Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Babboe bakfietsen breken in twee - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Babboe bakfietsen breken in twee

Niet dus..
Is er eigenlijk al iets meer bekend waarom deze frames breken? Staal breekt niet maar zo, behalve als de specificatie van de bestelling niet voldoet aan de eisen. Ik betwijfel of fiets frames uberhaubt getest worden, zoals veel andere producten op de weg. Auto’s moeten crash testen doen, wielen moeten vermoeidheids testen doen, etc, etc.
Ik ben benieuwd, gelden er ook veiligheidseisen voor fietsen?
Lubbi schreef:
zo 21 apr, 2024 16:42
Is er eigenlijk al iets meer bekend waarom deze frames breken? Staal breekt niet maar zo, behalve als de specificatie van de bestelling niet voldoet aan de eisen.
Dat is maar één van de mogelijke redenen.
#2 Een andere reden is dat het voorwerp toch zwaarder belast wordt dan de constructeur gedacht had, waarbij je piekbelastingen en herhalende belastingen moet onderscheiden.
#3 Nog een is dat de constructeur een ontwerpfout heeft gemaakt, die er daarna niet meer uit is gehaald.
#4 Nog een dat de productie zich niet aan de eisen van de constructeur heeft gehouden, op welke manier dan ook.
#5 Verder kun je verzinnen dat het materiaal wordt aangetast op een manier waar de constrcuteur geen rekening mee heeft gehouden.
Er zijn vast nog redenen, maar staal breekt in ieder geval prima als een van bovenstaande dingen gebeurt en er is niet genoeg reserve ingebouwd om dit op te vangen.

Dát de frames van Babboe op de plek van de breuken zwaar worden belast is duidelijk. Fietsen met één buis worden sowieso plaatselijk zwaar belast. Vervolgens heb je in dit geval het stuur hoog boven het gewraakte punt en kan de bestuurder dus zelf een flinke torsiekracht uitvoeren. Bovendien zijn dit driewielers die dus op elk moment dat je met het rechter- dan wel linkerwiel ergens op terecht komt - opritje etc. - een knauw krijgen. Met kinderen erin zijn ze bovendien stevig beladen. Maar ook dat kun je sterk genoeg maken.

Qua regels zijn er meen ik te begrijpen geen wettelijke constructie-eisen. Wel conformeren fabrikanten zich vrijwilling aan bepaalde normen, waaronder een aantal Europese normen voor bakfietsen, die vanaf 2022 beschikbaar zijn gekomen. Maar zover ik weet zijn die niet wettelijk verplicht. En zelfs dan is een norm geen garantiemiddel.
(Lees op https://www.nen.nl/nieuws/consumentenza ... kfietsen-/)