Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4 dagen fietsen in Belgie - Forum Wereldfietser

4 dagen fietsen in Belgie

Ik (47)wil graag met mijn vader (72) een dag of 4 fietsen. Bij voorkeur door Belgie om ook wat brouwerijtjes/cafes te bezoeken. We houden bij de van natuur en mooie dorpjes.

We willen in hotels/b&b overnachten. Het plan is om weinig bagage mee te nemen in onze fietstassen.
Idee is auto parkeren en dan van hotel fietsen om uiteindelijk weer bij de auto uit te komen (rondtripje dus). Maar bv terug met trein/bus is ook een optie.

Iemand nog tips in een soortgelijk tripje?
Het lijkt me handig om eerst iets uitgebreider na te denken over wat het plan wordt. Hoeveel kilometer per dag? Klimmen? Zo ja, kort en venijnig of langer? België, dat is best ruim omschreven. Ardennen? Vlaanderen? Zee? Bos? Kasseien? Wat voor fiets? Kortom, leuk plan maar op je huidige vraag heeft niemand op dit moment een antwoord, denk ik.
Als je fietsen langs brouwerijen googelt dan vind je vanalles. Ik weet niet of het boekje van Van den Hoofdakker nog up to date is.

Ik zou het houden binnen het gebied met fietsknooppunten en alleen het knooppuntennetwerk gebruiken, dat scheel enorm veel uitzoekwerk en je komt vanzelf langs cafeetjes. België is niet voor niets de bakermat van de fietsknooppunten.

Boek hotels niet te ver uit elkaar, bijvoorbeeld 40 km hemelsbreed. Dan kun je evengoed nog een leuke route van 70 km maken.
Yamadori schreef:
zo 28 apr, 2024 18:35
Het lijkt me handig om eerst iets uitgebreider na te denken over wat het plan wordt. Hoeveel kilometer per dag? Klimmen? Zo ja, kort en venijnig of langer? België, dat is best ruim omschreven. Ardennen? Vlaanderen? Zee? Bos? Kasseien? Wat voor fiets? Kortom, leuk plan maar op je huidige vraag heeft niemand op dit moment een antwoord, denk ik.
Ik had het juist bewust breed gehouden, omdat het me niet zoveel uit maakt. Naast de brouwerij/cafe kan zeker een paar extra punten noemen.
- Ebike trekking, dus kan zeker wel een km of 70 zijn per dag
- Vlaanderen, want Nederlandse taal
- Beetje glooiend zou leuk zijn. Enorm klimmen is niet nodig.
Leon schreef:
zo 28 apr, 2024 18:43
Als je fietsen langs brouwerijen googelt dan vind je vanalles. Ik weet niet of het boekje van Van den Hoofdakker nog up to date is.

Ik zou het houden binnen het gebied met fietsknooppunten en alleen het knooppuntennetwerk gebruiken, dat scheel enorm veel uitzoekwerk en je komt vanzelf langs cafeetjes. België is niet voor niets de bakermat van de fietsknooppunten.

Boek hotels niet te ver uit elkaar, bijvoorbeeld 40 km hemelsbreed. Dan kun je evengoed nog een leuke route van 70 km maken.
Ja, daar had ik er een paar gevonden. Maar dat zijn allemaal verzorgde reizen met accomodaties. En de routes staan uiteraard niet getoond (alleen naar dagelijkse eindpunt). Wil het juist zelf een beetje plannen.
Knooppunten is inderdaad een prima idee icm de bovenstaande hoofd routes.
Zoeken op fietsroutes+België+brouwerij leverde als 3de al meteen 5 routes langs knooppunten op. Heb niet verder gekeken maar er is vast meer te vinden. Vlaamse Ardennen zijn mooi. Gent, Vlaamse Ardennen, daar vind je vast van alles. Themaroutes genoeg in Vlaanderen. Het is dat ik niet drink tijdens fietsreizen anders leek het me ook wel wat.
Er zijn meer glooiende gebieden in Vlaanderen.
Ik heb even een kaartje samengesteld van remotesensing.vlaanderen:
https://www.leonpoels.nl/fietsen/b-relief.jpg
Westelijk van Brussel zo'n beetje alles ten zuiden van Aalst. Oost van Brussel alles ten zuiden van Leuven, maar ook het gebied rond Aarschoten Diest is een leuk gebied met heuvels. Ook rond Blizen, St. Truiden, Tongeren en Tienen zul je heuvels aantreffen. De glooiïn op de lijn Maaseik-Lanaken is een steilrand, die bovendien in een bos ligt, dus niet opvllend heuvelachtig, althans niet naar Belgische begrippen.
Afbeelding
Westhoek? Wegens Westvleteren en Poperings Hommelbier. Kunnen stilstaan bij de Grote Oorlog. Last post luisteren in Ieper.

Ze doen er aan fietsknooppunten en vrij beschikbare bierfietsroutes - wat me vagelijk doet denken die toeristenkarren met trappers en tap aan boord.

Of lekker praktisch één tot lievelingsbrouwerij bombarderen, al dan niet na te hebben getost, en daaromheen een mooie route maken. Kun je overal en nergens uitkomen.

Lijkt me ook de vraag hoe vaak je in België komt, wat je wil zien en wat juist niet.
op icoonfietsroutes.be vind je de frontroute (100km) die aansluit op de heuvelroute.
Je zou onderweg wel mogelijkheid moeten vinden om met de fiets terug te raken naar je vertrekplek met openbaar vervoer.
Of van de schelderoute overgaan naar de schelderoute tot Gent en van daaruit terug naar zee.

https://www.groteroutepaden.be/nl/fiets ... coonroutes geeft een overzicht op kaart van deze routes.

ik vind het persoonlijk wel ontspannender om gewoon bordjes te volgen ipv GPS etc.