Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bidon - Forum Wereldfietser

Bidon

Hoi Allemaal,

Ik heb ontdekt dat ik vorig jaar al onze bidons heb weg gegooid. Ik de k omdat die al jaren niet goed meer waren maar ik nooit een fatsoenlijk alternatief kon vinden. Dus dacht, daar heb ik dan een heel jaar voor haha.

Maar nu gaan we over twee dagen proef fietsen :D

En weer kan ik niet echt vinden wat nu een goede bidon is. Zonder direct meteen de meest dure bidons uit te zoeken, maar ook dat blijft een gok. Hebben jullie wat namen?

In ieder geval richting de 700 ml.

Wat ik storend aan onze vorige vond was dat ze lekte.

Een fatsoenlijke bidon laat het water ook niet naar plastic smaken ga ik vanuit
Ik geef de voorkeur aan metalen bidons. Die gaan niet vies smaken, en ze blijven ook iets langer koel. Ik gebruik een thermosfles van 0,75 liter voor echt koud water, en een 38 Oz Nalgene rvs fles van ruim 1,1 liter met drinkdop. Die Nalgene fles past precies in een extra grote Mojave bidonhouder van Velo Orange. De fles is wel te groot en met water erin te zwaar om al rijdend uit te drinken. Ik wilde een extra grote fles hebben omdat ik vaak wat te weinig water bij me had in de steeds warmere zomers.
Geen wereldfietser maar altijd behoefte gehad aan grote bidons. De Magnum van Zefal, deze bidon heeft een grote schroefdop deksel zodat je na gebruik gemakkelijk een handdoek in de bidon kan proppen en goed kan droogmaken.
Als je andere voedingsmiddelen in de bidon gebruikt is omspoelen alleen niet genoeg.
Voor het mooie zou de kunststof iets soepeler mogen zijn. Je moet behoorlijk stevig knijpen in de fles.
Ik gebruik gewone grote Tacx Shiva bidons.

Wil je bidons die minder snel lekker, neem dan CamelBak Podium bidons.


Metaal en isolatie doe ik niet aan, alleen maar extra duur.
750 ml, met een hals op ongeveer tweederde om makkelijk vast te kunnen houden en een grote opening om de bidon goed te kunnen reinigen.
viewtopic.php?p=460930&hilit=bidon#p460930
20240430_140903.jpg
Een goede bidon hoeft niet duur te zijn.
Mooie suggesties, ik ga ze eens opzoeken. Dank
Camelbak podium inderdaad, die zijn perfect!
Kan je ook dichtdraaien en water smaakt niet echt plastic…
Iets duurder maarts het geld waard.

Check hun website.

Gr ej
Die scherpe rondingen in die bidon hebben niet mijn voorkeur. Die zijn lastig droog te krijgen en op den duur vormt daar iets van een aanslag. Idem voor een camelbak hoe hou je die schoon van binnen. Schoon en droog houden vergis je daar niet in. Sportvoeding in een bidon maakt het ook niet eenvoudiger.
?
Wat bedoel je met Camelbak podium van binnen moeilijk schoonmaken?
Het is niet zo’n zak maar een bidon en alle onderdelen kan je los maken in de tuit dus juist aanslag perfect schoon te maken !

https://www.mantel.com/camelbak-podium- ... gJ1x_D_BwE
De Simson Grip heeft een 'stof kap" die de drinktuit schoon en vrij van stof, zand en straatvuil.
Vind ik wel zo prettig (als ik zie hoe vuil mijn onderbenen zijn na een dag fietsen :o ....)
simson .jpg
Een metalen fles zoals de Klean Kanteen met Sport Cap (metalen fles met drinktuit) vind ik niet prettig drinken, het gaat wat schokkerig doordat er snel een vacuum in de fles ontstaat. Een apart ventiel laat dan af en toe wat lucht in de fles.
(Voor die Sport Cap is dan wel weer een Dust Cover verkrijgbaar).

Groet,
Tom.
Wij zijn net zoals Shrek tevreden over de Tacx Shiva bidons.
Die zijn er in 500 en 750 cc https://www.action.com/nl-nl/p/3004694/bidon/
De 500 cc is er 40 centen goedkoper.
ej groningen schreef:
di 30 apr, 2024 21:03
?
Wat bedoel je met Camelbak podium van binnen moeilijk schoonmaken?
Het is niet zo’n zak maar een bidon en alle onderdelen kan je los maken in de tuit dus juist aanslag perfect schoon te maken !
Gezien sorry.
Ik gebruik ook al jaren Camelbak Podium bidons. Als ze vuil zijn gaan ze de vaatwasser in; daar kunnen ze goed tegen.
Het enige nadeel is de prijs van de stofkap voor over de tuit. Die is bijna even duur als een bidon.
Wat een goede tips! Ik ga de Camelbak ook eens bestellen!
Ik let niet specifiek op de soort, koop meestal een niet al te dure. Kan ik jaren mee. Een grote dop is wel handig om goed schoon te maken. Bij schoonmaken ook altijd even met warm water spuiten zodat het mondstuk schoon wordt.

Zo'n stofkap heb ik wel gehad, maar dan is al fietsend drinken lastig met zo'n kapje die er eerst af moet. Zeker 700 ml en zacht kunststof om te kunnen knijpen (even snel wat kunnen drinken). Knijpen in een metalen bidon lukt sowieso niet en dat zou niet mijn keuze zijn.
Schoonmaken van bidons doe ik met gebitsreiniger. Tablet in 1 bidon warm water erbij schudden, 3 min laten werken dan in de volgende bidon overschoenen en daar hetzelfde process. Ondertussen de eerste weer goed uitspoelen.
Gr Jan
Steradent:
Ingredienten Steradent Triple Action Plus Kunstgebit Reiniger

Sodium bicarbonate, potassium caroate, citric acid, Sodium carbonate peroxide, Sodium sulfate, Sodium carbonate, PEG-150, Malic acid, Sodium dodecylbenzenesulfate, PEG-90, Aroma, TAED, CI 28440, CI 42090

Giftig bij inslikken.
Schadelijk bij contact met de huid.
Schadelijk bij inademing.
Veroorzaakt huidirritatie.
Veroorzaakt ernstige oogirritatie.
Kan een allergische huidreactie veroorzaken.
Kan irritatie van de luchtwegen veroorzaken.
Kan slaperigheid of duizeligheid veroorzaken.

Ik zou gewoon soda gebruiken of natriumbicarbonaat (bakpoeder)
Maar wat is er tegen op afwasmiddel en een afwaskwast of mee laten draaien in de afwasmachine?
Poppink schreef:
wo 01 mei, 2024 16:22
Steradent: ... Giftig Schadelijk Schadelijk huidirritatie.ernstige oogirritatie.allergische huidreactie irritatie van de luchtwegen slaperigheid duizeligheid
Hahahaha! Gruwelijk spul. Goed naspoelen dus.

Mijn plastieke polyetheen bidons worden zo af en toe met de afwasborstel afgewassen als ze wat glibberig zijn aan de binnenkant en soms zelfs groenig, terwijl ze eigenlijk kleurloos zijn. Veel afwasmiddel wil ik daarbij niet gebruiken want afwasmiddel bevat op zichzelf ook nutriënten waardoor algen groeien. Ik ga er maar van uit dat het gevolg voor mij is dat ik alsmaar meer weerstand opbouw.

Ooit heb ik een dag of tien achter elkaar een ondoorzichtige bidon gebruikt om elke dag een pak sinaasappalsap in te gieten. Dat ging prima. Toen ik na er na anderhalve week eens in keek zag ik een soort kaleidoscopische botanische tuin. Niet dat ik ergens last van had maar die bidon heeft het toen wel moeten ontgelden en is roemloos geeindigd.

Stofkappen heb ik nooit aan gedaan. De stof krijg je sowieso binnen als je ademt, en dat doe je. Dus een beetje extra stof van een (afgespoeld) tuitje kan er nog wel bij.
Bij de non-fixies zijn de Eroica-bidons van Elite erg populair.

Afbeelding

Niet eens zozeer vanwege het klassieke uiterlijk (dat helpt wel) of dat we ze regelmatig cadeau krijgen (helpt ook), maar vooral omdat ze - door de grote opening - enorm lekker drinken.

Afbeelding

Alleen als het heel warm dreigt te worden gaan de Zéfal Magnums mee, voor die halve liter extra:

Afbeelding
Het is Vaude geworden. Ze lijken niet te lekken. Vandaag gaan we ze testen
17147158296577612914929912004356.jpg