Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates Carbon CDX al versleten na 6000km - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gates Carbon CDX al versleten na 6000km

Nog een bijkomende vraag.
Het achterste tandwiel zit vast op de Enviolo hub. Deze kan ik zo recht mogelijk uitlijnen met het voorste tandwiel.

Is er ook een mogelijkheid om die laatste 2mm van het voorste tandwiel weg te werken zodat de riem echt 100% recht loopt?
Het is een e-bike met middenmotor (Bosch Performance Line CX) dus ik weet niet goed of de crankset uitgelijnd kan worden.
Het voortandwiel is niet symmetrisch dus je kan het misschien aanpassen door het tandwiel om te draaien. Ook heb je meerdere offsets voor de spider waar het voor tandwiel op zit.

Staat je achterwiel er overigens wel recht in?
John Jongerius schreef:
vr 29 mar, 2024 16:26
Staat je achterwiel er overigens wel recht in?
Dan moet je met een touwtje beginnen om te ontdekken hoe de wielen in het frame staan.
Voorkant voorwiel naar de achterkant van het achterwiel touwtje spannen of strak trekken. Dusdanig aan het stuur draaien dat het strak gespannen touwtje precies heel licht alle wangen van de banden raakt. Zo zie je tot op de millimeter hoe het zit.
WimB schreef:
vr 29 mar, 2024 16:58
Voorkant voorwiel naar de achterkant van het achterwiel touwtje spannen of strak trekken. Dusdanig aan het stuur draaien dat het strak gespannen touwtje precies heel licht alle wangen van de banden raakt. Zo zie je tot op de millimeter hoe het zit.
Zou het? Dan moeten ee banden zelf al geen afwijking hebben, moeten ze er recht op liggen, de wielen recht en in het midden gespaakt zijn (dat zijn twee verschillende zaken), de vork recht zijn, de rest van het frame recht zijn, je touwtje heel dun en strak, je ogen heel goed, moet je er rekening mee houden dat je stuur draait (wat meet je eigenlijk?) en nog wel een paar dingen die ik even niet verzin nu.
Riem uitlijning bij Gates CDX mag wel 2mm uit lijn liggen, recht vind hij wel fijner maar 2mm heeft dit niet veroorzaakt.
Te strak vind hij idd ook niet fijn en vies maakt hem niet heel veel uit hoewel ik ergens gelezen heb dat de riem in NL sneller slijt door ons scherpe zand.
Maar eigenlijk slijt de riem bijna niet, zijn vooral de tandwielen die slijten.

Zelf de uitlijning controleren kan met een echt rechte lat, leg die vlak tegen het voortandwiel aan zodat hij hem helemaal raakt op de tanden en draai de lat naar het achtertandwiel, daar moet hij dan ook vlak langs liggen, roteer het voorblad een 1/4 slag en herhaal en herhaal, waarschijnlijk is je voortandwiel niet helemaal recht [ of de spider waar hij op zit]
en meet de spanning idd op verschillende punten, regelmatig zie je best veel verschil.
Mr. Z schreef:
vr 29 mar, 2024 20:05
....en meet de spanning idd op verschillende punten, regelmatig zie je best veel verschil.
Dat geldt voor alle naaf- en trapas versnellingen, tenzij er een soort van derailleur tussen zit.

Het is voor iedere wereldfietser met Pinion of Rohloff een aardige test om de fiets eens op kop te zetten en subtiel te draaien.
De kans dat de spanning op de aandrijfriem/ketting op een bepaald punt van de omwenteling van de trapas hoger is dan op een ander punt is niet ondenkbaar.
Leon schreef:
vr 29 mar, 2024 17:15
Zou het? Dan moeten ee banden zelf al geen afwijking hebben, moeten ze er recht op liggen, de wielen recht en in het midden gespaakt zijn (dat zijn twee verschillende zaken), de vork recht zijn, de rest van het frame recht zijn, je touwtje heel dun en strak, je ogen heel goed, moet je er rekening mee houden dat je stuur draait (wat meet je eigenlijk?) en nog wel een paar dingen die ik even niet verzin nu.
Inderdaad. Ik heb uitgerekend de fiets leren kennen als een technisch apparaat waarbij je vrijwel geen enkele maat van een onderdeel kunt relateren aan een ander onderdeel op dezelfde fiets.
Zie ook hieronder, over het strakker en slapper worden van de aandrijfriem tijdens het fietsen: als de assen en tandwielen op een draaibank zijn (na)bewerkt zou je een perfecte rondloop moeten bereiken. Is doorgaans ook zo, maar om een of andere reden ook weer zelden op de fiets.
Bij het uitlijnen van voor- en achtertandwiel zit je dan ook nog eens met het gegeven dat in het midden van beide tandwielen iets zit waardoor je niet makkelijk kunt uitlijnen, bij bijvoorbeeld een elektromotor en een werktuig, aangedreven door een tandriem, is het doorgaans veel makkelijk om een laser over de vier raakpunten te leggen.
Die Bosch performance levert 85 nm, dat is meer dan menig motorfiets. Een Bmw F800s bijvoorbeeld heeft 86 nm en die riem is vele malen breder.

Ik kan mij zo voorstellen dat de door jullie genoemde zaken behoorlijk versneld kunnen worden bij zulke hoge krachten. Bij kleine afwijkingen werken die krachten enorm door lijkt mij zo en trap je de boel snel kapot.
Dus een conclusie na het lezen van alle reacties is dan dat een fiets met (krachtige) middenmotor in combinatie met riemaandrijving geen goed idee is tenzij alles tot in de puntjes afgeregeld is?
Er is iets teleurstellend aan je fiets. Het zou met misschien aan de stand van twee tandwielen kunnen liggen. Die moeten precies in lijn staan. Dan ga je, denk ik. beginnen of je frame wel recht is. En al de bezwaren die worden genoemd kunnen daar mee te maken hebben. Met een touwtje ga je dat zien en dan is het afvinken. Is het de vork, een band of hoe het wiel gespaakt is.
Uiteindelijk moet het touwtje precies langs de voor en achterkant van de wielen en de tandwielen lopen.
Bij een ketting is dit niet van belang. Bij een ketting kunnen wielen in rechte lijn cm van elkaar afwijken. Zie de tandwielen van een derailleur. Kan je wel of niet met losse fietsen kan wat het frame betreft een een aanwijzing zijn.
Speeder300 schreef:
za 30 mar, 2024 07:41
Bij het uitlijnen van voor- en achtertandwiel zit je dan ook nog eens met het gegeven dat in het midden van beide tandwielen iets zit waardoor je niet makkelijk kunt uitlijnen,
Iets onder het midden kan ook al een beeld geven.
WimB schreef:
za 30 mar, 2024 11:02
Iets onder het midden kan ook al een beeld geven.
Klopt, maar als ik dan tóch een uitlijning controleer, dan liever in een keer goed. Ik zag op een youtube filmpje dat Gates (of Pinion) op het voor- en achtertandwiel elk twee afstand-staafjes bevestigd zodat je de vier punten op de lijn lijn als het ware naar buiten legt, dus bij het voortandwiel voorbij het trapper-hart, en bij het achtertandwiel buiten de as bevestiging en de framebuizen van de staande en liggende vork. Als die afstandstukken secuur zijn qua maatvoering en bevestiging zit je al een heel stuk in de goede richting.
Speeder300 schreef:
za 30 mar, 2024 14:13
WimB schreef:
za 30 mar, 2024 11:02
Iets onder het midden kan ook al een beeld geven.
Klopt, maar als ik dan tóch een uitlijning controleer, dan liever in een keer goed. Ik zag op een youtube filmpje dat Gates (of Pinion) op het voor- en achtertandwiel elk twee afstand-staafjes bevestigd zodat je de vier punten op de lijn lijn als het ware naar buiten legt, dus bij het voortandwiel voorbij het trapper-hart, en bij het achtertandwiel buiten de as bevestiging en de framebuizen van de staande en liggende vork. Als die afstandstukken secuur zijn qua maatvoering en bevestiging zit je al een heel stuk in de goede richting.
Als dit de betere manier is vraag ik me af waar die 2 mm vandaan zijn gekomen.
Leon schreef:
vr 29 mar, 2024 17:15
... en nog wel een paar dingen die ik even niet verzin nu.
Ik weet er nog een: bedenk dat beide tandwielen zowel in de verticale as als in de horizontale (lengte-)as uitlijn afwijkingen kunnen vertonen. Er valt dus niks in één keer te meten. Een afwijking rond de verticale as onderscheiden van een verschuiving langs de dwarse as lijkt me ook best lastig met een voudige middelen.
Nog een puntje zou kunnen zijn dat bij een te hoge riemspanning (wat hier een rol lijkt gespeeld te hebben) de uitlijningen anders kunnen zijn dan zonder spanning. Als je hard genoeg trekt gaat immers alles fout.

Blijft de vraag waardoor schouwb (TS) zijn fiets verrot heeft getrapt: zijn dat afwijkingen van de eisen voor een Gates-aandrijving, is het vervuiling of iets dergelijks of is hij misschien toch best wel bijzonder groot en sterk zodat de aanzienlijke kracht waar hij het over heeft iets is waar Koga geen rekening mee heeft gehouden bij het ontwerpen van deze fiets?
schouwb schreef:
do 28 mar, 2024 10:03
Bij aanzetten van stilstand met aanzienlijke kracht, trapten de pedalen soms door (10° tot soms 180°).
WimB schreef:
za 30 mar, 2024 15:06
Als dit de betere manier is vraag ik me af waar die 2 mm vandaan zijn gekomen.
Ik schreef toch al: de wetmatigheden die algemeen gangbaar zijn in de techniek gelden niet voor de fiets :wink: :D .
Misschien toch een frame dat niet stijf genoeg is.
In het tijdperk van de CDC riemen kon de CDC nooit gemonteerd worden op een Koga fiets omdat het frame niet stijf genoeg was.
De CDX kan er bij een minder stijf frame niet aflopen maar wel extra slijten.
Dan komt toch langzaam de aap uit de mouw. Maar het kan ook nog zo zijn.
Zeg fabriek ik heb 20.000 frames nodig maar die moeten wel recht zijn. Dan kan geen probleem je snapt wel dat kaarsrecht effe duurder is. Geef ons daarom nog even op welke tolerantie we kunnen gebruiken dan komen we met de prijs er wel uit.
Ronald van der Perk schreef:
ma 01 apr, 2024 09:31
Misschien toch een frame dat niet stijf genoeg is.
In het tijdperk van de CDC riemen kon de CDC nooit gemonteerd worden op een Koga fiets omdat het frame niet stijf genoeg was.
De CDX kan er bij een minder stijf frame niet aflopen maar wel extra slijten.
Lijkt me eerlijk gezegd vreemd voor dit specifieke frame met dik Oversized Alu.
WimB schreef:
ma 01 apr, 2024 12:12
Dan komt toch langzaam de aap uit de mouw. Maar het kan ook nog zo zijn.
Zeg fabriek ik heb 20.000 frames nodig maar die moeten wel recht zijn. Dan kan geen probleem je snapt wel dat kaarsrecht effe duurder is. Geef ons daarom nog even op welke tolerantie we kunnen gebruiken dan komen we met de prijs er wel uit.
Mwah, meeste Alu komt van een Robot en dat is aanzienlijk consequenter met toleranties dan duur handwerk. Het zou kunnen dat Koga ze met het handje laat lassen, maar dat is dan niet vanwege een prijsvoordeel (en eerlijk gezegd zou ik dat heel raar vinden). Ook deze aanname vind ik heel dubieus zonder enig bewijs.

Ik denk dat we niet teveel aannames hoeven te maken... de FM heeft slecht werk verricht en dat is in combinatie met de Bosch motor fout gegaan. Een Bosch motor (ook een sterke) en een belt kan prima, ook twee-drie keer zolang als bij deze fiets, maar het luistert ongetwijfeld nauwer dan bij een fiets aangedreven door alleen beenkracht.
schouwb schreef:
za 30 mar, 2024 09:58
Dus een conclusie na het lezen van alle reacties is dan dat een fiets met (krachtige) middenmotor in combinatie met riemaandrijving geen goed idee is tenzij alles tot in de puntjes afgeregeld is?
Ja. Lijkt me een veilige aanname. Toleranties zijn vanwege de kracht gewoon wat kleiner. Het kan wel, het is ook niet heel erg ingewikkeld, maar het vergt dus wel aandacht en netheid van de FM.
loknor schreef:
wo 03 apr, 2024 07:51
WimB schreef:
ma 01 apr, 2024 12:12
Dan komt toch langzaam de aap uit de mouw. Maar het kan ook nog zo zijn.
Zeg fabriek ik heb 20.000 frames nodig maar die moeten wel recht zijn. Dan kan geen probleem je snapt wel dat kaarsrecht effe duurder is. Geef ons daarom nog even op welke tolerantie we kunnen gebruiken dan komen we met de prijs er wel uit.
Mwah, meeste Alu komt van een Robot en dat is aanzienlijk consequenter met toleranties dan duur handwerk. Het zou kunnen dat Koga ze met het handje laat lassen, maar dat is dan niet vanwege een prijsvoordeel (en eerlijk gezegd zou ik dat heel raar vinden). Ook deze aanname vind ik heel dubieus zonder enig bewijs.
Ook zo'n robot zal toch onderhouden moeten worden. Nauwkeurigheid kost geld. Wie controleert de robot of de kwaliteit die is gemaakt. Alles kost geld.
WimB schreef:
wo 03 apr, 2024 14:04
Ook zo'n robot zal toch onderhouden moeten worden. Nauwkeurigheid kost geld. Wie controleert de robot of de kwaliteit die is gemaakt. Alles kost geld.
Hier suggereer je dus dat er mogelijk uit kostenoverwegingen is bespaard op de controles van de nauwkeurigheid van van de productierobots. Meen je dat heus?