Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De NS en de liefde voor de fiets (?) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De NS en de liefde voor de fiets (?)

Grandonneur schreef:
ma 22 apr, 2024 10:12
ach het wachten is op de eerste accu die besluit in de trein in de fik te vliegen. Waarschijnlijk eentje van zo'n micro(vouw)bike die hier volop met de trein mee komt. Benieuwd hoe die dampen zich gaan gedragen in een grote rups zonder raampjes die open kunnen.
Dan is het gauw gedaan met elk vervoermiddel per trein. Wel zo overzichtelijk.
In Canada is het al gebeurd. Het is met een sisser afgelopen maar men is aan het denken gegaan begrijp ik.
https://www.cbc.ca/news/canada/toronto/ ... -1.7072547
Maar als een e-bike-accu acuut fors in de hens gaat in een coupe gaat het inderdaad helemaal fout.
"NS is voornemens om ligfietsen en tandems niet langer toe te staan als reguliere
fiets in de trein vanwege de afmetingen van deze type fietsen. Deze veroorzaken
namelijk hinder in de trein."


Om hoeveel tandems en ligfietsen gaat dit werkelijk in de praktijk? Er zijn landen waar je voor een tandem twee fietskaartjes moet kopen.

"NS is daarom voornemens om de voorwaarden om de vouwfiets gratis mee te
nemen in de trein aan te passen door een maximale afmeting toe te voegen,
namelijk een afmeting van 86 centimeter (lengte), 45 centimeter (breedte) en
80 centimeter (hoogte)."

Lijkt mij een prima zaak. Er zijn ook zware fatbikes, die opgeklapt kunnen worden. Deze nemen een enorme ruimte in. Ik zie ze nog niet vaak in de trein, maar de olievlek in Amsterdam breidt zich uit tot heel Nederland.


"Vouwfietsen dienen tijdens de trein compleet ingevouwen te zijn en mogen niet
gestald worden op één van de fietsplekken in de trein. "


Lijkt mij prima. Voor opgeklapte vouwfietsen zijn voldoende plekken elders in de trein.
Van de week een discussie in de trein. Een dame had haar vouwfiets geplaatst op een plek voor betaalde fietsen. Ze was ernaast op het klapstoeltje gaan zitten op een ander stoeltje had zij haar tas geplaatst.
Er kwamen dirie reizigers met gewone fietsen in de trein. De vrouw weigerde plaats te maken.



'Vouwfietsen die groter zijn dan deze afmeting worden beschouwd als een fiets,
waarvoor de algemene voorwaarden voor het meenemen van de fiets gelden."


Gelijke monniken, gelijke kappen.
Maximale afmetingen vouwfiets lijkt me prima: ik ga ook weleens met een vouwfiets in de trein en als er plaats genoeg is ben ik te lui om hem in te klappen. Als het druk is in de trein valt het nog niet mee je vouwfiets ergens onder ter brengen.
Maximale afmetingen gewone fiets lijkt me ook prima, alles wat daarbinnen valt normale tarief en alles wat daarbuiten valt dubbel tarief ipv vervoer weigeren.
ligfiets M5.jpeg
ligfiets M5.jpeg (53.11 KiB) 341 keer bekeken
volgens mij neemt een gemiddelde 'normale fiets' drie zitjes in beslag, want vaak kan ik evt. nog op het vierde zitje zitten. Ligfietsen zijn er in 'minimale' maar ook in 'maximale' uitvoeringen. Dit 'zadel' is behoorlijk smal wat ik zo zie, maar je hebt ook veel bredere, dus zullen er niet zoveel fietsen evt. tegen elkaar gezet kunnen worden. Het éne pedaal leunt hier tussen de zitjes; kan volgens mij net niet boven een zitje gesitueerd worden, waardoor je fiets dus meer lengte of juist breedte in beslag neemt, indien je de pedaal tegen het zitje laat leunen.
Wij hadden een aantal jaren lang een tandem, en daarbij was het best wel puzzelen om hem in de fietsplekken te laten passen. Die zijn ook niet in alle treinen even lang.
Fietsen zijn inderdaad wel flink groter geworden met de moderne trend naar brede sturen op stadsfietsen. Ook in stallingen is dat wel een ding.
In het algemeen denk ik dat de NS wel wat verbeeldingsvoller zou kunnen zijn als het om fietsen gaat, maar dat gebruikers ook zullen moeten accepteren dat fietsen voor NS wel een uitdaging zijn. Het in en uit stappen kan langer duren, zeker bij oudere treinen met een hoge instap, en bij zware ebikes. Lang niet alle fietsers lijken zich ervan bewust te zijn dat ze toch echt hun uiterste best moeten doen geen vertraging te veroorzaken. De NS zou kunnen kiezen voor wat meer en ruimere fietsplaatsen, en de tarieven wat te verhogen. Op dit moment lijkt fietsvervoer mij voor NS nauwelijks rendabel, en dan kan ik me voorstellen dat de NS er eigenlijk van af wil.
fud0 schreef:
zo 28 apr, 2024 09:14
ligfiets M5.jpeg
volgens mij neemt een gemiddelde 'normale fiets' drie zitjes in beslag,
Daarom zijn de fietsplaatsen in de nieuwe ICNG drie plaatsen breed natuurlijk. Voor alles wat groter is wordt het krap. (foto Bart van Tricht voor Railvolution)
Afbeelding
Op dit moment lijkt fietsvervoer mij voor NS nauwelijks rendabel,
Fietsvervoer is zeker niet rendabel, want zoals al geconstateerd neemt een fiets 3 zitplaatsen weg. Echter het draagt wel bij aan een mobiliteitssysteem met minder auto, dus het meenemen van de trein door NS zou zeker door de overheid gesubsidieer/afgedwongen moeten worden en dan moet het toch echt richting het Duitse systeem met een hele afdeling voor de fiets op een vooraf aangegeven plaats.
Bert van Sprang schreef:
zo 28 apr, 2024 14:32
Op dit moment lijkt fietsvervoer mij voor NS nauwelijks rendabel,
Fietsvervoer is zeker niet rendabel, want zoals al geconstateerd neemt een fiets 3 zitplaatsen weg.
Naast het rendementsdenken bestaat er toch ook nog zoiets als servicegericht denken.
Of niet?

Jan
Lang verhaal samengevat: daar worden degenen die er over gaan niet op afgerekend.
De fiets neemt misschien wel 3 plaatsen in maar die waren gemiddeld genomen toch niet bezet. Je mag je fiets immers alleen buiten de spits meenemen. Ik kan me wel voorstellen dat daar een wat grotere beperking komt, op de randen van de spits is het vaak nog te druk om comfortabel je fiets mee te nemen.
Dat NS weinig liefde voor het fietsen heeft is niets nieuws, de enige reden dat ze er niet mee stoppen is omdat in de vervoerconsessie van NS staat dat ze het meenemen van fietsen moeten facitliteren. In de huidige superstrakke dienstregeling is geen ruimte voor langdurig in- en uitstappen en ook stations zijn steeds minder ingericht om je fiets mee te nemen naar het perron (zie station Delft).
De volgende stap is dat NS geen fietsen meer wil meenemen, want fietsers die in en uitstappen veroorzaken vertraging.
De stap daarna is dat NS geen passagiers meer wil meenemen, want passagiers die in en uitstappen veroorzaken vertraging.
Dat hebben ze volledig aan zichzelf te danken. Ze bouwen standaard niet te halen overstappen in. Ook voor mensen die (al dan niet tijdelijk) minder ter been zijn, maar ook zeker voor fietsers. Fietsen over de perrons mag dan niet, terwijl dat soms noodzakelijk is om bepaalde overstappen te kunnen halen. Vervolgens zijn er de fietscoupés waar je dan gebruik van moet maken. Soms moet je daarvoor 70 meter lopen. Die tijd hebben de (hoofd)conducteurs dan niet want ze moeten op hun fluitje blazen. Vervolgens moet je als fietser gaan rennen en dan maar in een niet-fietscoupé je fiets stallen.

Eén grote bende is het.