Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klapband - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Klapband

Leon schreef:
vr 26 apr, 2024 11:53
Wat betreft jouw binnenband: het kan niet anders dan dat er ergens te veel spanning op heeft gezeten,
een lokaal verzwakte plek door hogere temperatuur kan toch een prima oorzaak zijn voor te veel spanning op die plek? en dat 'ie dan dus kan knallen, óók als de passing helemaal in orde is en buitenband op velg aansluit etc.

Bij een band op 2 bar zal het dan eerder plots leeglopen zijn, een band op 8 bar eerder knallen.
Zoals ik zei zit er op een goed passende binnenband helemaal geen spanning, alleen de drukspanng van enkele bar die de binnenband tegen de buitenband drukt. Op die manier kun je de druk erg hoog opvoeren want als je op de platten kant van een laagje rubber staat is dat best sterk
Tijdens mijn afstuderen bij TNO hadden we daar een zogeheten koud-isostatische pers. Daarmee persten we onder water pilletjes van poreus materiaal voordat het gebakken werd tot technische keramiek. Omdat de pilletjes poreus waren moest er iets gevonden worden dat het water in de pers scheidde van de pilletjes. Men had meerdere materialen geprobeerd. Ideaal bleek natuurrubber, dat men gevonden had in de vorm van condooms. Die bleken toen niet verkrijgbaar zonder glijmiddel en dientengevolge hing er in de kantine een waslijn met condooms aan te drogen.
De druk in de pers kon naar ik me herinner oplopen tot 1000 bar.
Leon schreef:
vr 26 apr, 2024 12:11
Zoals ik zei ...
Laten we niet afdwalen naar andere complexe situaties.

Gelukkig praten we over tamelijk zeldzame gevallen. En ik beweer ook niet dat mijn hypothese voor alle klapbanden geldt. Integendeel : het gaat over klapbanden bij een stilstaande (of wellicht in de auto liggende) fiets.
Kenmerkend voor de gevallen waar ik over praat is een groot temperatuurverschil over de omtrek.

Ik heb een plaatje gestolen van Wikipedia van een doorsnede van een opgepompte fietsband en er twee dingen bijgevoegd : de ene kant is heet en de andere kant is koel.
Klapband.png
Klapband.png (49.54 KiB) 293 keer bekeken
Wat kan er nu gebeuren? De binnenband was oorspronkelijk gelijkmatig elastisch opgerekt. Nu is er een situatie met een groot temperatuurverschil over de omtrek. De hete kant rekt veel makkelijker dan de koele kant. De binnenband aan de koele kant zal relatief krimpen, dus dikker worden, en aan de hete kant expanderen (dus dunner worden). Dat kan er in een exceptionele situatie toe leiden dat de dunne kant scheurt.
Dit is mijn (speculatief) mechanisme

Ik bedenk nog even dat dit mechanisme ook kan optreden bij een rijdende fiets met een heel hete velg en een gekoeld loopvlak.
math schreef:
vr 26 apr, 2024 12:40
De binnenband was oorspronkelijk gelijkmatig elastisch opgerekt.
Een passende binnenband is helemaal niet opgerekt, dus als hij 1000x strakker gaat zitten zit er nog steeds geen spanning op.
Wat is de rol van de (opwarmende) lucht in de band?
Dat had math vanmorgen al uitgerekend:
math schreef:
vr 26 apr, 2024 10:45
Het oplopen van de druk door opwarming als oorzaak, acht ik erg onwaarschijnlijk. De druk loopt op met de absolute temperatuur, dus de temperatuur in graden Celcius + 273. Stel dat op een mooie zomerse dag de band van 25° naar 80° opwarmt, dan is de drukstijging een factor 353/295 = 1,2. De meeste banden zijn ontworpen met zo'n veiligheidsmarge ten opzichte van de aanbevolen druk.
Leon schreef:
vr 26 apr, 2024 12:49
Een passende binnenband is helemaal niet opgerekt, dus als hij 1000x strakker gaat zitten zit er nog steeds geen spanning op.
Ik heb hier een nieuwe 27.5" binnenband voor 1.9" - 2.5" breedte. De omtrek van deze band is 10,5 cm.
Een gebruikte 27.5 x 2.25" buitenband meet aan de binnenkant een omtrek van 14,5 cm (onderkant hieldraad tot onderkant hieldraad). Daar komt in opgepompte toestand nog de velgholte bij.
Die binnenband wordt dus zeker opgerekt.
Ziedaar het probleem.
Leon schreef:
vr 26 apr, 2024 12:11
Zoals ik zei zit er op een goed passende binnenband helemaal geen spanning, alleen de drukspanng van enkele bar die de binnenband tegen de buitenband drukt.
Leon schreef:Ziedaar het probleem.
Ik ga niet alle binnenbanden en buitenbanden die ik hier heb liggen opmeten, maar ik durf te stellen dat geen enkele binnenband aan jouw omschrijving van 'goed passend' voldoet. Ze zijn allemaal opgerekt als ze op de aanbevolen druk gepompt zijn. Correct me if I am wrong.

Daarmee is er nog niet noodzakelijk een probleem, want wat mij enkele keren overkomen is, blijkt vrij zeldzaam. Het is misschien wel een reden om binnenbanden niet aan de grenzen van wat in de specificaties staat te gebruiken en voor jou een reden om in het vervolg wat minder stellig te zijn in je beweringen.
Ik geef toe dat ze aan het strakke eind van de specificatie erg strak staan. Wat mij betreft zijn die specificaties dan ook te ruim. Het voordeel voor de fabrikant is dat hij een lichte band verkoopt.
Wat ik zelf goed passend vind zit meer aan het andere eind van de specificatie, en daar kun je de spanning op de binnenband verwaarlozen. Maar dat begreep je al.

Het verbaast me dat er nog geen tubelessfan is opgedoken die breed grijnzend verkondigt zich niet in deze problemen te herkennen. :D