Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets als leek welke is het beste? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets als leek welke is het beste?

147 berichten
Edwin* schreef:
ma 29 apr, 2024 23:21
Bikepacken over voornamelijk onverharde paden, met een gemiddelde snelheid van 25 km per uur, etc. gaat je echt niet lukken op een stadsfiets of zo’n Koga wat je aanhaalt.
Is de ebike dan toch de panacee om comfortabel én op tempo te kunnen rijden?

Heb trouwens altijd het idee dat de snelheid die constant kan/mag/moet worden aangehouden te gemakkelijk wordt verward met het gemiddelde, terwijl de gemiddelde snelheid altijd een kilometer of wat lager ligt wegens verkeer, stoplichten, draaien, keren en meer van dat gedoe. Bagage an sich vertraagt natuurlijk ook.

Door tellertjes, computertjes en competitieve appjes leeft een getallencultus. Ik vind dit oude draadje erg vermakelijk. Snelheid zou helemaal niet moeten bommen, lekker fietsen daar gaat het om.
De verwarring is logisch haha, maar dat was mijn eerste ingeving de antwoorden op de eerste post. Ik ben het ermee eens dat ik misschien beter eerst kan gaan fietsen op wat ik al heb. Mijn eerste ingeving was dat onverhard the way to go was en dat ik 25km/u moest gaan rijden. Nu boeit dat me eigenlijk niet zo meer zoals de meeste zeggen gwn lekker fietsen en genieten ben ik het helemaal mee eens. Ook de gear ga ik zoveel mogelijk proberen te gebruiken wat ik al heb, mijn vader heeft vast nog wel dingen liggen (scout).

Ik denk dat ik zo even naar 12go biking to rijdt om daar advies over mijn mtb te vragen of mijn gehele zit goed is en wat er nog aangepast kan worden om het wat comfortabeler te maken en te vragen of de hybride fiets misschien met wat aanpassingen ook geschikt is.

Wanneer ik toch bijv een koga zou kopen dan verkoop ik mijn stadsfiets en gebruik ik die ook voor woon werkverkeer. Bij een nieuwe heb ik zelfs het voordeel dat ik hem nog wat voordeliger kan krijgen als ik m op de zaak zet.
En misschien is mijn oude stadsfiets wel een x aan vervanging toe en is dit 1 en 1 is 2.
Ik zou beginnen met het omdraaien van de stuurpen. Als ik het zo zie zou dat best wel genoeg kunnen zijn.
Je bent duidelijk een onervaren beginner. Dus is mijn advies om zo min mogelijk nieuw te kopen. Je weet niet of je het leuk gaat vinden, en evenmin wat je er eventueel leuk of niet leuk aan gaat vinden. Per slot zijn er veel verschillende stijlen. Ik zou beginnen met je mtb. Daar is eigenlijk niets mis mee, op wat kleine aanpassingen zoals een bagagedrager na. Bikepacking tassen kan ook, maar dat kost misschien meer en geeft je minder ruimte. Dan zul je weer meer moeten investeren in compacte uitrusting zoals een fancy donzen slaapzak.
En verder:
1 hou het bagage gewicht beperkt. Dat is misschien moeilijk te combineren met de doelstelling veel reeds aanwezig materiaal te gebruiken, maar toch.
2 Ga vooral de komende tijd veel fietsen, om je conditie te verbeteren en de spieren aan fietsen te laten wennen.
3 Stel je ambitie voor deze eerste tocht bij. Als je flink getraind bent is 100 km per dag en af en toe een rustdag realistisch, maar ik zou op minder mikken.
4 Ga in elk geval met je complete uitrusting een keer een tocht van een paar dagen maken, liefst in de Ardennen.
rikkertvld schreef:
di 30 apr, 2024 08:28
Ik denk dat ik zo even naar 12go biking to rijdt om daar advies over mijn mtb te vragen
Daar verkopen ze je graag betere spullen natuurlijk. Niks mis mee, maar hou het in je achterhoofd.

Heb je je al opgegeven voor de sleutelcursus? Daar leer je ongetwijfeld ook vanalles over houding en afstelling.
rikkertvld schreef: De verwarring is logisch haha, maar dat was mijn eerste ingeving de antwoorden op de eerste post. Ik ben het ermee eens dat ik misschien beter eerst kan gaan fietsen op wat ik al heb. Mijn eerste ingeving was dat onverhard the way to go was en dat ik 25km/u moest gaan rijden. Nu boeit dat me eigenlijk niet zo meer zoals de meeste zeggen gwn lekker fietsen en genieten ben ik het helemaal mee eens. Ook de gear ga ik zoveel mogelijk proberen te gebruiken wat ik al heb, mijn vader heeft vast nog wel dingen liggen (scout).

Probeer is in een uurtje 33 km/uur te fietsen. Dat is geen genieten maar het is wel prettig als wat vermogen in je hebt. Een uurtje wind tegen sloopt je lichaam minder.
gerr schreef:
di 30 apr, 2024 00:05
Heb trouwens altijd het idee dat de snelheid die constant kan/mag/moet worden aangehouden te gemakkelijk wordt verward met het gemiddelde, terwijl de gemiddelde snelheid altijd een kilometer of wat lager ligt wegens verkeer, stoplichten, draaien, keren en meer van dat gedoe.
Haha, ja.
Eenmaal uit het vlakke land met 7 km/u tegen een berg zwoegend ben je die hele illusie ook vanzelf snel kwijt. :D
Wij zijn altijd al weer blij met een echt gemiddelde van 15 km/u, maar niet zelden is het minder. Er moet geklommen worden, op leuke weggetjes is het wegdek vaak slecht, je moet even stoppen om te kijken of je wel echt de goede richting uit gaat, de kaart omslaan, een sanitaire stop maken, iets te eten kopen en opeten, een regenjasje aantrekken. Het tikt allemaal aan. Verder willen wij niet alleen maar fietsen. Leuke stadjes en musea verdienen ook aandacht. Al met al fietsen wij tegenwoordig 60-70 km per dag, en niet elke dag - als je in Siena of Assisi bent neem je daar toch de tijd voor? Toegegeven, dat laatste is een kwestie van smaak.
Wim schreef:
di 30 apr, 2024 10:09
Ik zou beginnen met het omdraaien van de stuurpen. Als ik het zo zie zou dat best wel genoeg kunnen zijn.
Je bent duidelijk een onervaren beginner. Dus is mijn advies om zo min mogelijk nieuw te kopen. Je weet niet of je het leuk gaat vinden, en evenmin wat je er eventueel leuk of niet leuk aan gaat vinden. Per slot zijn er veel verschillende stijlen. Ik zou beginnen met je mtb. Daar is eigenlijk niets mis mee, op wat kleine aanpassingen zoals een bagagedrager na. Bikepacking tassen kan ook, maar dat kost misschien meer en geeft je minder ruimte. Dan zul je weer meer moeten investeren in compacte uitrusting zoals een fancy donzen slaapzak.
En verder:
1 hou het bagage gewicht beperkt. Dat is misschien moeilijk te combineren met de doelstelling veel reeds aanwezig materiaal te gebruiken, maar toch.
2 Ga vooral de komende tijd veel fietsen, om je conditie te verbeteren en de spieren aan fietsen te laten wennen.
3 Stel je ambitie voor deze eerste tocht bij. Als je flink getraind bent is 100 km per dag en af en toe een rustdag realistisch, maar ik zou op minder mikken.
4 Ga in elk geval met je complete uitrusting een keer een tocht van een paar dagen maken, liefst in de Ardennen.

Hi Wim,

Bedankt voor je bericht de stuurpen had ik gister al gedraaid, maar ik merkte en dat is logisch dat ik wel in een hele grote hoek zat met betrekking tot heel erg voorover leunen. Daardoor veel druk op mijn polsen.

De ervaring bij 12 go biking: De persoon zei dat met een mtb kan maar hij het zeker niet zou aanraden: De banden konden niet veranderd worden de hoek waar mijn lichaam nu in zit kon ook niet echt aangepast worden en ook een bagagedrager was niet echt mogelijk.
Ik heb even op een gravelbike gezeten en dat is een stuk minder agressief en dat trekt mij wel, maar hoe vaak naast deze vakantie ga ik hem gebruiken??
Als laatste een hybride/koga fiets die ik dus ook als stadsfiets kan gebruiken. Deze zal ik dus vaak gaan gebruiken want ik fiets elke dag wel ongeveer 10km gemiddeld minstens vaak wel meer. Dus vandaar de overwegingen. Ook doordat er door jullie en door de verkoper bij 12go biking is gezegd dat mijn huidige fiets echt een drama setup heeft en ook niet de goede framemaat is.
hoogframe schreef:
ma 29 apr, 2024 17:07
(...)
er zijn geplastificeerde klembandjes te koop voor bevestiging van de poten van een achterdrager, bij de achteras op de staande achtervorken.
Hallo hoogframe, heb je ook een linkje naar waar ik deze kan vinden?
(of anderen als die dat weten).
Ja, natuurlijk raden ze bij 12go touren op je eigen mtb af. Dan zien ze kans jou wat anders aan te smeren. Het blijft een fietsenwinkel en geen fietsenmaker.
Waarom zou je trouwens geen banden kunnen wisselen? Welke #$%-apfelstrudel heeft jou dat nu weer wijsgemaakt?
Ik zou gewoon op de mtb gaan als je echt gaat bikepacken.

Maar, als je dan persé iets nieuws wilt, zou ik uitkijken naar een lichte trekkingfiets. Die kan je in de stad ook nog gewoon inzetten. Beter is misschien een randonneur, maar die heeft dan weer een racestuur. (Kan je ook gewoon meer door de stad fietsen, hoor.)
jwkeij schreef:
di 30 apr, 2024 14:25
Ik zou gewoon op de mtb gaan als je echt gaat bikepacken.
Op de Off-road tochten die ook door de WF worden georganiseerd zie je meerdere deelnemers die dat doen.
Zie de foto bij de diverse aankondigingen van deze tochten, bijv. https://wereldfietser.nl/activiteiten/o ... uct/94/208
Nog een keer dan. Eerst zal TS meer moeten weten van wat er mee gaat, en wat dat weegt. Het is nu al heel vaak gezegd. Tot dat moment:

hij gaat weken op reis, en heeft geen ervaring met fietsen en (licht) kamperen, gear moet nog geregeld. Hij is groot. Hij wil steden bezoeken, OS bezoeken, filmen, alles erop en eraan mee, oude spullen gebruiken. Dat is allemaal prima natuurlijk en oprecht een mooie reis. maar klinkt hiermee een bikepacking setup als heel erg logisch..?

mijn glazen bol zegt dat het idee van bikepacking echt compleet losgelaten mag worden hoor. Dit gaat straks over de 20kg, ik denk ook wel over de 25kg.
beste Jan H, zoek eens op 'buisklem' of 'leidingklem'.

Martin Gerritsen heeft ze ook: https://www.m-gineering.nl/shop.htm
Dat lijkt me toch niet vanzelfsprekend een goed idee om de onderkant van een bagagedrager mee te monteren. Zowel Tubus als Old Man Mountain hebben montagesets voor schijfremmen. Of die gaan passen kunnen we denk ik zo niet zeggen.
Net weer langs 2 fietsenmakers geweest en de casus voorgelegd. Stuurpen verhogen niet mogelijk, omdat ik dan ook alle kabels moet vervangen. Beide denken dat het met deze fiets vrijwel onmogelijk is om meer dan 30km per dag mee te fietsen.

Beide zeggen ze dat de positie extreem sportief is zie foto.
IMG_2228.jpeg
Klopt denk ik wel. En zonde dat de Reba zo kort is afgezaagd.

Dus. Je hebt voor je vakantie geen fiets. En nu?
Grandonneur schreef:
di 30 apr, 2024 18:26
Klopt denk ik wel. En zonde dat de Reba zo kort is afgezaagd.

Dus. Je hebt voor je vakantie geen fiets. En nu?

Daar heb ik jullie voor nodig haha. Zoals jullie zeiden en waar ik het mee eens bent doe het zo goedkoop mogelijk omdat je geen idee hebt of je t leuk vindt.
Dacht aan een goedkope tweedehands fiets? En als dat afgeraden wordt een duurdere stadsfiets via mp of nieuw en deze dus ook gewoon als woon werk verkeerd te gaan gebruiken.
jwkeij schreef:
di 30 apr, 2024 14:25
Maar, als je dan persé iets nieuws wilt, zou ik uitkijken naar een lichte trekkingfiets.
Dat zie ik toch wel vaak, dat iemand een lichte trekking wil maken op een oude of nieuwe MTB, een omgebouwde racefiets, een gravelbike, een klassieke stadsfiets (want dat kan toch ook? (NOT)) of een vintage fiets maar beslist níét op een lichte trekkingfiets. Niet dat dat hier het geval is.

Er zijn binnen 50 km van 010 een hoop fietsen te koop die je gerust lichte trekkingfietsen kunt noemen. Er vallen er veel af vanwege de maat en uit de rest is het een kwestie van zoeken. (Meer tips op de webiste van Wim)
Ideaal is er een van rond de 400 euro, die schijnbaar versleten is, en vies ook, maar waar de versleten onderdelen gelukkig die onderdelen zijn die je zelf kunt vervangen en die er na poetsen weer uitziet als 1000 euro. De heilig graal uiteraard.
Belabberd is de prachtig gepoetste fiets met blinkend nieuwe ketting, tandwielen, een nieuw zadel (maar het zit toch niet goed) mooie handvatten en misschien wel overgespoten, maar waar onder de lak een afgeragd en geroest frame zit en waarvan de wielen en het balhoofdstel bij nader inzien vervangen moeten worden.
Ik blijf me verbazen over de suggesties van die winkels. Er zijn allerlei 45 graden stuurpennen die sterk omhoog staan en perfect zijn voor dit doel. Kost je misschien twee tientjes. Toen mijn topsportende dochter last van haar rug had heb ik bij haar ook zo'n pen gemonteerd (en is op haar verzoek nu weer vervangen door de oorspronkelijke). Ja, de kabels moesten vervangen worden, maar dat kost geen drol en kun je in principe ook zelf. Dit klink als de oude grap van iemand die een andere auto ging kopen omdat de asbak vol zat. Voor echt goed advies in de Rijnmond ga je denk ik naar Bike4travel.
Zoals ik al eerder schreef is een tweedehands Koga trekking fiets ook geen slecht plan. Ik zie er daarvan genoeg op Marktplaats staan voor minder dan 300 euro, en bij fietsenmakers in chique buurten staan ze ook omdat de klanten nu allemaal een Ebike willen. 3x8 versnellingen is genoeg, maar vermijd voorvering. Reken wel op een budget voor misschien een nieuwe cassette en ketting, of banden. Op de site van M-gineering staat een document met tips. Zo'n fiets kun je vervolgens ook prima als je stadsfiets gebruiken. Als je je aanmeldt voor de eerstvolgende reparatiecursus bij m-gineering in Kiel Windeweer kun je je eigen mtb meenemen en wil Marten vast wel kijken naar de zit, en beoordelen of er een drager op gaat passen. Mij leek die zit overigens helemaal niet zo extreem - misschien moet je gewoon wel wat meer gaan fietsen. Ik zit op mijn eenenzeventigste nauwelijks minder voorover.
Ik was laatst in een fietsenwinkel vol met nieuwe Koga stads/trekking fietsen. Ik werd niet blij van de prijzen, maar ook niet van ontwerpen met geïntegreerde verlichting en dragers. Een nette tweedehands Koga van een aantal jaren terug is beter en geschikter. Die hadden nog geen trapassen met externe lagers, maar wel dragers en verlichting die je gewoon kon vervangen.