha, dat is beknopt antwoorden. 8)
Mijn eerste reactie is dus een gravel/bikepackingfiets. Dat is dus een sportieve fiets, die wel geschikt is voor lichte bepakking en voor onverhard. De winkels staan er vol mee, dus kiezen zou geen probleem moeten zijn. Het budget gaat dan wel bepalend zijn voor de versie want in de winkels staan ook heel fraaie maar veel duurdere modellen. Dat hoeft echter niet te betekenen dat een fiets van 2000 euro ongeschikt is voor je doel.
Voor de kwestie buitenland zou je moeten zoeken naar een fiets die wel voeldoende lichte verzetten heeft voor de eventuele buitenlandtochten. Wat dat is weet je na een lang weekend Ardennen/Eifel.
Of je zoekt een tweedehands fiets, stelt veel lagere eisen en stelt de aankoop van een nieuwe fiets uit tot een moment dat je beter weet wat je wilt.
Huren van fietsen voor dit doel is meestal niet bepaald goedkoop.
Andere optie: aanpassen van de MTB. Wat is dat voor een?

Ik ben het qua kleur niet met Grandonneur eens. Ik adviseer een lichtbruine.
Even sparen voor een Santos

Nu eerst dir gebruiken

https://www.cyclesolutions.co.uk/73506/ ... ckred.aspx

Bedankt voor jullie reacties