Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorderailleur schakelt lastig - Forum Wereldfietser

Voorderailleur schakelt lastig

Mijn voorderailleur schakelt wat lastig van het middelste naar het grootste blad. Ik kan het wat moeilijk omschrijven maar de helft van de tijd lijkt het net of hij hem 'niet pakt'. Als ik de shifter wat van me af duw (dus richting voorwiel zeg maar) tot hij niet verder kan en dan naar links duw dan gaat het beter dan 'gewoon' meteen naar links. Terugschakelen gaat prima en ook van het kleinste blad naar het middenblad is niet problematisch. Achterderailleur schakelt ook goed. Gaat hier bij iemand een lichtje branden wat dit zou kunnen zijn? Gaat om een Koga Traveller uit 2000.
Heb het laatst gehad met mijn achter derailleur. Bij mij was een nieuwe kabel de oplossing.
Nieuwe kabel is altijd goed, maar je kan ook eerst even de binnenkabel schoonmaken en opnieuw invetten. Mogelijk zit er ook vuil bij de scharnierpunten van de derailleur, dus schoonmaken en smeren. Als dat het inderdaad is, dan hoef je geen kosten te maken.
Even WD40 in de shifter spuiten.
Het vet in de shifter is te dik geworden waardoor hij soms niet pakt.
Nadat je het erin gespoten hebt even een aantal keer shiften zodat het allemaal weer wat dunner wordt.
De kabelspanning is mogelijk te strak, waardoor de derailleur niet soepel genoeg kan bewegen om naar het grootste blad te gaan.
Te los: De kabelspanning is mogelijk te los, waardoor de derailleur niet genoeg kracht heeft om naar het grootste blad te schakelen.
Controleer de kabelspanning:
Volg de instructies in de handleiding van je fiets om de kabelspanning te controleren en indien nodig aan te passen. Als u meer wilt weten over lagers, kunt u een bezoek brengen aan https://en.tradebearings.com/clist_177.html
Ik zou inderdaad gewoon beginnen met de afstelling cq kabelspanning.

Of bedoel je dat de shifter niet 'pakt'? Ook dat is een bekend fenomeen bij shifters van 20+ jaar oud, ondat het vet dan is gaan indrogen. Als dat zo is, is het probleem erger als het koud is (zeg maar 8 graden of kouder) WD40-klysma voor de shifter kan dan helpen.

Daarvoor zou ik niet zozeer de handleiding van de fiets raadplegen, maar gewoon een tutorial op youtube.

Een Koga uit 2000 zal gewoon en 3x9 drivetrain hebben, vermoedelijk Shimano Deore LX of XT. Dat is prima spul dat normaal gesproken goed te servicen en af te stellen is.
In geval van gebruiken van WD40 ook een drupje dunne olie erachteraan want WD40 verdampt 100% en dan blijft er niets over.
Met heet water uitspuiten kan ook. Het vast geworden smeervet wat dit probleem veroorzaakt is hardnekkig.
Open maken kan ook, maar shifters bestaan uit kleine onderdelen en veertjes, dus het risico bestaat dat er wat in het rond gaat vliegen en je het niet meer terug vindt of op zijn minst geen idee hebt hoe het terug in elkaar moet.

De kabelspanning wordt overigens bepaald door de veer in de derailleur, en daar valt niets aan af te stellen. Meestal wordt bedoeld met "kabelspanning is te hoog" bedoeld dat de afstelling van de kabel verkeerd is, maar dat heeft niets met de spanning er op te maken. De omschrijving van coperlio klinkt bij mij wat AI-achtig.
coperlio schreef:
di 07 mei, 2024 11:10
Volg de instructies in de handleiding van je fiets om de kabelspanning te controleren en indien nodig aan te passen.
Generatiedingetje misschien, maar wordt dat gelezen, de handleiding van een fiets?
Berger schreef:
di 07 mei, 2024 14:10
coperlio schreef:
di 07 mei, 2024 11:10
Volg de instructies in de handleiding van je fiets om de kabelspanning te controleren en indien nodig aan te passen.
Generatiedingetje misschien, maar wordt dat gelezen, de handleiding van een fiets?
Haha, daar zeg je wat. Ik heb hier de handleiding van mijn Fahrradmanufaktur (2023) waar ik nog steeds een stukje over wil schrijven maar niet toe kom en niet weet hoe aan te pakken. Het punt is dat geen mens gaat geloven hoeveel waarschuwingen er tussen de soms nuttige tips staan en hoeveel dingen je gevraagd wordt te controleren.
Zoals een bekende fietsenmaker uit het noorden van ons land ooit zei: in de gebruiksaanwijzingen van nu staan zoveel onzinwaarschuwingen dat niemand de belangrijke waarschuwingen leest.
Leon schreef:
di 07 mei, 2024 13:25
De kabelspanning wordt overigens bepaald door de veer in de derailleur, en daar valt niets aan af te stellen.
Technisch heb je uiteraard gelijk :wink:
Heb je al onder het huis van de trapas gekeken. De binnenkabels kunnen daar onderdoor lopen. Modder er roest op die kabels.
Frictie in de kabels zou je óók moeten merken bij schakelen van binnen- naar middenblad :wink:
Shrek schreef:
di 07 mei, 2024 14:42
Leon schreef:
di 07 mei, 2024 13:25
De kabelspanning wordt overigens bepaald door de veer in de derailleur, en daar valt niets aan af te stellen.
Technisch heb je uiteraard gelijk :wink:
Als er iets is wat mij als jongeman - lang geleden, zonder internet - heeft tegengehouden in het vergaren van kennis is het slechte uitleg. Vandaar mijn allergie.
Leon schreef:
di 07 mei, 2024 14:29
Berger schreef:
di 07 mei, 2024 14:10
coperlio schreef:
di 07 mei, 2024 11:10
Volg de instructies in de handleiding van je fiets om de kabelspanning te controleren en indien nodig aan te passen.
Generatiedingetje misschien, maar wordt dat gelezen, de handleiding van een fiets?
Haha, daar zeg je wat. Ik heb hier de handleiding van mijn fahrradmanufaktur (2023) waar ik nog steeds een stukje over wil schrijven maar niet toe kom en niet weet hoe aan te pakken. Het punt is dat geen mens gaat geloven hoeveel waarschuwingen er tussen de zoms nuttige tip in staan en hoeveel dingen je gevraagd wordt te controleren.
Zoals een bekende fietsenmaker uit het noorden van ons land ooit zei: er staan zoveel onzinwaarschuwingen dat niemand de belangrijke waarschuwingen leest.
Ik zit toevallig net de installation manual van Campagnolo te lezen voor hun Ergo-shifters. 9 pagina's en het woord "death" komt er 7 keer in voor. :shock:

Kennelijk flirt ik al jaren met de dood, want tot nu installeerde ik ze gewoon - zoals iedere echte man - zonder handleiding. 8)
Het kan zoals genoemd inderdaad meerdere oorzaken hebben.

Ik zou beginnen met het controleren van de positie de voor derailleur. Staat deze nog recht in lijn met het grootste blad van de cassette? Soms kan deze na een val of stootje scheef komen staan. Is dit het geval kun je even op YouTube een video vinden hoe je de voorderailleur juist moet afstellen, zowel in de hoogte als het uitlijnen ervan. Niet heel ingewikkeld.

Is dat het niet check dan even of de versnellingskabel onder bij het frame in de geleiders aangekoekt zit, zoals al genoemd. Dan zou ik inderdaad uitsluiten dat het gevolge is van weerstand in de shifter behuizing door opgedroogd vet. Heb je dat uitgesloten dan zou inderdaad kruipolie of wat wd-40 in de buitenkabel spuiten, zet de fiets ook even op zijn kop en spuit het vanuit de onderkant de buiten kabel in. Dan even schakelen zodat de olie de hele kabel kan bereiken.

Is het hiermee nog niet opgelost dan zou ik met een watervaste stift de versnellingskabel markeren, net achter de klemschroef op de voorderailleur (zodat je weet hoe hij afgesteld stond) en de binnenkabel via de shifter er uittrekken voor een cm of 5-10. Voel je weerstand? Dan is het slim om de binnen en buiten kabel te vervangen. Ook dit is niet een hele ingewikkelde reparatie, je moet alleen opletten met het op maat knippen van de versnellingskabel dat je een scherpe draadknipper gebruikt zodat je uiteinde van de kabel niet gaat rafelen. Ik soldeer altijd wat tin aan het uiteinde van de kabel om rafelen te voorkomen en zet er dan een knijpbusje op wanneer alles geïnstalleerd is en op maat is.

Succes!