Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winora Yakun 12 framemaat advies - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Winora Yakun 12 framemaat advies

math schreef:
wo 24 apr, 2024 12:50
Hoe hoog staat bij jouw fiets het zadel ten opzichte van het stuur (dwz, de handgrepen! ) ?
13 cm. Van mijn rug moet ik tamelijk rechtop zitten.
Zadel 13 cm boven de handgrepen ?? Ongelofelijk !
Je moet inderdaad niet alles geloven. :D Ik hou het op een communicatiefout.
In een poging om de geometrie van de Winora beter te begrijpen heb ik hem maar eens tegen mijn Union gezet. Zo goed mogelijk op schaal, waarbij ik de trapassen zo goed mogelijk heb opgelijnd.

De zitbuishoek van de Union meet ik op ongeveer 72 graden.

Afbeelding
Mooi gedaan. De trapas zit niet waar je hem zou verwachten. Als je de groene fiets een aantal cm naar achteren schuift zitten stuur en zadel op dezelfde plek als bij de fiets er achter, maar zit de trapas anders.
Het is alsof de trapas op een andere plek in de e-bikeunit had moeten zitten.
Leon schreef:
wo 24 apr, 2024 18:04
De trapas zit niet waar je hem zou verwachten.
De 'BB drop' is bij de Winora 60mm, gelijk aan de Koga WorldTraveller. Typisch voor de moderne reisfiets die vooral op off-road adventures is gericht.

Klassieke toerfietsen zitten eerder rond de 70mm.
Ik bedoel in horizontale richting.
Leon schreef:
wo 24 apr, 2024 18:04
De trapas zit niet waar je hem zou verwachten. Als je de groene fiets een aantal cm naar achteren schuift zitten stuur en zadel op dezelfde plek als bij de fiets er achter, maar zit de trapas anders.
Ik vind dat je bij een vergelijking in ieder geval de trapassen gelijk moet zetten. Dat is tenminste één gelijk contactpunt.
Wat ik mis is informatie over de maten. De Union fiets lijkt me, in klassiek framegroottes, minstens 60 cm. Welk Winora frame is gebruikt in dit plaatje ?

Wat je meteen ziet is dat de wielbasis van het Winora frame veel langer is dan van de Union. Die Winora is niet gemaakt op wendbaarheid. Dat is ook niet zo belangrijk voor e-bikes. De Winora is gemaakt op rechtuit-stabiliteit.

Het zadel van de Union staat verder achter de trapas dan bij de Winora. De meeste fietser kunnen iets meer kracht zetten op de pedalen vanuit een zitpositie waarbij ze de benen naar voren kunnen strekken. Bij de Winora strek je de benen meer verticaal. Maar een e-bike is ontworpen voor mensen waarbij de motor de ontbrekende lichaamskracht aanvult. Begrijpelijk dus, die verschillen.

Verder staat het stuur van de Union, daarmee bedoel ik uiteraard de handgrepen, véél lager dan het zadel. Dat zorgt voor een gestrekte, aerodynamische positie. Het zwaartepunt van het bovenlichaam van de fietser ligt tussen zadel en handgrepen. Dat zorgt voor veel druk op de handen, tenzij je sterke core-spieren hebt. Die moet je dan wel hebben of trainen.
Het stuur van de Winora is nog niet afgesteld op een specifieke eigenaar. Maar de suggestie is duidelijk : de handgrepen staan veel hoger dan het zadel. Dat is de typische comfortabele rechtop-positie van de meeste e-bikes en zorgt voor weinig druk op de handen.

Ik zeg het daarom nog maar eens : een steilere zadelbuishoek brengt het zadel dichter bij het stuur en zal het comfort niet nadelig beïnvloeden. Het is maar één van de elementen van de optimale contactdriehoek, maar hij werkt de goede kant op voor e-bike gebruikers.
bikefitting.png
bikefitting.png (101.65 KiB) 375 keer bekeken
math schreef:
wo 24 apr, 2024 21:42
Ik zeg het daarom nog maar eens : een steilere zadelbuishoek brengt het zadel dichter bij het stuur en zal het comfort niet nadelig beïnvloeden. Het is maar één van de elementen van de optimale contactdriehoek, maar hij werkt de goede kant op voor e-bike gebruikers.
Correct me if I'm wrong, maar als ik zoek op plaatjes van hedendaagse e-bikes dan zie ik er geen die zo'n steile zitbuishoek heeft. Daarbij heeft deze bovendien nog een zadelpen zonder terugstand.
math schreef:
wo 24 apr, 2024 21:42
Wat ik mis is informatie over de maten. De Union fiets lijkt me, in klassiek framegroottes, minstens 60 cm. Welk Winora frame is gebruikt in dit plaatje ?
De Union is 64cm, center-to-top. De bovenbuis is relatief kort: 55cm. Van de Winora weet ik de maten niet, dat geeft de website niet aan. Ik heb dus maar de wielen gebruikt om de schaal zo goed mogelijk gelijk te krijgen. De Winora heeft 650B-wielen, de Union 700C.
math schreef:
wo 24 apr, 2024 21:42
Verder staat het stuur van de Union, daarmee bedoel ik uiteraard de handgrepen, véél lager dan het zadel. Dat zorgt voor een gestrekte, aerodynamische positie. Het zwaartepunt van het bovenlichaam van de fietser ligt tussen zadel en handgrepen. Dat zorgt voor veel druk op de handen, tenzij je sterke core-spieren hebt. Die moet je dan wel hebben of trainen.
Ik ben bepaald geen getrainde atleet, en van sterke core-spieren moet ik het ook niet hebben. 90% van de tijd rijd ik met de handen op het stuur, meestal net achter of op de remgrepen. Alleen met tegenwind zijn de beugels wel fijn.

Het Union-frame (het was oorspronkelijk een Sapporo) is vanwege zijn maten een van mijn favorieten. De lange zitbuis en korte bovenbuis leveren een hele prettige 'French fit' op.

Maar als ik je goed begrijp, dan gelden voor e-bikes eigenlijk andere geometrieregels dan voor fietsen. Wellicht zou je ze eerder met bromfietsen moeten vergelijken?
De geometrie van deze hedendaagse fiets met hulpmotor lijkt mij wel ok.
322485996_679038587246689_6529235333653789383_n.jpg
non-fixie schreef: Maar als ik je goed begrijp, dan gelden voor e-bikes eigenlijk andere geometrieregels dan voor fietsen. Wellicht zou je ze eerder met bromfietsen moeten vergelijken?
Helemaal eens. Zelf heb ik het idee er wordt gekocht wat goed smoelt.
Waarschijnlijk ontstaan door moderne technieken en materialen daarmee kan je ontzettend veel vormen en modellen maken. Voorheen moesten ze het doen met bosje stalen pijpen.
In de winkel maakt het niet uit hoe die fiets zit en rolt. De mensen die meer willen gaan fietsen doen een paar keer een miskoop.
Zelf ben ik ook zo begonnen met mijn racefiets.
Waarom zat ik op mijn stadsfiets beter als mijn fiets van titanium. https://www.youtube.com/watch?v=OxJs9XxSCNg
Dat 'bosje stalen pijpen' is toch echt iets anders dan waar de verwarmingsmonteur mee komt.
non-fixie schreef:
do 25 apr, 2024 00:17
Van de Winora weet ik de maten niet
Ik heb even in het plaatje de pixelafstanden gemeten. De achtervork is 1287 pixels, de zitbuis 1370. Dat is 1,0645x zo veel. Omdat de achetrvorken van alle maken frames identiek zijn met 472 mm is de zitbuis van de fiets in het plaatje 502 mm. De fiets in het plaatje is er dus waarschijnlijk een met maatje 50.
Ja dat klopt. Een monteur van stand komt met lange lengtes.
De MTB's van nu hebben zo'n steile zitbuishoeken. Het is een beetje the flavour of the month heb ik de indruk. De eigenlijke trend is het steeds flauwer worden van de balhoofdhoek (onder de 70°), waardoor de zadelbuis mee 'naar voor moet kantelen' om het gewicht van de fietser min of meer centraal op de fiets te houden. Klimmen gaat veel efficiënter met een steile zitlbuis zeggen de fans van dit ontwerp, niet onlogisch, als je het voorwiel een halve meter omhoog tilt wordt de steile zitbuishoek weer 'normaal'.
Schermafbeelding 2024-04-25 om 08.03.41.png
Schermafbeelding 2024-04-25 om 08.03.41.png (338 KiB) 250 keer bekeken

Mijn gevoel zegt, dat fietst voor geen meter op het vlakke. De looks zijn in het ontwerp van die Minora denkelijk belangrijker geweest dan welke andere overweging ook (comfort, rijgedrag). Balhoofdhoek is traditioneel (72/73°) maar het frame is gewoon een stuk langer gemaakt, waardoor de zitbuishoek de onnodig grote reach moet compenseren. Alle (èchte) fietsen met steile zitbuizen (van triathlon tot die mtb's) zijn ontworpen voor maximale prestatie, beetje zinloos (en zeker ironisch) om dat concept te gebruiken op een fiets met hulpmotor.
Wordt toch potverdorie nog spannend hoe de nieuwe fiets van Nick straks gaat bevallen.
Ik zie dat de Winora 750 Wh accu aan boord heeft. Dat zit in de onderbuis ingebouwd. Om die hoeveelheid cellen kwijt te raken in een relatief slanke buis heb je een minimum lengte aan buis nodig waardoor je volgens mij tegen deze geometrie aan loopt. Ik ben benieuwd, het voordeel van elektrisch is natuurlijk dat efficiëntie bij trappen niet meer één van de belangrijkste criteria zijn. Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk wordt en hoe het bevalt.

De koga met een vergelijkbaar accupakket heeft een veel dikkere onderbuis lijkt het.
Afbeelding
Afbeelding
non-fixie schreef:
do 25 apr, 2024 00:17
Maar als ik je goed begrijp, dan gelden voor e-bikes eigenlijk andere geometrieregels dan voor fietsen.
Ik beschouw e-bikes ook als fietsen, alleen minder sportief. Ik heb bij de aanschaf van mijn reisfiets al andere geometrieregels gebruikt dan voor mijn MTB en mijn racefiets. De houding op mijn MTB, met het stuur lager dan het zadel, houd ik geen uren vol. Met een stuur dat enkele centimeters hoger staat dan het zadel en een frame met een minder grote reach lukt dat wel.
Leon schreef: Correct me if I'm wrong, maar als ik zoek op plaatjes van hedendaagse e-bikes dan zie ik er geen die zo'n steile zitbuishoek heeft.
Ik heb me nooit verdiept in de geometrie van e-bikes en weet er niets van. Gezond verstand zegt me dat aerodynamica daar geen prioriteit is en een comfortabele zitpositie wél.

De topic-opener vroeg hier of hij er verstandig aan doet om een kleinere framemaat te nemen. Ik denk van wel. De discussie over geometrie is een afdwaling. Ik ben in de discussie gesprongen toen er bedenkingen bij de steile zitbuishoek van de Winora werden gezet. Daar begrijp ik niets van. Die steilere zitbuishoek werkt juist de goede kant op voor e-bike gebruikers.
Hallo allemaal!

Hier dan eindelijk weer een reactie van mijn kant.

Vandaag is de Winora Yakun 12 met framemaat 55 opgehaald en tegelijkertijd de Winora met framemaat 50 geleverd.

Ik kan jullie vertellen dat deze maat mij veel beter past! Zit nu licht voorover gebogen en zou zelfs nog meer rechtop kunnen zitten. Voor mij ideale houding zo. Beetje voorover en toch sportief. Kwa stuurgedrag een geweldige fiets. Kan lekker strak een 180graden bocht nemen zonder het gevoel te hebben dat de fiets onstabiel wordt. Rechtuit is de fiets heel stabiel! Met losse handen gaat de fiets niet zwabberen. Niet dat ik nou met losse handen ga fietsen, maar je merkt dan wel dat de fiets mooi strak rijdt. Ik begrijp overigens de gehele discussie over de steile zitbuis niet. Kijkend naar mijn Orbea OIZ H20 fully mountainbike en Scott Scale 925 hardtail dan is de hoek van de zitbuis ook redelijk steil, maar toegegeven, bij de Winora is deze nog steiler. Ik ervaar hier eigenlijk geen nadelen mee. Bij beide mountainbikes zit ik wel meer voorover. De Winora Yakun 12 is toch meer een fiets gericht op avontuurlijke ritten offroad, maar onroad is deze fiets ook heel geschikt heb ik vandaag ontdekt. Het was even een gok om te nemen maar uiteindelijk blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Enige wat ik nog wel ga veranderen is het zadel. Deze is vrij hard. Meer een MTB zadel. Nu even op zoek naar een mooi comfortabel zadel die goed past bij dit type fiets past.

Zie bijlage!

Bijlagen

Nick_NG66 schreef:
za 27 apr, 2024 00:30
Vandaag is de Winora Yakun 12 met framemaat 55 opgehaald en tegelijkertijd de Winora met framemaat 50 geleverd.
Ik kan jullie vertellen dat deze maat mij veel beter past!
Goed om te lezen. Veel plezier met je nieuwe fiets!