Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk mes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welk mes

Poppink schreef:
di 30 apr, 2024 23:25
Vraag is nu: welk mes gebruikt u en waarom.
Simpel kartelmes van de Hema. Weegt 35 gram. Daarnaast een metalen eetlepel, ook van de Hema, weegt 40 gram. Daar doe ik alles mee (koken, eten), heb geen vork. Een kartelmes snijdt brood veel beter dan een glad en (eng scherp) mes. En, om maar even verder te gaan, een Mepal 421 beker (3 dl) om te drinken en een Akita eetbak van 8 dl. Plastic mes, vork en lepel zie ik niet zitten. Om zeg 50 gram te besparen? Ze buigen door en breken op een ongelukkig moment af. Met bovenstaand setje doe ik al zeker 25 jaar en heb menig tocht overleefd (trektochten te voet met tent en rugzak en bepakte fietstochten).
Oei, gevaarlijk topic hier!

Ik heb naar gelang de trip verschillende messen mee.
Standaard Victorinox op zak:
- Classic Alox - 58 mm - in portemonnee
- Huntsman - 91 mm / Swiss Champ - 91 mm / Compact 91 mm in broekzak

Per fietstrip verschil bij mij ook nog een keer het mes wat meegaat. Of de Swiss Champ of de Huntsman óf de Pioneer Alox. Daarnaast gaat er ook een Opinel no 8 mee als backup.
Maar een Victorinox van Defensie in 111 mm gaat ook nog wel eens mee ipv de Huntsman of Swiss Champ.

VLNR: Alox classic - Alox Pioneer - Defensie - Swiss Champ - Huntsman - Compact
IMG_6731.jpg
jwkeij schreef:
di 14 mei, 2024 15:12

Per fietstrip verschil bij mij ook nog een keer het mes wat meegaat. Of de Swiss Champ of de Huntsman óf de Pioneer Alox. Daarnaast gaat er ook een Opinel no 8 mee als backup.
Maar een Victorinox van Defensie in 111 mm gaat ook nog wel eens mee ipv de Huntsman of Swiss Champ.
Ik begrijp dat je de moeilijkste beslissing van de trip al genomen hebt vóórdat je de deur uit bent. :D
Voor fietskamperen heb ik het Victorinox Classic inklapbaar tomatenmes.
Snijdt moeiteloos (stok)brood, tomaten, van alles.
Je kan er ook je brood mee smeren.
Verder nog een Opinel 10, om een appel te schillen, kaas of vlees te snijden, alles waarbij een kartelmes niet handig is.
De Victorinox wordt veel vaker gebruikt dan de Opinel.

Afbeelding