Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1693 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34034 berichten
Nieuwe week, nieuwe kansen. Maar weer eens een mooi optrekje:
raadplaatje 72.jpg
Huis te Diepenheim, ben toevallig daar langs geweest, afgelopen zaterdag :wink:
https://www.google.nl/maps/@52.2012787, ... ?entry=ttu
Prachtig Twente!
Martin E. van Doornik schreef:
ma 15 apr, 2024 09:35
Prachtig Twente!
Twente is mede zo mooi omdat de rijke industriëlen daar hebben huisgehouden.
Waar in de Achterhoek - grofweg uitgezonderd rond Vorden, bij Slangenburg en nog een paar vlekjes - de landbouw het land heeft kaalgeslagen, hebben de industriëlen in Twente er met hun optrekjes en omringende landgoederen voor gezorgd dat er in Twente meer bossen overeind zijn gebleven.
Poppink schreef: Twente is mede zo mooi omdat de rijke industriëlen daar hebben huisgehouden.
Ja en de kunst is hoe doe je dat, hoe krijg je dat voor elkaar. Mij verbaast het altijd als je in een kerk staat, zelfs in die van kleine dorpen, hoe mooi het is gebouwd. Niemand die zich afvraagt hoe is het mogelijk dat ze met zo weinig volk toch zo'n mooie kerk hebben willen moesten bouwen.
WimB schreef:
ma 15 apr, 2024 10:46
Niemand die zich afvraagt hoe is het mogelijk dat ze met zo weinig volk toch zo'n mooie kerk hebben willen moesten bouwen.
Nou, toch wel hoor. Mijn betover(over?)grootvader was in 1844 al metselaar.
Ik denk dat het komt door een paar zaken. Om te beginnen waren er tot ca. 1970 veel meer aannemersbedrijven dan nu met in totaal veel meer werkers. Dat moest ook wel, want door oorlogen en snelle bevolkingstoename was er veel werk. Daarnaast kreeg het (her)bouwen van kerken veel prioriteit. Ten derde moet de hoeveelheid werk die er in een bakstenen kerk zit niet overdreven worden, ondanks de vele versieringen. De vakmensen waren er en het was vooral een zaak van stevig doorwerken. Bedenk ook dat als er nu iets gebouwd moet worden er wel heel veel werk zit in de voorbereiding en in zaken die er toen nauwelijks waren zoals de vele kabels en leidingen in de grond en in het gebrouw. Destijds werd er vooral of vrijwel uitsluitend in maagdelijke en schone grond begonnen. Dat scheelt echt enorm veel werk. Bovendien waren de nutsvoorzieningen die bij een kerk hoorden minimaal, dus riool, water en stroom waren in een mum van tijd gelegd.
Wat Poppink hier ma 15 apr, 2024 09:33 zegt, klopt helemaal. Al jaren geleden kwam de naam Van Heek in mijn herinneringen langs. Hij zorgde voor het behoud van het Twents erfgoed, restaureerde monumenten en zo. Een voorbeeld is 't Huis te Brecklenkamp. Verkeerde kort na de oorlog in slechte staat, Van Heek liet dit pand restaureren en het werd een jeugdherberg. M'n ouders gingen in 1948 daar (per fiets) op huwelijksreis, in 1985 volgden wij hun voorbeeld. Daar heb ik wel zes keer overnacht, van enkele nachten tot een week lang. Omdat het zo mooi is. De paasvuren bijgewoond (boom daarvoor omgehakt op landgoed Singraven), het Vlöggeln in Ootmarsum, de midwinterhoornblazen. In de kerken van Denekamp en Lattrop de katholieke diensten gevolgd. Fijn rondfietsen door Twente plus het aangrenzende Graftschaft Bentheim.
Helaas is deze jeugdherberg door de brandweer-eisen afgekeurd en is nu particulier bezit geworden.
29 maart 1970.jpg
Foto 29 maart 1970
Naamloos-18.jpg
Vlöggeln in Ootmarsum, 1970

@Poppink: "Mij verbaast het altijd als je in een kerk staat, zelfs in die van kleine dorpen, hoe mooi het is gebouwd." Klopt, neem nou Zieuwent, de kathedraal van de Achterhoek werd het wel genoemd.
Afgelopen zaterdag Rietmolen gezien, met die aparte kerktoren.
Toch mooi dat zo'n plaatje weer mooie verhalen en herinneringen oproept.
Martin heeft het inderdaad goed, nu hij in Twente is wezen fietsen zullen daar ook wel weer plaatjes van voorbij komen.
we wachten in spanning af!
WillyW schreef:
ma 15 apr, 2024 13:12
Toch mooi dat zo'n plaatje weer mooie verhalen en herinneringen oproept.
Martin heeft het inderdaad goed, nu hij in Twente is wezen fietsen zullen daar ook wel weer plaatjes van voorbij komen.
we wachten in spanning af!
Ik was zaterdag niet op fiets, dat heb ik nooit gezegd, maar op busexcursie (zie foto, opstapplaats Assen) met Oost-Groninger molenaars om diverse molens in Twente en Achterhoek te bezichtigen. Dus verwacht geen raad plaatjes van mij uit die mooie streken.
20240413_083720.jpg
Hier is dan de volgende (in ieder geval niet in Fryslân). Met een knipoog naar gisteren (zondag).
DSCF9298.jpg
Te moeilijk? Ik plak hier nog een paar letters terug....
DSCF9298.jpg
Heel goed en de volgende is voor jou. Heb helaas de Amstel Golden Race op TV niet gevolgd, ik was die zondag niet lekker en misselijk.
Was die zou zo moeilijk? Ik dacht eerst "Martin ... zal wel in het noorden zijn", maar toen voel me op dat het bepaald niet vlak lijkt op de foto, ging ik meer aan iets in de buurt denken en herkende ik het met mijn interne Leon Lens-app, geen idee hoe dat werkt. Ik kom ook niet bepaald vaak op die plek; een keer in de zoveel jaar of zo. Volgende. De tekst op de foto is wat aangepast maar de rest is onaangeroerd met photoshop.
Edit: 3 miljoen views. 8) Als cadeautje een hint dan maar? Het is in het buitenland.
Afbeelding
De Genaderse Molen in Houthalen. https://www.google.com/maps/@51.0147403 ... &entry=ttu
Ik was eerst afgeleid door de poort maar zag later het waterrad. En toen op deze lijst gezocht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... lgi%C3%AB)
Uiteraard is dat goed DaVinci. DaVinci vincit. Jij bent.
Ok, volgende.
Waar staat deze stoel?
stoel.jpeg
In Kessel.
Ik vermoed hier, gezien het landschap, de bomen langs de rivier , het bouwland.
stoel.jpg
Een website vermeldt:
Locatie kunstwerk: Ondersteweg Kessel, tussen knooppunt 54 en 53
Nee, toch aan de Ondersteweg
stoel2.jpg
Ja, daar is het, langs de Ondersteweg bij de Tasbeek. https://www.google.nl/maps/@51.2957917, ... &entry=ttu
De beurt is aan Poppink.
20240410_123000.jpg
Er is een plaatje te vinden met de boom in beeld waar de Harslakzwam nog slechts 2 etages heeft.
De koplopers op de achtergrond reden vroeger meestal in een 4-3 combinatie en tegenwoordig meestal in een 4-4 samenstelling.
Ik zie zojuist dat het hele raadplaatje gebeuren de 3 miljoen waarnemingen al is gepasseerd.
Ik zie betonnen portalen met een a-symmetrische Ꝩ-ophanging van de draden. Stalen portalen hebben Y-portalen.Hier een voorbeeld.: https://www.google.nl/maps/@52.3569172, ... ?entry=ttu
Het huisje met het rode mansardedak komt me toch ergens bekend voor, wel vaker gezien vanuit de trein. En dan staat er rechts een zwaar uitgevoerd portaal met gewichten om de draden te spannen. Gezocht van Deventer tot Oldenzaal, Zwolle tot Dieren, Zwolle tot Haren, en nou richting Nijkerk. Noppes, wordt al laat....
Martin E. van Doornik schreef:
wo 17 apr, 2024 00:24
Gezocht van Deventer tot Oldenzaal, Zwolle tot Dieren, Zwolle tot Haren, en nou richting Nijkerk. Noppes, wordt al laat....
Op de IJssellijn (treinserie 3600) rijden nu toch geen koplopers meer?