Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaringen met een reisdompelaar? - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaringen met een reisdompelaar?

We moeten een nieuwe brander kopen en ik twijfel tussen een nieuwe multifuel of gas. Ik vind benzine fijner koken maar gas heb je sneller 'aan'.. Nou zit ik te denken om weer een multifuel te kopen én een reisdompelaartje. Kun je 's ochtends even snel heet water in de thermos maken in het toilethok en klaar ben je? Wie gebruikt zo'n ding en wat zijn de ervaringen?

Groet!
Eric
Ik heb een piepklein brandertje incl. Piezo ontsteking in mijn tas zitten voor de snelle koffie.
Dan zou een klein gasblikje er ook nog wel bij in passen.
Echt ideaal. kost 23.95 bij bol en werkt geweldig.

Gr. Robert
Die dingen doen het gewoon. Als je naar verre landen gaat moet je soms op de spanning letten. Je moet ze wel in water dompelen anders branden ze door; hopelijk niet erger. Het kookt natuurlijk snel over en het valt snel om, dus soms wel linke (cup-a-)soep.
Als je zo'n ding buiten de EU bestelt zijn de eisen lager of onbestaand qua veiligheid en giftige stoffen.
Robert Winkelhuis schreef:
zo 24 mar, 2024 11:31
Ik heb een piepklein brandertje incl. Piezo ontsteking in mijn tas zitten voor de snelle koffie.
Zo doen wij het ook. Als de benzinebrander mee is dan daarnaast óók voor die paar gram extra een mjnigasbrandertje mee.

Ook fijn in een korte pauze, als backup als de benzine ‘s avonds per ongeluk op is of die brander hapert/stuk gaat.
Bekijk de eerstvolgende kampeerweekenden eens waar de wandcontactdozen zitten in de toilethuizen. Ik vermoed hoog (voor föhn en scheerapparaat), dan kan je de fles nergens neerzetten en dan moet je iets met kokend water onhandig gaan staan vasthouden terwijl je ook met een stroomdraad staat te hannesen. Ik snap eigenlijk niet, als je koken op benzine fijn vindt, waarom het iets anders moet worden? Ik zou dan gaan voor die multifuelbrander. Dan kan je én gas én benzine gebruiken.
Belle schreef:
zo 24 mar, 2024 14:05
Bekijk de eerstvolgende kampeerweekenden eens waar de wandcontactdozen zitten in de toilethuizen.
Waar is de bijdrage van degene die meldde dat zijn vader als electrotechnisch ingenieur zijn kinderen verbood dompelaars te gebruiken?
Nu het er op lijkt dat dompelaars gebruikt worden in badkameromgevingen ben ik het wel met die ouweheer eens.
Ja dat was mijn post, en die was ineens verdwenen. Ik voegde daar nog aan toe dat ik de behoefte aan zoiets wel begrijp, maar dat ik het oplos door de avond tevoren water voor thee en koffie te koken en dan in mijn thermosfles te doen. Dat is de volgende ochtend nog ruim voldoende heet.
Robert Winkelhuis schreef:
zo 24 mar, 2024 11:31
Ik heb een piepklein brandertje incl. Piezo ontsteking in mijn tas zitten voor de snelle koffie.
Dan zou een klein gasblikje er ook nog wel bij in passen.
Echt ideaal. kost 23.95 bij bol en werkt geweldig.

Gr. Robert
Is dat dan met schroefblikje? Heb je een linkje van die brander?
Wim schreef:
zo 24 mar, 2024 17:44
Ja dat was mijn post, en die was ineens verdwenen. Ik voegde daar nog aan toe dat ik de behoefte aan zoiets wel begrijp, maar dat ik het oplos door de avond tevoren water voor thee en koffie te koken en dan in mijn thermosfles te doen. Dat is de volgende ochtend nog ruim voldoende heet.
Dat is inderdaad ook een optie. Ik ben geen elektro technicus. Maar vraag me inderdaad af hoe makkelijk stekkerdozen beschikbaar zijn...
Ben slecht in linken delen maar voer hem in bij Google onder mini gasbrander.
Orange doosje met brander en idd schroefbusje. 23,95 bij Bol
Hier een leuk brandertje voor de koffie met korting, 48gram.

https://www.bergfreunde.nl/stoic-harrokst-gaskookstel/

Wij zijn niet zo van ultralight en gebruiken deze (maar dan versie zonder ontsteking), gaat intussen al járen mee,

https://www.bol.com/nl/nl/p/ultralichte ... gKyV_D_BwE
Ik heb meestal een kleine dompelaar mee op m'n tochten in combinatie met een thermosfles van Kleen Kanteen met een wijde opening. De dompelaar in de thermosfles en na een minuut of vijf, zes heb je (bijna) kokend water. Heet genoeg om na een nacht buiten de tent nog goed te zijn, voor bij het ontbijt. Of om gedurende de fietsdag thee mee te maken. Ik vind het heel makkelijk. Ik neem vaak ook een campingstekker mee (zo'n compacte) zodat ik het dompelen aan een willekeurige stroompaal naast de tent kan doen. Het weegt en kost weinig (nou, behalve die thermosfles dan, dat was een duur ding).
Waarom moet het snel? je bent tenslotte op vakantie, en rustig ontbijten hoort daar gewoon bij, de belangrijkste maaltijd van de dag wordt het ook wel genoemd. Tegen de tijd dat je bijna klaar bent met inpakken is die brander ook al afgekoeld om in te pakken.
een dompelaar trekt te veel vermogen voor een scheerwandcontactdoos in het doucegebouw.
ik zou dan voor een 1/2 liter waterkoker gaan en een “Verloopkabel Schuko Contrastekker Naar cee Stekker” ofwel campingstekker met verloop.
Je kunt vast wel iets kwijt in de waterkoker (theedoek oid) neemt dan nauwelijks extra ruimte in.
JandeFietser schreef:
zo 31 mar, 2024 18:13
Je kunt vast wel iets kwijt in de waterkoker (theedoek oid) neemt dan nauwelijks extra ruimte in.
Dat ben ik met je oneens. Zo'n hardplastic ding is in mijn tassen een echte ruimteslokop. Dat is denk ik juist de reden dat er losse dompelaars bestaan.
Hier nog een ultralichte gasbrander. Ik ben ook op zoek naar iets geschikts. Heb (nog) 0 ervaring in dit soort dingen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/t-s-ultra-l ... oductTitle
https://www.bikepackingshop.nl/shop/kok ... s-brander/

Dit is dezelfde brander maar dan van titanium, dus nog lichter. Hou er wel rekening mee dergelijke branders niet echt geschikt zijn voor grotere pannen vanwege de kleine pootjes.
Bij zulke lichte branders stelt het gewicht van de brander weinig meer voor ten opzichte van het gasblikje. Wat wel relevant is bij die dingen is de vorm van de vlam. Bij sommigen (of velen) is dat een soort smalle steekvlam die alleen het midden van het pannetje verwarmt. Als je alleen water kookt is dat prima, maar in andere gevallen brandt je eten snel aan. Een meer gespreide vlam is dan beter. Helaas staat dat er in de reclame nooit bij.