Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

165 berichten
Nu een proefritje.
Op de foto nog net de wereldfietser bidon te zien. Koste 25 euro, maar superkwaliteit, kan het iedereen aanraden er zo een te bestellen (lidmaatschap krijg je er gratis bij).
WimB schreef:
ma 04 mar, 2024 21:40
Ik heb mijn fiets opzij gezet om twee tuinstoelen te pakken. Zo heerlijk, even in de zon.
Jaaa! Wat is er mooier dan je fiets in de zon zien staan. :D
Vandaag ben ik gestart met een “upgrade” van mijn Koga Roadrunner. Er komt een grotere cassette op (11-34) incl. nieuwe ketting, dikkere banden (50mm) en een nieuwe voorvork. Er zit speling op mijn Feathershock en door deze community ben ik op het idee gebracht om deze te vervangen door de XLC A-Head 28” BF-A02.
Daar heb ik vandaag aan gewerkt. Meteen ook maar een nieuwe verstelbare stam van Ritchey geplaatst. Iets langer dan die ik had.
IMG_0403.jpeg
IMG_0404.jpeg
IMG_0405.jpeg
mooie klus! zo'n vork ( XLC A-Head 28” BF-A02 of de 26-inch versie) heb ik ook al eens gebruikt: prima spul.
Je werkt alles toch wel beter af dan het gemak waarmee je de fotos plaatst.
Gister het voorwiel met 50mm banden teruggeplaatst. Wel wat geklooi met het spatbord. Ik moest langere beugels kopen omdat de oude te kort zijn afgeknipt. Die waren een fractie dikker dus moest ik de oogklembouten wat uitboren om het passend te maken.
Vandaag de bedrading van m’n koplamp en de USB-werk netjes aan de voorvork gemaakt en aangesloten aan m’n naafdynamo.
Ook de cassette vervangen door een 9-speed 11-34 en de dikkere band gemonteerd. Hier was het terugplaatsen wat lastiger omdat bij de achtervork bij de trapas geen ruimte is voor het spatbord. Stuk van het spatbord afgezaagd en daar een hoekje op gemaakt voor montage aan het frame. Bij dit spatbord waren de V-beugels lang genoeg, dus beetje opschuiven was genoeg.
IMG_0406.jpeg
M’n spatbord is nét breed genoeg.
IMG_0407.jpeg
De uitgeboorde oogklembouten
IMG_0408.jpeg
M’n nieuwe Shimano cassette
IMG_0409.jpeg
Afgezaagd spatbord met een zelfgemaakt hoekje gemonteerd
IMG_0410.jpeg
De 50mm schwalbe marathons passen nét
WimB schreef:
za 16 mar, 2024 23:19
Je werkt alles toch wel beter af dan het gemak waarmee je de fotos plaatst.
Wat bedoel je precies?
Tandwielen van de bakfiets vervangen. En nu ga ik het wat beter onderhouden. De ketting uiteraard ook direct vervangen.

Het extra bereik is nodig voor de heuvels. Anders was het echt te zwaar. Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom dat verzet er niet standaard op zit. Ook op de vlakke weg is dat heel handig.
20240316_160532.jpg
Ik heb van alle vier de remblokjes aan de buitenkant wat afgeslepen zodat de blokjes verder van de vrij dikke banden af kunnen als ik de kabel gelost heb. Nu kunnen de wielen er gemakkelijker uit. Dat doe ik regelmatig, omdat ik de fiets regelmatig mee in de auto neem. Dat past alleen met de wielen er uit.
Afbeelding
beste MichaelN, je geeft aan:
De 50mm schwalbe marathons passen nét
dan zou ik een maat smaller zoeken (47 of 42 mm) want met wat vuil/modder en klein slagje in je wiel loopt het tegen je frame en raakt dat beschadigd :(
Voordeel is wel; dat als het flink dik is aangekoekt dat er voor geen meter meer fatsoenlijk te fietsen valt. Scheelt toch weer schade aan je frame :lol:
hoogframe schreef:
wo 20 mar, 2024 07:29
loopt het tegen je frame en raakt dat beschadigd :(
Had ie maar geen frame moeten worden. Dat is een voordeel van een matzwart budgetframe: schuurpapiertje erover, wat zinkspray en wat gravelmatspray en geen mens die het nog ziet.
hoogframe schreef:
wo 20 mar, 2024 07:29
beste MichaelN, je geeft aan:
De 50mm schwalbe marathons passen nét
dan zou ik een maat smaller zoeken (47 of 42 mm) want met wat vuil/modder en klein slagje in je wiel loopt het tegen je frame en raakt dat beschadigd :(
Is wel een goed idee, maar ik heb wel net 2x €50,- uitgegeven voor deze banden…
gelukkig is er naast de theorie de alledaagse praktijk: je hebt geen slag in je wiel en de band loopt vrij. als (àls...) je in geval van wel aanlopen tijdig stopt, blijf je frame heel. je kunt dan de de slijtplek verven, de slag uit het wiel halen en dan ben je weer waar je wezen wilt: fietsend. prima. groet! (we hebben al genoeg theorie en 'ja, maar als', vind ik. Leve de praktijk)
MichaelN schreef:
zo 17 mar, 2024 19:16
Die waren een fractie dikker dus moest ik de oogklembouten wat uitboren om het passend te maken.
Ehm, wat heb je precies uit moeten boren?

En gewoon uit nieuwsgierigheid, wat is je motivatie om zúlke dikke banden op je koga te willen?

Op mijn (wat oudere) koga rijdt ik namelijk met 42mm (ook krap onder spatborden :wink: ) en dat is imho eigenlijk heel optimaal zolang het geen mtb’en wordt.
Ik ben het eens met de ambitie zo dik mogelijke banden te monteren, en 50 mm is een mooie maat. Als ik naar de plaatjes kijk denk ik overigens dat 50 mm voor dit frame te breed is, te meer daar de banden in het gebruik nog wel een klein beetje breder zullen worden.
Voor wat betreft spatborden ben ik zelf erg blij met de Gilles Berthoud rvs spatborden. Die zijn net wat stijver en zwabberen dus minder. Bovendien gaan de stangetjes buitenom, en raken dus minder makkelijk het profiel van de band. Het monteren is wel een uitdaging.
Wim schreef:
za 23 mar, 2024 10:18
Als ik naar de plaatjes kijk denk ik overigens dat 50 mm voor dit frame te breed is, te meer daar de banden in het gebruik nog wel een klein beetje breder zullen worden.
Eens, iets smaller is in dit geval beter. Dat gezegd hebbende, de enige plek waar ik wat vraagtekens bij plaats is de liggende achtervork (de hoek verduidelijkt dit niet), de rest is wel krap, maar zou op zich wel moeten lukken.
Grandonneur schreef:
za 23 mar, 2024 09:59
MichaelN schreef:
zo 17 mar, 2024 19:16
Die waren een fractie dikker dus moest ik de oogklembouten wat uitboren om het passend te maken.
Ehm, wat heb je precies uit moeten boren?

En gewoon uit nieuwsgierigheid, wat is je motivatie om zúlke dikke banden op je koga te willen?

Op mijn (wat oudere) koga rijdt ik namelijk met 42mm (ook krap onder spatborden :wink: ) en dat is imho eigenlijk heel optimaal zolang het geen mtb’en wordt.
De oogklembouten moest ik uitboren. Dat zijn de boutjes die gebruikt worden om de stangetjes aan het spatbord te monteren (zie foto hierboven). Ik moest nieuwe stangetjes kopen, maar die zijn dikker dan degene die ik heb. Die moest ik vervangen door langere om de dikkere (vooral ook hogere) banden te kunnen monteren.
50mm banden werden op dit forum door velen geadviseerd als compensatie voor het vervangen van mijn geveerde voorvork door een vaste. Lijkt me wel lekker, maar de praktijk moet dat nog uitwijzen.
loknor schreef:
za 23 mar, 2024 10:40
Wim schreef:
za 23 mar, 2024 10:18
Als ik naar de plaatjes kijk denk ik overigens dat 50 mm voor dit frame te breed is, te meer daar de banden in het gebruik nog wel een klein beetje breder zullen worden.
Eens, iets smaller is in dit geval beter. Dat gezegd hebbende, de enige plek waar ik wat vraagtekens bij plaats is de liggende achtervork (de hoek verduidelijkt dit niet), de rest is wel krap, maar zou op zich wel moeten lukken.
Bij liggende deel van de achtervork heb ik idd de minste ruimte. Maar dan vooral in de hoogte van de band. Daar heb ik geen ruimte meer voor het spatbord. Die heb ik dus, zoals eerder vermeld, afgekort tot de plaats waar m’n slot zit.
In de breedte heb ik overal genoeg ruimte.
Mijn nieuwe bidon mag vandaag voor het eerst mee.
20240330_163213.jpg
De vorige is hoogstwaarschijnlijk in Sisteron in een vuilnisbak beland nadat ik die per ongeluk had laten liggen.
Tussen de vervanger (een witte) en mij heeft het nooit geboterd.