Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets als leek welke is het beste? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets als leek welke is het beste?

147 berichten
Die drager lijkt me gewoon overbelast te zijn geweest. En wat er carbon aan is is me niet duidelijk. Tot slot: deze maat lijkt me echt te klein voor de OP. Op zich zijn dergelijke fietsen overigens wel aantrekkelijk, zeker als er nog wat van de prijs af gaat. En je moet natuurlijk van zo'n krakeling stuur houden, al kost een ander stuur geen fortuin.
Voor deze traveller wordt (in mijn beeld) te veel geboden en hij lijkt me zeker te klein.
Drager is te vernieuwen maar kost wel weer. Hoe heeft het achterwiel zich gehouden toen er iemand achterop de drager ging zitten? (Want daar lijkt het op)

Ik zou voor jezelf een lijstje maken zodat je snel kunt beslissen en op marktplaats moet je echt snel een afspraak maken, dan zijn er best eerlijke en goedkope fietsen te vinden.
Belangrijkste is de frame maat, hij moet passen zonder te lange stuur en zadelpennen.
- in deze prijsklasse geen voorvering en zeker geen feathershock (zie op het forum, fiets van zoontje heeft met weinig km al flink speling - wil je niet met bagage,
Velgen niet doorgeremd, vraag een foto met bv een bankpasje haaks op de velg of kijk of er een slijtagge groef op zit,
Keting, tandwielen en zo kun je prima zelf vernieuwen, dan weet je zeker dat ze goed zijn. Maar daar moet de prijs ook naar zijn.
Enzovoort…
Weer een totale omslag..... de vraag aan jullie of dit te realiseren is en of dit uit te voeren is.

Het is vrij lastig om goede framematen te vinden voor de koga. Daarnaast ben ik geïnspireerd geraakt door meerdere video's en jullie teksten dat het ook wel leuk is om aan je eigen fiets te knutselen, daarom zou ik dit zeker een kans willen geven. Ik zat te kijken naar oude mtb's zonder vering met juiste framemaat en goedkoop. Ik kwam deze tegen voor 30 euro dacht ik daar geen buil aan te kunnen vallen. Ook doordat jullie hebben gezegd eerst kijken of je het echt wat vindt, kan ik met een kleine investering toch ver komen.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... IyNDgxNjE3

Het idee is om hem zo goed mogelijk werkend te krijgen wat die al is maar nieuwe banden (brooks b17 heb ik al aangeschaft) etc. Mijn vraag is dit goed te doen als ik er veel tijd en moeite investeer en is dit een goed idee? Nu het lekker weer is kan ik bijna iedere avond met een zonnetje op het dakterras sleutelen aan de fiets.
Zijn er andere forums of cursussen die ik kan volgen. Die van mgeenering op 1 en 2 juni is voor mij niet te doen, omdat het 1 aan de andere kant van het land is 3 uur rijden en ik heb 1 juni een nacompetitie wedstrijd met voetbal die ik niet kan missen.

Bedankt voor alle reacties!
Beste Rikkert,

Ik vind het zelf heel bevredigend om spulletjes uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
Vroeger ben ik begonnen met Lego en boten van papier ( de Rotterdam, de Statendam en een hele trits meer).
Later werden het eerst brommers en later autos. Aantekeningen maken, de onderdelen in giro enveloppen, alles op volgorde.
Uiteindelijk ben ik overgestapt op de fiets.
Vandaag de dag leg je alles wat je uit elkaar haalt eerst vast op foto's.
Een derailleur bijvoorbeeld zet je van alle kanten op de foto voordat je het loshaalt. Als het los is maak je weer foto's voordat je de derailleur demonteert.
Daarna is het een eitje.
Alle onderdelen mooi schoonmaken in een bakje met petroleum, drogen met een doekje, vet of vaseline er op en weer in elkaar zetten.
Natuurlijk gaat er wel eens iets mis.
Tip: gebruik een keukenkrukje o.i.d. om op te zitten en werk soms aan een tafel om je rug te sparen.

Je leert hoe je een derailleur verkeerd kunt afstellen, je leert hoe je een derailleur goed kunt afstellen, je leert hoe je een trapas (een ouderwetse met losse kogeltjes) van nieuwe kogeltjes voorziet (vaseline of dik vet), hoe je een lager aandraait dat het nét niet los, maar ook nét niet te strak zit enzovoort.

Zelfs het vervangen van een binnenband is een kunstje dat je kunt leren. Het verschil kan zijn dat je gebruik maakt van de materiaal eigenschappen of dat je gaat forceren.
De kunst van het fietsonderhoud zal ik maar zeggen.

Kortom: genieten maar.
Beagle Bikes geeft onderhoudscursussen voor de tourfiets bij Santos in Nieuw Vennep, misschien iets voor jouw. https://beaglebikes.nl/onderhoudscursus/
DaVinci schreef:
do 02 mei, 2024 11:39
Beagle Bikes geeft onderhoudscursussen voor de tourfiets bij Santos in Nieuw Vennep, misschien iets voor jouw. https://beaglebikes.nl/onderhoudscursus/
Top dat is zeker iets voor mij ik ga me denk ik zo snel mogelijk aanmelden voor deze cursus!
De cursus in Kiel Windeweer is uitgebreider en goedkoper, en wat minder gericht op de verkoop van dure fietsen.
Wim schreef:
do 02 mei, 2024 12:14
De cursus in Kiel Windeweer is uitgebreider en goedkoper, en wat minder gericht op de verkoop van dure fietsen.

Bedankt, maar zoals ik in mijn vorige bericht zei, is dat 3 uur rijden. Daarnaast moet ik 1 juni voetballen en er zijn geen andere data helaas.
rikkertvld schreef:
do 02 mei, 2024 11:09
Ik zat te kijken naar oude mtb's zonder vering met juiste framemaat en goedkoop. Ik kwam deze tegen voor 30 euro dacht ik daar geen buil aan te kunnen vallen.
Ook 30 euro is voor een bodemloze put te veel.

Even een top-renovatietip, geleerd van Edd China van Wheeler Dealers: begin met het meest serieuze probleem. Als dat niet lukt heb je gelukkig geen geld en tijd verspild aan andere onderdelen.

Bij deze MTB's zijn de grootste risico's:
# Balhoofdstel ver heen (ook een beetje heen is waardeloos)
# Naven, idem
# Spaken geen spanning meer
# Velgen versleten
# Trapas en cranckstel
# Stuurpen vast
# Derailleurs willen niet meer bewegen
# Idem remmen.

Daarnaast moeten uiteraard beide binnen- en buitenbanden, alle kabels, ketting, cassette, handgrepen, het bezemsteelstuur, zadel en nog wat vervangen worden.
En dan moet het frame nog goed zijn, de maat klopt waarschijnlijk niet voor jou, je bent een boel geld kwijt en de zomer is bovendien voorbij.

Je noemt dat er omslagen in de adviezen zijn gemaakt. Ik begrijp wat je bedoelt, maar er zijn nu eenmaal diverse paden die soms dicht bij elkaar liggen qua aantrekkelijkheid. Dan kan de eerste voorkeur ineens omslaan naar een andere kant. Dat wil niet zeggen dat het andere geen goed idee kan zijn.

Als je deze zomer nog op vakantie wilt zul je iets moeten doen dat snel gaat. Dat is een nieuwe fiets of een fiets waar maximaal ketting, cassette, remblokjes en kabels vervangen moeten worden, desnoods met hulp van een fietsenmaker.
Die mtb van 30 euro is toch veel en veel te klein voor jou?
Nu staat er geen maat bij. Maar op de foto afgaan is dat best een kleine maat
M276 schreef:
do 02 mei, 2024 14:39
Die mtb van 30 euro is toch veel en veel te klein voor jou?
Nu staat er geen maat bij. Maar op de foto afgaan is dat best een kleine maat
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt de verkoper zei dat de framemaat 24 inch was maar bij nader inzien geloof ik daar niks van. Dus ook dit valt in duigen.
Gelukkig!!
Leon schreef:
do 02 mei, 2024 15:01
Gelukkig!!
Haha, als jij een nieuwe fiets zou mogen aanraden waar zou je dan naar kijken? Als ik de fiets ook als stadsfiets kan gebruiken is mijn budget wel redelijk hoog, omdat ik de fiets dan van de zaak kan afschrijven.
Als het om een fiets voor je vakantie gaat de diverse fietsen die je van bij Rat Bikes zijn aangeraden. Kun je meteen in de winkel deze tassen passen: https://rat-bikes.com/ortlieb-back-roller-city.html
Misschien kun je wel een deal sluiten dat je de tassen goedkoper krijgt.
Als het ook om een dagelijkse fiets gaat zou een tweedehands met Rohloffnaaf, naafdynamo en spatborden het beste zijn. Voor tegen de 2000 euro (incl. evt. opknapkosten) zijn er uitstekende fietsen te vinden, maar dan moet je de fiets wel echt kunnen beoordelen. Omdat dat beslist nog niet lukt lijkt de me de eerste optie beter. Over een of twee jaar verkoop je die dan, schrijft wat af en dan weet je veel beter wat je wilt.
Je blijft vragen ‘welke fiets zou je aanraden’ als ‘welk Italiaans gerecht zou je aanraden’.

Zonder dat de adviseur weet of je een grote eter bent, vegetarisch, liefhebber van pasta, zoutarm, zelf te bereiden, te bestellen of ergens geserveerd, aubergine vies vindt, lokale ingrediënten waardeert en allergisch bent voor schelpdieren.

Maak nou toch eerst je wensen meer concreet. Zelf. Dat kunnen wij echt niet voor je doen.




Hoeveel bagage moet er eigenlijk mee?
Het belangrijkste: vrijwel alle Italiaans eten is lekker!
Die laatste vraag over bagage lijkt me nog steeds erg relevant. Met compacte bagage moet het lukken om onder de 12 kg te blijven en zonder voortassen te fietsten. Dat zou ik altijd proberen, maar het veronderstelt relatief dure slaapspullen (maar je bespaart een stel tassen en een drager).
Een topic waar in een paar dagen al een indrukwekkend aantal pagina's mee gevuld is. Ik haak toch maar in, omdat enkele belangrijke zaken m.i. onbesproken zijn.

Net als veel anderen, adviseer ik je om je mountainbike geschikt te maken als reisfiets. Ik zou geen energie steken in het kopen van een andere fiets, hoe verleidelijk ook. Je hebt gewoon te weinig ervaring om daar verstandige keuzes in te maken en het gaat om een bedrag van waarschijnlijk meer dan €1000. Voor minder dan €500 ben je reisklaar op je MTB.

Om bagage op je MTB te kunnen vervoeren heb je minstens een achterdrager nodig. Hier is al verwezen naar de Old Man Mountain dragers waarvoor je geen aparte montagepunten op het frame nodig hebt, maar wel een bevestiging op de zadelpen of de zadelpenklem. Daar is al een link voor genoemd. Een andere dragerconstructie zonder montage-ogen is die van Decathlon of van Topeak. Bij al deze niet erg solide constructies moet je het gewicht beperken tot ca. 12 kg. Maar welke kant je ook op gaat in Europa, je hoeft nergens meer dan 2 ltr water mee te zeulen. Gewichtsbeperking kan eigenlijk geen probleem zijn. Sommige volumineuze spullen kun je ook goed opbergen in een stuurtas, bv. van Ortlieb. Heel duur, maar waarschijnlijk wel toekomstbestendig voor iemand die wil gaan bikepacken..

Het allerbelangrijkste is dat je je MTB geschikt maakt voor een ontspannen fietshouding, die je uren kunt volhouden. De foto's van je twee fietsen laten een schizofrene situatie zien. Een Rockrider XC 500 waarvan de handgrepen op het stuur duidelijk lager staan dan het zadel en een woon-werk fiets waarvan de handgrepen duidelijk hoger staan. Het bijgevoegde commentaar was dat de MTB-houding al pijn doet na 30 min. De woon-werk fiets is in ieder geval plezierig genoeg voor 15 km naar het werk. Dat zal ongeveer 40 minuten zijn. Dat zijn nog lang geen 4 uur. Ik vermoed daarom dat je de handgrepen van de MTB misschien wel 15 cm hoger moet zetten.

Daarbij is het volgende van belang. De optimale fietshouding is dat romp en armen een hoek van ongeveer 90° maken.
body-arm.jpg
body-arm.jpg (22.05 KiB) 276 keer bekeken
Bij veel mensen die rechtop staan reiken de handpalmen ongeveer tot op de hoogte van het heupgewricht. Romp en armen zijn dus ongeveer even lang. Als armen veel langer zijn dan tot op de heupen, dan heet dat onder alpinisten een hoge aap-factor. Dat is in die sport een voordeel omdat je hoog kunt reiken. Sommige mensen hebben juist een lage aap-factor, dus armen die niet tot op de heupen reiken.
Naarmate je meer rechtop wilt zitten op een fiets en toch die hoek van 90° tussen romp en armen wilt vasthouden, moet het stuur omhoog en tevens ietsje dichterbij.
Onderstaande figuur is voor een persoon met een aap-factor van ongeveer 1. De tekening laat zien dat als je het stuur hoger wilt zetten dan het zadel, je in eerste instantie de stuurpen niet moet inkorten. Pas als je de handgrepen bv. 15 cm omhoog wilt brengen, mag je de stuurpen misschien 2 cm korter maken.
Bike fitting.jpg
Mijn advies : zet eerst op je MTB het zadel en handgrepen precies op gelijke hoogte. Kijk hoe je die positie vindt : te gestrekt of precies goed of stuur te dichtbij. Pas hieruit denkbeeldig de stuurpenlengte aan. Vervolgens ga je de handgrepen omhoog brengen voor een comfortabele positie. De correctie van de stuurpenlengte is heel gering.
math schreef:
do 02 mei, 2024 22:00
Mijn advies : zet eerst op je MTB zadel en handgrepen precies op gelijke hoogte. Kijk hoe je die positie vindt : te gestrekt of precies goed of stuur te dichtbij.
Wat math nog niet noemde, maar wel in het plaatje staat zijn de 15 graden van de ellebogen. Daarmee vang je schokken op wat je pijn in handen, armen en schouders bespaart. Zolang je tijdens het fietsen de neiging hebt om je armen helemaal te strekken, wat je veel MTB-ers ziet doen omdat hun fiets veel te sportief of gewoon te groot* is gekocht, is de afstelling nog niet goed.

* Te groot zal bij jou niet snel het geval zijn.
math schreef:
do 02 mei, 2024 22:00
Net als veel anderen, adviseer ik je om je mountainbike geschikt te maken als reisfiets.
Tja. Wat is nu de handpositie tov zadel. Als die 15cm omhoog moet gaat de fiets daar wellicht niet fijner van rijden en kost dat serieus geld. Wat wil je investeren in optie achterdrager op de steekas, orlieb quick rack? Kost ook wat. 20kg max. En kom je dan met je voeten uit. Achtervork is kort. Hoeveel bagage moet er eigenlijk mee? Wil TS zonder spatborden, dynamo, ringslot en standaard op pad?

vragen waar TS intussen en hopelijk al lang meer zicht op heeft.