Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kwaliteit van velgen en spaken. - Forum Wereldfietser

Kwaliteit van velgen en spaken.

Hoi,

Draagkracht en schokabsorbatie.

Zijn de verschillen in kwaliteit velgen en spaken zo groot dat men met een “betere” velg dezelfde capaciteiten kan verkrijgen dat een “mindere” velg met meer spaken?

Kan een “Bontrager Superstock” velg met 28 spaken dezelfde capaciteit hebben als een “Pipo de Clown” velg met 36 spaken?

Met andere woorden: hoe belangrijk zijn je velgen / spaken en waar moet men op letten?

Dick R.
Trapper schreef:Draagkracht en schokabsorbatie.[/b]
Zijn de verschillen in kwaliteit velgen en spaken zo groot dat men met een “betere” velg dezelfde capaciteiten kan verkrijgen dat een “mindere” velg met meer spaken?
Kan een “Bontrager Superstock” velg met 28 spaken dezelfde capaciteit hebben als een “Pipo de Clown” velg met 36 spaken?
Met andere woorden: hoe belangrijk zijn je velgen / spaken en waar moet men op letten?
Hoi,
Zoals je al vermoed heeft de wielbouwer een grote invloed op de uiteindelijke kwaliteit van het wiel. Dus een goed gespaakt wiel met 32 spaken zal langer meegaan dan een slecht wiel met 40 spaken.
Wat velgen betreft kan ik geen echt advies geven, er zijn zo gigantisch veel modellen die soms per jaar veranderen dat ik uit ga van het advies van de fabrikanten van mijn fietsen. Wat Bontrager betreft vind ik dat de letters Bontrager er soms te groot op staan om het merk serieus te nemen. :?
Wat spaken betreft zou ik kiezen voor een degelijk merk als Hoshi of DT; spaken vormen ook niet de kosten.
Waar je echter vooral op moeten letten is dat je een goede wielbouwer hebt; het opvallendste kenmerk is dat de spaken dan écht strak staan. De meeste spaken breken doordat ze niet strak genoeg staan en er daardoor metaalmoeheid ontstaat omdat ze bij elke rondgang ontlast worden.
Wat ik opmerkelijk vindt is dat er (dure) apparaten bestaan waarmee je de spaakspanning kunt meten maar dat bijna niemand die heeft. Kennelijk hebben fietsenmakers weinig belang bij een lange levensduur van wielen; als een wiel stuk gaat denken de meeste consumenten toch wel dat het hun eigen schuld is.
Groeten, Leon
Leon schreef:...Wat ik opmerkelijk vindt is dat er (dure) apparaten bestaan waarmee je de spaakspanning kunt meten maar dat bijna niemand die heeft...
Hoe heet zo'n "spakenspanner", en waar kan ik informatie vinden hoe "strak" men de spaken kan/mag/moet spannen?

Hoi Trapper,

Ik weet niet of jij dat ellendige Aruba wel eens verlaat voor ons mooie Nederland. In dat geval kan je op de fietsreparatiecursus van Marten Gerritsen leren hoe je een wiel spaakt, en de juiste spaakspanning vast steld.

Succes, John.
Trapper schreef: Hoe heet zo'n "spakenspanner", en waar kan ik informatie vinden hoe "strak" men de spaken kan/mag/moet spannen?
Een spakenspanner heet spakenspanner.
Een spaakspanningsmeter heet in het Duits: (www.rose-versand.de)
Tensiometer DT tensio
Ein Präzisionsinstrument zum Messen der Speichenvorspannung am Laufrad. Diese Eigenentwicklung - made in Switzerland - ist für das schrittweise Vorspannen der Speichen während des Laufradbaus bestimmt und somit für jeden professionellen Laufradbauer unerlässlich. 204 Euro Afbeelding
Hoe strak je spaken moet spannen heb ik nog niet kunnen vinden. Misschien dat Marten Gerritsen het weet? Het staat ook op zijn fantastische pagina http://www.m-gineering.nl/spaak.htm.
Groeten, Leon

Als aanvulling:

Park Tools heeft ook een Spaakspanning meter, en deze is een stuk goedkoper: ca 99 Euro.

Binnenkort in het assortiment van http://www.bike4travel.nl
(zal er binnen twee weken bij staan)

Marco de Wit schreef:Als aanvulling:
Park Tools heeft ook een Spaakspanningmeter, en deze is een stuk goedkoper: ca 99 Euro.
:D Ik heb daar inmiddels een gebruiksaanwijzing voor gevonden: http://www.parktool.com/repair_help/tm_1.shtml
Afbeelding
"The recommended tension for spokes in bicycle wheels can be as low as 80 Kilograms force (Kfg) and as high as 230 Kilograms force. As a rule of thumb, it is best to set tension as high as the weakest link in the system will allow, which for a bicycle wheel is usually the rim. Therefore, to obtain a spoke tension recommendation for a specific wheel, it is best to contact the rim manufacturer."
Verderop staat een tabel.
Het blijkt dat de aanbevolen spaakspanningen voor de rechterzijde van het achterwiel allemaal rondom de 100 kgf liggen.
Ik vermoed dat massa's achterwielen niet eens een kwart van deze spaakspanning halen.
99 euro is trouwens wel veel geld voor die Park Tool. Het kan ook voor de helft ($ 54,88 ) (http://www.lickbike.com/i2539750.htm)
Groeten, Leon

Heren,

Ik hoop dat er ook een manier is om zonder zo'n spaakspanningsmeter een mooi wiel met 'ongeveer' de juiste spaakspanning te bouwen.
Mijn wielen heb ik zelf gevlochten en de spaakspanning heb ik op gevoel vergeleken met bestaande wielen.
Hopelijk kan en wil Marten daar antwoord op geven.
Ik zag in de gebruikerslijst dat hij ook forumlid is geworden.

Groeten, John.

johntelleman schreef:...Ik weet niet of jij dat ellendige Aruba wel eens verlaat voor ons mooie Nederland....
Nee, maar dat moet gaan gebeuren in 2005. Ik wil dan een rondje Nederland gaan fietsen. Je had dus al in de gaten dat ik lang niet in "eigen" land ben geweest.

Je heb in 1 ding gelijk: Nederland is mooi MAAR...Aruba is zeker niet ellendig!

Hoi Trapper,

Het was maar een geintje, even kijken of je uit de tent zou komen!
Nederland is wel een paradijs wat betreft reparatiecursussen.
Veel fietsplezier in Nederland!

Groeten, John.

johntelleman schreef:...
Het was maar een geintje,...
Hoi John,

Natuurlijk was dat een geintje! :)

Misschien pik ik wel een paar lesjes mee als ik in Nedeland ben!

Groetjes,

Dick R.

Hij staat erbij, de spaakspannings meter

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=168

Prijs: 95 euro

Nou als we dan toch reclame gaan maken, bij De Vakantiefietser ligt de TM-1 ook. Maar ervaring (zoals bij Jonn) werkt nog het beste.

Eric

De Vakantiefietser schreef:Nou als we dan toch reclame gaan maken, ...
Heren heren heren...

Bedank allen voor de gulle adviezen. Inmiddels heb ik ruim antwoord gekregen op mijn tweede vraag. Zo'n ding heet een "Spakenspanner" dus.

Kan ik ervaring ook kopen? :D

Dick R.

Bedank allen voor de gulle adviezen. Inmiddels heb ik ruim antwoord gekregen op mijn tweede vraag. Zo'n ding heet een "Spakenspanner" dus.
Een spakenspanner is het "sleuteltje" waarmee je de spaaknippel vast en los kan draaien.
Is dus niet een spaakspannings-meter.

Marco de Wit schreef:Een spakenspanner is het "sleuteltje" waarmee je de spaaknippel vast en los kan draaien.
Is dus niet een spaakspannings-meter.
Misschien kwam het niet zo over, maar ook dit had ik begrepen. Toch bedankt, men weet maar nooit... :)