Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Babboe bakfietsen breken in twee - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Babboe bakfietsen breken in twee

Leon schreef:
di 27 feb, 2024 10:22
Sorry WimB, maar dit is onzin. Dit gaat om een bedrijf, één bedrijf, niet om overheid in allerlei deeloverheden. Het gaat om een produkt waarvoor betaald is door de klant, niet een toeslag die betaald is door de overheid en teruggevorderd wordt mét boetes etc. Het ergste dat de klant hier kan verliezen is zijn bakfiets. Er komt echt niemand achter die klanten aan gaat om ze een ton schuld aan te doen bovendien.
'Bakfietsen Babboe breken regelmatig doormidden', NVWA doet onderzoek. Dit is toch iets van overheid.
Prima dat het bestaat hoor. Maar in die groep of afdeling van NVWA dat zijn allemaal jij en ik mensen en die kunnen zonder enige weerstand hun gang gaan.
Ben jij niet nieuwsgierig hoe het met de Stint is afgelopen.
Groet, doe maar Wim.
Leon schreef:
di 27 feb, 2024 08:57
Babboe gaat terugroepen. Lees het op hun website: https://www.babboe.nl/over/pers/babboe- ... mini-terug

In de media lees ik over 4 types. Op de website staan onderaan de pagina nóg een aantal types genoemd. Wat daarmee gaat gebeuren is me niet duidelijk.
Heb het filmpje ook juist bekeken.

Ik zou denken dat het bijna niet anders kan dat er nog andere modellen worden teruggeroepen. Ik zit op een Facebookpagina voor bakfietsen. Daar hebben toch al wat mensen aangegeven dat hun bakfiets (die nu niet wordt teruggeroepen) ook in twee is gebroken. Waaronder ook het "mountain" model van de city. Dat is het model met de middenmotor. Maar de curve (e) die wij hebben zou ook al preekincidenten gehad hebben.

Ik ben benieuwd. Ben wel blij dat er al wat meer duidelijkheid is en dat er nu wat op gang gezet is.

Advies blijft overigens om ook niet op de andere modellen te blijven fietsen.
WimB schreef:
di 27 feb, 2024 10:06
Dit wordt gewoon een toeslag affaire. Mensen zoals jij in ik maar dan in functie "van" zijn in staat om een hele hoop ellende te veroorzaken. Volg Mr Bates vs the Post Office. Op de een of andere manier is die groep, de jij en ik, de realiteit verloren. Buiten de groep zijn het heel gewone mensen. Heel merkwaardig.
Sorry Wim, Ik begrijp helaas niet wat je wil zeggen.
Shorttrack schreef: Sorry Wim, Ik begrijp helaas niet wat je wil zeggen.
Ik vind dit jammer maar meer kan ik er niet van maken.
WimB schreef:
di 27 feb, 2024 11:16
Shorttrack schreef: Sorry Wim, Ik begrijp helaas niet wat je wil zeggen.
Ik vind dit jammer maar meer kan ik er niet van maken.
Geen probleem.
Ik wil nog een poging wagen. Je bent een zuiderbuur toch. De serie Mr Bates vs the Post Office is deze al in Belgie vertoond.
WimB schreef:
di 27 feb, 2024 13:47
Ik wil nog een poging wagen. Je bent een zuiderbuur toch. De serie Mr Bates vs the Post Office is deze al in Belgie vertoond.
Ik ben inderdaad een zuiderbuur. Een Nederlander die in België woont om het wat beter te formuleren.

Ik heb geen weet of die serie al in België is uitgezonden. Maar ik ga hem wel kijken als dat zo is.

maar na het kijken van de trailer denk ik te begrijpen wat je bedoelt.
> Had graag jullie mening gehoord over de roest.

Dit lijkt me meer dan een beetje corrosie aan de oppervlakte. Het kan ook duiden op overbelasting van het staal op de bewuste plaats. De zichtbare corrosie is dan een uiting van wat er aan de hand is, maar niet de oorzaak van een probleem.
Behandelen aan de buitenkant is dan slechts camouflage. De reden dat ik dit denk is dat het op een specifieke plek zo erg is, en dat het juist een positie is waar veel van de krachten op het frame geabsorbeerd worden.

Ik zou hier afscheid van nemen. Met veel ervaring met fietsen kun je alles oplossen, maar je moet ook weten wanneer je moet stoppen.
Jan--Willem schreef:
wo 28 feb, 2024 13:23
> Had graag jullie mening gehoord over de roest.

Dit lijkt me meer dan een beetje corrosie aan de oppervlakte. Het kan ook duiden op overbelasting van het staal op de bewuste plaats. De zichtbare corrosie is dan een uiting van wat er aan de hand is, maar niet de oorzaak van een probleem.
Behandelen aan de buitenkant is dan slechts camouflage. De reden dat ik dit denk is dat het op een specifieke plek zo erg is, en dat het juist een positie is waar veel van de krachten op het frame geabsorbeerd worden.

Ik zou hier afscheid van nemen. Met veel ervaring met fietsen kun je alles oplossen, maar je moet ook weten wanneer je moet stoppen.
Dan hoop ik dat onze fiets ook binnen de terugroepactie zal vallen. Voorlopig is dat nog niet. Maar dit model is naast de city ook meerdere malen vernoemd met problemen.
Ik heb het idee dat de hele heise wat bedaard is.

Ondertussen zie ik weer versie verkoopadvertenties verschijnen van babboe fietsen. En er blijkt toch nog altijd veel interesse naar.

In mijn ogen is dit zeer positief.
noem het heisa, noem het onhandig, noem het pech, noem het onverantwoord zaken doen, maar bij babboe verliepen zaken in elk geval niet helemaal zoals de bedoeling was.

https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... ang-bewust

Fouten maken is niet per se erg. maar wat doe je daarna.
Grandonneur schreef:
do 28 mar, 2024 18:36
Fouten maken is niet per se erg. maar wat doe je daarna.
Dit noem ik geen "fouten maken" meer maar doelbewust controles (die er al met een reden waren) saboteren. Niet voor niets dat er nu een strafrechtelijk onderzoek gestart is.
Dat ben ik helemaal met je eens. Het punt van gemaakte fouten (en wat doe je dan) ligt ergens in de verleden tijd.
Babboe heeft inmiddels informatie bekendgemaakt over wat ze de komende tijd voor Babboe-eigenaren gaan doen: https://www.babboe.nl/over/pers/babboe- ... -duidelijk
Een summiere samenvatting ervan staat op de website van de NOS: https://nos.nl/artikel/2515195-babboe-h ... gen-nieuwe
"Eigenaren van modellen van minder dan vijf jaar oud krijgen een nieuwe."

En de fietsen ouder dan 5 jaar dan? Of is 5 jaar tegenwoordig de normale afschrijfperiode?
Fedor schreef:
di 02 apr, 2024 16:45
"Eigenaren van modellen van minder dan vijf jaar oud krijgen een nieuwe."

En de fietsen ouder dan 5 jaar dan? Of is 5 jaar tegenwoordig de normale afschrijfperiode?
De dagwaarde las ik ergens. Weet niet of dat de huidige dagwaarde is, of de dagwaarde van vóór het nieuws dat die dingen breken :wink:
Fedor schreef:
di 02 apr, 2024 16:45
"Eigenaren van modellen van minder dan vijf jaar oud krijgen een nieuwe."
Het lijkt me sympathiek de eigenaren te feliciteren met deze fijne regeling.Het had ook anders kunnen uitpakken.
Uiteindelijk komt het er ook op neer dat je sowieso bij een Babboe zal blijven. Elke vorm van vergoeding wordt terug geïnvesteerd in Babboe.
Nu waren wij sowieso niet van plan om van merk te veranderen. Onze fiets is nu 6 jaar oud.

Maar er zijn veel mensen die gewoon geen babboe meer willen omdat ze het vertrouwens kwijt zijn.

Ergens kan ik het niet uit mijn hoofd zetten dat babboe sowieso failliet zal gaan. Ze spreken over 22.000 fietsen die vervangen of of een nieuw frame moeten krijgen. En dan nog eens een hele reeks die voor ingebruikname opnieuw gecontroleerd moeten worden op kosten van babboe.
Ik las dat babboe ongeveer 50.000 fietsen heeft verkocht. Dat is dan bijna de helft dat vervangen moet worden. Dat kan een bedrijf toch niet trekken lijkt me. Ook zie ik dat de neuzen momenten alles behalve naar babboe wijzen bij de aankoop van een nieuwe bakfiets. Dus die verkoopcijfers zullen ook enorm kelderen.


Wij gaan al blij zijn met eender welke manier van tegemoetkoming. Ons achterwiel ligt momenteel bij de fietsenmaker om opnieuw gespaakt te worden. Als deze terug is zal de fiets er weer een tijdje tegen kunnen.
Ik verneem via verschillende sociale media van mensen dat er ondertussen al bakfietsen opgehaald worden. En dat men ook al nieuwe besteld heeft.

Levering van de nieuwe bakfietsen zijn er nog niet geweest. Ook de levertermijn is niet vermeld.

Het gaat over bakfietsen van babboe zelf en van het merk winora die de mensen in ruil krijgen.


De grootste ophef is momenteel nog dat mensen met een bakfiets ouder dan 5 jaar geen nieuwe krijgen. Daarvan word de straatwaarde van de fiets genomen en deze krijgen ze dan als tegoedbon waarmee ze dan korting krijgen op een nieuwe bakfiets. Hierin vind men dat iedereen een nieuwe bakfiets moet krijgen zonder extra kosten.
Het is wel zo dat de garantie op het frame 5 jaar is. Ik vermoed dat dit wel te maken zal hebben met de genomen regeling.

Weet niet goed wat ik ervan moet denken. Uiteindelijk deugd het product niet en kan men de veiligheid niet garanderen. Maar toch moet je dan zelf geld opleggen om een nieuwe te krijgen.
Aan de andere kant heeft het frame het 5 jaar volgehouden en hebben ze hen "belofte" waar gemaakt.