Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1707 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34192 berichten
@Tovenaar, helemaal goed, naast de nieuwe rotonde tussen Eenrum en Mensingeweer. Geen idee wat dat grote bakstenen kunstwerk moet voorstellen. Zelfs de regionale kranten meldden er niets over.
Ik moest m'n auto naar de garage, die daar vlakbij lag, wegbrengen voor een grote beurt. Mijn fiets achterin gelegd en daarna met wat ommetjes naar huis gefietst, dus hier langs die rotonde. Grote beurt nodig, want al snel gloort ons rode houten huis aan de verre horizon! Toen de auto klaar was, op fiets naar garage en dan naar huis terug gereden.
Hoe heb je het gevonden? De volgende is voor jou.

@Poppink: bang voor meststank? Ik niet. Ben zelf tussen boerderijen opgegroeid. Dat is het parfum van het platteland. Toen ik gisteren van de garage naar huis fietste, rook ik overal giermest die in de weilanden werd geïnjecteerd. Wel toegegeven sterker dan varkensmest.... Was er een smalle weg, waarop een grote vrachtwagen met giertank stil stond. Via slangen werd het spul naar een tank achter een tractor gepompt, die straks over het weiland zou uitrijden. Nou, met van die enorme vrachtwagenwielen links van me liep ik met m'n fiets aan de hand behoedzaam door het hoge gras op de berm, met zo'n 20 cm rechts van me het talud naar de sloot.... Het brommende lawaai van de vrachtwagen erbij.
De stank zou ik erger vinden wanneer ik door Pernis rijd....
Gezocht op bakstenen kunstwerk kerk
Volgens https://studiovolop.nl/ontwerp/folly-mensingeweer/ verwijst het zowel naar de monniken als naar de industriële revolutie. Om bij hetzelfde thema te blijven hier de volgende:
bier.jpg
Die staan in het Speulderbos. Redelijk makkelijk te vinden met goggle
https://www.ermelosweekblad.nl/lokaal/k ... s-maken-mo
Klopt, om precies te zijn hier https://maps.app.goo.gl/fmR45KaEqtgqUnX29
Volgende is voor Gios
Nieuwe:
IMG-20240504-WA0000.jpg
Was wel behoorlijk zoeken, want in Brabant komen ook beekjes voor.
Neer in Limburg: https://www.google.nl/maps/@51.2563297, ... ?entry=ttu
Rechts buiten beeld op de achtergrond staat de bekende Friedesse watermolen. Dit kaartje met Limburgse molens (detail) bracht mij naar de juiste oplossing.
Kaart Neer.jpg
Klopt helemaal Martin. Het water in het Leudal stond erg hoog door de overvloedige regen.
IMG-20240505-WA0021.jpg
IMG-20240505-WA0037.jpg
De Elizabethmolen! Effe geduld voor een nieuw raad platje, want ik ben momenteel aan het wielrennen op een lichte racefiets.
Als liefhebber van historische monumenten noem ik de herbouw van de Elisabethmolen niet bepaald authentiek. Een schertsvertoning. https://www.molendatabase.nl/molens/ten ... e-nr-13063
Hetzelfde geldt voor het kasteel van Kessel, dat ik onlangs op Binnenste-Buiten op NPO2 heb gezien.

De volgende: er is ter plekke geen Streetview, maar wel iets voorbij het blauwe bord rechts.
DSC06815-bew.jpg
Doorfietsroute Winsum - Groningen met rechts Sauwerd
Helemaal goed, WillemT. Die "fietssnelweg", ook wel F361 genoemd (met een knipoog naar de nabij gelegen provinciale weg N361) is nog nieuw en het was vandaag voor mij de eerste keer, dat ik vandaag hier gebruik van heb gemaakt. Wel wat saai vergeleken met de oude (en te smalle) fietspaden langs de N361. Meer bomen en zo.
Had bij de start wel tegenslag: 6 km na vertrek ging m'n achterband bij iedere omwenteling boem, boem. Een bult in de buitenband, die op knappen stond. Klein beetje leeg laten lopen en terug naar huis gefietst. Daar een nieuwe band om gedaan die ik nog in voorraad had en opnieuw aan de tocht naar Stad begonnen. Schwalbe, made in Vietnam. Toe maar.....

De volgende is voor jou.
Martin E. van Doornik schreef:
do 09 mei, 2024 19:00
Een bult in de buitenband, die op knappen stond.
Zou toch niet zomaar mogen gebeuren. Was het een oude band?
Martin E. van Doornik schreef:
do 09 mei, 2024 17:18
Hetzelfde geldt voor het kasteel van Kessel, dat ik onlangs op Binnenste-Buiten op NPO2 heb gezien.
Dat wilde ik zien... Je bedoelt waarschijnlijk kasteel Oeverberg. Hét (grote) kasteel van Kessel is/was echter kasteel Keverberg. Ook dat kasteel in gerestaureerd en ook daarvan kun je zeggen dat het teleurstellend is, afhankelijk van je verwachtingen.
Bij mijn visuele inspectie vanaf de andere maasoever vanmiddag bleken beide kastelen er trouwens nog te zijn. Er waren er veel die daar hetzelfde waren komen vaststellen.
WillemT schreef:
do 09 mei, 2024 19:46
Martin E. van Doornik schreef:
do 09 mei, 2024 19:00
Een bult in de buitenband, die op knappen stond.
Zou toch niet zomaar mogen gebeuren. Was het een oude band?
Was nog origineel van nieuw gekocht in 2014. Maat 23-622. Die Focus gebruik ik wat minder dan m'n gele Giant, want de eerstgenoemde heeft geen spatborden en bagagedragers. Alleen voor lekker rondtoeren ter recreatie. De Focus heeft nog enkele jaren in Zweden gestaan, vandaar die "S" onder het zadel als herinnering.
Leon schreef:
do 09 mei, 2024 19:56
Martin E. van Doornik schreef:
do 09 mei, 2024 17:18
Hetzelfde geldt voor het kasteel van Kessel, dat ik onlangs op Binnenste-Buiten op NPO2 heb gezien.
Dat wilde ik zien... Je bedoelt waarschijnlijk kasteel Oeverberg. Hét (grote) kasteel van Kessel is/was echter kasteel Keverberg. Ook dat kasteel in gerestaureerd en ook daarvan kun je zeggen dat het teleurstellend is, afhankelijk van je verwachtingen.
Bij mijn visuele inspectie vanaf de andere maasoever vanmiddag bleken beide kastelen er trouwens nog te zijn. Er waren er veel die daar hetzelfde waren komen vaststellen.
Ja,die Keverberg bedoel ik. Was eergisteren op TV. Wist niet dat er een Overberg bestaat.
Welke molen is dit?
mln.jpg
Duidelijk een witte beltmolen. Kleine, verspringende raampjes, een dunne richel op de muur, Oud-Hollands wieksysteem, afdekking van de steigergaten, de smalle achterbaard. Een "zuidelijke" kruibok aan de staart. De staartbalk opvallend hoog in het achterkeuvelens.
Dacht ik een makkelijke zoekopdracht, maar met schaamrood op kaken moet ik toegeven dat ik op de onderstaande lijst van alle Nederlandse ronde stenen beltmolens te vinden maar nee.... https://www.molendatabase.nl/molens?page=1
Zelfs in België ook niet.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 10 mei, 2024 12:18
Duidelijk een witte beltmolen.
Ik weet nog dat je in een eerder zoekplaatje vertelde dat een beltmolen niet op maar in de belt staat. Zo zijn zoekplaatjes nog ook leerzaam :-)!
Dat is hem inderdaad!