Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets met klein budget - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets met klein budget

Er is intussen al €635 voor die Santos-Trekking-dames-Urban geboden. Er zijn meer kopers die geïnteresseerd zijn voor die prijs.
Hier een plaatje van een recente versie.
Santos-Trekking-dames-Urban-serie.jpg
Kijk ook even naar de maten op https://www.santosbikes.com/nl/santos/geometrie onder Trekking-Lite-Rohloff-dames.
Ik vermoed dat het 53 cm frame een L-maat is ; waarschijnlijk te groot voor iemand van 168 cm.

PS. Een fiets verkopen met een lekke band is óf een slimme manier om verborgen gebreken te camoufleren óf een verkoper die er niet veel om geeft en onhandig is. Ik schat het laatste, ook gezien de andere advertenties van deze verkoper op Marktplaats.
Maar rijdt ie een beetje lekker met tassen d’r aan?
Even gemeten, volgens mij ook echt te groot. Dat maakt het iets makkelijker :)
Grandonneur schreef:
vr 05 apr, 2024 19:13
Maar rijdt ie een beetje lekker met tassen d’r aan?
Denk je dat Santos hun Trekking model en zo'n drager nooit met tassen eraan heeft uitgeprobeerd ?
math schreef:
vr 05 apr, 2024 19:02
iets verkopen met een lekke band is óf een slimme manier om verborgen gebreken te camoufleren óf een verkoper die er niet veel om geeft en onhandig is. Ik schat het laatste, ook gezien de andere advertenties van deze verkoper op Marktplaats.

Maarrrr ik vind het wel gek dat de verkoper deze fiets dan ooit gekocht heeft, als je er niks om geeft zou je toch denken dat je voor iets simpelers gaat. Maar het kan natuurlijk een erfenis zijn oid.
De Santos fiets die aangeboden wordt heeft een prijs van €500 bieden vanaf.

Er staat mogelijk nog een fiets die interessant is op Marktplaats die voor jouw lengte geschikt zou zijn, namelijk een Santos Cross Lite met 26 inch wielen met derailleur. Heeft groot onderhoud gehad. Er staat een prijs van bieden vanaf €350 bij.
Advertentienummer: m2095815817 (weet niet hoe je de link hier plaatst).

Ik zou zelf voor een herenmodel of minimaal mixed frame gaan ivm stabiliteit.
Die fiets (en aanbieder) was al eerder benoemd in een ander draadje viewtopic.php?p=460805&hilit=scc+of#p460568
Bert van Sprang schreef:
vr 05 apr, 2024 18:19
Het risico met de Santos Trekking is erg klein, € 500 voor een Santos, ook al is die inmiddels 17 jaar oud, vind ik niet duur.
Financieel niet, want een oude Rohloffnaaf, kaal uitgebouwd op tafel, is al een paar honderd euro waard. Als je gewoon een goede fiets wilt zoals TS en zelf geen hobbyist bent is het toch een fiets van 17 jaar oud die je aan het bekijken bent met de lange checklist van m-gineering in je hand of hoofd en geen idee wat het gaat kosten als je iets raars ziet.
math schreef:
vr 05 apr, 2024 19:02
PS. Een fiets verkopen met een lekke band is óf een slimme manier om verborgen gebreken te camoufleren óf een verkoper die er niet veel om geeft en onhandig is. Ik schat het laatste, ook gezien de andere advertenties van deze verkoper op Marktplaats.
Ga jij hem halen? Voor jou heel wat logischer dan voor zoefff.

Misschien zijn math en Bert wel tegen elkaar op aan het bieden. :D

Ik heb de site van Sensa eens bekeken. Of de 2x9 en 2x10-modellen een voldoende licht verzet hebben moet je bekijken/uitrekenen. Uitgerekend de goedkoopste, een 3x8, heeft dat wel. Of die fiets, zeker in damesmodel, stabiel genoeg is voor 15 of misschien 20 kilo aan tassen is de vraag want ze noemen hem light en het is geen echt vakantiefietsmerk.
Rohloff zou ik lekker uit je hoofd zetten. Sterker nog: Ik zou als ik een nieuwe Avaghon of Santos of zo zou kopen, gewoon ook weer voor een derailleurveranelling gaan. Niks mis mee en iedereen kan het repareren en ik rijd mijn hele leven (ik ben nu 60) al op derailleurfietsen. Ieder zijn keus, maar om zoveel meer te betalen voor Rohloff vind ik echt de moeite niet waard. Onderhoud doe ik er trouwens nooit aan, ik ben niet van het poetsen, hooguit soms een drupje olie als hij kraakt en eventjes bijstellen. En eens per drie jaar of zo een nieuwe ketting met vaak ook nieuwe tandjes. Dat kun je meer dan tien keer laten doen voordat je de kosten van een nieuwe Rohloff eruit hebt en daarmee ben ik toch al weer een jaar of 20-30 verder. Qua remmen zou ik ook voor zo eenvoudig mogelijk gaan, Ik heb nu Magura velgremmen, maar zou ook gewoon zo weer voor V-brakes of Cantilevers gaan en niet voor dure schijfremmen. Vroeger op mijn stalen racefietsje (met bagagedragers) ging dat ook prima.

Hierbij de aloude tip: ga gewoon een stel fietsenmakers af in een dure buurt. Daar vind je geregeld nog prima fietsen die ingeruild zijn voor duurdere of elektrische. Zo kocht ik ooit een prima Koga voor 350 euro.
Leon schreef:
vr 05 apr, 2024 19:53
Ga jij hem halen?
....
Nee. Maar als ik in de buurt van Delft zou wonen, zou ik wel aanbieden om mee te kijken en te adviseren.

Het gaat in de eerste plaats om de goede framemaat. Daar heb ik al informatie over gelinkt. Waarschijnlijk strandt het daar op.
Vervolgens moet je een hoger bod doen, onder voorwaarden, dat de verkoper accepteert, zodat je een afspraak kunt maken voor een proefrit. Rijpwetering is niet ver van Delft.
Vervolgens moet je een band kunnen plakken, want anders kun je geen proefritje maken. Dat lijkt me toch wel noodzakelijk.
Dan kun je ook nog gevulde tassen meenemen om de vraag van Grandonneur te beantwoorden. Maar ik ben op dat punt tamelijk sceptisch : iemand die nog weinig met bagage gefietst heeft, kan heel moeilijk een goede fietsbeoordeling maken bij het vreemde gevoel van zwaardere tassen achterop en een onwennige fiets in een ritje van hoogstens enkele kilometers. Ik zou er gewoon van uit gaan dat Santos weet wat een Trekking-fiets is. Alles went, zeker voor beginners, behalve een te groot frame..

Ik zou voor me zelf ook geen fiets met Rohloff kopen, maar het is een heel betrouwbare en onderhoudsvrije naaf. Voor dat geld een koopje. Opmerkingen over 'herstelkosten' lijken me erg uit de lucht gegrepen.
zoefff schreef:
vr 05 apr, 2024 19:20
....
Maarrrr ik vind het wel gek dat de verkoper deze fiets dan ooit gekocht heeft, als je er niks om geeft zou je toch denken dat je voor iets simpelers gaat. Maar het kan natuurlijk een erfenis zijn oid.
Veel mensen kopen een dure fiets met allerlei extra's en blijken die dan 15 jaar later weinig gebruikt in de garage te hebben staan. Wat zo'n in de weg staande fiets nog opbrengt, is misschien ook niet belangrijk. Interessant voor de koper is die aankoopfactuur.
Oh wauw! Dit lijkt me wel wat
Ave schreef:
vr 05 apr, 2024 20:13
Rohloff zou ik lekker uit je hoofd zetten. Sterker nog: Ik zou als ik een nieuwe Avaghon of Santos of zo zou kopen, gewoon ook weer voor een derailleurveranelling gaan. Niks mis mee en iedereen kan het repareren en ik rijd mijn hele leven (ik ben nu 60) al op derailleurfietsen. Ieder zijn keus, maar om zoveel meer te betalen voor Rohloff vind ik echt de moeite niet waard. Onderhoud doe ik er trouwens nooit aan, ik ben niet van het poetsen, hooguit soms een drupje olie als hij kraakt en eventjes bijstellen. En eens per drie jaar of zo een nieuwe ketting met vaak ook nieuwe tandjes. Dat kun je meer dan tien keer laten doen voordat je de kosten van een nieuwe Rohloff eruit hebt en daarmee ben ik toch al weer een jaar of 20-30 verder. Qua remmen zou ik ook voor zo eenvoudig mogelijk gaan, Ik heb nu Magura velgremmen, maar zou ook gewoon zo weer voor V-brakes of Cantilevers gaan en niet voor dure schijfremmen. Vroeger op mijn stalen racefietsje (met bagagedragers) ging dat ook prima.

Hierbij de aloude tip: ga gewoon een stel fietsenmakers af in een dure buurt. Daar vind je geregeld nog prima fietsen die ingeruild zijn voor duurdere of elektrische. Zo kocht ik ooit een prima Koga voor 350 euro.
Als je geen Rohloff gewend bent weet je ook niet wat je mist denk ik, en misschien ook goed om dat zo te houden dus haha. Scheelt weer wat centjes.
zoefff schreef:
vr 05 apr, 2024 21:09
Oh wauw! Dit lijkt me wel wat
Die ziet er heel fraai uit voor dat geld!
Deze staat al vrij lang op Marktplaats, bieden vanaf 525,-

https://link.marktplaats.nl/m2097929650 ... ios_tablet
Ik heb niet het idee dat meneer moerkerken zijn fietsen ook nakijkt voordat hij ze weer verkoopt.
Maar dat kan ik mis hebben
En deze kleine Giant in de buurt van Rotterdam https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 4738-giant
Met zo te zien 3x9 Deore versnellingen + remmen en Zac 2000 velgen.
Dat vlinderstuur zou ik gelijk vervangen.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... king-fiets
Dit is denk ik een heel mooie fiets voor je, gaat om een van de beste frames die er zijn en erg compleet met kwaliteit onderdelen.
Dat is zeker een pracht optie. Van een forumlid trouwens, ze is al een poosje niet meer actief.
Mic schreef:
vr 05 apr, 2024 01:10
Voor 1000 euro koop je een hele goede nieuwe trekkingfiets (bv. Giant of lichtgewicht Sensa) met derailleurversnellingen en een ketting. Lekker alles nieuw. Derailleur en ketting vergen wat meer onderhoud, maar het systeem is het meest betrouwbaar en als er iets is, elke fietsenmaker in de verste uithoeken weet er raad mee. Bovendien heb je het ruimste schakelbereik, dat je ook nog zelf kan samenstellen, bv wel of geen bergverzet.
Dit. Gezien de fietservaring - en fietsplanning - van TS lijkt me dit een prima optie waarbij er ook nog garantie op de fiets is, de fiets meestal uitstekende remmen heeft en waarbij je ook nog makkelijk kan leren om er zelf wat onderhoud aan te doen.

Maar de m-gineering hierboven is ook een prachtoptie maar dan moet je wel een racestuur willen.