Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een e-bike of een accu van 500Wh per vliegtuig verzenden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Een e-bike of een accu van 500Wh per vliegtuig verzenden

Leon schreef:
zo 17 dec, 2023 10:22
Probleem met accu's is dat je er geen sensor in kunt steken die zegt of hij vol is of leeg. De electronica erbij probeert het wel aan voltages en klemspanningen te meten en/of houdt al dan niet goed bij wat er qua stroom in- en uit is gegaan maar je kunt de laadtoestand van een accu niet direct meten. De onderhoudstoestand kun je al helemaal niet meten.
Helemaal mee eens, maar …
Volgens mij kun je van een lege accu door de klemspanning onder enige belasting te meten wel degelijk eenduidig vaststellen dat hij leeg is. Dat is allemaal wel een gedoe maar als je heel graag met je fiets vliegt, heb je dat (en de extra kosten) er wellicht voor over.
Overigens is het niet goed voor de accu als je er in lege toestand langdurig mee rondsjouwt maar ook dat is een persoonlijke afweging van de eigenaar.
Arnoudt schreef:
zo 17 dec, 2023 12:52
Volgens mij kun je van een lege accu door de klemspanning onder enige belasting te meten wel degelijk eenduidig vaststellen dat hij leeg is. Dat is allemaal wel een gedoe
Ik ben een beetje advocaat van de duivel maar het kan natuurlijk zo zijn dat een of meer cellen in de accu door een defect afgekoppeld zijn en helemaal niet leeg zijn.
Dat gedoe wil men dus niet. Ik denk niet dat controlerende instanties op een luchthaven zin hebben om voor alle mogelijke accu's electronica te hebben om vast te stellen of ze al dan niet volgens nog vast te stellen normen leeg zijn en daar al dan niet oeverloze discussies over te voeren.
Leon schreef:
zo 17 dec, 2023 13:11
Ik ben een beetje advocaat van de duivel maar het kan natuurlijk zo zijn dat een of meer cellen in de accu door een defect afgekoppeld zijn en helemaal niet leeg zijn.
Dat gedoe wil men dus niet. Ik denk niet dat controlerende instanties op een luchthaven zin hebben om voor alle mogelijke accu's electronica te hebben om vast te stellen of ze al dan niet volgens nog vast te stellen normen leeg zijn en daar al dan niet oeverloze discussies over te voeren.
Dat denk ik ook. Het ging mij vooral om de technische mogelijkheid en niet of het commercieel interessant is voor een vliegtuigmaatschappij. Naarmate de vraag zichtbaar wordt en toeneemt bij een doelgroep die wat te besteden heeft, wordt het mee kunnen nemen van je fietsaccu op termijn waarschijnlijk wel commercieel aantrekkelijk. Als het feitelijk/technisch eigenlijk best kan, is het wachten tot de eerste vliegtuigmaatschappij het ook wíl. Dat is toch een ander perspectief dan dat we ons neerleggen bij de gedachte dat het nooit zal kunnen omdat het veel te gevaarlijk is en blijft.
[/quote]
Naarmate de vraag zichtbaar wordt en toeneemt bij een doelgroep die wat te besteden heeft, wordt het mee kunnen nemen van je fietsaccu op termijn waarschijnlijk wel commercieel aantrekkelijk. Als het feitelijk/technisch eigenlijk best kan, is het wachten tot de eerste vliegtuigmaatschappij het ook wíl. Dat is toch een ander perspectief dan dat we ons neerleggen bij de gedachte dat het nooit zal kunnen omdat het veel te gevaarlijk is en blijft.
[/quote]


Ik verwacht dat we in de toekomst bijna helemaal niet meer mogen vliegen, omdat het niet meer kan ten aanzien van het milieu en de olie opraakt en alleen de rijksten der rijksten dan nog kunnen vliegen. Ik denk dat niemand ook in een E- vliegtuig wil zitten om alle redenen die hier zo genoemd worden. Ik begrijp ook niet waarom menen nog dit soort plannen maken, zo van.. Ik doe het nu nog, omdat het kan?
Ja, doodgaan is voor het milieu sowieso veel beter, dus ik begrijp niet waarom men daarop zo lang wacht?

Maar weer on-topic: het is niet zo dat een vliegmaatschappij zelf bepaald of ze (zwaardere) accu’s gaan vervoeren of niet, omdat het bv commercieel aantrekkelijk zou zijn. Deze dingen vallen onder Dangerous Goods en daar zijn in IATA en ICAO verband eenduidige afspraken over gemaakt, die voor iedereen gelden.
En vergis je niet: er zijn in het verleden (vracht-) vliegtuigen neergestort waar het actief worden van dang. goods ‘(in brand vliegen’) is aangewezen als de verdachte of bewezen oorzaak. En een brandje in zo’n allu pijp op 10 km hoogte is geen pretje, en daar wil jij als passagier al helemaal niet bij zijn. De gereserveerde houding jegens het meenemen van allerlei accu’s is zeer terecht!
Flix schreef:
zo 17 dec, 2023 10:03
joukon schreef:
za 16 dec, 2023 12:50
“Deze batterijen mogen alleen via UPS worden verscheept door vervoerders met een vergunning voor het vervoeren van gevaarlijke goederen.”
Dus niet door een particulier. Ergo: UPS e.d. brengen hier geen oplossing.
Dit draadje van een jaar geleden rept over vervoer van fietsaccu per vliegtuig vanuit Canada. Door UPS!
viewtopic.php?f=59&t=37635
Ja, daar had ik me ook in gemengd.
Maar het was voor mij onduidelijk wat er nou precies is gebeurd.
Ik heb zelf jaren terug ook al eens gekeken wat UPS, FedEx e.a. hierin konden betekenen, maar precies de reactie die jij ook van hun site haalde: ze accepteren het alleen als die accu wordt aangeboden door een shipper die een licentie heeft om Dangerous Goods te behandelen. En dat kan dus geen particulier zijn, want die heeft dat niet.
Kan je in Japen geen e-bike huren of zo?
Bedankt voor jullie reacties.
Het liefst fiets je natuurlijk op je eigen fiets en dus heb ik besloten m’n fiets te versturen met World Bagage Service op Schiphol.
Op 1 maart lever ik m in gaat de fiets naar Fukuoka. Zelf vlieg ik eerst naar Tokyo en haal wat later dan op.
Interessant.
Retourreis voor de fiets ook geregeld? Wat is de afgesproken prijs?

Als je een Apple apparaat hebt, raad ik je sterk aan om een AirTag aan je fiets te monteren. Kan een wereld van verschil maken voor je gemoedsrust en het gedoe vooral je ter plekke weer op je fiets zit.
Coropdefiets schreef:
di 20 feb, 2024 12:40
Bedankt voor jullie reacties.
Het liefst fiets je natuurlijk op je eigen fiets en dus heb ik besloten m’n fiets te versturen met World Bagage Service op Schiphol.
Op 1 maart lever ik m in gaat de fiets naar Fukuoka. Zelf vlieg ik eerst naar Tokyo en haal wat later dan op.
Ik ben ontzettend benieuwd hoe jij dat hebt geregeld en wat dat kost met World Bagage Service.
Probleem is niet de fiets zelf, maar de accu.
Pendix exporteert niet naar Azië, dus daar een accu kopen is geen optie.


Heb je expliciet vermeld dat het om een fiets met accu gaat?
Wordt de accu speciaal verpakt?
Hoe lang is de fiets onderweg?
Coropdefiets schreef:
di 20 feb, 2024 12:40
Bedankt voor jullie reacties.
Het liefst fiets je natuurlijk op je eigen fiets en dus heb ik besloten m’n fiets te versturen met World Bagage Service op Schiphol.
Op 1 maart lever ik m in gaat de fiets naar Fukuoka. Zelf vlieg ik eerst naar Tokyo en haal wat later dan op.
Weten ze bij World Bagage Service ook dat je een fiets met accu gaat verzenden? Ben wel benieuwd hoe dit geregeld is...
E-bikes worden genoemd op hun website, je moet het wel van tevoren melden, omdat er speciale aanvragen voor moeten worden gestuurd.

https://baggage.nl/pakket-versturen/fiets/
De fiets is nu nog in Hoofddorp op dit moment. Via de AirTag kan ik m volgen.
De 15e gaat ie met de auto naar Frankfurt, de 16e naar Tokyo en de 17e naar Fukuoka waar ik m de 18e ophaal. Kosten zijn niet mis: € 742,50 (enkele reis).
Ze zijn nog aan het kijken of en hoe ze de terugkeer vanuit Sapporo kunnen organiseren. Als het niet mocht lukken, kan ik ook zelf mee terug nemen zonder de accu.
Spannend Cor.
Succes, en houd ons op de hoogte of het allemaal volgens plan verloopt.
Het heeft gewerkt. Mijn fiets is in goede staat in Fukuoka aangekomen. Het transport is verlopen via de afgesproken route en op de ochtend dat ik daar aankwam, kwam mijn fiets daar ook aan. Via de AirTag had ik hem kunnen volgen.
Ik heb het inklaren zelf gedaan. Dat was wat heen en weer lopen, formulieren invullen, stempels halen en een kleine rekening van nog geen vijf euro betalen. Japanners zijn zeer behulpzaam en zeker nadat ik ze van mijn plan om naar Sapporo te fietsen vertelde en foto’s liet zien van mijn vorige (korte vanwege het uitbreken van COVID-19) reis in 2020.
WBS is nog bezig het transport voor de terugreis in juni te organiseren. Mocht dat niet lukken, dan kan ik de fiets ook zonder batterij mee terug nemen.
Hierbij nog een foto hoe de fiets erbij stond tijdens het transport.

Bijlagen

Dank voor je update, Cor.
Fijn dat alles volgens plan verlopen!

Houd je een blog bij o.i.d.?