Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinksterweekend voor berggeiten 2024 18-21 mei - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Pinksterweekend voor berggeiten 2024 18-21 mei

Is er al iets meer over bekend Bert?
Zeker, zie hieronder/boven mijn bericht van 2 maart. Inmiddels heb ik alle deelnemers gisteren een update gestuurd, die wil ik hier best delen:

hoofdroute: 400 km, 6.000 hm en 35% onverhard https://ridewithgps.com/routes/45297315
variant 1: 420 km, 5.950 hm en 15% onverhard https://ridewithgps.com/routes/45317053
veelal over bestaande fietsroutes
variant 2: 400 km, 6.600 hm en 7% onverhard https://ridewithgps.com/routes/45328980
af en toe over de doorgaande weg, als je een stukje wilt afsnijden of het gekronkel beu bent
Samen met de Appeltaarttocht trekken vanaf 16 mei ruim 50 Wereldfietsers vanaf Zuid-Limburg de Ardennen in. Voor de Berggeitentocht zijn nog een paar plaatsen vrij. Inmiddels heb ik alle deelnemers van de laatste informatie voorzien en heeft een collega-wereldfietser de afgelopen dagen de route voorgereden. In totaal gaat het om 3 parallelle routes zodat je onderweg zelf kunt kiezen of je de onverharde berggeitenpaadjes wilt blijven fietsen of liever een stukje doorgaande weg pakt.
We kunnen inmiddels aftellen.. tot volgende week vrijdag! :)
Trainingsrondje .......
VAM.JPG
August schreef:
wo 24 apr, 2024 09:56
Helaas kan ik met Pinksteren niet mee, maar in overleg met Bert wil ik de route vanaf aanstaande vrijdag gaan voorfietsen inclusief proloog. Wel blijf ik in Echternach een of meerdere dagen voor ik de route weer vervolg terug. Als ik terug ben zal ik hier nog een kort verslagje posten en gewag maken van eventuele omleidingen e.d. zodat de Pinkstergroep er hopelijk iets aan heeft.
Heel erg benieuwd hoe de tocht je bevallen is.
Epische verhalen willen we horen en natuurlijk welke bandenkeuze :)
Naar aanleiding van de feedback van August heb ik de hoofdroute aangepast en een paar niet te fietsen stukken er uit gehaald. Hij vond sommige stukken met een gravelbike lastig, ik ben ook nog wel benieuwd naar hoeveel bagage hij mee had.
Vrij minimalistisch gepakt: Salsa Cutthroat met Alpkit frametas, bikepacking zadeltas, twee passport lug-kages op de voorvork met aan een kant mijn Eureka solo tentje en de andere kant mijn slaapzak. Aanvullend nog een kleine trailrunning rugzak voor wat kleine spullen en nog extra water.
Banden Conti Crossking 2.25"x29 (tubeless). Ik vond schijfremmen wel behoorlijk fijn te hebben op deze tocht, zou dat wel aanraden minimaal Magura velgremmen en liefst schijven. Vaste vork was te doen, maar op sommige stukken wel wat pittig (afdalingen onverhard met keien en kuilen).

Proloog leuke route door Duitsland, met pas op de tweede helft de hoogtemeters die begonnen richting/in Zuid-Limburg
De eerste dag van de hoofdroute door België vond ik persoonlijk het zwaarste deel, ik had toen ook vrij harde tegenwind (Zuiden) in combinatie met de pittige hoogtemeters en soms ook vrij stevige offroadstukken. Daarnaast had ik ook een tegenvaller met mijn fietsbril die ik af had gezet bij uittrekken regenjas. Kwam er een kilometer of 8-9 later pas achter dat die nog op de grond lag waar ik gestopt was :oops: Dus dat waren aardig wat extra kilometers op een dag waarop dat niet handig was.

Naar verhouding was het daarna een stuk aangenamer trappen in Luxemburg zonder die tegenwind richting Oosten fietsend en met betere ondergrond veel stukken waar je wel echt lekker snelheid kon maken (glooiend).
Vervolgens door Duitsland weer naar boven was erg mooi, alles was wel behoorlijk pittig, maar relatief te doen t.o.v. die eerste dag van de hoofdroute die door omstandigheden extra zwaar was. Door de bossen en hohes Venn was prachtig. Snelle afdalingen afgewisseld met weer pittige klimmen omhoog. Van Duitsland naar Nederland de laatste dag was de kortste dag en dat was ook wel fijn om op tijd de trein in Maastricht te kunnen nemen. Bruggetje in Eupen was weer open trouwens, maar alle feedback is door Bert ontvangen om met Pinksteren lekker door te kunnen fietsen.

Al met al zeer afwisselende landschappen, erg mooi. Weinig mensen tegengekomen dus echt een gevoel van even helemaal weg. Fietsen flink uitdagend; ik was soms toch wel erg blij met de vele bankjes die er te vinden waren om toch even een korte pauze in te lassen en te eten, iets dat ik in Nederland niet snel doe. Toen ik ging was het niet al te warm met 13-15 graden gemiddeld, maar daar viel op te kleden met losse kniestukken en een regenjasje. Laatste dag warmer was best lekker, maar ik heb het zelf liever wat koeler dan warmer.

Ik kwam met wat omzwervingen op 560km in vijf dagen en 8400 hoogtemeters stijging. Een mooie uitdaging. Bert bedankt voor de organisatie en het maken van de route!