Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overzicht tent, slaapzak, slaapmat - Forum Wereldfietser

Overzicht tent, slaapzak, slaapmat

De laatste maanden heb ik veel gezocht op dit forum en ben ik in een aantal kampeerwinkels geweest. Resultaat: een heel groot bos met ontzettend veel verschillende bomen.

Het lijkt mij nuttig, voor mij en voor ons allemaal, een topic te hebben met een overzicht van wat we aan tent en slaapspullen meenemen. Eens? Als dit er al is en ik heb met m'n neus gekeken, wijs me er vooral op! Hopelijk doen er veel mensen mee. Ik had gedacht aan:

Welke tent/jaar van aankoop
Welke slaapzak/jaar van aankoop
Welke lakenzak/jaar van aankoop
Welke slaapmat/jaar van aankoop

Zou je deze nu weer kopen? Waarom wel of niet?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik start. Mijn reis gaat naar Zuid-Europa en ik wil goede lichtgewicht spullen tegen een lage/redelijke prijs.

Tent/gewicht/prijs/jaar van aankoop
Naturehike Cloud UP 2-persoons lichtgewicht tent, grijs / totaal 1,8 kg / MP 140 euro - 2e hands (verkoopjaar nieuw 2023).
Footprint: nog te kopen.

Slaapzak/gewicht/prijs/jaar van aankoop
Op het oog: Bergson Lichtgewicht Mummy Slaapzak SUPERPACK / 700 GRAM / 60 euro / 2024

Lakenzak/gewicht/prijs/jaar van aankoop
Cocoon Anti-insecten Lakenzak Egyptisch Katoen, Bever/ 260 gram / 50 euro / 2024

Slaapmat/gewicht/prijs/jaar van aankoop
De voornaamste reden van dit topic. Ik wil een lichtgewicht, 2/3-seizoens, liefst 2e hands. Doolhof dus...
Heb nu deze op het oog:
SEA TO SUMMIT ULTRALIGHT WOMEN'S SELF INFLATING / 645 gram / 100 euro / 2024
Welke tent/jaar van aankoop - force 10 Helium 1, aan geschaft in 2018. Prima tent, ben er nog elk jaar blij mee.

Welke slaapzak/jaar van aankoop - cumulus quilt 450, 2014, vorig jaar dons laten bijvullen. Ook hier nog steeds happy mee :)

Welke lakenzak/jaar van aankoop - geen idee, vodje dat inmiddels al ouder is dan mijn slaapzak.

Welke slaapmat/jaar van aankoop - sea to summit neo air xlite, aanschaf 2023, ben er erg blij mee maar deze lichte matjes zijn wel kwetsbaar en gaan bij mij tot nu toe geen jaren mee.
Wellicht is het paklijst-topic ook interessant voor je? Zie hier...

Verder is mijn lijstje niet zo heel interessant voor de meesten gok ik, omdat ik mijn spullen koop onder het mom 'pas ik erin' in plaats van 'is het ultraubersuperduper-licht' en goedkoop :lol: (ik ben wat langer dan de gemiddelde fietser)

Tent: Wechsel Tempest 2 --> Heerlijk ruime tent, inclusief ruime voor-vestibule waar ik in geval van regen kan zitten. Helaas is de bodem wel lek/poreus inmiddels :( Gekocht in 2021, en inmiddels ruim 170 nachten in gekampeerd. Zou hem zo weer kopen. Is officieel wel een 2-persoonstent, maar daar vind ik hem te smal voor.

Slaapzak: Cumulus Tenega 850 --> Wel extra lang en extra breed laten maken. Hele fijne slaapzak; al wordt hij op een gegeven moment wel wat warm als de temperaturen hoog zijn, maar dan lig ik er vooral op in plaats van in...

Slaapmat: Sea To Summit STS ETHER LIGHT XT INSULATED RECHT LARGE --> gekocht begin 2023, en deze bevalt ook uitstekend. NIet de lichtste, niet de kleinste qua pakmaat maar hij ligt wel goed en dat vind ik belangrijk... bovendien heeft hij het al meer kampeernachten volgehouden dan de vorige 4 slaapmatten bij elkaar; dat waren allemaal van die ultralight-modelletjes in mummy-vorm; en gingen allemaal lek :roll:

Lakenzak: een goedkoop model van Cocoon geloof ik, hier ben ik ook het minst veeleisend over... Volgens mij ook ergens 2020 gekocht...
Tent/gewicht/prijs/jaar van aankoop
MSR Mutha Hubba, 2,1kg, €250 via MP in 2022. Nu ongeveer 70 nachten gebruikt en er tevreden mee. Gemakkelijk op te zetten, mooi ruim voor 2 personen.

Slaapzak/gewicht/prijs/jaar van aankoop
Zpacks solo 20F, extra breed, ~600gr. €200 via MP in 2022. Tevreden mee, maar de 20F (-7C) is wel erg positief ingeschat. Ik schat hem eerder op 30F (-1C).

Lakenzak/gewicht/prijs/jaar van aankoop
Sea to Summit Silk Liner. ~100gr. Cadeau gekregen

Slaapmat/gewicht/prijs/jaar van aankoop
Thermarest Neoair Xtherm, 550gr. €80 via MP in 2022. Nu ca. 70 keer op geslapen zonder een lek.
Tent: WickyUp 4 met volledige binnentent. 2014. 450,00. Kleine 3 kg incl footprint. Heerlijke tent.

Slaapzak: Lowlands quilt-systeem, dons, ritst laken en quilt aan een hoes waar je de mat inschuift. Gekocht bij bike-feeling, heeft ze niet meer volgens mij. Tweede rits, zodat laken en quilt er allebei op kunnen (daarvoor moest je kiezen) door Tatteljee erop laten zetten, 2 jaar terug. Ik weet niet meer wat ik betaald heb, wel veel. Maar bevalt dan ook heel goed. Gewicht weet ik niet. Gekocht in 2013 of 2014.

Matje: Exped synmat 7 3D. Iets meer dan 100 euro. Vervanging van delaminatie, 2 jaar terug. Vorige heeft het ongeveer 8 jaar volgehouden.

Lakenzak: geen. Door het quilt-systeem heb ik altijd al een laken over me heen.
Tent
Luxeoutdoor Hexpeak V4a, ca.2 kg, €230 (2015). Veelzijdige tipitent, heb in 2019 de krappe 1p binnentent vervangen door een 2p binnentent van 3F UL Gear (0,6 kg, €60) omdat ik al mijn tassen het liefst in de binnentent heb ipv onder de luifel. Via dit forum heb ik nu ook de nog iets ruimere en hogere Hexpeak F6 overgenomen die beter bij deze binnentent past. Ik heb nu dus 2 tenten voor minder dan de helft van de prijs van een Hilleberg die oorspronkelijk op mijn wensenlijstje stond :lol:

Slaapzak
Joutsen Arctic down mummie 840g. €239 (2002). Al meer dan 20 jaar oud, begint nu wel wat dons te verliezen dus het wordt tijd om 'm te vervangen of bij te vullen?

Lakenzak
Merkloze mummie katoenen lakenzak, ook al >10 jaar oud en €20 van de Xenos

Slaapmat
Thermarest Neoair All seasons 600g. €100 (2016). Erg comfortabel en compact. De mat werd met een minipomp geleverd die veel herrie maakt, heb ik verkocht. Ik blaas 'm liever op met een zelfgemaakte pompzak / vuilniszak.
Mij lijkt het nuttiger te concentreren op wat je zelf wil en nodig hebt in plaats van wat de andere heeft.

Bv. Liever comfort of heel licht?
Ik denk tussen de regels door te lezen dat je alleen op reis gaat.
Met een tweepersoonstent prefereer je duidelijk comfort over gewicht.

Bv. Onderhoud
Je bent aan het uitkijken voor een synthetische slaapzak, dan hoeft een lakenzak toch niet meer.
Een synthetische slaapzak was je toch gewoon uit na de reis.

En het model dat je op het oog hebt is voor mensen tot 1.90.
Een slaapzak moet ook niet te groot zijn. Koop gewoon een slaapzak van de decathlon in maat M. Gaat beter zijn dan een te lange.
Hebben ze in verschillende comforttemperaturen.


Om toch ook bij je vraag te blijven
Voor een zomerreis naar Zuid Europa
Neem ik mee:
Decathlon 1 persoons tent, gekocht 2022,
Decathlon dons slaapzak maat M comforttemperatuur 10°C , ook 2022,
En een kort (1,2m) Themarest self-inflatable matje gekocht 2020, (de PLUS versie die iets dikker is dan de normale.)
Geen lakenzak
Geen footprint
De andere tenten en slaapzakken blijven thuis, zijn eerder voor de winter.
PhilipBe schreef:
vr 12 apr, 2024 16:20
En het model dat je op het oog hebt is voor mensen tot 1.90.
Een slaapzak moet ook niet te groot zijn. Koop gewoon een slaapzak van de decathlon in maat M. Gaat beter zijn dan een te lange.
Precies. Beter is hier dus kleiner (opgevouwen/-rold/-propt in de tas) en lichter.
Iets dergelijks geldt voor het matje.
Tsja. Het hangt er helemaal van af wanneer en waar je je spullen gaat gebruiken. Tweedehands kan prima maar je moet er de tijd voor nemen om te zoeken.

Ik heb meerdere tenten die ik onder verschillende omstandigheden gebruik
- MSR freelite V3 1p, nieuw in aanbieding gekocht. Gebruikt voor rugzaktrekking (wat momenteel lichamelijk niet lukt). Heb hem in begin maart met een nachtvorst nacht gebruikt en dan is hij toch echt te luchtig. Footprint had ik nog van oud tentje. 890 gram.
- Nigor Wickiup 3 (marktplaats, 2019). Ik heb er een halve binnentent bij gekocht. Gebruik ik regelmatig als ik met mijn wandelkar of alleen met de fiets op pad ben. 3F UL GEAR hexagon footprint die uitstekend past en licht is. Met hele binnen tent is hij gebruikt bij wandeltrektocht met 2 personen.
- Nigor 4 (marktplaats 2020). Zee van ruimte en zeer stormvast en is warmer dan mijn nieuwste tent. Ik heb net bij Extremtextiel (Duits bedrijf) speciaal stof gekocht die geschikt is om een fotoprint van te maken. Die ga ik dus zelf maken.
- Exped Outerspace 3 (2023 showroommodel) ter vervanging van onze Terra Nova Laser Space 2 (hoge tent, was de manier om mijn partner weer mee op fietsvakantie te krijgen). De Exped is een leuke zeer ruime tent. Bepaalde stokverbinding zijn wel een dingetje, die wil namelijk wel een onbedoeld loskomen waardoor je de stokken niet in elkaar kunt zetten. Zit nu met locktide vast. 3,2 kg. Hebben er ook een footprint bij. Binnentent is erg luchtig. Als het kouder is wil ik de Wickiup 4 inzetten.

Slaapzak is persoonlijk. Niet iedereen heeft dezelfde warmte beleving. Mijn ervaring is dat er niet 1 slaapzak bestaat voor alle seizoenen. Ik heb zelf een Sea to Summit Sparke 3 voor de koude periode en een cumulus X-lite voor warme periodes (gebruik is vaak meer in quilt modus). De slaapzakken gecombineerd is een perfecte combi voor echt koud weer.

Lakenzak: tweedehands witte katoenen mummy of zijden decatlon.

Matje: vorig jaar heb ik mijn Exped SynMat HL Winter UL M vervangen (ben anders gaan slapen waardoor de mat te klein was) door een Thermarest Xlite NXT (nieuw). Exped vind ik lekkerder liggen maar ik heb al eerder twee matten met gesprongen banen gehad. Mijn partner heeft zijn Exped mat vorig jaar op vakantie moeten vervangen, door delaminatie. Wel weer door een Exped mat.
Bij een matje moet je letten op de wijze waarop je slaapt. Ben je een onrustige slaper neem dan een wat groter en mogelijk ook wat breder matje.
Tent: MSR Huba Huba 2022 (solo) of Muta Huba 2021 (met z'n tweeën).
Slaapzak: Ranger Lite.
Lakenzak: Cocoon Micro fiber.
Mat: Exped Synmat UL LW.
Eigenlijk allemaal redelijk standaard maar het bevalt goed.
De echte inventiviteit zit zoals altijd in alles wat je juist niet meeneemt, en dat blijkt steeds meer te zijn :)
Tent/gewicht/prijs/jaar van aankoop
* Hilleberg Nammatj 3 GT (tent voor de wereldreis en als ik soms dat gevoel weer terug wil ;) )
* Hilleberg Nallo 3 GT (voor al onze fietsvakanties)
* Hilleberg Anjan 3 GT (voor zomerkampeertochtjes)
* Hilleberg Stalon (oud beestje, nemen we alleen mee als we gaan kanoen)
We hebben ze al jaren, dus prijs weet ik niet meer.


Slaapzak/gewicht/prijs/jaar van aankoop

Cumulus Lite Line 300 voor de zomerse/warmere tochten
Cumulus Teneqa 700 voor wintertochten/wereldreis

Lakenzak/gewicht/prijs/jaar van aankoop
Simpele Bergans, wel katoen, doen we ook al 100 jaar mee.

Slaapmat/gewicht/prijs/jaar van aankoop
Therm-a-Rest, een 4-seizoenen variant - zwaarder, kraakt nauwelijks en slaapt het lekkerst
Therm-a-Rest, zomermatje - super licht, maar kraakt als een zak Lays chips - je krijgt er bijna trek van als je je 's nachts omdraait!

Precieze gewichten weet ik niet, moet ik op zoeken.
PhilipBe schreef:
vr 12 apr, 2024 16:20
Mij lijkt het nuttiger te concentreren op wat je zelf wil en nodig hebt in plaats van wat de andere heeft.

Bv. Liever comfort of heel licht?
Ik denk tussen de regels door te lezen dat je alleen op reis gaat.
Met een tweepersoonstent prefereer je duidelijk comfort over gewicht.

Ik kijk naar de combinatie comfort/gewicht/prijs.

Bv. Onderhoud

Je bent aan het uitkijken voor een synthetische slaapzak, dan hoeft een lakenzak toch niet meer.
Een synthetische slaapzak was je toch gewoon uit na de reis.

Ik heb een hekel aan synthetisch spul op mijn huid. Daarom kies ik licht/betaalbaar in combinatie met een katoenen lakenzak.

En het model dat je op het oog hebt is voor mensen tot 1.90.
Een slaapzak moet ook niet te groot zijn. Koop gewoon een slaapzak van de decathlon in maat M. Gaat beter zijn dan een te lange.
Hebben ze in verschillende comforttemperaturen.

Klopt. Ik ga ben nog op zoek. 's Nachts kan het, waar ik heenga, nog behoorlijk koud zijn in mei, dus ik moet daar goed op voorbereid zijn. Ik ben nogal kouwelijk... Ook pakvolume is belangrijk voor mij.

Om toch ook bij je vraag te blijven
Voor een zomerreis naar Zuid Europa
Neem ik mee:
Decathlon 1 persoons tent, gekocht 2022,
Decathlon dons slaapzak maat M comforttemperatuur 10°C , ook 2022,
En een kort (1,2m) Themarest self-inflatable matje gekocht 2020, (de PLUS versie die iets dikker is dan de normale.)
Geen lakenzak
Geen footprint
De andere tenten en slaapzakken blijven thuis, zijn eerder voor de winter.
Dank voor de tips!