Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork met vering voor toerfietsen, of niet?... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voorvork met vering voor toerfietsen, of niet?...

Retro schreef:
vr 26 apr, 2024 00:16
Een kanttekening; Het verschil tussen die verende en ongeveerde voorvorken is veel meer dan 200 gram. Het is ongeveer een kilo.
Een kanttekening: dat klopt als je een vaste vork van een kilo vervangt voor een geveerde vork van twee kilo. Het klopt bijvoorbeeld ook als je een vaste vork van 600 gram vervangt voor een geveerde vork van 1600 gram.

Van de hemelsblauwe racert zou ik de vaste vork van 750 gram (fyxation) vervangen voor een fox32 van 1250 gram (maar dat doe ik niet).

De vaste vork op m’n retro mtb weegt 1200 gram.
Leon schreef:
vr 26 apr, 2024 08:58
Bedenk dat het verschil tussen licht en zwaar soms kleiner kan zijn dan je misschien verwacht. Ik heb menigmaal gemerkt dat het veel moeite kost om net iets harder te fietsen, of anderom dat het veel scheelt om net iets langzamer te doen. Het kan dus zijn dat je moeiteloos 5 uur aan een stuk 125 W trapt maar dat je van 150 W trappen binnen een uur helemaal stuk bent.
In de kolom 0% de watts 125 W is 28 en 150 W is 30 lijkt niet veel maar het klopt helemaal. Daarbij 1 kg zwaarder moet je 4 W meer vermogen leveren. Sorry voor mijn afwijking, doe heel erg graag aan feiten en cijfers.

Bijlagen

Leon schreef:
vr 26 apr, 2024 08:58
Bedenk dat het verschil tussen licht en zwaar soms kleiner kan zijn dan je misschien verwacht. Ik heb menigmaal gemerkt dat het veel moeite kost om net iets harder te fietsen, of anderom dat het veel scheelt om net iets langzamer te doen. Het kan dus zijn dat je moeiteloos 5 uur aan een stuk 125 W trapt maar dat je van 150 W trappen binnen een uur helemaal stuk bent.
Dit is wijsheid.

En héél klein beetje langzamer kun je al enorm veel makkelijker en langer volhouden.

O.a. omdat het KH-verbruik eigenlijk exponentieel afneemt met de intensiteit.

Wie (op reis) vér wil fietsen op een dag kan ook veel makkelijk lánger fietsen op een dag, dan harder fietsen.
WimB schreef:
vr 26 apr, 2024 10:01
Wat getallen over watts.
Maar interessanter is dus hoelang en hoe makkelijk je een bepaald % van je FTP kunt volhouiden.

In dat licht is een power profile al best interessant (alleen al om eens naar de vorm te kijken)
Sorry heeft even geduurd maar de kolom stond een kwart gedraaid. En een andere afwijking van mij staat je foto niet OK dan doe ik niet mee.