Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets als leek welke is het beste? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets als leek welke is het beste?

147 berichten
Goed bezig rikkertvld :)


Die mat gaat niet in de tent passen. een tent waarin je alleen maar gestrekt in kunt liggen en verder niks is echt héél minimaal voor een reis door europa, zoals je die schetst. Of je dat wilt of niet ga je achter komen.

Betwijfel ook of de bagage in de achtertassen gaat passen. Daar zal wellicht nog wat capaciteit aan toegevoegd moeten worden. ook om het zwaartepunt wat meer voorop te kunnen leggen.

Er mist nog wel ruimte voor gastankjes. eten. een helm. een kussen. een paar schoenen (fietsen op slippers?). de keuze voor kleding is bijzonder optimistisch. Geen lange fietsbroek, warme (jogging)broek, jackje, softshell, bodywarmer, longsleeve, buff, armstukken, fietshandschoenen, ... je hebt veel vertrouwen dat het een maand lang prima weertje zal zijn overdag en 's avonds.
Grandonneur schreef:
zo 05 mei, 2024 22:18
Goed bezig rikkertvld :)


Die mat gaat niet in de tent passen. een tent waarin je alleen maar gestrekt in kunt liggen en verder niks is echt héél minimaal voor een reis door europa, zoals je die schetst. Of je dat wilt of niet ga je achter komen.

Betwijfel ook of de bagage in de achtertassen gaat passen. Daar zal wellicht nog wat capaciteit aan toegevoegd moeten worden. ook om het zwaartepunt wat meer voorop te kunnen leggen.

Er mist nog wel ruimte voor gastankjes. eten. een helm. een kussen. een paar schoenen (fietsen op slippers?). de keuze voor kleding is bijzonder optimistisch. Geen lange fietsbroek, warme (jogging)broek, jackje, softshell, bodywarmer, longsleeve, buff, armstukken, fietshandschoenen, ... je hebt veel vertrouwen dat het een maand lang prima weertje zal zijn overdag en 's avonds.
Aan de kleding gaat zeker nog wat toegevoegd worden en ook aan de tassen lijkt mij zo. Maar pas als ik een test rit ga maken of ga testen met het inpakken dan pas merk ik wat ik mis. En door deze tips van jullie kan ik weer wat toevoegen aan de paklijst! Bedankt ook voor de tent tip, ik twijfel toch om een tweedehands te kopen, doordat dit een stuk goedkoper is.
Bijvoorbeeld twee Ortlieb Backroller achtertassen (samen 40 liter) plus de tent bijvoorbeeld bovenop de drager is in mijn ervaring ruim voldoende, ook in het koudere seizoen. Op mijn solotochten gebruik ik vaak nog wat kleinere achtertassen van samen 33 liter, maar dat kan alleen als het niet al te slecht weer is. De tent stop ik nooit in een tas, want zo'n tent is meestal nat en of vies, en zit al in zijn eigen zak. Bij bike packing zou je de tent ook in een rol aan het stuur kunnen doen, al zul je vaak de stokken apart langs het frame moeten binden. Ik heb ook een snel afneembare stuurtas, voor papieren, medicijnen, geld etc. Mijn brandstof (spiritus) zit in een speciale bidonhouder onder de onderbuis.
rikkertvld schreef:
zo 05 mei, 2024 10:09
Tassen:
2x
https://www.decathlon.nl/p/waterdichte- ... RANJE_GEEL

2X750 = 1500

Dacht dat ortliebtassen niet pasten op deze fiets.
trouwens. nu bekijk ik die tassen eens. en ik zie precies 0 redenen om deze te verkiezen boven backrollers.

-onderste montage lijkt me niks, niet te richten,
-bovenste montage lijkt me niks, (haken veel te dicht bij elkaar, gammel klemmetje),
-veel klachten over kapotte haken,
-ongemakkelijk hoog,
-geen reflectie,
-géén bewezen kwaliteit van het materiaal,
-duurder dan de backrollers,
-bij de fiets lees ik diameter van 11mm en dat is precies het juiste vulstuk van ortlieb.

Dus tja, waarom voor de tassen naar deze winkel?
Ik denk dat je deze fietstassen niet zo snel moet afserveren. Dit zijn niet de heel goedkope Decathlon tassen van weleer. Ik vind ze eigenlijk juist wel interessant. Het ophangsysteem is van Klickfix, en dat is een heel degelijk Duits merk dat ook door andere tassenfabrikanten gebruikt wordt. Het is een moderne variant op het systeem dat ik zelf ook op mijn lichtgewicht tassen van Artura heb zitten, en dat voldoet al jaren zonder problemen. Het verschil met Ortlieb is dat het wat eenvoudiger is, maar daardoor is het ook flink lichter (maar echt niet minder degelijk). De haak aan de onderkant is bovendien wel degelijk verstelbaar.
Deze tassen zijn samen dus maar 1500 gram, en dat scheelt dus echt wel vergeleken met Ortlieb.
Decathlon zegt dat deze tassen een inhoud hebben van 27 liter per kant, maar dat moet ik nog wel zien. Je kunt dat immers op verschillende manieren meten: hoe ver vol zit de tas?
Ik zie overigens dat Decathlon ook een kleinere tas heeft: de Elops 500, met een geclaimde inhoud van 20 liter per kant, en 1140 gram per stel. Als dat inderdaad 20 echte liters per kant zijn is dit een wel heel lichte tas.
Ik pleit al jaren voor lichtere fietstassen, en dit zou wel eens een goede optie kunnen zijn. Anders dan Vaude, dat bij zijn lichtere serie gekozen heeft voor een zware ophanging en licht materiaal, is het hier denk ik andersom: een simpel ophangsysteem en redelijk stevig materiaal.
Ik blijf dus mij een van mijn eerste tips: passen. Internet is geweldig, maar soms is een echte winkel een eerste klas lifehack, zoals dat heet.
Snel googelen leverde best wel wat reviews op, maar geen enkele waarin de werkelijke maat was nagemeten. Bert van Sprang heeft dat een aantal jaren geleden wel gedaan door tassen te vullen met water, en daarbij bleek dat bijvoorbeeld de Arkel Drylites toch wel flink kleiner waren dan gesuggereerd als je de sluiting ook echt oprolde. Mijn Altura tassen waren met 33 liter per stel weer wat ruimer dan geclaimed, en zitten daarmee precies in tussen de Ortlieb Frontroller (25 echte liters) en Backroller (40 echte liters). Die Altura tassen hadden het nadeel dat de toenmalige Klickfix haken niet verschoven konden worden, zodat de tassen toevallig wel op mijn Nitto drager pasten, maar niet op de Tubus titanium drager van Bert. De nieuwe Klickfix ophanging van de Decathlon tassen heeft haken die wel verschuifbaar zijn. Het blijft uitproberen, maar de kans dat het past is hiermee wel veel groter. Nu nog een keer de inhoud meten.