Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets: allround wonder - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets: allround wonder

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een e-Bike met nogal uiteenlopende toepassingen. We hebben hierover ook al op het mountainbike forum een topic lopen, maar we zijn ook benieuwd hoe mensen er tegenaan kijken die meer vanuit toer- en trekkinfietsen de vraag bekijken.
We hebben al wel wat modellen op het oog, maar omdat de toepassing nogal breed zal zijn, en we dus waarschijnlijk wel ergens op een compromis uit zullen komen, wil ik de vraag toch ook hier eens voorleggen.

• 2.1 Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Dit is misschien gelijk de lastigste vraag. Wij rijden al jaren mountainbike (ikzelf al meer dan 30 jaar) in Nederland, maar we nemen de fietsen ook altijd mee (achterop de auto) tijdens kampeervakanties in grote delen van Europa. In Nederland rijden we nog wel eens een mountainbike route, tijdens vakanties is het heel gevarieerd, maar dan zijn we vooral de omgeving aan het verkennen waarbij we werkelijkalle soorten ondergronden tegen komen: asfaltasgen, gravel-/grind-/schelpenpaden, bospaden, karresporen, maar ook wel off-road, wat in Mountainbike termen vooral cross-country genoemd wordt.
Wel toeren we tijdens de vakanties in het buitenland meer op gevarieerde wegen rond en minder op “echte” mountainbike paden. Dat doen we vaker in Nederland (waar we eventueel ook nog onze “oude” mountainbikes zouden kunnen gebruiken).

We willen een elektrische fiets aan gaan schaffen om langere tochten te kunnen maken (ook in Nederland) en tijdens vakanties in heuvelachtig/bergachtig gebied wat ondersteuning te hebben.
Hoewel we dus regelmatig op de mountainbike zitten, heeft mijn vriendin vaak behoefte aan een meer ontspannen zit, meer rechtop.

We zitten dus erg te twijfelen: moeten we gaan voor een Mountainbike, waarmee elk onverhard pad ook geen probleem is, waarbij we wat zaken aanpassen, zodat de zit wat compfortabeler wordt, of is het beter om voor een robuuste trekkingfiets te gaan, met mooie allround banden zodat we ontspannen langere afstanden kunnen afleggen, maar ook nu en dan (licht) offroad kunnen gaan?

• 2.2 Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Over het algemeen zijn we echte touristische tourfietsers en cruisen we op het gemak door het landschap, maar in heuvelachtige gebieden is het wel doortrappen vanwege hellingen. We fietsen voor het ontspannen en genieten van de omgeving, niet om zo snel mogelijk een ronde af te leggen of zwaar te trainen.

• 2.3 Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Zie ook het eerste punt: vooral mijn vriendin heeft regelmatig behoefte aan een wat meer ontspannen rechtop zit. We zijn allebei ook in de 50 en hoewel we actief en sportief zijn, willen we de komende vele jaren wel met de fiets vooruit kunnen en ik kan me voorstellen, dat we dan op den duur ook naar een meer ontspannen zit neigen.

• 2.4 Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Zal zo nu en dan ook in het donker gebruikt worden, maar ik ben ook gewend eventueel losse batterijgevoede lampjes te gebruiken, dus dat zal de keuze van de fiets niet bepalen.

• 2.5 Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Zie het eerste punt. Ja we zullen regelmatig onverhard rijden. Dat kan zijn van licht onverhard (gravel, kiezelpaden en dergelijke), regelmatig karresporen en onverharde paden met steentjes zoals bijvoorbeeld in landen als Oostenrijk en dergelijke. Bospaden zullen er ook regelmatig bij zitten en ja, als we er ineens voor staan, zou het fijn zijn als we toch ook bij een single track met minder vlakke ondergrond niet hoeven om te draaien of een paadje over kunnen gaan waar wat meer boomwortels en keitjes liggen.
Ik weet, het is een combinatie die nooit 100% met één type fiets zal kunnen, er zal wel altijd ergens een compromis zijn.
Wel is het zo, dat we de onverharde stukken op een meer ontspannen, toeristische manier rijden, dus meer om de omgeving te verkennen, dan om te “racen”.

• 2.6 Waar gaan de vakanties naar toe?
Grote delen in Europa, met name Skandinavie, Engeland/Schotland, Benelux, Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland, Frankrijk.

• 2.7 Wat voor vakanties worden dat?
Kampeervakantie met de auto; de fiets gaat mee voor lokale verkennins- en fietstochten.

• 2.8 Je lichaamslengte
Ik 1,82 meter, mijn vriendin tegen de 1,7 meter

• 2.9 Je gewicht
Ik: 80 kg, zij: 65-70 kg

• 2.10 Je lichaamsbouw
Beide: normaal postuur

• 2.11 Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Lichte dagpakking (wat extra kleding en etenswaar/drinken).

• 2.12 Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
N-Brabant

• 2.13 Wat is je budget?
Zal vermoed ik tussen €2500 en €3300 per fiets uitkomen denk (vrees) ik.

• 2.14 Welke fietservaring heb je?
Algemeen fietsen: veel (zoals zo’n beetje elke Nederlander)
Lange afstanden: ooit eens fietsvakanties naar onder andere Oostenrijk gedaan, verder meestal kortere dagtochtjes
Mountainbiken: Ik al ruim 30 jaar, mijn vriendin een kleine 10 jaar

• 2.15 Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Nu tussen de 10 en 30 km, maar we willen ook langere afstanden gaan doen

• 2.16 Welke fietsen heb je (gehad)?
Wheeler mountainbike (al ruim 30 jaar oude mountainbike 😊 )
Sensa mountainbike

• 2.17 Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik heb altijd veel onderhoud zelf gedaan, van schoonmaak/onderhoudsbeurten tot vervangen van alle componenten, inclusief geveerde vorken. Alleen spaken repareren heb ik nooit zelf gedaan. Dus ik kan en zal veel zelf onderhouden.

• 2.18 Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
In dit geval niet.

• 2.19 Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Er zijn zoveel merken en soorten, dat de keuze eigenlijk te groot is. Vooralsnog heb ik mijn keuze onder andere daarom eigenlijk beperkt tot de volgende fietsen (series):
- Cube Reaction, mountainbike, maar aanpssingen doen om het comfort en de zitpositie wat meer comfortabel te krijgen
- Cube Kathmandu, met wat meer allround/terreinvaardige banden, zoals bijvoorbeeld Schwalbe G-One
- Cube Nurid, dit zou een mix moeten zijn tussen een mountainbike en een trekkingbike en wordt ook wel een SUV bike genoemd. Zijn er hier mensen met ervaring met deze fiets?

• 2.20 Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?

• 2.21 Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?
Voor zoveel geld wil je ook dat je de fiets mooi vindt. De genoemde modellen waar we naar aan het kijken zijn vinden wij persoonlijk allemaal mooi. Maar functie en toepasbaarheid en prijs zijn zeker zo belangrijk!

• 2.22 Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
We zitten wel te kijken om er tegen de zomer op te kunnen rijden.
Zo te lezen hebben jullie meer aan een (e-)hybride dan een een (e-)mountainbike. Een fiets met een diepe zit kopen en die dan bij voorbaat proberen op te hogen lijkt me geen goede keuze.
Wat doet het er toe in welke categorie een fiets geplaatst wordt. Klinkt alsof het enige wat voor jullie van belang gaat zijn: dat de gewenste zitpositie haalbaar is vanuit geometrie van de fiets. Je vraagt niets bijzonders van de fiets. Dus: definieer stack/reach en je kunt gaan winkelen.

Minimale eis: dikke banden en een goede vork met lock-out vanaf het stuur.

Ga alsjeblieft geen kunstgrepen uithalen om een ongeschikte fiets geschikt te maken.
Dank jullie beiden!
Op het moment neigen we naar de Kathmandu. Ik ben ook wat anders tegen dit type fiets aan gaan kijken en heb het idee dat ze toch wel heel robuust zijn.

Voor de meeste momenten dat wij deze fietsen gaan gebruiken zijn we het best te omschrijven als echte reizigers op ontdekkingstocht en niet zozeer als rally-coureurs die een parcours zo snel mogelijk moeten afronden.

Wat betreft de vork, die vind ik ook nog wel lastig. Vanuit mijn mountainbike ben ik altijd gewend om met een geveerde vork te rijden (hardtail). Ik heb op die 30 jaar oude fiets ook al vanaf het begin een Marzocchi Bomber vork (veer met oliedemping). Zwaar, beetje lomp, maar superdegelijk en heerlijk verend.

Als ik (bijvoorbeeld bij Cube) kijk naar welke vorken er geleverd worden op de instap uitvoering en dan steeds een stapje hoger, dan merk ik op dat over het algemeen dezelfde vorken gebruikt worden, ongeacht of het de mountainbike of de trekking fiets betreft. Van de goedkoopste uitvoering omhoog in de volgende volgorde:
  • SR Suntour NVX30 Coil, 100mm
  • X-Fusion MIG32 Air, Tapered, 15x110mm, 100mm, Lockout
  • SR Suntour XCR32 LO-R Air, Tapered, 15x110mm, 100mm, Lockout
Met name die eerste kom ik niet echt enthousiaste verhalen over tegen op diverse fora. Ik snap dat het geen topmodel vork zal zijn, alhoewel dat best erg is, als je kijkt wat de fiets er omheen kost.
Maar waar ik niet achter kom wat er dan niet (zo) goed is aan dergelijke vorken.

Veren ze gewoon niet zo soepel, zijn ze niet zo gevoelig? Ik begrijp dat de verstelmogelijkheden karig of zelfs afwezig zijn.
Maar is het gewoon zo dat ze neit optimaal werken, of betekent het zelfs dat deze type vorken snel defect raken?

Ja, ik weet, sommigen verruilen de vork al vrij snel voor een andere, maar we gaan toch serieus veel geld uitgeven en dan vind ik het niet erg om ooit in de toekomst wat te onderhouden of upgraden, maar ik zou er eerst toch wel eens heel wat jaren van willen genieten.

Zijn er hier mensen die wat kunnen vertellen of dit soort vorken op de "goedkopere" versies van de fietsmodellen?
En misschien kan er wat verteld worden over soecifiek deze drie vorken? Is het alleen al vanwege de vork waard om bijvoorbeeld niet het instapmodel te nemen maar een hogere versie en daardoor de XCR32 of MIG32 vork te hebben in plaats van de NVX30?
Ik besef dat er natuurlijk nog meer verschillen zijn (onder andere het aantal kransjes op de casette).
De vork van mijn omgebouwde mountainbike 29 staat altijd geblokkeerd met fietsvakantie en toerrtochten, dat fietst redelijk stabiel.

Zonder kost het meer energie en rijd niet fijn met de frontrollers. Het is nooit stijf. Ik heb geprobeerd er een vaste vork bij te krijgen maar de Cubestore liet weten dat dit niet kon bij mijn type. Een verende vork is ook relatief zwaar en meer kwetsbaar.

Dit is naast het ontbreken van Officiële bevestigingspunten voor de lowrider voor mij de reden geweest om een nieuwe vakantiefiets, de Koga Worldtraveller 2023 aan te schaffen. Minder sportieve zit, maar voor mij wel het zelfde gevoel als mijn mountainbike. Deze fiets wordt ook als E-bike geleverd. Kijk ook eens naar de Santos modellen.
KMV schreef:
di 07 mei, 2024 12:40
Dit is naast het ontbreken van Officiële bevestigingspunten voor de lowrider voor mij de reden geweest om een nieuwe vakantiefiets, de Koga Worldtraveller 2023 aan te schaffen. Minder sportieve zit, maar voor mij wel het zelfde gevoel als mijn mountainbike. Deze fiets wordt ook als E-bike geleverd. Kijk ook eens naar de Santos modellen.
Dan moet je wel het budget verdubbelen tot verdrievoudigen. Voor twee fietsen. Dat is waarschijnlijk niet de bedoeling.

En TS gaat zonder voortassen rijden, eigenijk zonder bagage. Kan ook niet anders op de gelinkte Cube, dat is géén pakezel.
Grandonneur schreef:
di 07 mei, 2024 13:07
KMV schreef:
di 07 mei, 2024 12:40
Dit is naast het ontbreken van Officiële bevestigingspunten voor de lowrider voor mij de reden geweest om een nieuwe vakantiefiets, de Koga Worldtraveller 2023 aan te schaffen. Minder sportieve zit, maar voor mij wel het zelfde gevoel als mijn mountainbike. Deze fiets wordt ook als E-bike geleverd. Kijk ook eens naar de Santos modellen.
Dan moet je wel het budget verdubbelen tot verdrievoudigen. Voor twee fietsen. Dat is waarschijnlijk niet de bedoeling.

En TS gaat zonder voortassen rijden, eigenijk zonder bagage. Kan ook niet anders op de gelinkte Cube, dat is géén pakezel.
Dat klopt, het gaat hier om dagtochten en mochten we een keer een meerdaagse tochtje gaan doen (wat ik in het verleden wel gedaan op, zelfs op mijn mountainbike), dan zal de hoeveelheid bepakking minimaal zijn en zal de achterdrager volstaan.

En wat betreft twee fietsen: onze mountainbikes blijven gewoon in ons "assortiment", dus wanneer we eens een echt mountainbike parcours willen afleggen, kunnen we altijd die nog gebruiken. Maar de nieuwe fietsen zullen met de vakantie mee gaan.
Spiraalveren veren wel, maar dempen niet!....
Edit : hier zijn twee zinnen op verzoek van de moderator verwijderd.

Ik rijd al meer dan 10 jaar met een geveerde voorvork op mijn reisfiets (Fox). Ik vind de vering een ontlasting voor de polsen, zelfs op verharde fietspaden met boomwortels en de typische betonblokdrempels. Ik heb dan weer geen behoefte aan zadelpenvering (nul eigen ervaring, maar ik zal het niemand afraden).

Sun-Tour vorken hebben m.i. onterecht een inferieure reputatie, tov de dure merken als Fox en Rock Shox. Het is een hele grote fabrikant van geveerde vorken, waarschijnlijk de grootste. Ze fabriceren ook vorken voor A-merken, zoals Marzzochi.

Stalen veren zijn zwaarder dan luchtvering, maar ze zijn onverwoestbaar. Er zit vrijwel altijd een elastomere demping in. Ze vragen veel minder service dan een luchtgeveerde vork met hydraulische demping. Die zijn niet alleen duur bij aanschaf, maar ook in onderhoud.

Voor e-bikes lijkt me het gewicht van de vork en misschien ook het ontbreken van een lockout niet zo’n bezwaar. De motor-ondersteuning compenseert veel.
math schreef:
di 07 mei, 2024 22:19
De spraakmakers, niet gehinderd door nul eigen ervaring, hebben er een afkeer van en vinden het overbodig.

Ehm, maar als je even terugleest zijn die in dit topic nog niet voorbijgekomen of vind je van wel?
math schreef:
di 07 mei, 2024 22:19
Verwacht op dit forum niet veel deskundigheid op het gebied van geveerde voorvorken. De spraakmakers, niet gehinderd door nul eigen ervaring, hebben er een afkeer van en vinden het overbodig.

Ik rijd al meer dan 10 jaar met een geveerde voorvork op mijn reisfiets (Fox). Ik vind de vering een ontlasting voor de polsen, zelfs op verharde fietspaden met boomwortels en de typische betonblokdrempels. Ik heb dan weer geen behoefte aan zadelpenvering (nul eigen ervaring, maar ik zal het niemand afraden).

Sun-Tour vorken hebben m.i. onterecht een inferieure reputatie, tov de dure merken als Fox en Rock Shox. Het is een hele grote fabrikant van geveerde vorken, waarschijnlijk de grootste. Ze fabriceren ook vorken voor A-merken, zoals Marzzochi.

Stalen veren zijn zwaarder dan luchtvering, maar ze zijn onverwoestbaar. Er zit vrijwel altijd een elastomere demping in. Ze vragen veel minder service dan een luchtgeveerde vork met hydraulische demping. Die zijn niet alleen duur bij aanschaf, maar ook in onderhoud.

Voor e-bikes lijkt me het gewicht van de vork en misschien ook het ontbreken van een lockout niet zo’n bezwaar. De motor-ondersteuning compenseert veel.
Ik heb zelf ook tientallen jaren met voorvering gereden (vanaf eenelastomeer vork met 45 mm veerweg) en weet ondertussen wel dat het voor mij een nuttig onderdeel van mijn fiets is.

Ik ben alleen de laatste 15 jaar niet meer bijgebleven met de techniek en weet dus niet hoe de instapmodellen van de geveerde vorken zich verhouden tot de instapmodellen van vroeger. Voor hetzelfde geld zijn geveerde vorken zo gemeengoed geworden en door ontwikkeld, dat een instapmodel van nu misschien wel vergelijkbaar is met een middenklasser van toen.....

Zelf rijd ik dus al 30 jaar met een Marzocchi Bomber veer/olie tot volle tevredenheid. Dat was toen een duurdere vork, maar ik zou wel eens willen weten hoe deze zich verhoudt tot de bovengenoemde vorken. Maar dat zal ik wellicht pas weten wanneer ik een nieuwe fiets heb :-)
bnwgraaf schreef:
wo 08 mei, 2024 10:51
Ik ben alleen de laatste 15 jaar niet meer bijgebleven met de techniek en weet dus niet hoe de instapmodellen van de geveerde vorken zich verhouden tot de instapmodellen van vroeger. Voor hetzelfde geld zijn geveerde vorken zo gemeengoed geworden en door ontwikkeld, dat een instapmodel van nu misschien wel vergelijkbaar is met een middenklasser van toen.....

Zelf rijd ik dus al 30 jaar met een Marzocchi Bomber veer/olie tot volle tevredenheid. Dat was toen een duurdere vork, maar ik zou wel eens willen weten hoe deze zich verhoudt tot de bovengenoemde vorken. Maar dat zal ik wellicht pas weten wanneer ik een nieuwe fiets heb :-)
Het zou inderdaad informatief zijn als de verschillende generaties vorken eens met elkaar vergeleken zouden worden.
bnwgraaf schreef:
wo 08 mei, 2024 10:51
Zelf rijd ik dus al 30 jaar met een Marzocchi Bomber veer/olie tot volle tevredenheid. Dat was toen een duurdere vork, maar ik zou wel eens willen weten hoe deze zich verhoudt tot de bovengenoemde vorken. Maar dat zal ik wellicht pas weten wanneer ik een nieuwe fiets heb :-)
Waarom maak je geen testrit?
EDIT: niet van belang
Leon schreef:
wo 08 mei, 2024 12:09
bnwgraaf schreef:
wo 08 mei, 2024 10:51
Zelf rijd ik dus al 30 jaar met een Marzocchi Bomber veer/olie tot volle tevredenheid. Dat was toen een duurdere vork, maar ik zou wel eens willen weten hoe deze zich verhoudt tot de bovengenoemde vorken. Maar dat zal ik wellicht pas weten wanneer ik een nieuwe fiets heb :-)
Waarom maak je geen testrit?
Dat gaan we ook zeker doen! De zit op een fiets zul je ook live moeten voelen.
Maar er zijn zoveel merken en opties, dat ik het altijd fijn vind eerst mezelf een beetje in te leren, zodat ik enige kennis heb, voordat ik een winkel in stap en om advies ga vragen.

Maar we gaan zeker wat testen, voordat we de koop gaan doen.
Hallo.
Ik rij met de Cube Touring Hybrid Pro 500 versie 2020 en wordt 68j. 1m76 en 74kg zwaar.
Op fietsvakantie neem ik 2 Ortlieb Classic achtertassen mee en een RackPack van Ortlieb, bevestigd aan de twee achtertassen. Alles samen 13kg400. Met inbegrip van tentje, slaapmat, slaapzak, kleding e.d. Ik heb geen enkel probleem om in de lage landen zonder motorondersteuning te rijden. Op hellingen kan ik de Eco-stand gebruiken.
Onderhoud, behoudens Bosch-motor, doe ik zelf.
Het mountainbike-brede stuur heb ik zelf ingekort met een pijpsleutel tot 62cm zodat de handgrepen in het verlengde van mijn schouder liggen. Heb er ook andere grepen op gezet (Ergon GP4).
Succes met de keuze.
Patrick
PatrickL schreef:
do 09 mei, 2024 08:56
Hallo.
Ik rij met de Cube Touring Hybrid Pro 500 versie 2020 en wordt 68j. 1m76 en 74kg zwaar.
Op fietsvakantie neem ik 2 Ortlieb Classic achtertassen mee en een RackPack van Ortlieb, bevestigd aan de twee achtertassen. Alles samen 13kg400. Met inbegrip van tentje, slaapmat, slaapzak, kleding e.d. Ik heb geen enkel probleem om in de lage landen zonder motorondersteuning te rijden. Op hellingen kan ik de Eco-stand gebruiken.
Onderhoud, behoudens Bosch-motor, doe ik zelf.
Het mountainbike-brede stuur heb ik zelf ingekort met een pijpsleutel tot 62cm zodat de handgrepen in het verlengde van mijn schouder liggen. Heb er ook andere grepen op gezet (Ergon GP4).
Succes met de keuze.
Patrick
Klinkt goed! En dank je.
Ben je tevreden met de Cube?
bnwgraaf schreef:
do 09 mei, 2024 11:10
PatrickL schreef:
do 09 mei, 2024 08:56
Hallo.
Ik rij met de Cube Touring Hybrid Pro 500 versie 2020 en wordt 68j. 1m76 en 74kg zwaar.
Op fietsvakantie neem ik 2 Ortlieb Classic achtertassen mee en een RackPack van Ortlieb, bevestigd aan de twee achtertassen. Alles samen 13kg400. Met inbegrip van tentje, slaapmat, slaapzak, kleding e.d. Ik heb geen enkel probleem om in de lage landen zonder motorondersteuning te rijden. Op hellingen kan ik de Eco-stand gebruiken.
Onderhoud, behoudens Bosch-motor, doe ik zelf.
Het mountainbike-brede stuur heb ik zelf ingekort met een pijpsleutel tot 62cm zodat de handgrepen in het verlengde van mijn schouder liggen. Heb er ook andere grepen op gezet (Ergon GP4).
Succes met de keuze.
Patrick
Klinkt goed! En dank je.
Ben je tevreden met de Cube?
Ik ben heel tevreden van de Cube. De buitenband heb ik ondertussen ook veranderd naar een ander lekbestendiger type. Waar ik minder tevreden over ben is dat de bagagedrager onderdeel is van het frame en in dezelfde kleur gespoten. De wrijving van de fietstassen is nefast voor de lak ik heb die plaatsen omwindeld met ductape.
Patrick