Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 135mm OLD + 50mm chainline 3x9 spd - Forum Wereldfietser

135mm OLD + 50mm chainline 3x9 spd

Ben bezig mijn fiets rijklaar te maken (3x9 speed) en dacht laat ik mijn square taper trapas eens vervangen voor een Shimano Hollowtech; als het goed is zijn deze stijver en hopelijk loopt mijn ketting dan niet meer tegen mijn voorderailleur aan elke keer als ik op de grote ring zit en kracht zet.

Maar als je over gaat naar Hollowtech dien je uiteraard ook de crankset te vervangen. Is uiteindelijk de FC-MT201-3 geworden met drie bladen. Blijkt echter dat deze crankset een chainline heeft van 50mm. Terwijl voor zover ik het begrijp voor een 135mm OLD zoals bij mij, de ideale chainline iets van 47,5mm is. (in elk geval volgens Sheldon Brown) en dat 50mm chainline eigenlijk meer bedoeld is voor bredere achterassen. (of zie ik dat toch weer verkeerd?) Maar op de productpagina van deze crankset staat echter dat hij wel weer bedoeld is voor 135mm OLD achterassen...

Dus hoe zit het nou, kan ik vooruit met mijn huidige samenstelling van 50mm chainline crankset icm 135mm OLD achteras of zal ik toch genoodzaakt zijn om een crankset te zoeken met een chainline van 47,5mm?

Benieuwd naar de reacties van kenners en ervaringsdeskundigen!
In de tijd van de triples had je geen bredere achterassen dan 135mm, dus genoemde crank is niet gemaakt voor een breder soort achternaaf ofzo. Dus achter ga je die kettinglijn van 50mm wel werkend krijgen.

Vóór hangt het af van je voorderailleur. Zou je even moeten checken of je huidige voorderailleur ruimte heeft om 2,5mm verder naar buiten te gaan. Door het H schroefje los te draaien en aan de kabel te trekken zie je hoeveel verder ie naar buiten kan.

Over square taper vs HT2 zal hieronder een discussie (reacties variërend van "vierkant is beter" tot "hollowtech is wegwerpbrol" tot "met HT2 lagers moet je je bracketpot even vlak laten frezen" tot "ik heb eerlijk gezegd nooit problemen met HT2") losbarsten in 3.... 2.... 1....
je geeft aan: "als het goed is zijn deze stijver en hopelijk loopt mijn ketting dan niet meer tegen mijn voorderailleur aan elke keer als ik op de grote ring zit en kracht zet."

het lijkt mij: het is niet de slapte van de crankset, maar van je frame dat maakt dat bij stevig aanzetten je ketting tegen de kooi van je voorderailleur komt. ik denk dat een moderner crankstel dat niet oplost.

en ik sluit me aan bij de vorige spreker. de 2,5 mm kettinglijn-verschil is op te vangen en af te stellen.
Streglof schreef:
zo 21 apr, 2024 23:27
Ben bezig mijn fiets rijklaar te maken (3x9 speed) en dacht laat ik mijn square taper trapas eens vervangen voor een Shimano Hollowtech
Ik neem aan dat je de nadelen van horrortech ook kent?
https://www.m-gineering.nl/horror.htm

Zoals hoogframe al zegt is de as niet direct waar je aan denkt bij een schapende ketting. Weet ook dat generaties aan tourdefrancerenners ze ook gebruikt hebben.

BTW (!) Wat OLD betekent week ik niet en opzoeken valt tegen.
Leon schreef:
ma 22 apr, 2024 08:28
BTW (!) Wat OLD betekent week ik niet en opzoeken valt tegen.
Over locknut dimension. De truuk is om ‘old hub meaning’ te zoeken.

https://www.halowheels.com/faqs/frame-s ... 0Dimension)
Leon schreef:
ma 22 apr, 2024 08:28
Ik neem aan dat je de nadelen van horrortech ook kent?
https://www.m-gineering.nl/horror.htm
Ach, ik ben zonder problemen een heel continent over gefietst met hetzelfde setje HT2 lagers van € 15 hoor.

Bracketpot van mijn frame was wel goed gevlakt van tevoren.
Grandonneur schreef:
ma 22 apr, 2024 09:17
Leon schreef:
ma 22 apr, 2024 08:28
BTW (!) Wat OLD betekent week ik niet en opzoeken valt tegen.
Over locknut dimension. De truuk is om ‘old hub meaning’ te zoeken.
Ik hou meer van het Nederlands.
Leon schreef:
ma 22 apr, 2024 10:29
Grandonneur schreef:
ma 22 apr, 2024 09:17
Leon schreef:
ma 22 apr, 2024 08:28
BTW (!) Wat OLD betekent week ik niet en opzoeken valt tegen.
Over locknut dimension. De truuk is om ‘old hub meaning’ te zoeken.
Ik hou meer van het Nederlands.
Over locknut dimension. De truc is om ‘old hub meaning’ te zoeken.
hoogframe schreef:
ma 22 apr, 2024 08:17

het lijkt mij: het is niet de slapte van de crankset, maar van je frame dat maakt dat bij stevig aanzetten je ketting tegen de kooi van je voorderailleur komt. ik denk dat een moderner crankstel dat niet oplost.
Dan zou ik dus bij elke stevige zet in plaats van de as de gehele trapasbehuizing verdraaien t.o.v. de voorderailleur? Is mijn oude stalen Koga Terraliner echt zo slap dan?
Alles waar je kracht op zet buigt dus als het geheel te veel buigt is dat een optelsom van delen. De hoeveelheid materiaal in een frame rond de trapas zou je misschien wel verbazen hoe weinig dat dat is.
De frames van de stalen Terraliners zijn daarbij niet beroemd om hun stijfheid.
Maar zelfs dat allemaal wil denk ik niet zeggen dat je ketting moet schrapen bij kracht zetten.
Shrek schreef:
ma 22 apr, 2024 06:06

Vóór hangt het af van je voorderailleur. Zou je even moeten checken of je huidige voorderailleur ruimte heeft om 2,5mm verder naar buiten te gaan. Door het H schroefje los te draaien en aan de kabel te trekken zie je hoeveel verder ie naar buiten kan.
Mijn voorderailleur moet 50mm chainline aankunnen volgens de specs. Maar waar het mij eigenlijk het meeste om ging is de stand v/d ketting in de lagere versnellingen tijdens het klimmen. Staat de ketting dan niet veel te scheef in het lagere verzet?
2,5mm verschil op de crankset. Wat zou dat doen met de hoek die de ketting naar de cassette maakt denk je? en, waarom zou dat er toe doen?

Waar je nog een probleempje zou kunnen tegenkomen: je huidige derailleur is (waarschijnlijk) optimaal voor grotere kettingbladen zoals 44t of 48t. Nu moet ie zometeen 40t als grootste blad schakelen? de bocht van de kooi van het derailleur kan te flauw zijn om ook goed naar het kleinste blad te schakelen. Ik heb zelf wel eens (tip van het www) de kooi van de derailleur wat afgedremeld om hem net wat te kunnen laten zakken. dat hielp het schakelen van middelste naar kleinste blad.
Grandonneur schreef:
ma 22 apr, 2024 14:17
2,5mm verschil op de crankset. Wat zou dat doen met de hoek die de ketting naar de cassette maakt denk je? en, waarom zou dat er toe doen?
Om dezelfde reden dat cross chaining over het algemeen wordt afgeraden? Slecht voor de ketting toch? Dacht ik?
Grandonneur schreef:
ma 22 apr, 2024 14:17
je huidige derailleur is (waarschijnlijk) optimaal voor grotere kettingbladen zoals 44t of 48t.
Grootste blad is 44T, kleinste 22T
Anyway, ik denk dat ik het gewoon maar moet gaan proberen en wat testritjes moet gaan maken. Mochten er problemen optreden, dan maar weer gewoon terug naar de vierkante trapas.
Precies. of de eventuele probleempjes oplossen. Het hoeft niet in één keer precies goed te staan.

PS als je toch bezig bent zou ik gelijk even kabels voorderailleur meenemen, als die al even mee gaan. Kan net het verschil maken.

Succes en laat even weten of het gelukt is.
We zijn ondertussen weer een tijdje verder dus ik denk ik doe even een kleine update. Bleek dus dat het euvel van een aanlopende ketting v/d voorderrailleur waarschijnlijk niet lag aan de trapas maar aan de voorderailleur zelf, die verbogen was en zelfs een scheurtje had. Zelfs met de nieuwe trapas liep hij aan.
Anyway, nieuwe voorderailleur gemonteerd en geen aanlopende ketting meer!

Interessant weetje trouwens is dat deze nieuwe Deore voorderrie (FD-T6000-H3) zo goed als identiek is aan mijn oude XT voorderrie (FD-T8000-H3). Afgezien van het XT of Deore logo zien ze er EXACT hetzelfde uit, alleen kost deze Deore een stukje minder. Dus voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe 3X10 voorderrie, doe er je voordeel mee!

Gisteren voor het eerst een goede testrit kunnen maken en kettinglijn lijkt wel ok te zijn. Waarschijnlijk zou de kettinglijn wel optimaler zijn geweest met mijn oude vierkanten trapas maar twijfel nog om die er weer in te zetten omdat ik de hollowtech lagers heb vastgezet met blauwe loctice (243.) Achteraf is dit misschien stom geweest maar de overweging kwam voort uit het feit dat de schroefdraad van de bracketpot van mijn oude tweedehands stalen terraliner behoorlijk uitgevreten was door roest.