Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1686 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34033 berichten
Nu hebben al drie forumleden min of meer dezelfde foto gemaakt. Hier de volgende.
0000.JPG
Tunnelbuis Grote St Bernardpas aan de Italiaanse kant ?
https://www.google.nl/maps/@45.8567178, ... &entry=ttu
Dat is hem, beurt naar math.
Ik heb die Grote St Bernardpas vaak gefietst en herkende meteen de tunnelbuis. Ik hoefde alleen het fotostandpunt te zoeken.

Volgende. Waar ? (met streetview)
P1060616.JPG
Vandaag was niet een dag om lang achter het scherm te zitten puzzelen. Maar met wat er op het plaatje te zien is, had ik toch een snellere oplossing verwacht. Kennelijk valt het kwartje niet.

De foto is genomen op een fietstocht van zuid naar noord Spanje zo dicht mogelijk langs de waterscheiding tussen de Atlantische kant en de Meditterane kant (de scheidslijn tussen de geel/groen en lila gekleurde gebieden op onderstaand plaatje). Dicht bij deze waterscheiding zijn ook de grote Spaanse rivieren, zoals de Guadalquivir, de Taag, de Duero en de Ebro, vaak maar nietige slootjes.
TransSpain1 - kopie.png
math schreef:
za 06 apr, 2024 21:21
Kennelijk valt het kwartje niet.
Het kwartje valt wel, maar met de grootte van Spanje is het zoeken naar een speld in een hooiberg.
Bovendien kon ik niet een, twee, drie de loop van de Guadalquivir vinden.
Nu wel.
math schreef:
za 06 apr, 2024 21:21
Vandaag was niet een dag om lang achter het scherm te zitten puzzelen.
Absoluut. De spelers waren vast allemaal in de weer met het aanvullen van hun fotovoorraad.
Niet gelukt te vinden. Alle streetviewovergangen tussen Sevilla en de bron bekeken. Het vreemde is dat de rivier op de foto klein of op zijn minst tamelijk opgedroogd is, er geen olijfbomen staan én het vrij vlak terrein is. Dan verwacht je dat het ergens is tussen Cordobá en het gebied met olijfbomen een stuk ten oosten daarvan maar daar staan vrijwel overal bomen langs de rivier.
math schreef:
za 06 apr, 2024 21:21
De foto is genomen op een fietstocht van zuid naar noord Spanje zo dicht mogelijk langs de waterscheiding tussen de Atlantische kant en de Meditterane kant (de scheidslijn tussen de geel/groen en lila gekleurde gebieden op onderstaand plaatje). Dicht bij deze waterscheiding zijn ook de grote Spaanse rivieren, zoals de Guadalquivir, de Taag, de Duero en de Ebro, vaak maar nietige slootjes.
Als je zo dicht mogelijk langs de waterscheiding de Guadalquivir overfietst is dat precies hier: https://www.google.com/maps/@38.1751184 ... 312!8i6656
maar dat lijkt niet echt op de foto...
Leon schreef:
zo 07 apr, 2024 10:39
Als je zo dicht mogelijk langs de waterscheiding de Guadalquivir overfietst is dat precies hier: https://www.google.com/maps/@38.1751184 ... 312!8i6656
maar dat lijkt niet echt op de foto...
Bij dat stuwmeer van Tranco ben ik ook langs gekomen, maar een stuwmeer ligt per definitie niet op de waterscheiding. Het is juist een verzameling van waterstromen uit hoger gelegen dalen. De bassin van de Guadalquivir zit tamelijk complex in elkaar.
Ik heb nog even geverifieerd op de Google kaart, dat mijn raadplaatje een stukje Gualdalquivir laat zien. De plek ligt ook aanzienlijk hoger dan het stuwmeer van Tranco.
Guadalquivir-basin-Source-Adapted-from-Confederacion-Hidrografica-del-Guadalquivir.png
Guadalquivir-basin-Source-Adapted-from-Confederacion-Hidrografica-del-Guadalquivir.png (284.79 KiB) 185 keer bekeken
ik denk dat het hier is: https://www.google.com/maps/@37.7952257 ... ?entry=ttu

gezocht op fuente de rio guadalquivir, dan kom je bij Almeria en daar in de buurt gezocht. bordje kan ik niet vinden
Dat vind ik goed genoeg, Joop. De juiste plek is hier, op de A317, vlak voor Cañadas de Cañepla. Het bordje Rio Guadalquivir is inderdaad verdwenen. Misschien is die blauw-gele paal daarvoor in de plaats gekomen (of ligt het nog daarachter?).

Beurt naar Joop
joop.r schreef:
zo 07 apr, 2024 13:13
ik denk dat het hier is:
gezocht op fuente de rio guadalquivir, dan kom je bij Almeria en daar in de buurt gezocht. bordje kan ik niet vinden
Da's knap dat je dan op de juiste lokatie terecht komt. 8)
De Guadalquivir op het plaatje is volgens mij alleen een stukje plaatselijk irrigatiekanaal ver van de rivier de Guadalquivir. Misschien is het bordje ooit geplaatst door een plaatselijke boer die honderd kilometer verhuisd was en heimwee had of zo...
Ik bespeur enige twijfel in je reactie Leon en heb alles nog eens nagezocht en ik weet het eigenlijk niet meer zo goed. Op de kaart al gezocht langs de loop van de rivier naar de bron maar daar zijn er veel van. Toen gezocht op 'fuente de rio guadalquivir' en daar kwam ik op deze site: [url]http://guadalquiviralmeria.blogspot.com/2012/05/v-behaviorurldefaultvmlo_26.html[/url]

Onder het eerste plaatje daar en naast het filmpje staat de volgende tekst: 'El nacimiento del río Guadalquivir, en la pedanía de Cañada de Cañepla del municipio de María, Almería, España, se esta convirtiendo en uno de los grandes atractivos turísticos de la provincia'

Dan op Maps gezocht naar 'Cañada de Cañepla' en daar wat rondgezocht.

Misschien was mijn eerste omschrijving iets te kort.
De volgende:
raadplaatje 12.JPG
Ik was gewoon beniewd. Je hebt het immers wel degelijk gevonden.
Als ik de site die je linkt een beetje lees (met Deepl, mijn Spaans is maar mwamwa...) dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal grappig bedoeld is. Met heeft het er over om de bron van de rivier terug te brengen aan de juiste streek of zo.
Als ik de loop van de rivier van de monding af volg (heb ik gedaan met Google en op de OSM) dan kom ik bij een andere bron terecht die er wat officëler uit ziet: https://www.google.com/maps/place/Nacim ... ?entry=ttu

"De bron van de Guadalquivir, in het gehucht Cañada de Cañepla in de gemeente María, Almería, Spanje, is een van de grootste toeristische attracties van de provincie aan het worden. In de afgelopen maanden is het "Foro Guadalquivir Nace en Almería" niet gestopt met het ontvangen van verzoeken van verschillende groepen en verenigingen die geïnteresseerd zijn in een bezoek aan het punt waar deze grote rivier begint.

Het in Almería gevestigde reisbureau Alcazaba heeft als eerste in Spanje de eerste toeristische excursie georganiseerd om de bron van de Guadalquivir in de regio Vélez in Almería te bezoeken, met name in Cañadas de Cañepla in de wijk María.

Volgens Juan Moreno, voorzitter van het Forum, "beginnen de inkomende reisbureaus in Andalusië zich te interesseren voor deze geheime bron, omdat het een ervaring is voor de toerist vanuit het oogpunt van het ontdekken van een nieuw paradigma van de mythische rivier Guadalquivir". Volgens Moreno ligt de bron van de rivier op slechts 20 kilometer van de paleontologische vindplaats van de Orce-man, gelegen in Venta Micena, en op slechts 10 kilometer van de Levantijnse grotschilderingen in Santonge, die door UNESCO tot werelderfgoed is verklaard. Niet tevergeefs verzamelden zich oude menselijke nederzettingen aan de oevers van de Guadalquivir, vanwege de gunstige omstandigheden voor de jacht, visserij en natuurlijke hulpbronnen.
"


P.s. de nieuwe foto is hier: https://www.google.com/maps/@52.4107414 ... 312!8i6656
Goed, beurt naar Leon
Ik voel mij ook enigszins aangesproken door de scepsis van Leon. Was ik daar wel dicht bij de waterscheiding en deugde de informatie die ik verstrekte ?

Op de Spaanse Wikipedia staat onder Cañadas_de_Cañepla (gebrekkige vertaald met Google translate) :
Geboorte van de rivier de Gualdalquivir
De wijk is het epicentrum geweest van informatiebijeenkomsten waarbij een geotechnisch onderzoek werd aangevraagd over de mogelijkheid dat de authentieke bron van de rivier de Guadalquivir in de stad voorkomt. Deze eisen ontstonden na de publicatie van het boek ‘Guadalquivires’ in 1977, waarin werd verwezen naar naar de mogelijkheid van de bron van de rivier, vanwege criteria zoals afstand tot de monding of hoogte, parameters die de bron van een rivier aangeven. Zowel Romeinen als Arabieren wezen ook op de bron van de rivier in de plaats en veranderden deze in Quesada in 1243. In 2010 werd het "Guadalquivir Forum geboren in Almería" opgericht waar deze mogelijkheid werd geclaimd, waarbij verspreidingsactiviteiten en concentraties werden uitgevoerd in de plaats betreft. Deze beweging heeft de steun gekregen van burgemeesters van het gebied, maar ook van provinciale politici en senatoren.

Niet alleen die boer met heimwee maar de hele regio hebben Wikipedia én Google Maps overtuigd.
Ik sta een half kilometertje ten noorden van een dorp. Maar welk dorp? Er is geen streetview vanaf de plek waar ik sta maar ik loof een bonuspunt uit voor de streetview waarmee je de boom kunt zien waar ik bij sta, inclusief het uitzicht van de foto op de achtergrond.
Afbeelding
Ergens in deze buurt? https://overpass-turbo.eu/s/1JBI
Nee, het is niet daar. Het land heb je wel goed.