Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 20 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

399 berichten
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 21:34
Koga Worldtraveller, omdat ik net ontdekte dat een lokale dealer, even dicht als die van mijn vorige 2 fietsen, daar sinds kort officiele verdeler van is. Maar ombouw naar fixie, zal allicht even (weinig) evident zijn als bij de Santos zeker? Ook heb ik wat last van honkvastheid, en er is zoiets als je best willen doen maar het zit tegen, wat vergeeflijk is.
Die Koga heeft een derailleuraandrijving, dus zal het frame geen EBB hebben vermoed ik. Dus als je de ketting wilt spannen tbv een ombouw naar fixie heb je bv een https://www.bike-components.de/en/Trick ... et-p25947/ nodig.

En het frame is voor 142x12 steekas, dus je kunt je huidige achternaaf wrs. niet gebruiken.

En het frame is niet geschikt voor velgremmen.

De Surly Ogre heeft track ends met Gnot-Boost spacing en is dus veel geschikter voor leipe fixieprojectjes dan een Santos of Koga.

Verder: je wensenlijstje is natuurlijk zeer ongebruikelijk en zeer specifiek. Zorg dus dat je ook zelf je research het gedaan en heel duidelijk bij een FM kunt aangegeven wat je wilt, of dat je je wensen en vragen in ieder geval specifiek kunt formuleren. Bereid je voor en zorg dat je een serieuze gesprekspartner bent. Want effe eerlijk, die M10 bouten als kettingbladbouten waren natuurlijk volslagen clownesk en dragen er niet aan bij dat een FM jou en je fiets serieus neemt.
Shrek schreef:
wo 01 mei, 2024 21:42
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 21:34
Koga Worldtraveller, omdat ik net ontdekte dat een lokale dealer, even dicht als die van mijn vorige 2 fietsen, daar sinds kort officiele verdeler van is. Maar ombouw naar fixie, zal allicht even (weinig) evident zijn als bij de Santos zeker? Ook heb ik wat last van honkvastheid, en er is zoiets als je best willen doen maar het zit tegen, wat vergeeflijk is.
Die Koga heeft een derailleuraandrijving, dus zal het frame geen EBB hebben vermoed ik. Dus als je de ketting wilt spannen tbv een ombouw naar fixie heb je bv een https://www.bike-components.de/en/Trick ... et-p25947/ nodig.

En het frame is voor 142x12 steekas, dus je kunt je huidige achternaaf wrs. niet gebruiken.

En het frame is niet geschikt voor velgremmen.

De Surly Ogre heeft track ends met Gnot-Boost spacing en is dus veel geschikter voor leipe fixieprojectjes dan een Santos of Koga.

Verder: je wensenlijstje is natuurlijk zeer ongebruikelijk en zeer specifiek. Zorg dus dat je ook zelf je research het gedaan en heel duidelijk bij een FM kunt aangegeven wat je wilt, of dat je je wensen en vragen in ieder geval specifiek kunt formuleren. Bereid je voor en zorg dat je een serieuze gesprekspartner bent. Want effe eerlijk, die M10 bouten als kettingbladbouten waren natuurlijk volslagen clownesk en dragen er niet aan bij dat een FM jou en je fiets serieus neemt.
Als iets niet kan moet dat gewoon gezegd worden tegen de klant hee, dan weet die dat die elders moet kijken.
Mijn wensenlijstje is even kort als het onderdelenlijstje van een fixie, en de communicatie daar over dito. Om "research" te doen moet er eerst gepubliceerd worden hee.
Kijk naar de inbouwmaat van dit onderwerp. Ik heb daar gisteren voor rondomrond gezocht, niet gevonden, en dus genoopt geweest het hier te vragen.

En over die M10 bouten gesproken, dat clowneske moet dan op cosmetica vlak zijn, niet op praktisch / technisch vlak. Want dat gepruts met wat "bladboutjes" wordt genoemd is niet erg praktisch. Mijn eerder crankset had zelfs 1 onder de crank zitten.
Zaterdag heb ik op mijn eerdere fiets, waarmee ik nu dus rij wegens RIP Santos, de bladbouten ook vervangen door M10's en het kettingblad gedraaid omdat ik haaievinnen begon te zien. Wat ontdekte ik: tussen het kettingblad en de spider zaten rondeeltjes waarvan een stuk uitgeslepen werd om plaats te geven aan de stootranden van de spiderpoten. Dat moet gedaan geweest zijn om de kettinglijn recht(er) te krijgen en/of het kettingblad niet tegen het frame te doen komen, allicht dat laatste.
Dat droeg er niet bij om de FM serieus te nemen, en dat is ook de -tigste keer.

De vorige keer kwam mijn stuur een minuut na wegrijden van zijn winkel los, nadat hij de stuurpen door een langere had vervangen; Slalom tussen auto's en in de berm. Tevoet terug, hij toonde een grijns en toen ik hem erop wees dat de overlap te kort moet geweest zijn zei ie dat hij geen andere had zo lang. Waarop de oude teruggeplaatst werd.
Een week later ging ik naar een nooit eerder gegane FM, die ging naar de computer achter zijn kassa, tokkelde een paar minuten en de langere was besteld, een week later zat die erop en dat is de huidige dus. En zeggen dat de originele FM me zelf had gebeld om te zeggen dat hij een langere stuurpen had gevonden, na maanden niet kunnen.
Van serieus nemen gesproken hee. Die grap met het stuur was de directe aanleiding om een andere fiets elders te zoeken, en de Santos reklaam van oersterk frame en oersterke velgen trok me natuurlijk aan. Intussen, na een velg gebroken rondomrond, en nu ook een frame gebroken, ben ik het dan zeker die de clown is van het verhaal???
GMS21 schreef:
do 02 mei, 2024 05:39
Als iets niet kan moet dat gewoon gezegd worden tegen de klant hee, dan weet die dat die elders moet kijken.
Maar dat doen ze de FM's waar je tot nu to bent geweest dus niet, en daardoor eindig je met halfbakken oplossingen.
Met https://www.bike24.com/p234595.html had je bv gewoon én fixed én met schijfrem kunnen rijden en waren die velgremmen. iet nodig geweest.
Die 130mm naaf was ook niet nodig geweest.

Er zijn fietsenmakers die ervaring hebben met dit soort projecten en wél de juiste onderdelen weten te bestellen. Die moet je zien te vinden.

Of je moet leren sleutelen en je fiets zelf opbouwen.



En over die M10 bouten gesproken, dat clowneske moet dan op cosmetica vlak zijn, niet op praktisch / technisch vlak. Want dat gepruts met wat "bladboutjes" wordt genoemd is niet erg praktisch.
Alleen al in de lage landen rijden miljoenen fietsen rond met gewone bladboutjes en dat gaat gewoon prima. Waarom zouden ze dan uitgerekend voor jou niet voldoen?
Ik kan maar 3 redenen bedenken.


Wat ontdekte ik: tussen het kettingblad en de spider zaten rondeeltjes waarvan een stuk uitgeslepen werd om plaats te geven aan de stootranden van de spiderpoten. Dat moet gedaan geweest zijn om de kettinglijn recht(er) te krijgen en/of het kettingblad niet tegen het frame te doen komen, allicht dat laatste.
Dat droeg er niet bij om de FM serieus te nemen, en dat is ook de -tigste keer.
Hoezo? Soms is het nodig om een beetje te tweaken met de kettinglijn. Mits goed uitgevoerd (bladboutjes lang genoeg etc) kan dat prima met ringetjes. (al is een Phil Wood as van € 140 inderdaad chiquer)
GMS21 schreef:
do 02 mei, 2024 05:39
........ben ik het dan zeker die de clown is van het verhaal???
Wat denk je zelf?

Clowneske TM3+.jpg
Clowneske TM3+.jpg (95.59 KiB) 709 keer bekeken
Clowneske TM3+ nog een keer.jpg
Clowneske TM3+ nog een keer.jpg (83.44 KiB) 709 keer bekeken
Clowneske TM3+ ja hoor.jpg
Clowneske TM3+ ja hoor.jpg (76.45 KiB) 709 keer bekeken
Waarschijnlijk heb ik iets gemist maar waarom wil je beslist een fixie rijden?
Ja deze use case schrééuwt gewoon "Bullitt" of "Surly Big Dummy" of "Kona Ute" maar daar wil hij niet aan. :wink:

Fixed omdat.... simpeler en betrouwbaarder? Maar dan had een Rohloff, al dan niet met riem, ook prima gekund.

Maar als ik het verhaal goed gevolgd heb (hier en op fiets.nl) heeft de FM de Santos dus kostenloos omgebouwd van Rohloff naar fixed, dus er rijdt nu ergens in België iemand rond met een heeeeel voordelig verkregen Rohloff :lol:

Edwin* schreef:
do 02 mei, 2024 10:51
Clowneske TM3+ ja hoor.jpg
Dat 3e plaatje is het meest verhelderend: het lijkt inderdaad een Shimano FC-5500 crank te zijn, dus mijn angstdroom over een Octalink V2 crank op een V1 as bleek ongegrond. Octalink is niet ideaal als je fixed rijdt trouwens, de linker crank heeft wat neiging om zich los te werken door het tegendruk geven (been there, done that). Square taper doet het beter, al zul je ook daarvan de crankbouten af en toe na moeten lopen.

Merk ook op hoe de M10 bladbouten het geheel een authentieke stevige cold war-era raw industrial look geven. Als de Russen komen kan GMS21 zich in ieder goed verdedigen door met die M10 bouten te gooien.

Schilderen met chroom-6 zou het plaatje helemaal compleet maken. Ik zie mogelijkheden voor de mood boards van Santos.
Edwin* schreef:
do 02 mei, 2024 10:51
GMS21 schreef:
do 02 mei, 2024 05:39
........ben ik het dan zeker die de clown is van het verhaal???
Wat denk je zelf?


Clowneske TM3+.jpg

Clowneske TM3+ nog een keer.jpg

Clowneske TM3+ ja hoor.jpg
Nochtans is je virtuele circuswereld de enige die spot met mijn fiets;
In de echte komen vreemden me ambeteren om te klappen over men velo,
De openingsvraag is dat is een elektrische fiets zeker?
In het begin antwoordde ik nog nee, heeft zelfs geen versnellingen en zelfs geen vrijwiel, waarop ze dan hun stem kwijt waren, stilte die ik vulde met zo kan ik mijn plan trekken, als der nieveel is dat kan mankeren kan er niet veel kapotgaan, en ik moet niet elke maand een nieuwe ketting leggen, zo elk jaar tot 2 jaar. Hoeveel km rij je dan wel, 50-60 per dag meneer mevrouw. Oh. En dan werd er nog wat over vanalles geklapt.
Lachen heb ik nog niemand zien doen, ik en/of de fiets moeten dan slechte clowns en/of circusattributen zijn zeker?

Dus nee hoor, lees je post eens na, wat denk jij zelf erover?
Ik vind dat ze niet fraai oogt.

Dan terug ontopic: heb het frame gisteren op men rug naar de dealer gereden.
De vraag gesteld wie de hub koos, hij, Santos, of beide.
Geen antwoord.
De volgende vraag, is de Santos maat 135 mm.
Ja.
Dan de vraag gesteld waarom een hub van 130 mm monteren in het Santos frame dat 135 mm is.
Geen antwoord.
Ik dan weer: ik heb dat zo gemeten in beide achterwielen, van in het begin zag ik dat de uiteinden wat samengetrokken werden. Het frame is nu gebroken, en plek en uitzicht van breuk wijst op kracht op plaats wielmontage in zelfde richting.
Zei dat ik geen herhaling wil, wees op de 2 na 7 jaar nog steeds onverklaard gebleven fenomenen (rijgedrag en uit center slijten achterwiel) en dat het achterwiel waarschijnlijk niet in het spoor van het voorwiel loopt, en zeg dat ik de juiste hubs in mijn wielen wil.
En dan begint hij te klappen over spacers plaatsen tussen uitvaluiteind en wielas. Ik zeg dat ik zo geen gesukkel met losse stukjes wil (om nog maar te zwijgen over dan nodige langere boutjes en eventuele nieuwe problemen daardoor).
En dan bleek zijn tijd op. Ik ging een nieuw frame krijgen en weg was em.
Ik kreeg van personeel nog de vraag welke kleur en lettering en nog iets ik wens en ik antwoord dat dat me worst zal wezen, dat kunnen rijden met de fiets zonder alle stappen miserie belangrijker is dan hoe ze deruit ziet.
Mijn wereld is niet jouw circus, ziede?
Shrek schreef:
do 02 mei, 2024 11:38
Ja deze use case schrééuwt gewoon "Bullitt" of "Surly Big Dummy" of "Kona Ute" maar daar wil hij niet aan. :wink:
Nee, ik wil een robuuste simpele fiets.
Daar is het minste trammelant mee, minste werken en kosten aan, en doe-het-zelf mogelijk en ook mogelijk gebleken, waardoor ik niet meer gegijzeld kan worden door dealers die 3 dagen dan 3 weken dan 3 maanden en op 't laatst (mijn fietsen voor ze singlespeed later fixie werden) nog eens 3 keer langer.
Tandwiel voor, Tandwiel achter, ketting dertussen, gewoner kan niet.
Wat zich ook bewezen heeft - ik vervang sinds 2017 kettingen en tandwielen zelf, en doe ook de moeite om de tandwielen om te keren telkens ik haaievin vorm merk, en kettingblad een kwart slag te roteren op de spiderpositie als de tanden op de klokuren van de crankarmen duidelijk meer gesleten worden dan de deze op de andere uren.
Zo die dingen.
Shrek schreef:
do 02 mei, 2024 11:38
Fixed omdat.... simpeler en betrouwbaarder? Maar dan had een Rohloff, al dan niet met riem, ook prima gekund.
Een Rohloff is een complex stuk mechaniek.
Een riem heeft serieuze kwetsbaarheden, kettinglijn, een zakmes. Je moet eens rondkijken in een gemiddelde stad met veel cotees sociaal ontvangenden. Ook gepruts met dat frameslot, merk op hoe de boutjes daarvan zich loswerkten, zonder ooit losgemaakt geweest te zijn.
Sommige kringwinkels hier verkopen elke week 3 dozijn fietsen, verzameld door stadsdiensten, zogezegd achtergelaten, zonder derbij te zeggen dat die eerst gejat werden en dan achtergelaten. Als ik ergens een fiets op een rare plek zie staan of liggen, of in een rare toestand (banden bvb leeg) in een fietsparking, de volgende dag is het zadel dada, de derde dag het stuur, de wielen, de pedalen, en uiteindelijk ligt het frame er nog, dat ik nog een week later in een naar huis gereden supermarktwinkelkar voor de deur van de lokale anonieme ijzerboer zie liggen.
Ergens vorig jaar kwam ik de grote driehoek tegen van een fietsframe van een fietsverhuur vzw van de stad zelf, de naam met fel contrast erop gelakt. Losgezaagd en/of geslepen als een slager doet bij het uitbenen, voor de onderdelen natuurlijk.
Met een fiets als de mijne, is niemand wat he. En gewoon voor de lol, de ketting effe doorsnijden met men zakmes, da gaat ook nie bijster rap gaan he.
Maar die factoren schoffel jij in je blind vlek he, die intussen de oceaan moet spannen daar al dit reeds is gezegd hier.
Shrek schreef:
do 02 mei, 2024 11:38
Maar als ik het verhaal goed gevolgd heb (hier en op fiets.nl)
Met één of beide ogen dicht, kan dat?
Shrek schreef:
do 02 mei, 2024 11:38
heeft de FM de Santos dus kostenloos omgebouwd van Rohloff naar fixed, dus er rijdt nu ergens in België iemand rond met een heeeeel voordelig verkregen Rohloff :lol:
Nou nee, er werd geen Santos omgebouwd, er werd een Santos TM3+ frame gebouwd, gelakt, van Santos standaardkeuze onderdelen, behalve de aandrijving - die onderdelen voor de vaste pion.
Hoe kwam jij tot het idee dat ik met een Rohloff gereden zou hebben, waar ook ter wereld? Na een pot nat met % aanduiding ?
Shrek schreef:
do 02 mei, 2024 11:38
Dat 3e plaatje is het meest verhelderend: het lijkt inderdaad een Shimano FC-5500 crank te zijn, dus mijn angstdroom over een Octalink V2 crank op een V1 as bleek ongegrond.
Je moet niet naar de dromen kijken he, naar de realiteit mot je kijken, dat is wat ik doe, en als ik opgescheept kom te zitten met een gebroken frame, van een merk dat reklame voert met oersterk frame, na eerder opgescheept te zitten met gebroken velg, van een merk dat reklame voert met oersterke velg, dan schort er iets vind je niet?
Dat Santos TM3+ frame lijkt me stevig gemaakt. Dikke buizen, dikke lassen, continu lasnaden, dubbele dwarsverbinding, zo die dingen. Als het dan toch breekt, moet er iets aan de hand geweest zijn he. Wel, frameuiteinden die 7 jaar lang een halve cm samengetrokken geweest zijn, en zo mee gereden elke dag 50+ km, dat IS een MOGELIJKE reden he. Hier zelfs de enige te bedenken. En vandaar datr ik die logische piste volgde. Nie moeilijker dan dat, Shrek.
Het rare aan jou is dat je het voor de hand liggende, het heldere dus, ontkent en droomwerelden gaat opzoeken. Ik denk dat jij met een lantaarn loopt dewelks lichtvlek je buiten beeld houdt. :D
Shrek schreef:
do 02 mei, 2024 11:38
Merk ook op hoe de M10 bladbouten het geheel een authentieke stevige cold war-era raw industrial look geven. Als de Russen komen kan GMS21 zich in ieder goed verdedigen door met die M10 bouten te gooien.
Wat zouden de Russen hier komen zoeken? Olie? Aardgas? Patatten? Mais? Wat kopen ze nu van ons? Prentkaarten van de stad Brussel?
Je discussievoeren is prullerij trollerij, wees Algemeen Beschaafd Wereldfietser en herinner te hebben gelezen dat ik van dat prul bladboutjes gepruts afwilde, een steeksleutel 17 en Klaar Is Kees. Geen uitslijtende onderbroken schroevendraaier sleufkes op slecht te ziene / bereiken plekken, geen gesukkel met mm verschillende lengtes die probleem geven bij dikkere of dunnere kettingbladen, gewoon nen duidelijk zichtbare standaard M10 bout met nen kop die een hamer nodig heeft om kapoet te gaan.
Dat jij daar perse industrial look cosmetica aan wil koppelen, is jouw zaak he, niet de mijne, en dit gaat hier over mijn zaak, niet de jouwe, menier Shrek. :D
Shrek schreef:
do 02 mei, 2024 11:38
Schilderen met chroom-6 zou het plaatje helemaal compleet maken. Ik zie mogelijkheden voor de mood boards van Santos.
Af en toe splat ik eens een klodder siliconen op een plek, ter bescherming tegen lakbeschadiging, of post mortem dat.
Jouw en eender wiens moods zijn me worst.
MIJN zaak is nu de fiets terug gemaakt te krijgen, ZONDER dat probleem, en ZONDER nieuwe problemen.
Maar dat is evident he.
Allez, zou evident moeten zijn.
Maar jij loopt weg van de evidenties.
Tot daar in achtergat Rusland zelfs lol.
Geen goesting in recruut wezen? Vooral in dat buurland er net voor, wat was het weer, Oekorine of zoiets, zoeken ze tegenwoordig personeel.
Edwin* schreef:
do 02 mei, 2024 10:51
GMS21 schreef:
do 02 mei, 2024 05:39
........ben ik het dan zeker die de clown is van het verhaal???
Wat denk je zelf?
Clowneske TM3+.jpg
Clowneske TM3+ nog een keer.jpg
Clowneske TM3+ ja hoor.jpg
Ga jij ook je buurman ambeteren als zen nieuwe tuinornament jou niet aanstaat?
Senior2 schreef:
do 02 mei, 2024 11:22
Waarschijnlijk heb ik iets gemist maar waarom wil je beslist een fixie rijden?
https://brooklynfixedgear.com/bikes-and ... xie-bikes/
8. They require little maintenance

Fixed gear bikes eliminate many of the maintenance concerns associated with traditional bikes.

This relates to the reduced components. If you regularly bike, your multi-gear drivetrains, disc brakes, and caliper brakes will eventually need maintenance. You’ll eventually need to replace components as well. Also, chains wear out faster on multi-gear drivetrains because they put more stress on the chain.

Because they have fewer components, fixed-gear bikes are easier to maintain and less expensive to repair. You only need to worry about lubricating the chain drive and ensuring other fixtures are tightened and secure. Also, the brake pads are the only parts that need replacement because of normal wear and tear.

Regular servicing, wheel removal, cleaning, etc., is much simpler because a fixie doesn’t have the complex gear dérailleurs you need to deal with on a geared bike.

The derailleurs on a road bike will suffer wear and tear from regular use. They are moving parts, after all, and replacement or repair can be expensive. A fixed-gear bike doesn’t have any such problems. You’d need to seriously abuse it to break the rear drive sprocket or the front chainring.
Heb je gelezen van waar ik kwam?
Mijn laatste herstelling van versnellingsfiets (waar ik 2 van de 21 gebruikte) liet 9 maanden op zich wachten.
Besloot single speed, da moe rapper te herstellen zijn, en misschien kan ik dat zelfs zelf, yay, nie meer gegijzeld kunnen worden dan, Independence Day!
Dat bleek zo. Alleen, de dealer solfderde me te kleine frames op.
En ook, de vrijwiel, beginnen vriezen bij savonds thuiskomen, plots over en uit met fietsen wegens geen mechanische overbrenging meer, alsof den ketting weg is, ja lol.
Of scenario 2: plots felle regenbui, plots al pedalende uitbollende tot stilstand SJIT STA IK DAAR IN DE REGEN. Dealer: kweet van niks men dal, mysterie. Op internet: vrijwiel vet, wordt plakkerig bij water, veerkes niet meer genoeg macht om palletjes terug te duwen.
En dus de metamorphose stap laatst: vaste pion.
Vala, mijn fietslevensverhaal. Er waren geen professoren en ingenieurs van doen, enkel lieden die me zeiden wat ze zelf dachten, ipv me iets wijs te maken om iets nieuws te verkopen, of, vooral dat laatste, van iets dat al enige jaren in de stock in de weg ligt, verlost te raken.

Die te kleine frames waren de beginoorzaak van de singlespeed fietsen miserie, er waren op de vrijwiel dinges na geen aandrijvingsproblemen meer.
Dus dacht ik, ergens laat 2016, na bijna verongelukt te zijn door een langere stuurpen die niet lang genoeg bleek te zijn, of domweg met niet genoeg overlap gemonteerd, kga op zoek naar een oersterk frame oersterke wielen en in oersterk formaat. :P
En ik kwam uit bij Santos, der was zelfs een dealer in de stad waar ik toen al vaak kwam, en van 2 kwam 3 hee! :D
Senior2 schreef:
do 02 mei, 2024 11:22
Waarschijnlijk heb ik iets gemist maar waarom wil je beslist een fixie rijden?
Om hier nog iets niet technisch en niet commercieel (haha) aan toe te voegen: toen ik de tweede van mijn singlespeedfietsen naar fixie liet ombouwen, was ik er niet gerust op. Zo je benen nooit kunnen stilhouden... Maar die vrees bleek opgelost te kunnen worden door te letten op zaken waarvoor je vroeger niet moest opletten. Een soort van extra aandachtspunt bij het rijden met de velo.
En zelfs het omgekeerde: ik wil niet meer "terug".
Dat kunnen remmen door tegen te duwen, zo ook onafhankelijk van remblokken, remmen, en de controle over de fiets - gisteren stond ik met mijn Santos frame op de rug 5 sec stil zonder een voet op de grond te wachten op groen.
Zonder dat alternatieve remmen, ging deze Santos meer maanden niet dan wel gebruikt geweest zijn, want dat Magura remsysteem is ook een 7 jaar miserie verhaal, en met een fiets zonder remmen bij een dealer raken, een brug af, de gedachte alleen is al lol. Wel, met die vaste pioen doe ik dat zonder remmen, en zelfs tijdens de daling rechtsaf slaan.
En niet occasioneel, niet eens voor de lol, maar als ROUTINE.
GMS21 schreef:
za 04 mei, 2024 10:45
Dan terug ontopic: heb het frame gisteren op men rug naar de dealer gereden.
De vraag gesteld wie de hub koos, hij, Santos, of beide.
Geen antwoord.
De volgende vraag, is de Santos maat 135 mm.
Ja.
Dan de vraag gesteld waarom een hub van 130 mm monteren in het Santos frame dat 135 mm is.
Geen antwoord.
Ik dan weer: ik heb dat zo gemeten in beide achterwielen, van in het begin zag ik dat de uiteinden wat samengetrokken werden. Het frame is nu gebroken, en plek en uitzicht van breuk wijst op kracht op plaats wielmontage in zelfde richting.
Zei dat ik geen herhaling wil, wees op de 2 na 7 jaar nog steeds onverklaard gebleven fenomenen (rijgedrag en uit center slijten achterwiel) en dat het achterwiel waarschijnlijk niet in het spoor van het voorwiel loopt, en zeg dat ik de juiste hubs in mijn wielen wil.
En dan begint hij te klappen over spacers plaatsen tussen uitvaluiteind en wielas. Ik zeg dat ik zo geen gesukkel met losse stukjes wil (om nog maar te zwijgen over dan nodige langere boutjes en eventuele nieuwe problemen daardoor).
En dan bleek zijn tijd op. Ik ging een nieuw frame krijgen en weg was em.
Ik kreeg van personeel nog de vraag welke kleur en lettering en nog iets ik wens en ik antwoord dat dat me worst zal wezen, dat kunnen rijden met de fiets zonder alle stappen miserie belangrijker is dan hoe ze deruit ziet.
Valt nog mee dat de dealer überhaupt nog een nieuw frame heeft willen regelen voor je gezien je opstelling en de manier waarop je je fiets mishandelt.
Ik vond net dit:
https://sheldonbrown.com/frame-spacing.html
Ik had vroeger al vanalles gelezen van die RIP kerel.
Note, if you're not careful, you can do serious damage to your frame or fork this way!

If your frame or fork is made of aluminum or carbon fiber, do not attempt to re-space it: these materials are not suitable for "cold setting."

If in doubt, try the magnet test: if a magnet won't stick to it, don't try to re-space it!
En dat is daar vet rood.
Begin vorig jaar speling op achterwiel.
Beide lagers vervangen.
Ik had eerder al ervaring met keramische lagers (de standaard keuze van de fietsfabrikant) als op korte tijd sneuvelende, en ik had gelezen dat dat kwam door het steen materiaal, hard, maar bros, geen traag groeiende scheur, maar verder splijten over een lengte.
Eind vorig jaar, 9 maanden later, opnieuw speling, en heel plots, van niks, een luide tik, met daarna aanhoudend lawaai en sterke en onregelmatige trillingen doorheen het frame, en dat op vlak terrein rechtdoor, zonder plots veel kracht of zo te zetten.
De lager aan de aandrijfzijde bleek kapot, wat speling, en het leek alsof die wat schuin was komen te zitten.
Personeel van dealer zei dat de andere lager recht rolde, maar ik besloot beide te laten vervangen, omdat ik het weet aan inferieure lagers, ik wilde inox kiezen en de mechanische eigenschappen daarvan zijn de helft die van gewone staalgraad.

Als je zo alles samenlegt, moet er iets grondig mis zijn rond dat achterwiel he.
Lagers die almaar sneuvelen.
Zelfs de velg, de hele buitenwand rondomrond in tweeen gespleten, met de binnenwand ook daarmee begonnen, en breuk op zijkant / velgwand, waar ik het ontdekte.
Spaakbreuken echter: nooit. Geen 1, op 7 jaar tijd.
Dat wijst allemaal op een specifieke grondoorzaak die specifieke plekken van gevolgen heeft. Als een wiel niet uitgelijnd is met het voorwiel, niet in het center van het frame zit, krijg je asymmetrische belastingen, die naargelang trek of duw, zich aan de ene of de andere kant manifesteren in falingen.

Die hele 7 jaar lange stroom van falingen kan dus een begin hebben zijnde een hub die te smal is voor het frame, dewelks aanspannen het frame vervormt, het achterwiel uit het center haalt (wat ook bleek aan de remblok afstanden bij nieuwe), en specifieke overbelastingen daaruit volgende.
Die ene onbeantwoorde vraag blijft dan: waarom een smallere hub kiezen?
Uitleggen als we hadden de 130 mm nog in stock liggen en de 135 mm moeten we bestellen kunnen niet want mijn fixie was een voor die dealer (en naar diens zeggen ook voor de producent van de fiets) een niet eerder gedane samenstelling.
En een fout geplaatst vinkje op de bestelling, twee keer (reserve wiel)? Moesten er nu nog niet-MTB/hybride versies van het frame bestaan, zou je nog kunnen zeggen: kan. Maar niet dus.
Wat blijft dan: opzettelijk smaller kiezen, met een motief dus..
De vraag dan is welk.
Aks je een 130 mm hub vastzet in een 135 mm frame, dit is met inbusbouten niet met moeren, waar gaat het wiel dan naartoe, relatief tot het center van het frame?
Is dat afhankelijk van volgorde en afstanden van aanspannen?
De rechter lagers gingen kapot. De boutjes van het frameslot om een tandriem te kunnen monteren werkten zich vanzelf los en nu laatst en fataal, de rechterframebuis heeft een breuklijn van 5 cm verticaal met de kant naar de bottombracket een paar mm uitstekende.

Er vormt zich een rode lijn dan he.
Die van 7 jaar miserie, beginnende met het kiezen van een hub die te smal is voor het frame, het frame zich vervormt naar de hubafstand, en de gevolgen van die vervorming zich manifesteren als sneuvelende onderdelen. Zelfs de gebroken velg zou kunnen komen door asymmetrische wisselende belastingen, want aluminium is weinig tolerant daarvoor, véél minder dan staal. Voor staal is "moeheid" nodig, voor aluminium is het direct breuk en verder groeien van breuk.

Het wordt dan net reklaam voor het TM3+ frame, dat heeft die vervorming van soms belastingen orde 2 sixpacks 1,5l flessen en hotsbots over de vele verkeerveiliger makende drempels, 7 jaar lang uitgehouden, en zelfs met een 5+ cm lange breuklijn en permanente vervorming (breukranden niet meer in zelfde vlak) me NOG thuisgebracht.
GMS21 schreef:
za 04 mei, 2024 15:13
Die ene onbeantwoorde vraag blijft dan: waarom een smallere hub kiezen?
Heb je het 'm al eens gevraagd?
Fedor schreef:
za 04 mei, 2024 14:27
Valt nog mee dat de dealer überhaupt nog een nieuw frame heeft willen regelen
"Regelen"?
In de zin van ik betaal je een bak Belgische fritten als je die vent een nieuw frame kado doet? :D
De dealer verzocht me om foto's van de breuk.
Ik pakte men camera.
Naar de competoeter.
Kopie.
Attachment email.
Dealer stuurt beelden naar fabrikant.
Dat zal de rol zowat geweest zijn zeker?
Wat anders?
Feel free om ideeen te opperen.
Fedor schreef:
za 04 mei, 2024 14:27
voor je gezien je opstelling en de manier waarop je je fiets mishandelt.
Ik zie aan den Aldi soms oudere madammen een paar sixpacks anderhalve liter flessen achterop hunnen E-bike laden.
Dedzju toch, hun velo zo mishandelen.
Reisfiets.
Hij geeft je grip op ruige ondergronden, rolt soepel over elk obstakel en is sterk, sterk als een huis (maar dan op vakantie)
Hij heeft een supersterk frame, een stalen voorvork en ijzersterke wielen waardoor zwabberen verleden tijd is.
Het sterke, stijve frame en de stalen voorvork geven geen krimp als je met 25 km/u over een klinkerweg fietst of wat boomwortels tegenkomt.
Alleen een luis in eigen pels, dat zat allicht niet in de ontwerp parameters.
Wie had dat nou gedacht zeg, dat iemand een halve cm kortere hub in ons frame zou spannen. Laat staan zo verkocht als nieuw.

Dat laatste is de nog steeds onbeantwoorde vraag hier.
Waarom een 13 cm hub kiezen, voor een 13,5 cm frame?
Surly verkoopt een 13,5 cm versie van de hub.
Maar die is niet aangevinkt geweest bij het bestellen door kweet niet wie dealer / en of monteur bij Santos. En evenmin door de dealer, voor het reserve achterwiel.
Ik word hier met kritiek geaddresseerd, de dealer zou me plezierkes willen doen, zou de jobs naar behoren hebben gedaan, alles mijn schuld, maar het antwoord geven op die vraag, waarom 13 cm hubs in de wielen, voor het 13,5 cm frame, dat is nog steeds spannend afwachten.
Raar toch?

Dit is ook geen raketwetenschap hee.
Er is een frame van een fiets, universeel ontworpen, zodat het zoveel mogelijk wensen van reizende klanten tegemoet kan komen, met 1 kenmerk als it's gotta be good for every traveller, zijnde de 13,5 cm MTB, hybride toepassing, wat me dunkt logisch is, met de fiets reizende lieden hebben niet graag miserie onderweg in achtergaten van Pluto tot en met Oekraine en gaan wel eens over een rotsje of een boomwortel.

Het frame, en de fietsen worden verkocht door dealers, er is een klant die de wens van geen versnelling en geen vrijwiel uitdrukt, om de kans op miserie onderweg en overal nog kleiner te maken, de dealer zegt dat de ingenieurs de vraag gaan bekijken. Die doen dat met succes, het lukt, klein detail van kettinglijn nog niet helemaal juist maar oplossing gevonden en wat blijkt zoveel km later: die loopt even scheef als de hub te smal is voor het frame. Wat blijkt nog later: dat dat opgelost kan worden met de Velosolo flens spacer, verkrijgbaar in dezelfde winkel van de Surly hub, en later met andere keuze as en crankset, die immers de spacer terug overbodig maakte.
De conclusie is dan dat de klant blaaskes werd wijsgemaakt hee.

En dan moet de klant de mouwen opstropen en zelf zoeken wat waar en niet waar is, en zelf zoeken naar oorzaken, om finale oplossing te vinden voor problemen die 7 jaar lang onopgelost bleven.
Wat is wat ik hier doe, geachte Fedor!
GMS21 schreef:
za 04 mei, 2024 15:13
Die ene onbeantwoorde vraag blijft dan: waarom een smallere hub kiezen?
Shrek schreef:
za 04 mei, 2024 15:26
Heb je het 'm al eens gevraagd?
Ja, zoals gezegd, gisteren, nadat ik het kapoet frame van men rug haalde, nog eens, in levende lijve, als directe geluidssignalen door de atmosfeer van keel tot trommelvliezen, spijts die levende lijve, zelfs binnen de anderhalve meter sociale afstand, geen antwoord.
Ik had nog kunnen meppen, maar ik blijf de constructieve kerel die blijft zoeken naar de geweldloze oplossing.
En dus besloot ik savonds na blijde thuiskomst met een sjieke ronddraaiende toogstoel van 5 euro ipv het frame, de producent van het frame direct te benaderen, de dealer overbruggende. Die heeft al geantwoord, verzocht om foto's van de hub, en zei dat ze de komende week gingen uitzoeken wie toen wat heeft besloten.
Dat is ook een copycat van eerdere directe contacten intussen zoveel jaar terug: die gaven telkens directe antwoorden, en antwoorden die ook antwoorden waren - waar ik iets mee was, omdat ik er oplossingen mee vond.
Niet dat ik de dealer nu een Slechte Mens vind, alleen, op een punt moet je als klant opstaan en waar en/of prestatie voor je geld eisen, en me dunkt, met een framebreuk is dat punt bereikt he.
Ik heb mijn hele vorige weekend verklooid met alles van het frame halen met zomin mogelijk beschadiging en alles goed klasseren om te weten waar bij latere Verrijzenis fiets. Dat was niet evident, en alweer door Slechte keuzes. Waarom het achterlicht kabeltje, een coax, doorheen bagagerekbuis leiden, en vooraan vastkrimpen met een ander, zodat je enkel kunt knippen en daarmee een stuk lengte verliezen, en nieuwe ringklem nodig hebt?
Net zo hydraulische leiding. Die hangt er nog aan, want het slangetje liep doorheen een frame gat dat te klein is om de remmodules te laten passeren.
Gisteren, nadat ik de onbeantwoorde vraag waarom 130 mm hubs had gesteld, was "mijn" tijd blijkbaar op, hadden nog werk. Ik had me kwaad kunnen maken en zeggen dat ik mijn hele weekend had verklooid, en dat ik 25 km met een frame op mijn rug moest rijden, om anderhalve maand + later terug nog een weekend en allicht langer te verklooien, maar kijk, ik heb braaf goeienavond gezegd en de winkel verlaten.
Foei toch hee!
GMS21 schreef:
za 04 mei, 2024 16:01
Ik heb mijn hele vorige weekend verklooid met alles van het frame halen met zomin mogelijk beschadiging en alles goed klasseren om te weten waar bij latere Verrijzenis fiets. Dat was niet evident, en alweer door Slechte keuzes. Waarom het achterlicht kabeltje, een coax, doorheen bagagerekbuis leiden, en vooraan vastkrimpen met een ander, zodat je enkel kunt knippen en daarmee een stuk lengte verliezen, en nieuwe ringklem nodig hebt?
Net zo hydraulische leiding. Die hangt er nog aan, want het slangetje liep doorheen een frame gat dat te klein is om de remmodules te laten passeren.
Uhm, dat is gewoon hoe Santos z'n fietsen bouwt. Santos gaat gewoon voor een optisch strakke package met strakke kabelvoering (en Rohloff, Son en decals in matchy kleurtjes)

Wil je dat niet: bouw een Surly op en doe de hele kabelwinkel buitenom met tie-wraps.
Hoeveel kilometer heb je ermee gereden trouwens?
Inmiddels zijn de reacties behoorlijk off topic.
Het onderwerp is gesloten.