Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates Carbon CDX al versleten na 6000km - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gates Carbon CDX al versleten na 6000km

schouwb schreef:
vr 29 mar, 2024 11:19
.

Wat me wel opviel is dat de riem altijd heel gespannen stond in vergelijking met andere fietsen met riemaandrijving die ik in de fietsenstalling zag.
Ik vermoed dat de combinatie van een (te?) hoge riemspanning en het doorslaan van de vrijloop van de Enviolo ervoor gezorgd hebben dat de riem en het voorste tandwiel sneller afslijten dan normaal.
Gates heeft een app die ‘luistert’ naar de riemspanning op basis van frequentie. (Geeft iig een indicatie).
Een riem staat bij voorkeur wat losser (zeker zonder riemspanner) dan te strak. Er zit 0% rek in een gates riem.

Kijk anders deze eens:
https://youtu.be/PhXTl7gApVA?si=tt878ZkVcKCXTp3e
Gates app absoluut niet gebruiken, is echt waardeloos. Gewoon een degelijke Gates tension meter en een Gates V3 laser.

Alle eerder genoemde oplossingen als een touwtje spannen en dergelijke zijn geen optie. Met bovenstaande tools meet je tot de millimeter nauwkeurig en de rest moet je echt vergeten bij een Beltdrive systeem.

Het probleem ontstaat vaak doordat fietsenzaken niet willen investeren in goed gereedschap en dan met een app, een touwtje of een lat gaan meten.
Als de lat absoluut recht is en op meerdere punten van het voorblad wordt gelegd is het misschien nog nauwkeuriger dan de laser, touwtje en app zijn idd niet nauwkeurig.
Mr. Z schreef:
wo 03 apr, 2024 23:32
Als de lat absoluut recht is en op meerdere punten van het voorblad wordt gelegd is het misschien nog nauwkeuriger dan de laser,
Bij gebruikers van Zero motoren (hebben ook riem-aandrijving) is bekend dat de app bij gebruik van verschillende telefoons verschillende resultaten geeft.
En, als je een lat hebt die nauwkeuriger is dan een laser heb je toch een knap stukje hout :D .

Ik gebruik voor het instellen van de spanning overigens het Gates instrument met het gewicht, kan er tenminste geen mechanisch onderdeel van invloed zijn op het meetresultaat,
Ik ben helemaal niet zo technisch, maar zag een tijdje geleden wel een youtube filmpje van Alee Denham die de spanning op de riem juist slapper maakte. Helemaal niet volgens de norm (wat dat ook is) en rijdt er duizenden kilometers mee. Mijn vraag is dan ook in hoeverre die spanning er echt toe doet.
Fytsreizger schreef:
do 04 apr, 2024 08:28
Mijn vraag is dan ook in hoeverre die spanning er echt toe doet.
Zolang de spanning het de riem niet toestaat om een tand over de tandwielen te verspringen is er weinig aan de hand. Ligt er ook aan hoeveel kracht je op de riem wenst te zetten, en daarmee ook of de krachtvermeerdering vóór of ná de riem plaatsvindt (Pinion / e-motor in de trap-as versus derailleur / Rohloff e.d.
Ook bij de (wederom) Zero-rijders is er soms een tendens om de riemspanning wat aan de lage kant van het spectrum te houden, kan op de fiets ook.
Mr. Z schreef:
wo 03 apr, 2024 23:32
Als de lat absoluut recht is en op meerdere punten van het voorblad wordt gelegd is het misschien nog nauwkeuriger dan de laser, touwtje en app zijn idd niet nauwkeurig.
Mocht jij gelijk hebben is het nog erger dan ik dacht.
Toch maar even toevoegen het waarom.
Als de wielen precies in lijn staan weet je al een stuk meer. Vanuit dat gegeven kan je zien of het voorblad recht staat of haaks op die lijn staat.
Een schietlood werkt ook met een touwtje.
Misschien leg ik de lat wat hoog maar als ik mag kiezen tussen een lat en een speciaal door Gates ontwikkelde laser tool dan weet ik het wel..
John Jongerius schreef:
do 04 apr, 2024 13:57
een speciaal door Gates ontwikkelde laser tool
Als het allemaal zo nauwkeurig komt, moeten we Gerrit Gaastra misschien toch gelijk gaan geven over riemaandrijving op fietsen.
Daar ben ik het niet mee eens (kijk ook even naar de laatste Instagram post van Idworx waarbij er een hele rij Idworx e-bikes met Gates Beltdrive rijklaar staat 😄).

Goed gereedschap is het halve werk, een autogarage moet ook investeren in apparatuur om elektrische auto’s uit te lezen dus waarom een fietsenmaker niet?

Als het goed in lijn staat blijft het goed in lijn maar regelmatig klopt het bij de aflevering al niet en dat komt vaak omdat het bij de nulbeurt niet gecontroleerd is.
Volgens mij is Idworx vooral gezwicht uit commercieel oogpunt.
Ik fiets graag door onherbergzame gebieden. 1 keer onderuit in de afdaling en je uitlijning klopt mogelijk niet meer. Dan heb je niet zoveel aan een fietsenmaker in Nederland met goed gereedschap.

Overigens zie ik ook een hoop voordelen van een riem hoor. Zou het bij een nieuwe fiets best overwegen.
Er waren leveranciers van fietsen met commentaar.
Tuurlijk is goed gereedschap het halve werk maar het zal beslist meer geld kosten dan de methode met een touwtje.
Tenzij dat apparaat niet zo'n heel grote investering is.
Meten is weten. Je zou zelfs kunnen ontdekken of de bracket wel haaks is aangebracht.
Een fiets met een ketting zal je daar niets van merken. 2mm he.

Bijlagen

1 keer onderuit en de uitlijning klopt niet snap ik niet helemaal? De trapas of het achterwiel verplaatsen niet bij een val en als het frame zo slap is dat hij bij 1 val al verbuigt dan zou ik er niet mee de bergen in gaan.

De uitlijning controleer je bij de afleverbeurt en als het goed is dan blijft het gewoon jarenlang goed (tenzij je er een kortere of langere trapas in gaat zetten).

Dus de angst dat de uitlijning opeens kan veranderen is totaal niet nodig..
… 1 keer onderuit in de afdaling en je uitlijning klopt mogelijk niet meer. …
… of je remhendel breekt af…
… of je knieschijf breekt …

Met een beetje uit-lijn liggen van de riem kom je nog een best eind (zeker met de CDX).

Groet, Tom.
Tom vds schreef:
do 04 apr, 2024 16:03
… 1 keer onderuit in de afdaling en je uitlijning klopt mogelijk niet meer. …
… of je remhendel breekt af…
… of je knieschijf breekt …
Oftewel: Er kan zoveel gebeuren, dan moet je niet onnodig potentiële problemen aan dat lijstje toe gaan voegen :wink:
Bij bike4travel.
Mooie lichte spanningsmeter voor de riem.

https://www.bike4travel.nl/gereedschap/ ... meter.html
Mooi eenvoudig dingetje, geen kans op afwijkingen van mechanische componenten. En, ze houden zelfs rekening met het door temperatuurverhoging in lengterichting uitzetten van het fietsframe (maar dan weer niet van de riem) dus, ze nemen geen halve maatregelen :wink: .
Speeder300 schreef: Mooi eenvoudig dingetje, geen kans op afwijkingen van mechanische componenten. En, ze houden zelfs rekening met het door temperatuurverhoging in lengterichting uitzetten van het fietsframe (maar dan weer niet van de riem) dus, ze nemen geen halve maatregelen :wink: .
Dus er is een toekomst voor een frame van hout. Met een beetje goede marketing moet dat lukken.