Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iran - reizen in code rood - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Iran - reizen in code rood

ej groningen schreef:
za 30 mar, 2024 22:33
Zou kunnen, of niet want ik heb vele om me heen gezien die baan hebben opgezegd om de wereld rond te reizen, toen bleken de tempels wel wat saai te worden, het lange reizen vermoeiend, angkor wat maar overslaan want nog meer tempels, etc terug komen en geen huis meer hebben geen baan en dan weer terug willen naar dat baantje wat zo saai en burgerlijk was…..bleek achteraf toch we ideaal te zijn….
Wij deden een wereldreis ook in etappes ( niet op de fiets ) en daar zijn we nu blij mee.

Maar er is geen goed en fout, vooral doen wat bij je past, en idd bij beide kanten van het verhaal kan er spijt bij komen…of niet….elke keuze heeft goede kanten en mindere….

Gewoon proberen te genieten.

Ej
Precies dat! Na een half jaar backpacken was ook ik blij om weer wat anders te doen dan tempels zien. Overigens begrijp ik het punt van Berger. Het heeft me wel aan het denken gezet iig :wink:
PhilipBe schreef:
Hopelijk heeft hij toch een Santos fiets met rohloff naaf en een son dynamo.
Stel u voor dat hij bovendien nog met de verkeerde fiets op reis is 8)
[/quote]

Nee helaas, een Giant uit 1990 van marktplaats. Bijzondere opmerking trouwens..
Een paar officiële Iraanse reisbureaus maken wel een heel aantrekkelijke case, opmerkelijk toch:

https://www.tappersia.com/cycling-in-iran/
Schermafbeelding 2024-04-04 om 09.17.57.png
Op Caravanistan zegt iemand die de situatie monitort dat er veel Europese toeristen zijn in Iran (niet US of UK) en dat naar zijn inschatting het risico eerder klein is (er is dar een discussietje of je meer kans loopt op een ongeval dan wel opgepakt te worden door de overheid). Of België (itt Zweden) na de ruil Vandecasteele / Assadi nu weer helemaal 'maagdelijk' is valt natuurlijk niet te zeggen. Alle officiële adviezen blijven op rood staan.

Die reisbureaus suggereren dat je beter beschermd bent (op administratief vlak) als je op hun diensten een beroep doet, wat je zou kunnen lezen als "de overheid zal je met rust laten". Er blijft sowieso het risico op ongeregeldheden en burgerprotest (zoals in september '22) maar als buitenlander valt daar misschien aan te ontsnappen, letterlijk, in het geval van de blogger waar ik in het begin van deze draad naar verwees.
In het FD-Magazine van 6 april 2024 een uitgebreid verhaal over het fietsen van de Zijderoute>
Onderwerp van het verhaal is een Engelsman, die er daarom voor koos Iran te mijden.
En als alternatief koos voor een boot tussen Azerbeidzjanen en Kazachstan.

https://fd.nl/samenleving/1512457/de-zi ... -per-fiets
Vraag mij wel af hoe hij dan Azerbeidzjan binnen is gekomen.