Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Linker shimano 105 race rem/shifter vervangen. - Forum Wereldfietser

Linker shimano 105 race rem/shifter vervangen.

Dag allemaal,
Afgelopen weekend ben ik met wielrennen gevallen. Nu is mijn linker brifter (shimano 105 sti st r7020) kapot. Ik heb een nieuwe besteld met daarbij een knelfitting (‘olive’) en een naald voor in de remleiding. Die laatste dacht ik niet nodig te hebben omdat de bestaande leiding niet hoeft te worden aangepast. Ik kon alleen installatiefilmpjes vinden waarbij ze die knelfitting gewoon over het kabeleind met daarin de naald schuiven. Maar na het kijken van een filmpje over het inkorten van een leiding vrees ik dat ik de oude knelfitting niet zomaar van de remleiding krijg. Dat een ‘Olive’ een knelfitting is ondekte ik toen pas🥴 Demonteren is toch weer wat anders… Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Of kan ik de oude knelfitting wellicht in plaats daarvan ( hoewel dit wordt afgeraden) nog een keer gebruiken?
De bestaande leiding inkorten tot achter de naald kan niet verwacht ik. Die wordt dan te kort (ik koop nooit meer een fiets met geïntegreerde/weggewerkte leidingen en kabels). Dat zou dan de hele leiding vervangen worden en daarmee de klus niet eenvoudiger. Dank voor jullie reacties alvast.
Ik kan me niet voorstellen dat een mm of 5, 6 er nu voor zorgen dat de kabel te kort wordt, die "naald" moet er gewoon uit kunnen nadat je olijf er af hebt weten te trekken. Alleen het deel wegsnijden waar de olijf heeft gezeten zou voldoende moeten zijn om die olijf ook weer te laten klemmen. Een lekkende remleiding is wel het laatste wat je wilt en de complete leiding vervangen is ook iets wat ik liever niet doe maar met een derailleur kabel er van de achterkant in door de remleiding naar voren moet je vrij eenvoudig die leiding weer door je frame kunnen krijgen, (de remleiding dus naar voren wegtrekken en de derailleurkabel daarbij vasthouden aan de achterkant zodat die niet het frame inglipt) remleiding dan over de kabel van voren eer naar achter geleiden.
Dank voor je reactie. Alleen het stukje waar de fitting zat verwijderen zou qua lengte nog wel kunnen inderdaad. Het is echt wel strak gemonteerd.

Ik hoop dat de leiding kan blijven zitten. Anders toch een nieuwe erdoor. Ik begrijp jouw verhaal met de versnellingskabel nog niet helemaal, maar daar duik ik dan nog wel even in.

Ik wacht nog op de onderdelen en kan pas goed zien hoe het zit als ik de leiding loskoppel. Wordt vervolgd!
Of het verstandig is kan ik je niet zeggen (disclaimer), maar ik heb eens een remleiding los gehad en met dezelfde olijf terug gestoken en dat is sindsdien probleemloos gebleven. Er zijn meer mensen op het www die probleemloos dezelfde remleiding 'hergebruiken'.

Het kan allicht een verschil maken in hoeverre de klem in eerste instantie is aangezet met andere woorden hoeveel vervorming er al is aan het olijfje.

misschien kun je het drietraps aanpakken:
1) steek de leiding terug en kijk goed of ie afsluit,
2) zo niet kort de leiding heel iets in, je zult op de hele lengte toch wel ergens een paar mm marge hebben? en pak een nieuw olijfje,
3) vervang de hele leiding.

Succes!
Dank! die volgorde had ik ook bedacht. Mits die fitting er niet al te gehavend uitziet terugsteken. Ga ik wel een tijdje proefrijden met mijn oude stuurlint als tijdelijke oplossing en inkorten als ie toch gaat lekken. Ik laat tzt wel even weten of het gelukt is!
Als het niet anders kan pak je een tang,knijp in de olijf, verplaats de tang een kwart slag, knijp weer, draai weer een kwart slag tot tot de olijf breekt, knijp niet te hard, beter een paar keer herhalen dan krijg je een nieuwe olijf weer over de leiding.
Dank voor de tip. Zou toch moeten gaan lukken met al de adviezen.
Dag allen, begonnen aan optie 1. Remhandel met oude knelfitting in nieuwe rem/shifter gestopt. Geen lekkage maar de rem doet helemaal niets. Olie met trechtertje aangevuld. 0 effect. Vanuit de remklauw een spuit olie naar boven in de trechter gespoten zonder resultaat. Het systeem moet vol met olie zitten lijkt mij. Wellicht met nog wat lucht. Maar dan zou ie toch op zn minst een beetje moeten remmen. Rem doet helemaal niks. Wat doe ik verkeerd?
Kennelijk heeft eea tijd nodig. Na twee uurtjes niks doen was er ineens een beetje remkracht. Misschien moest de olie zich verdelen in de hagelnieuwe brifter. Na het nodige geklongel lijkt alles het te doen. Morgen even testen op de weg en goed opletten of de verbinding remleiding brifter lekvrij blijft.