Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets als leek welke is het beste? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets als leek welke is het beste?

147 berichten
Als de "stadsfiets" het goed doet, zou ik eerst die vakantieklaar maken. Groot onderhoud bij de fietsenmaker. Zit wat dieper. Kampeeruitrusting verzorgen.

En gaan met die banaan!

Eerst eens binnenlands proefrondje. Kilometers in de benen, ervaring opdoen met fietsen met bagage, pakken en kamperen. Ervaren wat je er echt van vindt, dat recreatieve fietsgebeuren. Het leest nu alsof je een doel hebt gesteld, waar blijkbaar bepaald materiaal bijhoort. Waarbij het voor mij de schijn heeft dat de gedachte is als maar genoeg geld wordt gestoken in het tweede (lees aanschaf van een nieuwe fiets) het eerste (lees het moeiteloos bereiken van een ver buitenland) een eitje is.

Krijg je de smaak te pakken, dan is het uitzoeken van een fijne kilometervreter alvast een stuk eenvoudiger. En weet je waar ergens de fiets moet zitten op de schaal van comfort en sportiviteit.

Leasen is als eraan gerekend wordt altijd duurder. Fietsaanschaf en -onderhoud is prima te begroten en enorme onvoorziene kosten komen haast niet voor zodat het enige voordeel is dat voor een nieuwe fiets niet onmiddellijk het volledige bedrag hoeft te worden betaald.

Belangrijke slotopmerking. Als je de maten doorgeeft dan kan het gewaardeerde forumlid hoogframe - zie zijn bericht - daarmee aan de slag om aan te geven of de maatvoering theoretisch in orde is.
gerr schreef:
ma 29 apr, 2024 01:14
Als de "stadsfiets" het goed doet, zou ik eerst die vakantieklaar maken. Groot onderhoud bij de fietsenmaker. Zit wat dieper.
Ik zou de fietsenmaker eerst een begroting laten maken want carte blanche geven zou wel eens een aantal honderden euro's kunnen kosten. Zelf klussen scheelt meestal meer dan de helft.

In dat geva, van fietsenmakerwerk, is een ander tweedehandsje zonder pretenties (3×8, V-brake etc.) zoekenmisschien aantrekkelijker
Excuses dat ik je nu wéér met een dilemma opzadel.
Hierbij de mountainbike die ik heb:

https://www.vojomag.nl/test-rockrider-x ... 1200-euro/

Ik heb de XL en 29 inch wielen.

Hij is zo goed als nieuw en er is amper op gefietst, misschien 500-1000km max. Deze fiets heeft dan ook de voorkeur om te gaan gebruiken als vakantiefiets.
Zijn er concreet nog dingen die ik kan en moet veranderen aan de fiets? Nieuwe banden? bagagerekje (kan dit?) etc.
Mooi ding. De aanpak blijft dezelfde kilo's bagage meten, bepalen hoe dat op de fiets kan*, testen of bergop dan licht genoeg gaat en of een paar dagen aan een stuk fietsen lekker zit, eventueel weg/gravelbanden monteren en gaan met die banaan.
Van deze weet je dus wél dat hij het volhoudt. 8)

* Een dragertje monteren is zonder oogjes maar mét schijfrem niet per definitie mogelijk. Misschien dat anderen hier meer over kunnen vertellen.
Nog maar wat input dan, ik ben totaal niet enthousiast om de stadsfiets in te zetten als vakantiefiets. Zou het niet doen.

-kun je hier lang en comfortabel op fietsen?

-drager wordt gedragen door het spatbord en andersom. Geen solide constructie. Terwijl er wel nokjes op de achtervork zitten. Nieuwe achterdrager en spatbord?

-stuurpositie superkort en eigenlijk zonder voorbouw of zelfs negatief. Dat stuurt potentieel levensgevaarlijk, met bepakking, op enige snelheid, onverhard.

-zadelpen extreem hoog. Check de veilige marge.

-heel matige geveerde voorvork. In combinatie met gewicht achterop (zowel van bagage als van lichaam) de vraag hoe stabiel dat gaat zijn. Shimmy wanneer? En hoe ga je dat opvangen?

-en de rest van de onderdelen, wat Leon zegt, kan zomaar fors gaan oplopen met een beetje pech. Kan zo niks zeggen over de aandrijving en wielen en lagers etc.
Die stadsfiets is wel heel brak, en met een erg rare zit. Ik zou vooralsnog voor de mtb gaan. De enige echte uitdaging is een achterdrager monteren. Vroeger had je daarvoor aangepaste dragers van Old Man Mountain, maar die worden niet meer geïmporteerd. Misschien dat de Tubus Disco past. Als dit lukt is de rest eenvoudig: wegbanden zoals de Schwalbe Almotion, misschien een andere stuurpen voor een minder gestrekte en comfortabeler zit, en misschien iets tegen het opspetterende regenwater.
Edit: Liberte Cycles in Wageningen importeert nu wat OMM dragers waarvan de Divide Rack me de moeite waard lijkt.
Laat ik mij hier ook even melden. Verfent bikepacker hier.

Veel reacties zijn al voorbij gekomen. Maar de belangrijkste voor mij zijn wel de juiste maat en afstelling. je MOET goed zitten op je fiets, anders is het snel gedaan met de pret. Ook je level van comfort naast het fietsen speelt een rol. De één neemt een bivakzak mee, de ander wil in een hotel slapen. Maakt nogal wat uit hoe je de volgende dag op de fiets stapt.

Oke.
Je hebt een mtb en je wilt bikepacken naar Italie? Lijkt mij een goed plan.
- Neem de MTB die je al hebt. Je hoéft net gelijk een nieuwe fiets te kopen of leasen. Ook hoef je niet te wachten op een nieuwe fiets. 2 maanden wachten is geen uitzondering.
- Kijk op Marktplaats voor bikepacking tassen (of ome Ali/Temu) eventueel een Tailfin (maar die is relatief duur)
- Maak een paklijst. viewtopic.php?t=35033#start / bikepacking.com
- En plan een proefweekend!

De allergrootste troef van de voorpret: weekendje weg ter voorbereiding. Pas dán kom je dingen tegen die je de volgende keer anders zou doen.

Zet die 25km/h gemiddeld maar uit je hoofd. Gewoon fietsen en genieten.
Beginnersweekend moet je maar net zin in hebben.. Maar is een mooie optie als proefweekendje weg. Plus je bent dan met gelijkgestemden die je kunnen voorzien van (heeel veel) informatie.

Edit: aanvulling
Misschien je licht opsteken op het Wereldfietser Beginnersweekend viewtopic.php?t=39363#start
En de reparatiecursus is toch erg nuttig, ook, of misschien wel juist, als je twee linker handen hebt: https://www.m-gineering.nl/ Spullen gaan gewoon wel eens kapot.
Bedankt voor de adviezen dit weekend kan ik helaas nog niet ben 18 april geopereerd aan mijn kaak en mag eigenlijk 6 weken niet sporten. Merk nu al dat het een stuk beter gaat dus denk dat het misschien wel eerder kan maar dat komt te vroeg.
De sleutelcursus lijkt me zeker een vereiste en ga kijken wanneer ik daar aan kan gaan deelnemen.

Voorderest heb ik mijn fiets uit de schuur weten te vissen en heb ik hier wat foto's.
IMG_2213.JPG
IMG_2187.JPG
IMG_2170.JPG
IMG_2154.JPG
Voordat ik hiermee op pad ga dacht ik zelf om de rijders positie wat minder gebukt te maken en wat comfortabeler? Misschien door de stuurpen wat in te korten? Voorderest denk ik gewoon onderhoudsbeurt of zien jullie nog andere aanpassingen die benodigd zijn?

Daarnaast heb ik dus ongeveer 4 weken de tijd om op vakantie te gaan, ik zit nu te denken aan florence of rome en dan terugrijden. Ik zag wat tips om de Benjaminse route te doen, dit zie ik denk ik wel zitten. Is het ook mogelijk om de gpx bestanden precies omgekeerd te krijgen? Of zijn er andere opties? Eigenlijk wil ik 6 augustus (8 juli vertrek ik) als alles goed gaat in Lille zijn, omdat mijn nicht hopelijk de kwartfinales speelt van de Olympische spelen (handbal) maar dat zou anders kunnen zijn (vroegtijdige uitschakeling.

Bedankt voor alle lieve reacties tot nu toe waardeer ik enorm.
rikkertvld schreef:
ma 29 apr, 2024 15:47
Voordat ik hiermee op pad ga dacht ik zelf om de rijders positie wat minder gebukt te maken en wat comfortabeler? Misschien door de stuurpen wat in te korten?
Kortere stuurpen kan. Eerst: stuurpen omkeren. Kost niks, 5 min werk. Dan: stuur met bijvoorbeeld 30mm rise. En backsweep van 12-15 graden. Kost niet veel, groot verschil. Vooral veel gaan fietsen.

Of je met deze fiets op reis kunt is de vraag. Maak werk van je paklijst en bagage-opties.
met 'omdraaien' bedoelt Grandonneur: zodat 'ie schuin omhoog ipv schuin omlaag wijst.
dus dat je stuur iets omhoog komt.

of je zoekt ongeveer zo'n stuurpen: (voorbouw)
Schermafbeelding 2024-04-29 om 17.02.41.png
koop alsjeblieft geen verhoger of verlenger, zoals deze:
Schermafbeelding 2024-04-29 om 17.02.22.png
Schermafbeelding 2024-04-29 om 17.02.22.png (87.72 KiB) 361 keer bekeken
ik denk dat je geen langere (verder naar voren stekende) stuurpen nodig hebt (ik heb de gegevens van deze fiets bekeken en de (effectieve) bovenbuislengte is (erg) lang)

met zo'n zadel(pen)klem heb je daar bevestigingspunt voor de armpjes van een achterdrager:
Schermafbeelding 2024-04-29 om 17.11.46.png
Schermafbeelding 2024-04-29 om 17.11.46.png (159.77 KiB) 357 keer bekeken
let op de maat/diameter!

bijvoorbeeld hier: https://www.rosebikes.nl/m-wave-racky-z ... gL0N_D_BwE

er zijn geplastificeerde klembandjes te koop voor bevestiging van de poten van een achterdrager, bij de achteras op de staande achtervorken.

succes!
Met deze fiets kan je zó op vakantie, hoor.
Achterrek zou misschien niet eens hoeven, maar dan moet je strak inpakken.
Je hebt veel voordeel van een mtb-stuur voor spullen.
https://bikepacking.com/bikepacking-101/

Voor de fietsbeleving zou ik thuis starten en 'ergens' naar toe rijden. Dan met het ov richting Lille. En dan naar Nederland.
Ik vind zelf namelijk niets vervelender om halverwege je fietstrip het hoogtepunt al gehad te hebben en dan 'alleen nog maar naar huis hoeft te rijden'. Hoeft voor jou natuurlijk niet zo te zijn. :idea: Maar vorig jaar baalde ik stevig dat ik vanuit Schotland 'alleen' maar vanuit IJmuiden naar Zierikzee hoefde te fietsen.
prima kleurtje trouwens 8)
Nee, je hoogtepunt halverwege al bereiken is niet goed.
Hier vind je - een beetje verborgen tussen wervende teksten - heel nuttige doe-het-zelf-info over fietshouding en afstelling: https://www.ergotec.de/nl/ergonomie-nl.html
Ik heb net jullie advies opgevolgd en een stukje met de mtb gereden (lang niet gedaan). Normaal gesproken doe ik alleen single tracks met de mtb en dat doe ik al amper, omdat ik er geen tijd voor heb/maak. Dan merk ik dat mijn polsen al gaan irriteren en ook wanneer ik nu 30 min fiets merk ik dat ik last krijg van mijn schouders nek etc. en dat ik dus misschien wel te sportief zit?

Zoals eerder aangegeven door jullie is mij stadsfiets niet echt mooi afgewerkt en een rare maat. Voor mij persoonlijk fietst dit heerlijk, ik heb hem dan ook al meer dan 7 jaar denk ik en heb pas de cassette shifters en ketting laten vervangen 1000 km geleden ongeveer.

Ik neig dus nu opeens weer meer naar of de stadsfiets gebruiken of bijv zo'n koga https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... amemaat-60 of een goedkopere versie. Ik vind het allemaal wel erg lastig maar ik denk nu dat de comfortabelere zit belangrijker en beter is dan de sportieve snellere zit.
Ok, nu ben ik je echt even kwijt. Je opent je topic met o.a.:

“2.1 *Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?*
Voor mijn bikepacking avontuur deze zomer, en daarna voor dagelijks gebruik, voornamelijk voor langere tochten.

2.2 *Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?*
Ik houd van beide, maar ik verwacht wel een gemiddelde snelheid van minstens 25 km per uur.

2.3 *Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?*
Iets tussenin, niet te sportief vanwege de langere tochten.

2.5 *Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?*
Ja, voornamelijk onverhard, maar niet erg technische paden.

2.7 *Wat voor vakanties worden dat?*
Bikepacking met tent en alles erop en eraan.

2.10 *Je lichaamsbouw:*
Gespierd en afgetraind/atletisch

2.16 *Welke fietsen heb je (gehad)?*
Cube Attain

Hier reageren allerlei mensen op met nuttige tips, want je wensen etc. zijn best duidelijk.

En nu schrijf je o.a.:

“Dan merk ik dat mijn polsen al gaan irriteren en ook wanneer ik nu 30 min fiets merk ik dat ik last krijg van mijn schouders nek etc. en dat ik dus misschien wel te sportief zit?

Zoals eerder aangegeven door jullie is mij stadsfiets niet echt mooi afgewerkt en een rare maat. Voor mij persoonlijk fietst dit heerlijk, ik heb hem dan ook al meer dan 7 jaar denk ik en heb pas de cassette shifters en ketting laten vervangen 1000 km geleden ongeveer.

Ik neig dus nu opeens weer meer naar of de stadsfiets gebruiken of bijv zo'n koga https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... amemaat-60 of een goedkopere versie. Ik vind het allemaal wel erg lastig maar ik denk nu dat de comfortabelere zit belangrijker en beter is dan de sportieve snellere zit.”

Ik kan dit niet echt rijmen met elkaar, zeker niet omdat je ook een Cube Attain hebt (gehad). Dat is toch een behoorlijk sportieve zit en een fiets die bedoeld is voor de langere afstanden.

Bikepacken over voornamelijk onverharde paden, met een gemiddelde snelheid van 25 km per uur, etc. gaat je echt niet lukken op een stadsfiets of zo’n Koga wat je aanhaalt.

Het is of het een of het ander.

Ik denk dat je het jezelf te ingewikkeld maakt. Misschien kun je beter met een fiets op vakantie gaan die je al hebt en met spullen die je al hebt, kunt lenen, of goedkoop op de kop kunt tikken, nieuw of tweedehands.

Dan kom je er vanzelf achter of een fietsvakantie überhaupt iets voor je is.
Voortschrijdend inzicht kennelijk. Mooi toch?
rikkertvld schreef:
ma 29 apr, 2024 21:11
(...) ik denk nu dat de comfortabelere zit belangrijker en beter is dan de sportieve snellere zit.
Daar zul je ergens een balans in moeten vinden, maar dat kost inderdaad wat tijd en moeite. Naast de geometrie van de fiets speelt ook je 'fietsconditie' een rol, evenals bijvoorbeeld de vorm van het stuur.

Naarmate je meer fietst, heb je minder snel last van allerlei spieren die je anders niet gebruikt. Als je een stuur hebt waarop je makkelijk regelmatig de positie van je handen kunt wisselen, heb je ook minder snel last van handen, polsen en armen