Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekke band? - Forum Wereldfietser

Lekke band?

Een wielrennende vriendin van mij vertelde dat zij altijd een extra binnenband bij heeft. Bij een lekke band wisselt ze deze onderweg om en plakt de band thuis. Dat klinkt superhandig. De fietsenmaker heeft mij laten zien hoe ik mijn wielen van de fiets af kan halen om dit ook onderweg te kunnen doen. Ik kreeg wel de waarschuwing mee om niet aan de remmen te komen als het wiel eruit is. Als die dichtschieten krijg je het wiel er niet meer tussen.

Pas bij thuiskomst bedacht ik mij dat ik onderweg natuurlijk niet zo'n handige fietslift bij mij heb zoals hij die heeft. Maar waar laat ik dan de fiets als het wiel eruit is? Op zijn kop zetten? Platleggen? Maar dan ligt hij mogelijk op het handvat van de rem.

Hoe doen jullie dat?
zet je fiets rechtop op de voorvork neer. als het voorspatbord dat toestaat.
of leg de fiets op z'n/haar kant op een zachte ondergrond.
en vergeet niet de buitenband te checken op wat het lek veroorzaakte: iets dat door de buitenband heen gekomen is. anders is de volgende binnenbandwissel niet ver weg. .
hoogframe schreef:
wo 10 apr, 2024 08:30
zet je fiets rechtop op de voorvork neer. als het voorspatbord dat toestaat.
En dan tegen een boom of lantaarnpaal?
hoogframe schreef:
wo 10 apr, 2024 08:30
en vergeet niet de buitenband te checken op wat het lek veroorzaakte: iets dat door de buitenband heen gekomen is. anders is de volgende binnenbandwissel niet ver weg. .
Die ken ik! Al ervaring mee, dus dat check ik sindsdien altijd :D Ik check ook altijd eerst de buitenkant, misschien zit de spijker of doorn er nog in, dan weet je meteen waar het lek zit en hoef je de binnenband niet te wisselen.
YvonneS schreef:
wo 10 apr, 2024 08:18
... waarschuwing mee om niet aan de remmen te komen als het wiel eruit is. Als die dichtschieten krijg je het wiel er niet meer tussen.
... Maar dan ligt hij mogelijk op het handvat van de rem.
Je bedoelt bij schijfremmen of Magura's? Je zou ook de hendels kunnen blokkeren in dit geval. Ik weet niet of daar handigheden voir zijn want ik hou het nog steeds op V-brakes.
Je zou ook de hendels kunnen blokkeren in dit geval
Er zijn speciale kunststof schijfjes om tussen de remklauwen te schuiven. Het is overigens niet zo'n probleem de twee remklauwen weer van elkaar te krijgen.
Op youtube kan je zien hoe anderen het doen.
Ik heb altijd een reserve binnenband bij me.
Let op de buitenband. Kijk en voel aan zowel de binnenkant als de buitenkant van de buitenband of je iets scherps kunt vinden.
Aanmodderen in de regen om een band te plakken en er daarna achter komen dat het niet goed gelukt is, daar pas ik voor.
Zoals Bert hiervoor al schreef: Je kunt de remschoentjes makkelijk terug drukken.
Voordat de discussie een andere kant op gaat: ik weet hoe ik een band moet plakken.
Mijn vraag is: waar laat ik de rest van mijn fiets als ik het wiel eruit heb zodát ik de binnenband kan wisselen/mijn band kan plakken? Ik ben alleen dus heb maar twee handjes.
Neem een montagestandaard mee...


Neen, leg die gewoon op de grond, ik zie het probleem niet.
Fiets bij een vlakke ondergrond voorzichtig op z'n kop zetten, zadel en stuur steunt-ie dan op. Makkelijk wiel eruit halen op die manier en niet aan je remhendels zitten. Eventueel tegen een heg of boom of hek laten leunen, zodat-ie niet omvalt.
Bij terugplaatsen wiel, band nog niet oppompen, past anders misschien niet tussen remblokken door, dus oppompen met wiel gemonteerd. En alle andere voorgaande tips....
Met het voorwiel er uit staan de meeste fietsen prima ergens tegenaan.
Als je een achterstandaard hebt staat een fiets ook prima ergens tegenaan met het achterwiel er uit, met de standaard dus uitgeklapt.
Ondersteboven hangt af van het stuur. Met een leren zadel in een plas is wel minder fijn voor het zadel.
Plat liggen kunnen ze allemaal.
Oefenen met fietsklussen doe je het best thuis, net als de eerste keer testen met je brander, de nieuwe tent voor het eerst opzetten, je magura's voor het eerst repareren en dergelijke.

De fiets staat zo prima tegen het eerste het beste boompje.
Afbeelding
zadel en stuur steunt-ie dan op
Dat vinden mijn leren zadel en mijn gecoat stuur niet zo fijn, dus bij voorkeur gewoon plat in het gras.
En leg de fiets op de linkerkant, dat vinden de derailleur en de ketting fijner.
Dank voor de tips, misschien maak ik mij ook wel meer zorgen dan nodig is. Ik ga dit weekend lekker fietsen en hoop natuurlijk op géén lekke band (is mij nog maar één keer voorgekomen *fingers crossed).
Dan dit weekend gewoon een keer droog oefenen, gewoon langs een drukke fietsroute.
Wiel eruit pakken fiets platleggen en wiel weer terugzetten. Eventueel band wat bijpompen als deze opgepompt niet tussen de remblokken door kan. Of heb je schijfremmen?
Als het niet lukt krijg je altijd wel hulp.
YvonneS schreef:
wo 10 apr, 2024 09:25
hoogframe schreef:
wo 10 apr, 2024 08:30
zet je fiets rechtop op de voorvork neer. als het voorspatbord dat toestaat.
En dan tegen een boom of lantaarnpaal?
Nee, want het lek zit natuurlijk altijd in de achterband. Dus het voorwiel er lekker in laten en met voor- en achtertassen fietsen, zodat je de fiets op zijn zij lekker comfortabel op de tassen kunt leggen. Dan komt je remhendel nergens tegenaan. :wink:
Serieus, ik denk dat het allemaal reuze meevalt. Je fiets ligt al als je het wiel eruit haalt, dus je hoeft niet bang te zijn dat je tegen de remhendel stoot bij het neerleggen.
De kans dat je per ongeluk op je pomp gaat staan en die beschadigt zodat je je band niet meer opgepompt krijgt, is groter. Helpt dat om je gerust te stellen?

Veel onbezorgd fietsplezier gewenst,

Carl
Racefiets kan je op de kop zetten of plat op de zij in het gras. niet op de derailleur.
Reisfiets a la Santos: de tassen die eraf kunnen, eraf halen. fiets op de zij leggen. Ook niet op de aandrijving.

Dit lijkt mij niet niet zo lastig. Maar, even voor mijn eigen beeldvorming in de fietsende medemens: dit had je zelf toch ook kunnen bedenken?
Ik vind op zijn kop het makkelijkst; lukt dat niet door scheve ondergrond dan op zijn zijkant. Wat hiervoor al gezegd is, wel op linkerkant leggen zodat je aandrijving (ketting/derailleur/riem whatever) boven ligt.

En als je hem op zijn kop zet: als je hydraulische remmen hebt kan het zijn dat de remmen eventjes wat minder goed remmen, al moet je hem dan wel een flinke poos op zijn kop laten staan. Dan eerst ff de remmen een paar keer flink inknijpen voor je een steile afdaling gaat doen :lol:
DaVinci schreef:
wo 10 apr, 2024 17:22
Dan dit weekend gewoon een keer droog oefenen, gewoon langs een drukke fietsroute.
Wiel eruit pakken fiets platleggen en wiel weer terugzetten. Eventueel band wat bijpompen als deze opgepompt niet tussen de remblokken door kan. Of heb je schijfremmen?
Als het niet lukt krijg je altijd wel hulp.
Als je de echte experience wilt hebben, ga je tijdens een flinke stortbui oefenen. Een echte lekke band krijg je namelijk altijd als het kutweer is :twisted:
Gewoon omdat het kan:

neem een klosje 1,5mm dyneema mee. voor van alles en nog wat te gebruiken maar ook om je fiets aan die ene boom op te hangen tijdens de bandenwissel.
DaVinci schreef:
wo 10 apr, 2024 17:22
Dan dit weekend vanavond gewoon een keer droog oefenen, gewoon langs een drukke fietsroute thuis.
:wink: