Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Z-Afrika naar Kenia - route, veiligheid...? - Forum Wereldfietser

Z-Afrika naar Kenia - route, veiligheid...?

Dag allemaal,

Van begin volgende maand tot half augustus wil ik voor het eerst in zuidelijk en oost-Afrika gaan fietsen. Heb voldoende ervaring in Eurazië, maar vind het toch wel een beetje spannend. Door de vele tegenstrijdigheden die ik lees/hoor van andere fietsers en nieuws, vind ik het moeilijk in te schatten wat wel/niet kan, dus hopelijk willen jullie een beetje meedenken.

In totaal heb ik ongeveer 3,5 maand en zie schappelijk geprijsde vluchten om op Johannesburg heen, en via Nairobi terug te vliegen. Sowieso wil ik wat tijd in Rwanda, Uganda, Kenia doorbrengen, maar in Oost-Afrika is het nu nog regenseizoen en in Zuid-Afrika is het nog geen winter, dus vandaar deze volgorde van zuid naar noord. Hopelijk is er wat wind in de rug, want ik twijfel over de lengte van de route - met een daggemiddelde van een km of 75 ofzo - dus zou het hier of daar kunnen inkorten met een bus/trein.

De vraag is allereerst of ik überhaupt in Zuid-Afrika wil fietsen - de berichtgeving over de veiligheid loopt zo uiteen - en mijn tweede grote vraag is of ik via Swaziland-Mozambique moet gaan of via Zimbabwe (en later is er weer de keuze tussen Zambia en Malawi). Wat jullie?

Normaal reis ik op de bonnefooi. Soms een goedkoop hotel/hostel en in Europa vaak met een tentje in het wild en in Azië kampeer ik meer sociaal (school, kerk, moskee, etc met toestemming). Dat laatste zal nu ook vast lukken, maar kun je in de Afrikaanse landen ook een tentje in het wild opzetten met muggen en andere dieren? Geen idee. En kan ik zonder kookstel gaan fietsen - zoals in een ander forumonderwerp werd geopperd als beste alternatief voor Oost-Afrika? Dat kookstel blijft toch meestal in mijn tas zitten, idem met de waterfilter, maar zijn er met name in Mozambique-Malawi-Zimbabwe-Zambia voldoende eetgelegenheden en/of waterbijvulpunten om de kookspullen en filter in Nederland te laten?

Wat veel vragen... haha.... alvast hartelijk bedank voor jullie licht erop!
Jan
Heb zelf echt geen idee maar heb op youtube lange tijd een Zweedse jongen gevolgd, die fietste van Stockholm naar Kaapstad. Die ging, meen ik, via Kenia, Tanzania, Zambia, Botswana en Namibië. Uit veiligheid maar ook persoonlijke redenen. Sorry kan niet op naam komen maar met die 2 steden als zoekterm lukt het vast. Zimbabwe zou ik weg blijven, straatarm en blanke boeren waren zondebok. .In noordelijk Mozambique is IS actief.
Edit: in Afrika kampeerde hij nooit. Onveilig maar ook te druk. En op veel plekken lopen de mensen gewoon het bos in om naar de wc te gaan. Hij boekte spotgoedkope hotels e.d.
Bedankt voor je reactie! Door je informatie over Zimbabwe herinnerde ik me ineens de nieuwsberichten over haatdragende politici daar. Goede tip. Wellicht lijkt Z-A -> Mozambique -> Malawi -> Tanzania dan een betere optie.

Heet die Zweedse fietser Patrick? Van hem kwam ik wat filmpjes tegen en heb zelf eerst ook de route via Namibië/Botswana bekeken, het lijken me machtige landen, maar door drie redenen overgeslagen (1: dan moet je veel langer door Zuid-Afrika fietsen, wat mij het minst aanstaat door onvoorspelbare veiligheid, 2: flinke omweg en ik heb maar 3,5 maand - en 3: in Namibië waait de noorderwind bovendien nogal vaak
Allereerst: fietservaring van mijzelf is alleen plaatselijk in Zambia. Dingen veranderen.
Leuke rapportages vind je o.a. bij: http://www.bikepacking.com/routes/trans-uganda/ Overigens niet alleen Uganda.
Super! Ik kijk al uit naar Uganda en moet nog beginnen... ;-)

TransUganda is zo te zien een geweldige bron van informatie en eigenlijk een uitgestippelde route zoals Eurovelo. Je hoeft zelf alleen nog maar te trappen.
Hoi Jan,

Mooie plannen!

Voor mijn werk zit ik regelmatig (5-6x pj) in Tanzania en Kenia. Ik heb er nog nooit gefietst maar wel behoorlijk wat van die regio gezien. Ik zou mijn tent thuislaten maar wel een lakenzak, slaapzak en eventueel een matje meenemen. Als je op hoogte zit kan het 's nachts pittig afkoelen. Ik zou niet zo maar in the middle of nowhere mijn tentje opzetten want als het donker wordt heb je wel last van (wilde) honden en / of hyena's. Het sociaal overnachten zoals jij dat noemt lukt vast ook wel in Oost-Afrika. Osmand werkt beter in die regio dan Google maps, en winkeltjes en 'hotels' staan er ook op aan gegeven.

Eten en water is meestal wel op straat te koop. Geen idee hoe groot een waterzuiveraar is, maar als je niet echt de bush in gaat zou ik het thuis laten.

Wat betreft regenseizoen... Dat kan in die landen ook zo plaatselijk zijn dat ik me er niet al teveel van aan zou trekken. Het is zeker niet zo dat in het regenseizoen het de hele dag regent. Aan het eind van de dag kan het even los gaan, maar 80% vd dag is het droog. Op de hoogvlaktes kan het in het droge seizoen gemeen hard waaien, ik weet niet wat ik liever heb....

Tot zover wat gedachtes, veel plezier met voorbereiden!

Eric
Hoi Eric,

Bedankt voor je bruikbare tips! Top! Mag ik je nog een advies vragen over malariatabletten?

In Azië nam ik de eerste keer twee noodpakketjes aan malariatabletten mee, maar daar moest je toen eerst weer een recept voor hebben. Gedoe dus. Later ging ik zonder en was sowieso niet zo heel voorzichtig met muggen. Geen deet, wel eigen klamboe overigens. Oost-Afrika is waarschijnlijk een ander verhaal. Denk je dat ik een noodpakketje (of twee) uit Nederland mee moet nemen of is er lokaal genoeg beschikbaar? Of hoef ik zelfs niets a priori te kopen maar is er altijd wel een ziekenhuis ofzo te vinden in het ongelukkige geval van ziekte/besmetting?

Dan ga ik meer voor "social camping" vermoed ik. Heb een keer buiten moeten overnachten in gebied met hyena's - maar heb ze gelukkig nooit in levende lijve gezien. Olifanten, slangen, een wolf, een luipaard en een groep verwilderde honden - het passeerde mijn voorwiel allemaal, maar die laatste vond ik toch het lastigste. Hyena's - ook nog in de nacht - zouden zeker niet mijn favorieten behoren. Ik begreep echter dat ze een dichte tent niet (zo snel) binnendringen wanneer er geen voedsel nabij is, maar op zich hoef ik dit idee niet te testen in de praktijk op haar waarheidsgehalte ;-)

Jan
Vraag advies aan de GGD. Dat is aktueel.
GGD voegt weinig tot niets toe, buiten dat je daar de prikken moet halen. Zij beroepen zich op database van LCR en that's it. Malaria-specifieke preventie - zeker voor fietsers - is altijd persoonsgebonden en daarvoor wordt je doorverwezen naar de desbetreffende arts/verpleegkundige, die zelf zelden of nooit naar de gebieden zijn afgereisd als waar jij heen gaat en enkel een beroep kunnen doen op de database van de Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvering - die je zelf thuis ook kunt raadplegen.
Last van wild zal inderdaad wel meevallen als je je tent dicht houdt, maar in Kenia wordt het best vroeg donker en lokale gastheren worden altijd wel een beetje zenuwachtig als ik niet voor donker terug was van mijn wandelingen... In de praktijk zou het dan betekenen dat je vanaf 19u je tent dicht moet houden.

Malariapillen gebruik ik niet, Ik zorg dat ik altijd onder een klamboe slaap (die meenemen is wel verstandig) en heb aan het eind vd dag lange mouwen en pijpen aan. Ik heb ook relatief veel last vd pillen, dat helpt ook niet. Ik zou inderdaad een nood dosering voor curatief gebruik meenemen.

Zeker op de hoogvlaktes is er relatief weinig druk. Dat is aan de kust anders maar daar kom ik bijna nooit.

Succes!
Dank je Eric voor je uitgebreide antwoorden. Jouw informatie heeft me net dat zetje gegeven over welke dingen/wel niet mee te nemen.
Wie weet in hoeverre de huidige overstromingsproblematiek in Kenia en Tanzania over een week of twee belemmerend zijn voor toeristische fietsers? Het lukt me niet om een juiste inschatting uit de nieuwsberichten te filteren.

Dit jaar zijn er diverse doden gevallen en is er veel schade veroorzaakt. Is dat door heel Oost-Afrika of vooral in bepaalde gebieden?

De directe waterbedreigingen zullen binnenkort wel verdwenen zijn, want het regenseizoen loopt af, maar de problemen die die veroorzaakt hebben - zoals weggespoelde huizen - zullen niet een-twee-drie opgelost zijn. Ik denk er namelijk aan om enkel in Oost-Afrika te fietsen, maar niet als stoorzender of ramptoerist als er nog extreme calamiteiten zijn.