Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets, Koga Worldtraveller? En zo ja, waar te kopen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets, Koga Worldtraveller? En zo ja, waar te kopen?

KMV schreef:
zo 24 mar, 2024 00:55
De Koga Worldtraveler 2023, mijn eerste serieuze kilometers gemaakt. Ik begrijp de discussie over dat deze fiets veel te zwaar is echt niet. Lekker wendbaar en trapt licht weg. De onderdelen van de bagagedrager zijn gewoon vervangbaar. Ik heb dit met de dealer besproken.
Allereerst, gewoon vooral niet aan trekken en genieten.

Maar aangezien je de discussie niet begrijpt; het gewicht is iets wat we hier bekritiseren omdat je het omhoog moet slepen. Koga is drie kilo zwaarder dan zijn voorganger, dat is veel.

En betreft de bagagedrager, hij is vervangbaar door een Koga bagage drager... ik ben een fan van dragers die op een standaard manier zijn aangesloten en waarbij ik een willekeurig welke drager, Racktime, Tubus, of zelfs Decathlon erop kan schroeven. Het is ook een van de plekken waar het extra gewicht zit.
loknor schreef:
zo 24 mar, 2024 17:41
KMV schreef:
zo 24 mar, 2024 00:55
De Koga Worldtraveler 2023, mijn eerste serieuze kilometers gemaakt. Ik begrijp de discussie over dat deze fiets veel te zwaar is echt niet. Lekker wendbaar en trapt licht weg. De onderdelen van de bagagedrager zijn gewoon vervangbaar. Ik heb dit met de dealer besproken.
Maar aangezien je de discussie niet begrijpt; het gewicht is iets wat we hier bekritiseren omdat je het omhoog moet slepen. Koga is drie kilo zwaarder dan zijn voorganger, dat is veel.
Het is veel omdat het vlakke Nederland een uitzondering is. In de meeste van de mooie fietsgebieden in het buitenland is het niet vlak en ben je 80% van de tijd aan het klimmen. Daarom geven fietsers dan ook flink geld uit als dingen een paar onsjes lichter zijn. Per kilo te besparen gewicht worden grif honderden euro's uitgegeven Een fiets die dan om ontbrekende reden ineens kilo's zwaarder is, voor meer geld ook nog, is dan een groot vraagteken voor veel ervaren fietsers.
Leon schreef:
zo 24 mar, 2024 22:15
. In de meeste van de mooie fietsgebieden in het buitenland is het niet vlak en ben je 80% van de tijd aan het klimmen.
Maar nu kom je op iets wat ik tegen heel veel ebikers ook wil zeggen... de Noordeuropese vlakte is heel leuk fietsen, veilige wegen. En met een dag afstand van 60-80 km ben je in tien dagen ook in Kopenhagen.

(meer on topic, ik vind de oude Worldtraveler al een gewichtige fiets, mijn omgebouwde hardtails zitten rond de 13kg...)
Het is makkelijker gewicht te besparen op je bagage dan op je fiets, maar beginnen met een te zware fiets is niet handig zodra je de landsgrenzen over bent. Mijn m-gineering met alles erop en eraan is iets van 15-16 kg, en wat mij betreft had het nog best lichter gemogen, al kan ik niet heel goed bedenken hoe ik meer dan hoogstens een kg zou kunnen besparen, tenzij ik verlichting en spatborden weglaat. Het gaat per slot om een fiets met dikke banden en stevig genoeg voor flink wat bagage. Maar veel meer gewicht dan die 15-16 kg is wat mij betreft excessief.
Wim schreef:
ma 25 mar, 2024 10:09
Het is makkelijker gewicht te besparen op je bagage dan op je fiets,
Ik ken jouw fiets en voor jou klopt dat wel, maar op de meeste fietsen die ik oichting zuiden zie gaan is het juist gemakkelijk gewicht te besparen. Gewoon door eraf te schroeven wat je niet nodig hebt.
We gaan Off Topic, maar een goede (Alu) vakantiefiets kan makkelijk onder de 15kg.
Slow Moving Saddles schreef:
zo 24 mar, 2024 09:16
Fijn dat je zo blij bent met je Koga WT!☺️
Waarom ik zoveel liever de Classic Signature zou kopen? Puur het gewicht. Maar wij willen straks dan ook gaan fietsen in Azië en Australië. En dan schelen die extra kilo’s toch wel als je gaat vliegen.

Ik denk dat als je niet vliegt je er (in ieder geval) minder last van zult hebben. Want inderdaad het is een super sterke fiets. Maar niet geschikt voor iedereen omdat iedereen andere wensen en doelen heeft. Persoonlijk denk ik dat Koga een enorme fout maakt als ze alleen met dit nieuwe model door zouden gaan.
Maar nogmaals, dat maakt deze WT niet ineens een slechte fiets, verre van zelfs.
Dit stukje snap ik even niet. Ik ben nu met mijn tweede wereldreis bezig en krijg altijd 23 kg voor de fiets en 23 kg voor de bagage. Dat is voor een jaar en 20.000 km genoeg, ook in koudere streken.
KOGA WT 2006 , 90.000 KM , 61 Jaar en 68-84 kg
Pier
Marten Gerritsen (m-gineering) heeft op zijn website een verhaaltje over zijn eigen en wat hem betreft ideale vakantiefiets staan: 12 kg, derailleurs, racebocht, lichte banden, zonder verlichting. Hij heeft 9 kg (kampeer)bagage. Samen lichter dan die Koga zonder bagage.
piviets schreef:
wo 27 mar, 2024 09:16
Slow Moving Saddles schreef:
zo 24 mar, 2024 09:16
Fijn dat je zo blij bent met je Koga WT!☺️
Waarom ik zoveel liever de Classic Signature zou kopen? Puur het gewicht. Maar wij willen straks dan ook gaan fietsen in Azië en Australië. En dan schelen die extra kilo’s toch wel als je gaat vliegen.

Ik denk dat als je niet vliegt je er (in ieder geval) minder last van zult hebben. Want inderdaad het is een super sterke fiets. Maar niet geschikt voor iedereen omdat iedereen andere wensen en doelen heeft. Persoonlijk denk ik dat Koga een enorme fout maakt als ze alleen met dit nieuwe model door zouden gaan.
Maar nogmaals, dat maakt deze WT niet ineens een slechte fiets, verre van zelfs.
Dit stukje snap ik even niet. Ik ben nu met mijn tweede wereldreis bezig en krijg altijd 23 kg voor de fiets en 23 kg voor de bagage. Dat is voor een jaar en 20.000 km genoeg, ook in koudere streken.
KOGA WT 2006 , 90.000 KM , 61 Jaar en 68-84 kg
Pier
Hoi Pier,
Dank voor je aanvulling. De reden van jouw (geheel terechte) opmerking ligt in het feit dat ik niet volledig ben geweest. Dit had ik beter uit kunnen leggen.
Wij zijn van plan te gaan fietsen in Zuid Oost Azië, Australië en mogelijk Japan en Zuid Korea. En daarvoor zullen we niet ontkomen aan een aardig aantal vluchten. Verschillende maatschappijen met elk hun eigen regels, voorwaarden en beperkingen.
En van wat ik (o.a.) op dit forum begreep is dat soms best een uitdaging is, kijkend naar het gewicht van een doos met fiets. Zag laatst dat mensen een paar honderd NZD extra moesten betalen voor hun vlucht van Nieuw Zeeland naar Australië. Tja dan denk ik: een kilo minder is altijd beter. Zelf ben ik niet een typische grammenjager maar als ik kan besparen op gewicht dan zal ik er zeker naar kijken. En als ik dan begin bij de basis van onze reis, dan is dat de fiets. Hoop dat dit mijn opmerking wat meer in context plaatst. Al hoef je het daar natuurlijk niet mee eens te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Don
Laat ik dan even mijn 2 centen in dit topic plaatsen: mijn eerste tours heb ik gedaan op mijn racefiets van 9,5 kg, met twee achtertassen en een stuurtas. Tegenwoordig tour ik op een WT Classic van 18 kg met vier tassen, en ben ik bovendien 8 jaar ouder. Ik fiets met de zware Koga net zo makkelijk (en net zo graag) door bergachtig landschap als met mijn racefiets. Dus waar het natuurkundig wel waar is dat elke gram telt, is de praktijk toch vooral dat een fiets goed moet aanvoelen. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Belangrijk aspect daarbij is wel de Rohloff met riemaandrijving, waardoor drivetrain-onderhoud nauwelijks nog nodig is.

Ik zeg er wel bij dat snelheid me weinig meer interesseert. Ik boemel op m'n gemak een berg op naar boven en geniet ondertussen van het uitzicht. Wanneer het je wel om snelheid te doen is, dan lijkt zelfs de WT Classic me voor 29 km/uur (ook in het vlakke Nederlandse landschap) wat aan de zware kant, dat wil ik je dan wel meegeven.
Leon schreef:
vr 22 mar, 2024 17:30
Daantje1041 schreef:
vr 22 mar, 2024 17:20
Om heel eerlijk te zijn had ik mijn bagage wat onderschat. Na het opnieuw wegen en meerekenen van water en eten kom ik uit op iets boven de 30 kg. Maar ook dit zullen meeste fietsen waarschijnlijk gewoon aankunnen.
30 kg is wel veel, zeker omdat je met jouw lengte niet alles in de maat Large nodig hebt.
De fietsen kunnen het totaalgewicht goed aan, maar velen beginnen van 30 kg wel te zwabberen. Degelijke vakantiefietsen van vakantiefietsmerken kunnen het wel aan.
Er is vast wel te bezuinigen op jouw paklijst, qua items of qua gewicht per item.
Als je je lijst met gewichten plaatst krijg je vast tips. :D
Ik ben het volledig met je eens, en zit nu te overwegen om een fiets te kopen die wat minder "tank" is, en de rest van het budget te spenderen aan lichtere kampeeruitrusting. Heb je toevallig nog suggesties? Ik zit zelf te kijken naar de Jan Janssen Millennium, vooral die nieuwe cues vind ik interessant.
@Daantje1046,
Je bent echt niet met Koga getrouwd. Koga heeft de naam, maar is niet meer bovengemiddeld. Ik zou zeker ook naar andere fietsen dan alleen maar Koga gaan kijken. Omdat je niet zwaar bent, kan bijvoorbeeld de Jan Janssen Milennium ook een prima fiets voor je kunnen zijn, of een Stevens.
Een andere tip: ga eens bij Bike4Travel in Rotterdam langs. Daar hebben ze inderdaad de al genoemde Avaghon, waarbij je onder de 3000 euro nog wel een maatfiets met derailleur kunt laten samenstellen. Maar ze hebben er ook goedkopere fietsen, zoals de Santiago (ook van Avaghon) die een heeeel stuk goedkoper is, of de ToutTerrain of de VSF fietsen, net als de duurdere Santos.
Rohloff wordt hier wel genoemd, maar ik heb zelf het nut daarvan nooit zo gezien als je zelf een beetje handig bent: voor de dik duizend euro meerprijs voor de Rohloffnaaf kun je héél wat keren je ketting en tandwielen vervangen, zeker als je het zelf doet!
Ga vooral op de fietsen zitten, stuk fietsen dan weet je al heel wat meer, want hoe mooi de fiets en de specificaties ook mogen zijn, als deze niet lekker zit heb je er niks aan.
Maar goed, heb ik al eerder gezegd volgens mij?
Ga er vooral op uit dus, ga de verschillende merken af…
Man o man wat heb ik gelezen en gelezen en gelezen, en toen zat ik er op en dacht ik deze wordt hem niet…
En toen dus opeens wel..

Is met veel dingen zo hè…..

Succes en veel plezier met de keuzes mogen maken!

Gr ej