Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets als leek welke is het beste? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets als leek welke is het beste?

147 berichten
Wim schreef:
di 30 apr, 2024 19:54
Mij leek die zit overigens helemaal niet zo extreem - misschien moet je gewoon wel wat meer gaan fietsen. Ik zit op mijn eenenzeventigste nauwelijks minder voorover.
Respect dan Wim 8) , maar ik zou die fiets ook niet fijn gevonden hebben toen ik 17 was. Mensen verschillen nu eenmaal.
Ik heb zoals gezegd wat markplaats research gedaan en aangezien jullie de echte kenners zijn vroeg ik me af of jullie mij misschien wat advies konden geven over de volgende fietsen. Ik heb gekeken naar een framemaat van 60 ( dacht dat dit het beste zou zijn), maar er zijn er maar weinig in die framemaat dus daarom ook een aantal van 57cm.

Wat goedkopere opties:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd

Wat duurdere opties:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd - te koop met bijpassend ortlieb tassen

Alvast bedankt voor de moeite.
rikkertvld schreef:
di 30 apr, 2024 20:38
Ik heb zoals gezegd wat markplaats research gedaan en aangezien jullie de echte kenners zijn vroeg ik me af of jullie mij misschien wat advies konden geven over de volgende fietsen. Ik heb gekeken naar een framemaat van 60 ( dacht dat dit het beste zou zijn), maar er zijn er maar weinig in die framemaat dus daarom ook een aantal van 57cm.

Alvast bedankt voor de moeite.
Als je dacht kan je misschien, eerst nog even de lengte van je benen meten. Zoek op binnenbeenlengte. Toch.
WimB schreef:
di 30 apr, 2024 21:00
rikkertvld schreef:
di 30 apr, 2024 20:38
Ik heb zoals gezegd wat markplaats research gedaan en aangezien jullie de echte kenners zijn vroeg ik me af of jullie mij misschien wat advies konden geven over de volgende fietsen. Ik heb gekeken naar een framemaat van 60 ( dacht dat dit het beste zou zijn), maar er zijn er maar weinig in die framemaat dus daarom ook een aantal van 57cm.

Alvast bedankt voor de moeite.
Als je dacht kan je misschien, eerst nog even de lengte van je benen meten. Zoek op binnenbeenlengte. Toch.
87cm = 59,2
ik heb met twee modellen ervaring (niet heel veel mee gefietst. wel ook aan gesleuteld/opgebouwd :D ):
deze
Schermafbeelding 2024-04-30 om 22.00.34.png
en recent zo eentje
Schermafbeelding 2024-04-30 om 22.01.01.png
de eerste is één van de Terraliner-modellen. erg all-round. vrij probleemloos qua onderdelen en maatvoering. alleen de zadelpen is met 26,8 mm aan de dunne kant (desnoods door een stalen pen vervangen). passen banden tot wel 47 à 50 mm breed in. ik vind het een topper.
de tweede is denk ik een Lightspeed. aluminium frame en vork. stijf en strak. rijdt erg vlot. techniek is met ahead-voorbouw/stuurpen en met de 'buitenboord-lagers'-trapas moderner en wat mij betreft geen verbetering. ik heb er andere trapas en cranks op gezet.

ik zou de terraliner proberen. is een gangbaar model en zo nodig (over een jaar of zo) weer vlot iemand blij mee te maken.

voordeel van een fiets in framemaat 57 t.o.v. 60 cm: die is iets korter (gezien de rechtop-positie op je nu dagelijkse fiets).
Wim schreef:
di 30 apr, 2024 19:54
Ik blijf me verbazen over de suggesties van die winkels. ... Ja, de kabels moesten vervangen worden, maar dat kost geen drol en kun je in principe ook zelf. Dit klink als de oude grap van iemand die een andere auto ging kopen omdat de asbak vol zat.
De winkelier bestelt niet op de duitse webshops*. Neemt bijvoorbeeld een Ritchey comp stuurpen ofzo. €50. SRAM hydrauliek. kabel of setje met toebehoren kost je zo €30-€40 als je ze zelf bestelt. twee daarvan dan. Ik zou me moeten verdiepen in de techniek. De boel moet ook nog afgevuld en ontlucht. cLaat het een monteur doen, uurtje werk alles bij elkaar, twee? totaal €180-€250 als je het moet uitbesteden? lockout is vast niet zo lastig, maar ook dat heb ik nooit gedaan. Ik snap de suggestie in dezen volkomen.
Wim schreef:
di 30 apr, 2024 19:54
Mij leek die zit overigens helemaal niet zo extreem - misschien moet je gewoon wel wat meer gaan fietsen. Ik zit op mijn eenenzeventigste nauwelijks minder voorover.
tja van het plaatje is het lastig te zien. het lijkt d'r op, gezien de zadelpen, of handpositie 10-15cm onder zadel staat. Waar kom jij op uit? Ikzelf op de MTB waar ik het aardig uit kan houden zo -2cm. ietsje negatief. Voor meerdaags reizen zou ik hem +2cm willen hebben om mee te beginnen.

*In coronatijden bestelden winkeliers wel op duitse webshops. de leveranciers waren dusdanig uitverkocht dat tegen consumentenprijzen werd ingekocht om tenminste nog maar wat te kunnen bouwen en onderhouden. Op enig moment raakten ook de webshops almaar leger.
hoogframe schreef:
di 30 apr, 2024 22:16
de eerste is één van de Terraliner-modellen. erg all-round. vrij probleemloos qua onderdelen en maatvoering. alleen de zadelpen is met 26,8 mm aan de dunne kant (desnoods door een stalen pen vervangen). passen banden tot wel 47 à 50 mm breed in. ik vind het een topper.
Precies die heb ik. Niet meer zo origineel als deze van het plaatje, die heeft vrijwel alles nog 'vintage' :) . Inderdaad een heel fijne fiets. verdraagt bagage heel redelijk, voor zulke slanke stalen buisjes.

Maar dikker dan 40mm past echt alleen zonder spatborden hoor. met spatborden is 40mm héél krap. Die bandenmaat moet je zeker met bagage toch wel aardig op druk houden, en dat maakt onverhard weer een stuk minder aantrekkelijk..
Nog een Terraliner van Marktplaats.
Zo'n fiets kan je je volgens mij geen buil aan vallen.
hoogframe schreef:
di 30 apr, 2024 22:16


de eerste is één van de Terraliner-modellen. erg all-round. vrij probleemloos qua onderdelen en maatvoering. alleen de zadelpen is met 26,8 mm aan de dunne kant (desnoods door een stalen pen vervangen).
Wat is het probleem met deze dunne zadelpen? Kans op breken?
dit is een Terraliner Alloy. aluminium frame en dunne dubbele onderbuis. lichter en slapper.
fijn aan deze modellen vind ik dat de zitbuis op zo'n 71 graden staat (tegen rond 73 graden bij veel andere modellen). daardoor voor mij geschikt om een fijne zit te vinden, bij lange (boven)benen.
in dit type frame en de Terraliner Oval passen banden van breedte 37 mm als breedste maat.

ik weet van iemand die de zadelpen van 26.8 er erg ver uit liet steken: de pen brak en het letsel vergde lange tijd en een gipscorset. maar dit zegt niet zo veel want het is maar 1 geval. groter/zwaarder persoon.
Poppink schreef:
di 30 apr, 2024 23:29
Zo'n fiets kan je je volgens mij geen buil aan vallen.
Mensen zijn in staat elke fiets te vernaggelen of te verslijten, dus de checklist van m-gineering moet toch afgewerkt worden.
Ik heb ze altijd wel mooi gevonden die Terraliners.
nog een Koga. in de buurt: Zoetermeer. frame is aluminium (en niet carbon) en stalen vork.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... e-staat-57
Zelf gaat mijn voorkeur uit naar deze. Waarom? : Is helemaal nagelopen,Nieuwe ketting
Zowel voor- als achter tandwielen vervangen
Rem- en versnellingskabels vervangen
Nieuwe Schwalbe marathon plus banden op gezet
Derraileurwieltjes vervangen

+ 2 fietstassen

Dus er hoeft nauwelijks iets aan gedaan te worden dat in combinatie met het feit dat ik weinig kennis heb van het klussen aan een fiets lijkt mij dan het beste.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
rikkertvld schreef:
wo 01 mei, 2024 09:08
Dus er hoeft nauwelijks iets aan gedaan te worden
Die conclusie zou ik niet op voorhand trekken.

Ik geloof er ook geen snars van dat de derailleurwieltjes 150 km geleden vervangen zijn want er zit vuil op de derailleur van veel meer dan dat en je kunt derailleurwieltjes nauwelijks vervangen zonder dat vuil met de vingers uit te wrijven. Ook is het vreemd om de derailleurwieltjes te vervangen zonder de buitenkabel die naar de derailleur gaat en die nodig vervangen moet worden ook even te vervangen.

Die plusbanden zijn daarnaast beslist geen fijne banden want vreseiijk stug. Daardoor zijn ze wel onverwoestbaar maar lekker soepel fuetsen is iets anders. Maar dat is een kwesie van nieuwe banden.
rikkertvld schreef:
wo 01 mei, 2024 09:08
Dus er hoeft nauwelijks iets aan gedaan te worden
Ik meen het goed hoor maar je denkt van alles maar weet het niet. En wij roepen ook maar wat in alle eerlijkheid dus daar heb je niet zo veel aan behalve zelf kennis opdoen. Wel/niet je stadsfiets, wel/niet je MTB, wel/niet nieuw/tweedehands, wel/niet bikepacking, wel/niet gravelbike, alles is in veelvoud voorbijgekomen.

Is dat maat goed? Zijn de velgen nog goed? kan het niet zien maar achter zou 40 spaaks kunnen zijn. niks meer voor te vinden in dat geval. balhoofd, trapas en naven? Kan er eigenlijk een voordrager op? Marathon plus is niet iedereen fan van. stuur moet je wat mee, zadel, verlichting. Is de maat goed? Prijs is te hoog. Max de helft, en dan nog als alles in orde is. Is de maat goed? Hoeveel bagage moet er eigenlijk mee?

gezien de zadelpennen van je andere fietsen, de maat van deze fiets en het gegeven dat hij een vrij laag ahead vorkbuis heeft durf ik de weddenschap wel aan dat hij te klein voor je gaat zijn.
Grandonneur schreef:
wo 01 mei, 2024 09:43
rikkertvld schreef:
wo 01 mei, 2024 09:08
Dus er hoeft nauwelijks iets aan gedaan te worden
Ik meen het goed hoor maar je denkt van alles maar weet het niet. En wij roepen ook maar wat in alle eerlijkheid dus daar heb je niet zo veel aan behalve zelf kennis opdoen. Wel/niet je stadsfiets, wel/niet je MTB, wel/niet nieuw/tweedehands, wel/niet bikepacking, wel/niet gravelbike, alles is in veelvoud voorbijgekomen.

Is dat maat goed? Zijn de velgen nog goed? kan het niet zien maar achter zou 40 spaaks kunnen zijn. niks meer voor te vinden in dat geval. balhoofd, trapas en naven? Kan er eigenlijk een voordrager op? Marathon plus is niet iedereen fan van. stuur moet je wat mee, zadel, verlichting. Is de maat goed? Prijs is te hoog. Max de helft, en dan nog als alles in orde is. Is de maat goed? Hoeveel bagage moet er eigenlijk mee?

gezien de zadelpennen van je andere fietsen, de maat van deze fiets en het gegeven dat hij een vrij laag ahead vorkbuis heeft durf ik de weddenschap wel aan dat hij te klein voor je gaat zijn.
Bedankt voor deze eerlijke reactie daar heb ik wat aan. Dan zoek ik verder en kijk ik naar de andere fiets die jullie voorstelde.
IMG_9416.jpeg
Gewoon ter info mijn terraliner. Binnenbeenlengte 88cm en het is een 63cm frame. alles al eens of meermaals vervangen. De achterdrager vorige week nog. Veilig uitgangspunt; elke tweedehands fiets zit werk in.
2.13 *Wat is je budget?*
€1500


Verkoop je mountainbike, schaf je een Tubusdrager aan en schroef er deze onder:
Schermafbeelding 2024-05-01 om 08.27.08.png
Mooie, goeie, nieuwe fiets, perfect geschikt voor wat je wil doen en ruim binnen het budget.
rikkertvld schreef:
wo 01 mei, 2024 09:08
Zelf gaat mijn voorkeur uit naar deze. Waarom? : Is helemaal nagelopen,Nieuwe ketting
Zowel voor- als achter tandwielen vervangen
Rem- en versnellingskabels vervangen
Nieuwe Schwalbe marathon plus banden op gezet
Derraileurwieltjes vervangen

+ 2 fietstassen

Dus er hoeft nauwelijks iets aan gedaan te worden dat in combinatie met het feit dat ik weinig kennis heb van het klussen aan een fiets lijkt mij dan het beste.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
Deze fietsen zijn vrij kort. En daardoor klein. En heeft een feathershock verende voorvork waar snel speling op kan komen. Voor gewoon lekker fietsen prima. Zou hem niet zo snel als vakantiefiets bestempelen.
hoogframe schreef:
wo 01 mei, 2024 08:57
nog een Koga. in de buurt: Zoetermeer. frame is aluminium (en niet carbon) en stalen vork.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... e-staat-57
Deze ziet er kwa tandwielen ed ook goed uit. Maar wat ze in vredesnaam gedaan hebben met de achterdrager is mij een raadsel. Maar daarvoor hoef je hem niet te laten staan. ( Let op beoordelen van onderdelen vanaf een foto is lastig. Dus altijd ook echt ter plekke kijken. Neem een kettingslijtagemeter mee. Maar deze ziet er vanaf foto goed uit)