Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klapband - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Klapband

Leon schreef:
za 23 mar, 2024 10:13
Dus héél erg NIET geschikt voor de meesten hier, althans volgens Schwalbe zelf dan.
Uiteraard zal er wel vooruitgang in materialen zijn, maar dit is poging 39.078.787 (groffe schatting) om zoiets op de markt te brengen. Dat gaat gewoon heel vervelend fietsen. En voor een probleem wat ik al zolang niet meer onderken

Ik rij al decennia uiterst zelden lek. Vorig jaar ging er een nagel van 10cm door mijn band... tsja. Vorige lekke band kan ik me niet eens heugen (staat me bij dat ik een paar jaar geleden bij Hilversum een keer met de familie heb moeten plakken)... En dan kijk ik naar de hele fanatiek fietsende familie, vrouw, kinderen, stads, forens, vakantie, race en MTB. Ik denk dat ik eens in de drie jaar een fietsband plak en dat zou stiekem nog wel eens minder vaak kunnen zijn.

Ik heb nog wel een paar keer sidewall failures gehad (dan heb je geen lek maar je fietst met een ei in je band wat afgrijselijk voelt), vrijwel altijd als ze al richting einde leven lopen. Een Schwalbe of Continental band uit de hogere klasse is wat mij betreft een perfecte balans tussen slijtvastheid, lichtlopendheid en lekbestendigheid.

Dit is wat mij betreft echt zo'n oplossing die op zoek is naar een probleem.
Eric op de Fiets schreef:
za 23 mar, 2024 07:45
Het systeem mag niet worden gebruikt op snelle e-bikes tot 45 km/u.
Hoe zit het dan als je sporadisch 60+ rijdt?
Fedor schreef:
za 23 mar, 2024 17:54
Eric op de Fiets schreef:
za 23 mar, 2024 07:45
Het systeem mag niet worden gebruikt op snelle e-bikes tot 45 km/u.
Hoe zit het dan als je sporadisch 60+ rijdt?
Zolang dat bergop is, is er niks aan de hand 😉
Een oneffenheid kan ook een klapband veroorzaken. Maar dit wil ik even melden; Met wielrennen heb ik meermaals klapbanden gehad en allen kwamen door een en dezelfde reden. Ging je buitenband misschien erg makkelijk op de velg bij het erop leggen? (Even aangenomen dat je dit zelf hebt gedaan). Nou dan komt hij er dus ook weer makkelijk vanaf! En... Soms op de meest gevaarlijke momenten.

Vaak klappen banden onderaan een lange afdaling op hete dagen in fel zonlicht op zwarte carbon velgen. Onderaan gaat men op de volgers wachten en met de zwarte velgen in de zon stil staan. In de afdaling is (slechte techniek) langdurig geremd hetgeen warmte genereerd. De koeling van de rijwind valt dan weg en de druk in de binnenband stijgt. Nu gaat de binnenband onder de buitenband door kruipen. Maar de buitenband knelt de binnenband af. Knal! (Samen met een andere overlevende, ook een renner, achter gekomen na twee van elkaar onafhankelijke "near fatal crashes").

Zowel velgen en banden kennen een bepaalde tollerantie. Kies banden die niet heel makkelijk op de velg glijden. Die zijn levensgevaarlijk. Die ERTRO organisatie zou moeten zorgen dat dit soort dingen niet gebeuren...
Nog iets. Ik koop buitenbanden bij Decathlon omdat ik ze daar op mijn velg mag passen.
Retro,
Als je goede velgen en banden hebt die geschikt zijn voor je doel, je monteert ze goed en pompt ze goed op dan is de kans dat zulke dingen gebeuren echt heel klein, ook als je met 30 kilo bagage over ruwe onverharde wegen in een ver buitenland trekt. Sommigen doen het zelfs met een bepakte tandem.
Retro schreef:
di 16 apr, 2024 21:52
Vaak klappen banden onderaan een lange afdaling op hete dagen in fel zonlicht op zwarte carbon velgen. Onderaan gaat men op de volgers wachten en met de zwarte velgen in de zon stil staan. In de afdaling is (slechte techniek) langdurig geremd hetgeen warmte genereerd. De koeling van de rijwind valt dan weg en de druk in de binnenband stijgt.
Merk op dat een velg van aluminium de warmte beter afgeeft dan die van carbon. Dus je band zal iets koeler blijven.
Was het een vouwband of een band met een draad van metaal. Lijkt mij dat dit een rol zou kunnen spelen.
Je zou ook het omgekeerde kunne beredeneren: omdat carbon warmte slechter geleidt dan aluminium wordt het oppervlak van de remflank van een carbonvelg heter, wordt de warmte dus sneller afgegeven (aan de lucht, want daar moet het uiteindelijk allemaal naartoe) en minder in de velg en naar de band toe geleid en de band blijft dus koeler. Bij aluminium gaat wel een deel van de warmte in de rest van de velg zitten. Wat het in de praktijk wordt weet je in de praktijk.
Maar dan heb je het over carbonvelgen met velgremmen. Dat lijkt me toch een zeldzaamheid worden.
Gewoon niet remmen, dan worden je velgen ook niet te warm.
Leon schreef:
di 16 apr, 2024 22:37
Retro,
Als je goede velgen en banden hebt die geschikt zijn voor je doel, je monteert ze goed en pompt ze goed op dan is de kans dat zulke dingen gebeuren echt heel klein, ook als je met 30 kilo bagage over ruwe onverharde wegen in een ver buitenland trekt. Sommigen doen het zelfs met een bepakte tandem.
Ik denk niet dat dit zo is. En daarom schreef ik ook bovenstaand bericht. Het was als waarschuwing bedoeld. Ik heb zelf met nieuwe, correct gemonteerde topmerk banden klapbanden gehad. Banden en ook velgen hebben een bepaalde maat tollerantie waarbinnen zij dienen te vallen. Dit systeem deugt niet. Bij Decathlon paste slechts een type band echt goed op mijn 26 inch velgen. Voor de rest geldt volgens mij dat ze gevaarlijk zijn => in combi met mijn velgen.

Wanneer je een klein onderzoekje in het Engels of Duits op het internet doet, dan zie je al snel hoeveel mensen er met klapbanden in de problemen zijn gekomen. Bijna altijd lees je het bovenstaand omschreven "onderaan de berg na de afdaling, idd vaak carbon velgen scenario". Over deklapbanden die tijdens de afdaling plaats vonden lees je erg weinig. . . .
Retro schreef:
vr 26 apr, 2024 00:39
Banden en ook velgen hebben een bepaalde maat tollerantie waarbinnen zij dienen te vallen. Dit systeem deugt niet.
Dat is een flinke beschuldiging. Ik vind daarom dat je dat beter moet onderbouwen. Merk en type van velg en banden, exacte metingen aan de velg en vooral veel foto's van de schade zodat zichtbaar is dat er niet iets heel anders is gebeurd, wat erg lastig is. Verwijzen naar internet dat ik het maar zelf moet uitzoeken is wel gemakkelijk natuurlijk.

Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat iets niet gebeurt. Ik spreek alleen uit ervaring van mij en de leden van deze club en andere fietsers die ik persoonlijk ken. Samen hebben die aardig wat kilometers gefietst in aardig wat landen.
Retro schreef:
di 16 apr, 2024 21:52
...
Vaak klappen banden onderaan een lange afdaling op hete dagen in fel zonlicht op zwarte carbon velgen. Onderaan gaat men op de volgers wachten en met de zwarte velgen in de zon stil staan. In de afdaling is (slechte techniek) langdurig geremd hetgeen warmte genereerd. De koeling van de rijwind valt dan weg en de druk in de binnenband stijgt. Nu gaat de binnenband onder de buitenband door kruipen. Maar de buitenband knelt de binnenband af. Knal! (Samen met een andere overlevende, ook een renner, achter gekomen na twee van elkaar onafhankelijke "near fatal crashes").
Ik heb dit ook een enkele keer meegemaakt en me afgevraagd hoe dit komt.

Het oplopen van de druk door opwarming als oorzaak, acht ik erg onwaarschijnlijk. De druk loopt op met de absolute temperatuur, dus de temperatuur in graden Celcius + 273. Stel dat op een mooie zomerse dag de band van 25° naar 80° opwarmt, dan is de drukstijging een factor 353/295 = 1,2. De meeste banden zijn ontworpen met zo'n veiligheidsmarge ten opzichte van de aanbevolen druk.

Dat de binnenband onder de buitenband gaat kruipen is eveneens vrijwel onmogelijk. De binnenband drukt juist de buitenband op de velg met een enorme kracht. Om die reden plopt een niet goed gecentreerde buitenband vaak beter op de velg als je de band harder oppomt. Miljarden fietsbanden en (vroeger) autobanden zijn gebaseerd op dit principe.

Voor het klappen van banden als de fiets ergens stil in de zon staat, heb ik het volgende speculatieve mechanisme bedacht. Een binnenband is als een ballon die gelijkmatig elastisch wil uitzetten. Maar als er over de omtrek van de band een groot temperatuurverschil is, krijg je dat de warmere plekken veel gemakkelijker uitzetten. Op die warme plekken is het rubber veel weker. Het verschil in elasticiteit tussen de relatief koele plekken en de warme plekken zorgt voor een zeer ongelijkmatige oprek die er, in zeldzame gevallen, toe kan leiden dat de band op de warme plek scheurt. Dit hoor je als knal.

Het proces lijkt wel wat op het opblazen van een ballon : eerst gaat het regelmatig over de hele omtrek, maar vanaf een zeker moment zie je een klein deel steeds verder opzwellen en dunner worden terwijl andere delen bijna niet meer in omvang toenemen. Dan knalt het op die dunne plek. Bij een binnenband is de expansie natuurlijk begrensd, maar het elasticiteitsverschil bij een ongelijkmatige temperatuur is er wel.
Gelukkig komt het knallen zelden voor.
Klapband?
Gebroken karkas draden van de buitenband.
De buitenband moet eerder met een klap over een steen of stoep oid gegaan zijn.
Of een productiefout.
Mijn enige klapband ooit was mijn eigen fout omdat ik met een buitenband ben doorgereden waarvan ik wist dat er een karkas breuk in zat.
math schreef:
vr 26 apr, 2024 10:45
Voor het klappen van banden als de fiets ergens stil in de zon staat, heb ik het volgende speculatieve mechanisme bedacht. Een binnenband is als een ballon die gelijkmatig elastisch wil uitzetten. Maar als er over de omtrek van de band een groot temperatuurverschil is, krijg je dat de warmere plekken veel gemakkelijker uitzetten. Op die warme plekken is het rubber veel weker. Het verschil in elasticiteit tussen de relatief koele plekken en de warme plekken zorgt voor een zeer ongelijkmatige oprek die er, in zeldzame gevallen, toe kan leiden dat de band op de warme plek scheurt.
Een fietsband wordt niet bijeen gehouden door het rubber op de band maar door de karkasdraden en de hieldraad. De karkasdraden zijn (meestal) van Nylon. De hieldraad van de band zijn bij draadbanden van staal en bij vouwbanden van Kevlar. Die materialen, inclusief rubber, zijn allemaal prima bestand tegen temperaturen die in fietsbanden voorkomen.

Als jouw hypothese zou kloppen dan zou je bovendien moeten kunnen zien dat het deel van een band dat een uurtje in de hete zon staat dikker zou zijn dan het andere deel. Als het dan 10% dikker zou zijn, wat ik niet geloof en bovendien heel extreem zou zijn, zou de wandspanning 10% groter zijn. Zelfs dat zou denk ik niet bepaald direct een aanleiding zijn voor een scheur.
Het zou mij ernstig verbazen als een verhoogde druk in de binnenband er voor zorgt dat de buitenband kapot gaat. Wat ik mij wel kan voorstellen dat bij een velg aan de onderkant van de tolerantie (klein) en een band aan de bovenkant van de tolerantie (groot) de band van de velg gedrukt wordt en vervolgens de binnenband klapt.
Het gaat om de binnenband. Bij zo'n in de zon gestalde fiets klapt de binnenband. Wat je ziet na zo'n klap is een binnenband die een typisch gescheurd patroon heeft binnen een onaangetaste buitenband.
Een binnenband zou inderdaad theoretisch kunnen knappen als de binnenband te krap is ten opzichte van de buitenband en de temperatuur loopt extreem op; in alle andere gevallen zit er immers geen enkele trekspanning op de binnenband. Of het daadwerkelijk kan weet ik niet.
N.b. Retro heeft het over de buitenband, omdat het hij over de passing velg-band heeft.
Wat ik als klapband gehad heb, ik meen 2 keer, was bij zo'n in de zon gestalde fiets. Je hoort een knal. Eén band staat plat. Met de buitenband is niets gebeurd ; hij zit nog keurig op z'n plek. Na demontage blijkt de binnenband gescheurd : niet één gaatje maar scheuren met flarden, net zoals een geknapte luchtballon.
Wat betreft jouw binnenband: het kan niet anders dan dat er ergens te veel spanning op heeft gezeten, dat is zo'n beetje de definitie van een knallende band.
Daar kun je vanallerlei oorzaken voor verzinnen, maar het heeft niets te maken van de passing van de buitenband op de velg waar Retro het over heeft. Je zegt immers zelf dat de band nog keurig op de velg zat.
Butylrubber (binnenband) wordt inderdaad een stuk sneller zwak rond 100 graden Celcius dan de andere materialen die ik noemde.
Hypotheses:
# Binnenband veel kleiner van maat dan buitenband, in combinatie met een zwak punt in de binnenband.
# Binnenband veel kleiner van maat dan buitenband, in combinatie met een gaatje. Zo'n beetje als wanneer je een ballon lekprikt met een naald.
# Buitenband tijdens remmen verschoven over de velg met als resultaat spanning op de binnenband bij het ventiel.
# Binnenband die niet goed in de buitenband zit maar gevouwen.
In al deze gevallen zou het dan fout moeten gaan als de binnenband te heet wordt.

# Meer?
Ik zie wel wat in Math z'n theorie. Een fiets die in de auto ligt en waarvan onderweg de band ineens leegloopt. Is me enkele keren overkomen. Zou daar hetzelfde aan de hand zijn?