Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets als leek welke is het beste? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets als leek welke is het beste?

143 berichten
Dat is wel grappig. Rondo en NS zijn van dezelfde eigenaars :)

En tja als ik het budget had zou ik erg blij worden van de rondo.. wat een mooie fietsen.

Maar toch eerst, TS, begin helder te krijgen wat je mee wilt nemen. Als dat helemaal niet op zo’n fiets gaat passen is de overweging zinloze tijdsbesteding.
Edwin* schreef:
do 25 apr, 2024 23:58
(De compensatie voor één van mijn tekortkomingen, leeftijd, is 2 x 10 i.p.v. 1 x 11 😊)
Je ook alvast een stopcontact laten maken. Klaar voor de toekomst! :D
Zelf ben ik in mijn fietsenhok natuurlijk al op het ergste voorbereid.
Rikkertvld zal dat inderdaad voorlopig allemaal vast niet nodig hebben. 8)
Afbeelding
Grandonneur schreef:
vr 26 apr, 2024 09:18
Dat is wel grappig. Rondo en NS zijn van dezelfde eigenaars :)

En tja als ik het budget had zou ik erg blij worden van de rondo.. wat een mooie fietsen.

Maar toch eerst, TS, begin helder te krijgen wat je mee wilt nemen. Als dat helemaal niet op zo’n fiets gaat passen is de overweging zinloze tijdsbesteding.
Ik heb de spatborden op de vliering liggen. Maar het zou voor dagelijks gebruik handig zijn om de spatborden erop te hebben.
rondo mutt met spatborden.jpg
De Rondo Mutt AL is trouwens een stuk duurder geworden (iets meer dan 24%!) dan wat ik en een paar jaar geleden voor betaald heb... :shock:

Alleen de kleur van de banden zijn anders (ook wel kekke bandjes zo 8) .)
Bedankt voor de reacties.

Ik ben niet van plan veel te sleutelen aan de fiets heb echt twee linkerhanden en heb daar geen tijd en zin in. Vandaar misschien ook de overweging voor een nieuwe of een wat mooiere tweedehands fiets. Laat ik duidelijk zijn dat ik geen stadsfiets of iets wat daarop lijkt zoek, deze fiets is echt voor ernaast voor langere ritten zowel gwn in zomer als langere trekkingstochten met tent etc.

De fiets die ik nu al heb is een goede hybride fiets.
Kona Rove zou ook een optie kunnen zijn. geweldig veelzijdige fiets. Die kun je in Rotterdam zo kopen https://rat-bikes.com/kona-rove.html#162=1766

Een alu versie hebben bij bike24 ook in 58 en dan is ie nog een stuk goedkoper.

Je zou ook eens langs kunnen rijden bij 12gobiking in Moordrecht, tot €1500 valt daar best wel wat te vergelijken.
Het lukte me niet om je een foto van onze kampeer set-up te mailen. Maar zo zijn wij dus op pad geweest (kamperen).

thumbnail_IMG_1563.jpg
Onder de elastieken namen we de flipflops en een zitmatje van Decathlon mee, zie: https://www.decathlon.nl/p/zitpad-in-sc ... mc=8493400

Onze zoon van (bijna) 17 heeft een Kona Rove NRB. Ook hij fiets met een bikepacking set-up, gecombineerd met een paar kleine Ortlieb voortassen.

Zie: https://www.bikesuperior.com/nl/kona-ro ... 49920.html

Kona Rove NRB.jpg
rikkertvld schreef:
do 25 apr, 2024 16:05
Nee niet perse de term kan je loslaten ik wil gewoon fietsen en wildkamperen denk ik.
Volgens mij is wildkamperen in heel Europa verboden, misschien behalve in Albanië.
sjefke schreef:
vr 26 apr, 2024 20:06
Volgens mij is wildkamperen in heel Europa verboden, misschien behalve in Albanië.
Volgens mij ligt het veel subtieler, zolang je maar niet doet alsof het overal wél mag.
Bv. in Schotland of Zweden.
Ik denk dat je in bijna alle afgelegen streken wél mag wildkamperen zolang je je maar netjes gedraagt, naar de aard van het land. Dat vraagt enig inlevingsvermogen in de plaatselijke cultuur, wat tamelijk on-Nederlands is.
math schreef:
vr 26 apr, 2024 20:49
Ik denk dat je in bijna alle afgelegen streken wél mag wildkamperen zolang je je maar netjes gedraagt, naar de aard van het land. Dat vraagt enig inlevingsvermogen in de plaatselijke cultuur, wat tamelijk on-Nederlands is.
Met daarbij de vermelding dat het in officiële natuurgebieden dan meestal weer wel echt serieus verboden is te kamperen. Dat ken ik van Frankrijk en Duitsland.
rikkertvld schreef:
vr 26 apr, 2024 13:26
De fiets die ik nu al heb is een goede hybride fiets.
Bedoel je daarmee je MTB? Nu zijn we, ik tenminste, helemaal benieuwd wat dat voor fiets is. Zeker omdat je nog niet weet hoe je precies op pad gaat. Zie ook de reactie van Wim hierna.
Ik zie hier een heel enthousiaste beginner. Mijn advies zou zijn eerst te kijken hoe je het zelf ervaart, en wat je daarbij het leukste vindt. Op basis daarvan kun je dan besluiten wat de ideale fiets is, waarbij een voldoende stevige gravelbike mij zeker zou bekoren.
Voor nu zou ik toch eerst kijken of die mtb van je geschikt is, en eerst maar eens aan de kampeerbagage denken. Hoe licht kun je het krijgen, en hoe minimalistisch vind je fijn? Als het je lukt om de bagage onder de 12 kg te houden heb je daarna veel keus aan leuke fietsen. Lukt dat niet, dan wordt het een ander verhaal.
Fijn al deze reacties ook over t wildkamperen. Ik ga mijn bagage zo licht mogelijk houden dat moet te doen zijn!
Op dit moment vind ik het nog steeds lastig te bepalen welke fiets ik nou zou moeten kiezen en wat de verschillenden mogelijkheden zijn. Ik neig toch het meeste naar een gravelfiets, maar dan is het ook lastig te bepalen welke framemaat 58 lijkt mij persoonlijk wat aan de krappe kant of is dit per fiets verschillend? Ben zelf 191.

Wat zijn de belangrijkste zaken waar ik op zou moeten letten als ik een nieuwe of tweedehands fiets zou willen aanschaffen?

Alvast bedankt!
Euh, daar gaan links die ik je in mijn eerste reactie gaf over.
rikkertvld schreef:
za 27 apr, 2024 16:46
58 lijkt mij persoonlijk wat aan de krappe kant of is dit per fiets verschillend? Ben zelf 191.
Framemaat in cm zegt echt helemaal 3x niks. Stack/reach geeft meer duiding, google dat.

Ik heb jouw lengte. Mijn racert maat XL is net zo lang als de Rove 58 en het balhoofd is 10mm lager. Dus, voor mij zou de 58 van de rove perfect zijn.
Ik zou eens een bezoekje wagen aan Rat-Bikes in R’dam-Schiebroek, niet zover buj jou vandaan.

https://rat-bikes.com/urban-bicycles/ko ... s_887.html

Kona is prima geschikt voor het bikepacken, hebben in de voorvork vaak ogen/schroefdraad zitten om e.e.a. aan te kunnen bevestigen.

Ze vallen groot uit qua framemaat, dus passen en een proefritje is aan te bevelen.
Ik zit er misschien aan te denken om een fiets te leasen, aangezien ik zzp er ben kan dit relatief voordelig dacht ik. 12 go biking biedt dit aan dus ga daar dinsdag waarschijnlijk even langs om mij te laten informeren.

Vandaag ben ik ook bezig geweest met het uitzoeken van een route, maar ik weet echt niet waar k moet beginnen. Heeft iemand tips? Mijn eisen of wensen zijn, redelijk goed klimaat (droog), beetje onverhard hier en daar is leuk en klimmen vind ik ook wel leuk ik moet uitgedaagd worden. Vakantie zal ongeveer 30 dagen duren en kan heen of terug met de trein of bus als dat nodig is. Daarbij wil ik dus gaan kamperen.
Ik ben bang dat je nu alles veel te moeilijk gaat maken.
Je gaat in hartje zomer.
Koop een goedkope maar lichte (2kg) tweepersoonstent, een gasbrandertje voor schroefblikjes, een simpel matje, een slaapzak van wat tientjes, stop alles in wat goedkope tassen, gooi die achterop je oude MTB/hybride en GA!
Routetip: zuid-oost.

Na een week of twee weet je dan veel beter wat je de volgende wilt en bespaar je je waarschijnlijk een kapitaal aan miskopen die je gedaan zou hebben al je alles in één keer goed had willen doen.
Leon schreef:
zo 28 apr, 2024 14:53
Ik ben bang dat je nu alles veel te moeilijk gaat maken.
Je gaat in hartje zomer.
Koop een goedkope maar lichte (2kg) tweepersoonstent, een gasbrandertje voor schroefblikjes, een simpel matje, een slaapzak van wat tientjes, stop alles in wat goedkope tassen, gooi die achterop je oude MTB/hybride en GA!
Routetip: zuid-oost.

Na een week of twee weet je dan veel beter wat je de volgende wilt en bespaar je je waarschijnlijk een kapitaal aan miskopen die je gedaan zou hebben al je alles in één keer goed had willen doen.
Bedankt voor je advies ik vind het redelijk lastig wat verstandig is. Hierbij nog wat foto s van mijn normale fiets. Als ik zo nog wat filmpjes kijk is mijn mountainbike gewoon prima, alleen deze staat bij mijn ouders achterin de schuur helemaal weggestopt, omdat hun huis te koop staat. Daarnaast zijn ze ook nog op vakantie, misschien ga ik morgen toch een poging wagen om hem uit de schuur te krijgen!
IMG_2131.jpeg
IMG_2132.jpeg
IMG_2133.jpeg
IMG_2134.jpeg
IMG_2131.jpeg
Interessant. Je wilt eigelijk een gravelbike en je laat plaatjes zien van heel sportief (diep) zittende fietsen, maar op je "gewone" fiets heb je je stuur in een extreem rechtoppe houding staan. Ik snap dat je op een stadsfiets graag rechtop zit, maar dit verschil is wel groot. Gelukkig is de fiets op de foto zo bij te stellen. Dat geldt veel minder voor een gravelbike met racebocht! Je zou dus in ieder geval vóór aanschaf van een nieuwe fiets moeten weten hie je wilt zitten op je fiets want de maat en afstelling zijn belangrijker dan de rest.

Best wel kans dat de fiets op de foto de meest geschikte fiets van je is om tassen aan te hangen. dat zou je nu al min of meer kunnen testen als je tassen had. Wel heeft deze fiets al het een en ander meegemaakt (of is niet gepoetst :D ) dus je zou onderdelen die het einde van een reis waarschijnlijk niet halen voor vertrek moeten vervangen.

Ik ben benieuwd naar je MTB.
ik ben nieuwsgierig: wat is op deze fiets de framehoogte (zadelbuislengte) en je zadelhoogte (vanaf midden trapas, langs zitbuis, tot bovenkant zadel)? zou je die voor me willen meten?
heb je verhoudinsgewijs (erg) lange benen?
Die stadsfiets is wel een heel rare (te kleine) maat, en erg gek afgesteld inderdaad.