Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx met neodrives - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Idworx met neodrives

Ik denk persoonlijk dat het warm lopen van de Neodrives Z20 motor echt een beetje broodje aap verhaal is. Bij de voorganger hiervan de Z15 zijn hier wel gevallen van bekend maar zowel bij Santos als Idworx welke heel veel van dit soort e-bikes verkopen en de doelgroep juist veel in de bergen (met bagage) fietst zijn er vrijwel geen klachten over. Wel moet je je rijgedrag net zo blijven hanteren als voordat je een e-bike had (dus wel schakelen enzo..).

Je vind op de Nederlandse forums hier ook eigenlijk geen negatieve reviews over. Wel waren er gigantisch veel problemen met de oude Neodrives displays (de afneembare) deze gaven echt hoofdpijn bij veel dealers maar ook bij Neodrives zelf..

Maar sinds de komst van de nieuwe Simply remote met Bluetooth is dit helemaal opgelost. Deze is volledig waterdicht, koppelt zeer eenvoudig met de SimplyRide app waarbij je alles zelf naar wens kunt instellen (ondersteuningsniveau per stand). En is er koppeling met de Fietscomputers van Sigma welke ook gesmeerd loopt.

Ik sta overigens totaal niet negatief tegenover een middenmoter want ik rij zelf al 3 jaar dagelijks met een Pendix middenmoter in combinatie met een Rohloff naaf.

Ik kijk daarom ook uit naar de nieuwe Pendix GDrive motor welke ik vanaf eind april mag gaan testen. Deze middenmotor met 85 nm is qua inbouwmaat straks vergelijkbaar met een Bosch motor (dus volledig geïntegreerd inclusief accu). Maar dan zonder enige weerstand in de motor waar Pendix bekend om staat.
IMG_2159.jpeg
Pendix GDrive Motor
Tout Terrain heeft al de Pinion MGU in twee fietsen zitten; de Appia en de Pamir. Wij als Tout Terrain dealer, wachten nog zeker een jaar ermee. Net als dat ik toen een van de vroegere Rohloff naven testte (India) en de eerste Pinion p1.18 (Zuid Korea), heb ik daarna nog een tijd gewacht omdat het nog even duurde voordat de kinderziektes eruit waren.
Met de Neodrive Z15 en later Z20 had ik eigenlijk ook moeten wachten. Dat heb ik niet gedaan en dat heeft ons veel energie, tijd en geld gekost. En erger nog; klanten heeft het soms frustraties opgeleverd.
John ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Op de display problemen met de oude displays na eigenlijk totaal geen problemen met Neodrives Z20 systemen bij ons. Nog nooit een Neodrives motor hoeven vervangen en ook nooit klachten van gebruikers in de bergen. Nou werken wij pas 2.5 jaar actief met Neodrives dus inmiddels zijn waarschijnlijk de kinderziektes er al uit.

Het Simply ride display plaatsen is vrijwel altijd de oplossing voor storingen bij oudere Neodrives fietsen,

Met de Pinion Mgu motor heb ik een paar keer getest op een Flyer maar ik vond hem erg gehorig en was niet echt heel erg onder de indruk.

De nieuwe Pendix GDrive ga ik eerst zelf een half jaar tijdens uiteenlopende omstandigheden testen voordat ik besluit hem actief te gaan verkopen.
John Jongerius schreef:
za 23 mar, 2024 20:29
Ik denk persoonlijk dat het warm lopen van de Neodrives Z20 motor echt een beetje broodje aap verhaal is. Bij de voorganger hiervan de Z15 zijn hier wel gevallen van bekend maar zowel bij Santos als Idworx welke heel veel van dit soort e-bikes verkopen en de doelgroep juist veel in de bergen (met bagage) fietst zijn er vrijwel geen klachten over.
Op het Duitse Pedelecforum is men ook heel tevreden, met één kanttekening die ook daar terug komt: Pas op op hele steile stukken. (en inderdaad veel displayissues, maar dat hebben meer merken en daar zijn wel oplossingen voor).

Ik snap dat het frustrerend is dat ik vanuit mijn ervaring dit blijf benadrukken, maar ik ben hier om goed en veilig advies te geven. Er is een structurele beperking met elke naafmotor: een laag toereental met een hoge belasting levert overvehitting op.

Dat is zeker een grensgeval, maar het is iets wat praktisch gezien heel lastig op te lossen is. Je kan meer massa (en volume) toevoegen waardoor het koelvermogen toeneemt maar dat helpt tijdelijk omdat uiteindelijk de hitte via de lucht moet worden afgevoerd en die luchtstroom ontbreekt bij die lage snelheid. En wat ik je als fietsenmaker toch echt heel erg op het hart wil drukken: De naafmotor zit ACHTER de aandrijving, dus schakelen gaat hierin geen verandering bieden. het advies om terug te schakelen is voor de fietser zelf prima (houdt hij het langer vol), maar voor de motor maakt het verder niet zoveel uit. (Bij een middeenmotor is dit wel weer goed voor de belasting van de motor, want die zit voor de aandrijving).

Als je heel goed weet waar je aan begint is het prima om voor een ander systeem dan Bosch te kiezen, maar als je nog zoekende bent is het verdomd lastig om niet Bosch aan te raden. Wat dat betreft mijn duim op richting Erik die dat heel netjes doet als fietsenmaker.

Is neodrive Z20 een slecht systeem? Nee. Kunnen de meeste vakantiefietsers er goed mee fietsen? Hangt dus af van de route, hun bagage en de verwachtingen. Ga je de Alpen of Pyreneeen over gok ik dat vrijwel niemand een issue krijgt. Ga je echter 15-20% hellingen pakken (of heb je als newbie veel teveel bagage of is je eigen gewicht erg hoog) is het een risico.
John Jongerius schreef:
za 23 mar, 2024 21:40
Nou werken wij pas 2.5 jaar actief met Neodrives dus inmiddels zijn waarschijnlijk de kinderziektes er al uit.
Zoals gezegd, het is een prima systeem waar heel veel mensen tevreden mee zijn, zie ook de Duitse fora.

Op zich is de Z20 al een oudje uit 2018 (en ja veel beter dan de Z10 en Z15, je hebt absoluut een punt), maar dit is geen software beperking maar een natuurkundige beperking. Wat ze wel (en dat is heel goed) doen in de software is heel scherp de thermische limiet in de gaten houden en spanning (en dus vermogen) afbouwen voor ze hard uitzetten. Dus dat die motoren het overleven is niet vreemd.

Overigens vind ik het ook helemaal prima van ze dat ze niet elke paar jaar iets nieuws ontwikkelen qua motor, het is op het punt van een Naafmotor behoorlijk volwassen technologie, er is gewoon weinig te verzinnen om het beter te maken. Om je dan te richten op displays en software lijkt me een goede keuze, uiteindelijk heb je daar als gebruiker eigenlijk het meeste aan...

Wat dat betreft zag je dat ook bij Yamaha, die hebben ook heel lang een zelfde type middenmotor op de markt gehad met nauwelijks aanpassingen (ik geloof dat ze nu een jaar geleden wat hebben aangepast, maar je ziet ze buiten Giant niet meer).

Bosch vernieuwd wel veel en of we daar nou zo blij van moeten worden weet ik ook niet.... de sprong naar "Direct-Drive" was wel een hele fijne. Vrijwel stil en heel soepel. Maar dat Smart concept van dit jaar? Sterk marketing gericht geneuzel, waarbij de incompatibiliteit van de accu generaties vrijwel zeker niet nodig zijn. Sowieso is dat wel iets waar de EU wel wat wetgeving aan mag weiden.
loknor schreef:
zo 24 mar, 2024 23:17
Op het Duitse Pedelecforum is men ook heel tevreden, met één kanttekening die ook daar terug komt: Pas op op hele steile stukken.
Ik ken dat forum -uiteraard- niet, maar dat het daar staat wil nou niet zeggen dat het dan ook een feit is, want op elk forum wordt naast goede info gegeven ook onzin uit gekraamd.
Goed: ik kan alleen maar verwijzen naar wat ik eerder heb gezegd. En dat waren ook lange, zware en steile beklimmingen (Montenegro, Albanië).

En als mensen zo heftig (langdurig steil én zwaar) fietsen dan de motor dreigt te oververhitten en zich daarom uitschakelt, dan is er ook geen man overboord: even wachten, zelf uitpuffen, van het uitzicht genieten en weer doorgaan, toch?!

Overigens zeker complimenten voor jouw uitgebreide informatie die blijkbaar berust op veel kennis en ervaring. Top!👍🏻
@FLix, Pedelecforum is een enthusiastelingen forum waar je goede info kan vergaren. Ze kennen (uiteraard) vooral de Duitse fietsen en systemen. Betreft Neodrive zijn het mensen die blij zijn met Neodrive, maar die ook eerlijk zijn over de beperkingen. UIteraard zitten daar ook dwazen tussen :lol:

Jouw ervaring is niet verassend, de meeste mensen hebben geen problemen. Over uitschakelen van de motor; eens. Het is geen ramp en gezien de verhalen gaan de motoren daarom ook zelden stuk, dat wat bij bijna elke andere naafmotor helaas net wat anders ligt (bij de meeste motoren is het na oververhitting daarna aftellen tot acute storing).

Ik benadruk met klem dat ik niet tegen Neodrive ben, maar er werden een aantal dingen geclaimd waar ik me niet in kan vinden (en dat met goede, onderbouwde argumentatie). Zeker omdat Bosch werd weggezet als minderwaardig sloeg ik aan, want Bosch is juist een oplossing wat een hele velilige keuze is met een heel breed inzet bereik. Ik ben ook duidelijk niet de enige die dat de eerste keuze vind.
Zou het ook geen verschil maken wat voor fietser er op een Neodrives motor rijd? Iemand die bijvoorbeeld jaren lang op eigen kracht steile beklimmingen heeft gedaan zonder ebike systeem en dat nu met bijvoorbeeld 70% eigen kracht doet en de motor voor 30% laat mee helpen zal de motor minder zwaar belasten als iemand die de motor als pure ebike al het werk laat doen of zeg ik nou iets geks?

Veel Santos, Idworx enz.. fietsers rijden graag op eigen kracht en willen de motor net even dat extra beetje ondersteuning laten geven bij een steile beklimming of flinke wind tegen. Ze zetten de ondersteuning in de Neodrives app dan meestal op een heel laag niveau (dat kun je zelf naar wens regelen met de schuifjes).

Ik ben wel benieuwd hoe je in theorie dan tegenover de nieuwe Pendix GDrive motor staat want die combineert de door jou genoemde voordelen van een Bosch middenmotor met de voordelen van de Neodrives achterwielmotor?
John Jongerius schreef:
ma 25 mar, 2024 12:49
Veel Santos, Idworx enz.. fietsers rijden graag op eigen kracht en willen de motor net even dat extra beetje ondersteuning laten geven bij een steile beklimming of flinke wind tegen. Ze zetten de ondersteuning in de Neodrives app dan meestal op een heel laag niveau (dat kun je zelf naar wens regelen met de schuifjes).
Ik wil toch geen fiets waar ik voorzichtig voor moet zijn?
Dat wordt toch ook nergens beweerd, Leon?
Zeker niet in het door jou geciteerde stuk van John.
Hij geeft aan hoe een Neodrives gebruiker mogelijkerwijs graag de ondersteuning inzet.
Ja inderdaad, ik denk dat er een groot verschil is tussen een pure e-bike rijder en een fietser die een hulpmotor wil.

Veel wereldfietsers rijden soms tot ver over de 65 jaar zonder trapondersteuning maar krijgen dan langzaam behoefte aan een duwtje in de rug. Zonder dat ze daarbij altijd met de motor aan willen rijden, tevens willen ze vaak een motor die dan volledig geluidsloos is.

Die mensen zijn zeer te spreken over Neodrives, wil je altijd met de motor aan rijden, veel power en maakt
een beetje geluid niet uit dan is de Bosch een prima motor. Ik zou deze dan wel combineren met een Rohloff naaf want de Enviolo’s vervangen wij de laatste tijd wel heel veel (vaak al binnen 3-4 jaar).
Leon schreef:
ma 25 mar, 2024 13:02
Ik wil toch geen fiets waar ik voorzichtig voor moet zijn?
@Flix wat Leon hier stelt is toch wel een beetje waar het op neer komt, al is het in de praktijk niet zo spannend.

Toch is dit dus waarom ik voor iemand die advies vraagt (en het dus eigenlijk niet weet) ik altijd Bosch adviseer. Je kan op elke setting rijden.

@ John, ik denk wel dat je een goed punt hebt dat een Neodrive fietser vaak op de lagere standen zal zitten. En Enviolo is zeker geen goed idee als er echt veel vermogen op komt gaan ze toch slippen. Liever een Rohloff of een good old derailleur.
John Jongerius schreef:
ma 25 mar, 2024 12:49
Ik ben wel benieuwd hoe je in theorie dan tegenover de nieuwe Pendix GDrive motor staat want die combineert de door jou genoemde voordelen van een Bosch middenmotor met de voordelen van de Neodrives achterwielmotor?
Sowieso vind ik Pendix een leuk systeem, alleen is het oude systeem niet te vergelijken met Bosch (of Shimano/Yamaha/Bafang). Ze reageren laat en gaan een fractie door, wat je (ik) toch voelt. Ik heb geen idee of de nieuwe Pendix dit probleem niet meer heeft.

Ook interessant is dat Pendix qua tech veel meer lijkt op een naafmotor, geen interne overbrenging (en dus ook stil), maar wel weer gemeten aan de trapas ipv aan de achteras... het is voor een nerd zoals ik een ontzettend leuk systeem.
loknor schreef:
vr 22 mar, 2024 12:37
John Jongerius schreef:
vr 22 mar, 2024 09:54
Wat bedoel je met: het regenereren voelt elastiekig aan tijdens het fietsen? De regenereer stand is alleen bedoeld voor tijdens het remmen en tijdens afdalingen. En fiets je ook regelmatig zonder de ondersteuning aan bij Bosch of altijd puur elektrisch?
Recuperation slaat direct aan als je de pedalen stil houdt. Er is geen verbinding tussen de remhendel en de motor. Dat betekent dat je fiets gaat remmen als je de pedalen stiulhoudt en dat voelt heel vervelend, o.a. bij bochten.
Dat lijkt mij vreemd en hier heb ik ook nog nooit iets van gemerkt in het bijna half jaar dat ik mijn fiets nu heb.
Je wilt dus zeggen dat zodra je stopt met trappen dat dan de regeneratie vanzelf inschakelt? Dus ook wanneer ik in standje 1 (één groene led) fiets? (die ik overigens heb ingesteld op 5 procent ondersteuning, standaard staat deze op 20 procent).
Wanneer ik stop met trappen in willekeurig welke ondersteuningsstand dan rolt mijn fiets gewoon zonder enige weerstand door.
De regeneratie moet je zelf inschakelen met de min knop, dus eerst vanuit standje 1 de ondersteuning uit zetten en door nog een keer op min te drukken schakelt de regeneratie in. Ik geloof dat hier twee standen van zijn. De leds worden dan blauw volgens de info op de site van Neodrives.
Tot nu toe heb ik de regeneratie nog niet gebruikt omdat ik nog niet in de bergen/heuvels gefietst heb. Van het zomer kan ik deze mooi gaan testen tijdens mijn tocht naar Praag.
Ja dat bedoelde ik ook, sinds de nieuwe Simply remote bediening werkt dit allemaal geweldig goed. Met 1 druk op de knop kies je voor regeneratie of juist niet.

Voor bestaande klanten met het oude Neonode lcd display is er een goede regeling om te upgraden naar de Simply remote bediening.

Hij is 100% waterdicht en je regelt zelf of je wil regenereren of niet. Verder kan je de walk functie via de Simply remote bedienen en het leuke is dat de fiets zowel vooruit als achteruit een walk functie heeft.

De app met Bluetooth koppeling is ook een hele verbetering omdat je zelf alles kan fine tunen via de app. En waar goed over nagedacht is dat je met de simply remote op je stuur de functies van de app op je telefoon kunt bedienen.

Ook bij Neodrives zitten ze niet stil en ik zie heel vaak dat mensen het verwarren met het al jaren niet bestaande Go Swiss of refereren aan de eerdere generatie motoren van Neodrives.
Interessant: die walk functie kan ik niet vinden. Waar zit ie? En hoe werkt ie?

Ook lukt het me niet om de ‘Wheel circumference’ aan te passen; ik kan een ander getal selecteren maar hij neemt ‘m niet over. Geeft ook geen e.o.a. melding hierover.
Heb je de nieuwe Simply remote? Dan 4 seconde de + knop ingedrukt houden, even los laten en daarna nogmaals de + indrukken (en ingedrukt houden) voor voorwaartse walk assist of bij de 2e stap de - ingedrukt houden voor achterwaartse walk assist.

Let op: de walk functie start pas op zodra je zelf zachtjes begint te lopen met de fiets.

Via de app kun je de maximale snelheid van de walk assist instellen. De wielmaat kan alleen een fabrikant instellen want anders zou je de snelheid eenvoudig kunnen verhogen.
Net heb ik het even nagekeken in de app maar ik kan de wheel circumference wel aanpassen.
Maar alleen binnen de marge van 2180 mm tot 2410 mm. Bij mij staat ie ingesteld op 2295 mm.
Volgens de site van Schwalbe zou de geschatte wielomtrek van mijn banden 2240 mm moeten zijn (60-584 Marathon Efficiency). Dus een afwijking van net geen 2,5 procent, als het tenminste echt een afwijking is aangezien ze zeggen dat het een schatting is. In de praktijk heb ik nog nauwelijks een afwijking kunnen constateren. Wanneer ik bijv. met Fietsknoop een zelfgemaakte route fiets en achteraf in de app op de telefoon kijk dan komt de afstand vrijwel overeen met die van Fietsknoop.

Met het verhogen van de snelheid bedoel je dan dat de ondersteuning ook nog doorgaat boven de 25 km/h wanneer je die wielomtrek helemaal zelf zou kunnen instellen? Binnen de genoemde marge zal dat wel verwaarloosbaar zijn neem ik aan.
Omdat ik geen display heb en ook de telefoon niet als display gebruik heb ik geen idee bij welke snelheid de ondersteuning stopt, je merkt het natuurlijk ook niet omdat de motor volledig stil is. Bij de Koga hoorde je het natuurlijk meteen wanneer de Bosch CX motor stopte met ondersteunen. Ik moet trouwens zeggen dat ik het display ook totaal niet mis. Ik kijk alleen af en toe even in de app op de telefoon om het accupercentage en en de resterende actieradius in kilometers van de accu te kunnen bekijken. Verder gebruik ik de app vrijwel ook niet.
John Jongerius schreef:
di 26 mar, 2024 21:07
Heb je de nieuwe Simply remote?
Ja, uiteraard. Maar dat kon jij niet weten, en had ik even erbij moeten vermelden.
Dank voor de uitleg.
Neodrives geeft heel weinig uitleg op hun site over de simplyRemote (zo schrijven ze het zelf), en hun simplyRide App.
Dus nu maar eens een google search gedaan en heb ik bij HP Velotechnik wel een manual kunnen vinden, waar dit dan ook in staat. Vreemd dat Neodrives geen gebruiksaanwijzing aanbiedt. (Of het zit goed verstopt, dat kan ook.)

Ik zie wel op de Neodrives website dat er ook een simplyDisplay aangeboden gaat worden, ab Mitte 2024.
Joachim1964 schreef:
di 26 mar, 2024 23:37
Net heb ik het even nagekeken in de app maar ik kan de wheel circumference wel aanpassen.
Heb je het daadwerkelijk gecheckt?
Want je kunt het wel aanpassen in de app, maar er gebeurt verder niks, je krijgt geen terugkoppeling in welke voor dan ook, en later staat ie weer op de oude waarde.
Als het klopt wat John zegt (en hij zal het weten), dan is het wel vreemd dat die optie wel wordt gegeven, terwijl je het toch niet kan gebruiken. Het mooie aan zo'n app is nou juist dat ie alleen toont wat je ook daadwerkelijk mag veranderen, afhankelijk in welke toegangs-mode je zit. Ik wilde trouwens die instelling gebruiken om z'n snelheidsmeting wat dichter bij de ware snelheid te berengen.

Wat ik dan weer niet kan vinden in de app is de instelling van de pushing aid (walk assist), waar John aangeeft dat ie er moet zijn.
Neodrives komt dit jaar inderdaad met een eigen display maar de Sigma EOX view 1300 werkt nu ook super goed en is voor die prijs inclusief Komoot koppeling de beste keuze.

Over een paar weken komt er ook een koppeling met de Sigma Rox 12.1 Evo en dan heb je full map navigatie vergelijkbaar met een Garmin maar dan met een langere accuduur en directe koppeling met alle e-bike functies.

De handleiding zou de dealer eigenlijk moeten aanleveren net als de uitleg van de diverse functies.

Er zijn 3 toegangs functies voor de app, consument, dealer en OEM (fabrikant). Mocht je iets niet kunnen aanpassen dan zou ik even langs de dealer fietsen en is het zo gefixt.
Flix schreef:
wo 27 mar, 2024 04:48
Joachim1964 schreef:
di 26 mar, 2024 23:37
Net heb ik het even nagekeken in de app maar ik kan de wheel circumference wel aanpassen.
Heb je het daadwerkelijk gecheckt?
Want je kunt het wel aanpassen in de app, maar er gebeurt verder niks, je krijgt geen terugkoppeling in welke voor dan ook, en later staat ie weer op de oude waarde.
Als het klopt wat John zegt (en hij zal het weten), dan is het wel vreemd dat die optie wel wordt gegeven, terwijl je het toch niet kan gebruiken. Het mooie aan zo'n app is nou juist dat ie alleen toont wat je ook daadwerkelijk mag veranderen, afhankelijk in welke toegangs-mode je zit. Ik wilde trouwens die instelling gebruiken om z'n snelheidsmeting wat dichter bij de ware snelheid te berengen.

Wat ik dan weer niet kan vinden in de app is de instelling van de pushing aid (walk assist), waar John aangeeft dat ie er moet zijn.
Ik heb het inderdaad gecheckt. Ik pas de waarde aan en druk op apply en dan staat ie er meteen in. Terugkoppeling van de app krijg ik verder ook niet. Ook nadat ik de simplyRemote heb uitgeschakeld en een tijdje later weer inschakel dan staat ie nog steeds op de nieuwe waarde. Ik heb er echter niet mee gefietst dus weet niet wat er dan gebeurt.

De instelling om de maximale snelheid van de walk assist aan te passen kan ik ook niet vinden, maar dat lijkt mij persoonlijk ook niet nodig om in te kunnen stellen. Volgens de beknopte handleiding van de simplyRemote (zie bijlagen) die ik bij mijn fiets kreeg geleverd biedt deze ondersteuning tot 4 km/h.

Bijlagen